Geometrie beetje radicaal aanpassen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

En dan blijft het heel?
Techno optimist :winkie:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 11 september 2019, 09:34 En dan blijft het heel?
Techno optimist :winkie:
Dat is de vraag. Lijkt me eentje die een ingenieur mag beantwoorden. Eerlijk gezegd verwacht ik dat als de passing nauwkeurig is dat er geen probleem hoeft te zijn. Treksterkte speelt geen rol (volgens mij) want de meeste krachten drukken er juist op. Als het materiaal niet meegeeft is te verwachten dat het heel blijft.

Een andere optie waar ik over nadenk is een offset bushing, voor elk draaipunt een. Met de juiste bouten of anders vulringen hoeft er niets aan het frame aangepast te worden. Moet ik alleen iemand vinden met een draaibank die twee bussen met een excentrisch gat kan draaien.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

"ingenieurs" en designers ontwerpen zat spul dat breekt, het hangt allemaal af van het compromis dat je wilt sluiten tussen gewicht en sterkte.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Afbeelding
Snelle schets van de offset bushing. Maat klopt nog niet helemaal, dat moet ik nog even exact opmeten maar het gaat om het idee. Een bout en moer zou de alu bus vervangen die er nu in zit.

Dit lijkt me de meest haalbare optie zonder aanpassingen aan het frame en volledig omkeerbaar als het niet werkt. De vraag is of de bus zelf netjes gaat blijven zitten en niet gaat wringen/draaien. De mooiste manier van vastzetten lijkt me schroefdraad in de bus tappen (M6?) en twee bolkopbouten met flens erin.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Sorry, het is al laat maar ik zie het even niet.. Hoe ga je die bushing erin krijgen?
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

TenZNL schreef: do 12 september 2019, 00:54 Sorry, het is al laat maar ik zie het even niet.. Hoe ga je die bushing erin krijgen?
De bussen in de lagers van de liggende achtervork plaatsen, vulringen (rode deel in de schets) in de gaten in de staande achtervork, geheel in elkaar schuiven en dan de bouten erin (of bouten met een dikke blinde 'nek' gebruiken die precies passen in de 4 gaten in de staande achtervork maar die zullen niet heel standaard zijn).
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Helder, ik had vanaf de tekening niet begrepen dat het losse delen waren :)
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Ik moet nog een beetje werken aan m'n exploded view skills 😉
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

En hoe blijft het excentrische deel op zn plek, hoe voorkom je dat het gaat draaien en precies andersom komt te staan?
Of moet de boel juist in de "ingezakte positie" komen?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: do 12 september 2019, 13:22 En hoe blijft het excentrische deel op zn plek, hoe voorkom je dat het gaat draaien en precies andersom komt te staan?
Of moet de boel juist in de "ingezakte positie" komen?
Ja, dat is juist de bedoeling. Bij offset bushings voor de demper werkt het op die manier heel goed.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Maar goed, je blijft je zitbuishoek om zeep helpen... .


Draai dan meteen zo iets: https://www.canecreek.com/product/angleset/
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Een angleset zou ideaal zijn. In mijn Prophet frame zit er nog een van -2 graden (als ik me niet vergis). Helaas is er niet zoiets voor een geïntegreerd balhoofd. Er is een Duitse fiets die conische lagers van Newman heeft die je om kunt draaien om de hoek aan te passen, merk ben ik even kwijt. Die lagers hebben een staafje erop dat precies in het frame valt zodat ze niet kunnen gaan verdraaien of er verkeerd ingelegd worden zodat je vork scheef opzij staat. Als die er bij mij in zouden kunnen zou echt geweldig zijn maar ze gaan die niet los leveren en gaten in de balhoofdbuis maken, ik weet niet. Lijkt me een plek waar je niet wil gaan boren. Er is ook iemand geweest die anglesets maakte die met Loctite in integrated balhoofden werden geplakt. Hij is ermee gestopt. Ik vermoed omdat het niet betrouwbaar was.

Die zitbuishoek maak ik me niet zo druk om. Ik rij vanwege de langere reach een large/19” i.p.v. medium frame. Ik zit al vrij steil doordat mijn zadelpen niet zover uitsteekt, dankzij de geknikte zadelbuis. Bij 1 graad luiere hoek gaat het zadel 14mm naar achteren. Als ik het zadel de helft van die afstand naar voren zet denk ik niet dat ik er veel van merk. Wat ik wil is een iets beter dalende en meer wendbare fiets met een lager zwaartepunt. Hij klimt meer dan goed genoeg, daar ben ik bereid iets op in te leveren. En als het echt te nadelig blijkt is het een mooi experiment en kan het terug naar origineel.

Sowieso mogen fully’s van mij veel meer instelbaar zijn, tot voorbij wat de fabrikant bedoeld heeft het liefst. En meer modulair. Beetje meer ruimte voor creatieve vrijheid zeg maar. Voor mijn volgende frame heb ik in ieder geval geen integrated balhoofd en geen BB86 op mijn lijst met eisen gezet.
Gebruikersavatar
The Grim Ripper
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 12:22
Mijn mountainbike: Glimmend zilver Devinci Django 29 2018 carbon trail

Oli4k schreef: di 10 september 2019, 09:27 Afbeelding
De achterbrug is er af geweest om te kijken of daar mogelijkheden zijn. Hij blijkt op het eerste gezicht helemaal van carbon te zijn. En het lijkt dat er met een relatief kleine aanpassing wel wat mogelijk moet zijn. Er zit volgens mij als halve leek genoeg materiaal om het gat waar de as doorheen gaat wat te vergroten en bijvoorbeeld daar een kleine flipchip in te plaatsen. Beetje afhankelijk van materiaaldikte zou het gat dan 3mm opschuiven. Dat gat aanpassen zou natuurlijk heel precies gedaan moeten worden. Niet iets om zelf met de boormachine uit het handje te doen 😉

Ik heb gemeten wat een 3 mm kortere staande achtervork doet met de hoeken en het lijkt iets meer dan 1° op te leveren.

Afbeelding
Zo zou die flipchip eruit kunnen zien. De wanddikte is in het ontwerp is 0,5 mm. Dat is nog een uitdaging met fabricage: te dun om industrieel te laten 3D-printen.

Een andere optie is om geen chip te gebruiken maar het gat (door een professional) 3 a 4 mm op te laten schuiven.
Heb je hier wat aan?Mijn Felt Decree heeft een flipchip. Dit is als onderdeel bij Felt te bestellen. In dit manual https://cdn.shopify.com/s/files/1/0021/ ... 7599059252 staat rond p20 aangegeven. Wellicht dat je qua maatvoering en oplossing daar iets aan hebt.
When my legs hurt, I say: ‘Shut up legs! Do what I tell you to do!
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Dat is inderdaad interessant. Thx.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Je kunt van geïntegreerde headset naar extern. En dan hier een passende angle headset vandaan.

Monteer een kleiner achterwiel.
Plaats reactie