Epic EVO ervaringen

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Greyfox
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 835
Lid geworden op: za 10 augustus 2002, 12:52
Mijn mountainbike: Specialized Epic

Sinds een jaar of 10 rij ik op een Epic en dat was lang een fiets waar ik met veel plezier op reed.
Langzamerhand merk ik echter dat ik die racy zit niet meer zo fijn vind en niet meer zo goed kan verdragen, ondanks dat ik de Epic wel een hele fijne fiets vind.
Mijn vermoeden is dat de leeftijd van inmiddels 46 jaar er wat mee te maken heeft. :-{

Eerder dit jaar heb ik een MTB clinic gevolgd en daar reed ik op een Trek Remedy.
Een heel ander type fiets, maar was wel heel leuk om op te rijden.
Steile afdalingen die ik nooit met mijn Epic had gedurft, gingen met die Trek zonder problemen en vol vertrouwen.
In de klim ging het daarintegen niet zo hard en dat is al mijn zwakke punt dus de bike moet niet te zwaar zijn (en ja ja, ik moet meer trainen).

Het is mij duidelijk dat ik meer richting die endurance/trail houding wil en het leek me dat de Epic EVO daarbij een stap in de richting was.
Alleen zie ik op de site van Specialized dat ze het toch nog een XC bike noemen?

Zijn er hier bikers die van een Epic naar een EVO gegaan zijn en wat zijn de ervaringen?
Wat zou een alternatief voor de EVO zijn als ik qua houding ergens tussen een Epic en een Remedy wil uitkomen?
Ik zoek iets in de category Epic, maar ik sta wel open voor alternatieven.

Aan de ene kant zou het logisch zijn om gewoon een Remedy te nemen, maar ik heb het idee dat ik daar mentaal nog niet aan toe ben. Dat was een fijne fiets, maar volgens mij door het gewicht niet zo voor wedstrijden in de Alpen waar je veel hms (omhoog ;-)) moet overbruggen?
Salzkammergut Trophy 2011 A-Strecke finisher :-)
Grand Raid 2011 finisher
Transalp 2021 finisher
2023 - Stoneman Arduenna + Stoneman Glaciara
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Geen ervaring op beide fietsen maar tussen de beide Speci`s en de Remedy zit 50mm vering en 1½" in wiel-diameter verschil :wink:

Mbt tot de EVO, een 100mm fiets valt imho gewoon in de XC-categorie. De geo verschilt ook niet schokkend van de de gewone Epic, iets korter en slacker maar nog steeds vrij racey. (overigens geen idee van welk jaar jou fiets is)

De Remedy is een heel ander type fiets, gaat zelfs al meer richting AM/Enduro dan trail met z`n 650b wielen en 150mm achtervering. Dan kan je beter naar iets als een Top Fuel kijken, die zit wat meer aan de XC-kant van het trail-spectrum.
Greyfox
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 835
Lid geworden op: za 10 augustus 2002, 12:52
Mijn mountainbike: Specialized Epic

Ja precies, er zit een groot verschil tussen een EVO en een Remedy en die kun je ook om meerdere redenen niet vergelijken.

Die EVO heeft trouwens een 120 mm veerweg, is dat de rand van XC?
Mijn huidige Epic is uit 2014.
Salzkammergut Trophy 2011 A-Strecke finisher :-)
Grand Raid 2011 finisher
Transalp 2021 finisher
2023 - Stoneman Arduenna + Stoneman Glaciara
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Het is toch gewoon een 100mm frame? Er zit alleen een 120mm vork op geplakt.

Er zijn wel lichte opties in de range 120-130mm, zoals een Scott Spark..
Waar woke is, is vuur
Greyfox
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 835
Lid geworden op: za 10 augustus 2002, 12:52
Mijn mountainbike: Specialized Epic

Ja, het frame van de Epic en de Epic EVO is exact hetzelfde.
De vork van de EVO is 120mm en er zijn wat andere dingen anders zoals een dropper.

Maar wat bedoel je precies met een "100mm frame"?

Is een Scott Spark met 120mm dan niet feitelijk hetzelfde als een EVO?
Salzkammergut Trophy 2011 A-Strecke finisher :-)
Grand Raid 2011 finisher
Transalp 2021 finisher
2023 - Stoneman Arduenna + Stoneman Glaciara
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

De juiste 120 mm vork gaat meteen een heel stuk beter werken dan een 100 mm vork, maar verder is het weinig verschil: blijft een hardcore racebak. Alsof je bij een Golf GTI de 18" wielen vervangt door 17" en dan verwacht dat je opeens veel meer comfort krijgt. Niet dus.


De zithouding kun je natuurlijk aanpassen, maar de rijeigenschappen blijven min of meer gelijk. En dan heb je nog steeds niet heel veel vertrouwen ten opzichte van een Remedy.

Zoals de anderen al zeggen: er zit nog heel wat tussen een Remedy en een Epic. Kijk eens bij veel merken in de 120-130 mm categorie, dan krijg je het beste van 2 werelden.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Greyfox schreef: di 17 september 2019, 12:07 Maar wat bedoel je precies met een "100mm frame"?

Is een Scott Spark met 120mm dan niet feitelijk hetzelfde als een EVO?
De Spark heeft daadwerkelijk 120 mm veerweg aan de achterkant, waar de Spark RC 100 mm heeft. Maar die Spark is nog steeds heel erg sportief, meer Epic dan Remedy. Er zijn 120 mm fietsen die meer Remedy dan Epic zijn.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3453
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Lars TB schreef: di 17 september 2019, 12:07 De juiste 120 mm vork gaat meteen een heel stuk beter werken dan een 100 mm vork, maar verder is het weinig verschil: blijft een hardcore racebak.
Een 120mm in een 100mm Epic krijgt toch een ander stuurgedrag? Stuurhoek veranderd iets en de voorkant komt wat omhoog. Of is dat niet noemenswaardig?
Bicycle, bicycle, bicycle
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

daniel1975 schreef: do 19 september 2019, 15:14
Lars TB schreef: di 17 september 2019, 12:07 De juiste 120 mm vork gaat meteen een heel stuk beter werken dan een 100 mm vork, maar verder is het weinig verschil: blijft een hardcore racebak.
Een 120mm in een 100mm Epic krijgt toch een ander stuurgedrag? Stuurhoek veranderd iets en de voorkant komt wat omhoog. Of is dat niet noemenswaardig?
Niet noemenswaardig inderdaad. Maar ook weer niet zo dat het niet merkbaar is. Het wordt echter echt geen andere fiets.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3453
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Zal nog eens nameten, maar gok dat de offset (2014 SID ) wel de oude 44mm zal zijn.
Bij overstap naar een 120mm dan dat zo houden of naar een 51mm offset stappen?
51mm zal iets wendbaarder zijn en 44 stabieler (toch....?)
Bicycle, bicycle, bicycle
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

daniel1975 schreef: vr 20 september 2019, 08:05 Zal nog eens nameten, maar gok dat de offset (2014 SID ) wel de oude 44mm zal zijn.
Bij overstap naar een 120mm dan dat zo houden of naar een 51mm offset stappen?
51mm zal iets wendbaarder zijn en 44 stabieler (toch....?)
Theoretisch en in een direct vergelijk gefocussed op die eigenschappen, ongetwijfeld.

Als je niet weet welke fiets welke vork heeft haal je het verschil er niet uit over het algemeen :)
Blastfromthepast
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 185
Lid geworden op: wo 8 juni 2016, 22:24

Ga eens proefrijden op een Stumpjumper. Volgens mij is dat wat je zoekt. Of beter, ga naar Specialized test the best. Volgens mij is dat er weer binnenkort. Kan je het hele gamma proefrijden.
Of, natuurlijk eens bij andere merken kijken. Er zijn meer wegen die naar Rome leiden.
Greyfox
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 835
Lid geworden op: za 10 augustus 2002, 12:52
Mijn mountainbike: Specialized Epic

Het lijkt er een beetje op dat ik nog niet precies weet wat ik wil en om daar achter te komen moet ik veel uitproberen.
Bij events als 'test the best' kun je hooguit een half uurtje op een fiets zitten, daardoor weet ik nog niet of het dan de juiste fiets is.
Daarnaast staan er zoveel bomen in dit bos, dat ik het overzicht een beetje kwijt raak.

Specialized was altijd mijn merk.
Dat heeft mij 2x een rimpelloze garantie ervaring opgeleverd, maar ik heb ook de ellende van de brain doorgeworsteld.
Daarom sta ik zeker open voor andere merken, maar als ik in de buurt van wat ik altijd reed een alternatief kan vinden dan heeft dat mijn voorkeur.

Die stumpjumper heeft nooit mijn aandacht gehad, maar misschien moet ik die eens nader bekijken.

Hoe staat de Canyon Neuron eigenlijk in dit geheel?
Salzkammergut Trophy 2011 A-Strecke finisher :-)
Grand Raid 2011 finisher
Transalp 2021 finisher
2023 - Stoneman Arduenna + Stoneman Glaciara
Plaats reactie