Is de functie van deze schroef primair het afstellen van de ‘speling’ van de as? Of primair om de linker crank op de crankas te houden?
Dit naar aanleiding van het feit dat mijn crank nu tot twee keer toe de wijde wereld verkoos boven zijn primaire doel, het overbrengen van de voortstuwende kracht geleverd door mijn linker been op het linker pedaal.
Als de primaire functie van de schroef het op zijn plaats houden van de crank is dan komt er een nieuwe schroef.
Zo niet, dan is er iets mis met de crank/ crankas combi (de 2 bouten op de crank kunnen niet strakker dan strak, desondanks houden die de crank niet op de as).
Functie Shimano crankschroef?
Ik had dat ook met een crankstel van Shimano, en toen bleek dat de as eigenlijk te kort was voor de bottom bracket.
Nu een Zee crankstel gekocht en nergens geen problemen meer mee gehad (is duidelijk langer).
Hoeveel lengte heb je van de as in je crankarm zitten?
Nu een Zee crankstel gekocht en nergens geen problemen meer mee gehad (is duidelijk langer).
Hoeveel lengte heb je van de as in je crankarm zitten?
Moeilijk te zeggen zonder nadere inspectie. Je moet ‘m wel correct monteren, en er zijn wel een aardig aantal manieren waarop dat mis kan gaan.
Vorsprung durch Pedantik.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 8046
- Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
- Mijn mountainbike: Met stuur
Talloze ritten heeft het goed gezeten. De 2de of 3de rit na een crash, waarbij het rechter pedaal is verbogen, is dit euvel ontstaan. Ik neem aan dat als gevolg daarvan de oorzaak is ontstaan. Kromme as, waarschijnlijker bottom bracket net scheef...bb loopt opzichtig prima maar ook een scheefstaand bb kan nog prima lopen natuurlijk.
(Heb ik net toezegging van de NTFU verzekering gekregen dat de schade na de crash vergoed wordt, had ik de bb nog niet in meegenomen )
(Heb ik net toezegging van de NTFU verzekering gekregen dat de schade na de crash vergoed wordt, had ik de bb nog niet in meegenomen )
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4711
- Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
- Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede
Je geeft gaandeweg nogal wat extra info
Een crash waarbij je pedaal was verbogen maar ernstig genoeg om op te geven bij de ntfu? Dus was er blijkbaar heel wat meer aan de hand?
BB verbogen? Lijkt me sterk. Of je moet press fit lagers hebben die nu deels scheef zitten. Als je schroefdraad lagers hebt die verbogen zijn is er echt van alles naar de knoppen.
En een crank as die krom is voel je echt wel. Dat trapt heel vreemd. Wat bedoel je verder met een verbogen pedaal? Bedoel je daarmee de losse linker crank?
Al met al klinkt het alsof je crank niet goed meer past en misschien wel krom is dus geen mooie rechte beweging meer maakt. Die jij wel met kracht wil maken (normale trapbeweging) en dus eigenlijk steeds de crank lostrapt.
Een crash waarbij je pedaal was verbogen maar ernstig genoeg om op te geven bij de ntfu? Dus was er blijkbaar heel wat meer aan de hand?
BB verbogen? Lijkt me sterk. Of je moet press fit lagers hebben die nu deels scheef zitten. Als je schroefdraad lagers hebt die verbogen zijn is er echt van alles naar de knoppen.
En een crank as die krom is voel je echt wel. Dat trapt heel vreemd. Wat bedoel je verder met een verbogen pedaal? Bedoel je daarmee de losse linker crank?
Al met al klinkt het alsof je crank niet goed meer past en misschien wel krom is dus geen mooie rechte beweging meer maakt. Die jij wel met kracht wil maken (normale trapbeweging) en dus eigenlijk steeds de crank lostrapt.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 8046
- Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
- Mijn mountainbike: Met stuur
Gecrasht door met rechter pedaal een boomstobbe te raken. Gehelmd hoofd heeft de grond geraakt en mtb heeft op meer plekken schade opgelopen. Idd pressfit bb.
Tijdens de 2 daarop volgende ritten voelde ik geen afwijking tot dat de crank los kwam.
Maar goed het ging om de functie van de crankschroef.
Tijdens de 2 daarop volgende ritten voelde ik geen afwijking tot dat de crank los kwam.
Maar goed het ging om de functie van de crankschroef.
Koop maar een nieuwe linker crank en deze weer goed monteren.
Waarschijnlijk is door de crash (edit; waarschijnlijk niet dus, lees net dat de crash met rechts was.. ) je linker crank iets los gekomen, en als je met een losse crank (hoeft nauwelijks voelbaar te zijn) een paar km doorrijdt kunnen de splines in de crank al dusdanig beschadigd zijn dan een strakke passing niet meer mogelijk is.
Je kan 'm wel vaster en vaster draaien maar hij zal steeds weer loslopen.
Waarschijnlijk is door de crash (edit; waarschijnlijk niet dus, lees net dat de crash met rechts was.. ) je linker crank iets los gekomen, en als je met een losse crank (hoeft nauwelijks voelbaar te zijn) een paar km doorrijdt kunnen de splines in de crank al dusdanig beschadigd zijn dan een strakke passing niet meer mogelijk is.
Je kan 'm wel vaster en vaster draaien maar hij zal steeds weer loslopen.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29972
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Ik heb het ook meegemaakt, loslopen is begonnen nadat de linker crank een steen had geraakt. Wellicht had ik meteen na de tik de inbus bouten na moeten trekken.
Anyway, loslopen was daarna aan de orde vd dag.
Telkens vaster aangedraaid, totdat de spleet tussen de crankhelften dicht was. Mocht niet baten, na de rit wiebelde het weer
Ander crankstel gekocht, opgelost. Sindsdien voel ik regelmatig of de boutjes nog vast zitten. Alleen voelen of het nog vast zit, niet tekens verder aandraaien!
Anyway, loslopen was daarna aan de orde vd dag.
Telkens vaster aangedraaid, totdat de spleet tussen de crankhelften dicht was. Mocht niet baten, na de rit wiebelde het weer
Ander crankstel gekocht, opgelost. Sindsdien voel ik regelmatig of de boutjes nog vast zitten. Alleen voelen of het nog vast zit, niet tekens verder aandraaien!
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
- DaanCramer
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2484
- Lid geworden op: zo 14 augustus 2011, 20:24
- Mijn mountainbike: Norco, Mondraker, Rocky Mountain
- Contacteer:
Primaire functie van de kunststof schroef is inderdaad om de preload af te stellen. Echter nadat je de crankboutjes vast hebt gezet klem je ook de preloadschroef op z'n plek.
Heb ooit iemand horen zeggen dat de hollowtech as een heel klein beetje taps is en dat het kunststof kapje net genoeg weerstand geeft om de arm erop te houden, maar heb nog nooit de moeite gedaan om dit te checken. Ik kan echter uit ervaring vertellen dat zonder dit kunststof schroefje de crankarm er echt vroeg of laat af komt, ookal heb je de boutjes vast zitten.
Als de arm er af komt met de preloadschroef op z'n plek dan zal er ongetwijfeld schade zijn aan de spline.
Heb ooit iemand horen zeggen dat de hollowtech as een heel klein beetje taps is en dat het kunststof kapje net genoeg weerstand geeft om de arm erop te houden, maar heb nog nooit de moeite gedaan om dit te checken. Ik kan echter uit ervaring vertellen dat zonder dit kunststof schroefje de crankarm er echt vroeg of laat af komt, ookal heb je de boutjes vast zitten.
Als de arm er af komt met de preloadschroef op z'n plek dan zal er ongetwijfeld schade zijn aan de spline.
We are Basta.
http://www.bastabikes.nl
http://www.bastabikes.nl
Nu ben ik redelijk nieuwsgierig aangelegd en omdat ik er vannacht niet wakker van wil liggen heb ik ff een SLX crankas opgemeten enne, die is niet tapsDaanCramer schreef: ↑wo 25 september 2019, 15:52
....Heb ooit iemand horen zeggen dat de hollowtech as een heel klein beetje taps is...
Asdeel wat in in contact komt met het linker bracketlager is over de hele lengte 23,97mm. De splines zijn over twee tegenoverliggende splines gemeten de hele lengte 23,70mm
Zo, kan ik in ieder geval rustig gaan pitten
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29972
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
THX, nu kan ik ook gaan slapen
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
- Luc151
- Pro Biker
- Berichten: 1045
- Lid geworden op: do 9 mei 2013, 09:45
- Mijn mountainbike: onbelangrijk
dit erg onwaarschijnlijk, dit zou betekenen dat je 2 verschillende lagers in je BB hebt zitten.DaanCramer schreef: ↑wo 25 september 2019, 15:52 Heb ooit iemand horen zeggen dat de hollowtech as een heel klein beetje taps is en dat het kunststof kapje net genoeg weerstand geeft om de arm erop te houden, maar heb nog nooit de moeite gedaan om dit te checken. Ik kan echter uit ervaring vertellen dat zonder dit kunststof schroefje de crankarm er echt vroeg of laat af komt, ookal heb je de boutjes vast zitten.