Wiel-Maat schreef: ↑za 7 september 2019, 18:39
....
En hopelijk past ie gewoon straks!
Vandaag de beide FF helm binnen gekomen , beide zitten perfect .
Dus goed opmeten en bestellen kan gewoon
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein) Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Wiel-Maat schreef: ↑wo 11 september 2019, 22:02
OK nog ff on topic dan (en speciaal voor Lars ) ...ik heb die Giro Register helm binnen en hij zit goed, perfecte fit! Voor mij is die one-size-fits-all schaal dus geschikt omdat mijn hoofdmaat kennelijk binnen de range is.
Maar zit de band binnenin de helm perfect? Of zit de schaal overal pakweg een halve centimeter van je hoofd af?
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Wiel-Maat schreef: ↑wo 11 september 2019, 22:02
OK nog ff on topic dan (en speciaal voor Lars ) ...ik heb die Giro Register helm binnen en hij zit goed, perfecte fit! Voor mij is die one-size-fits-all schaal dus geschikt omdat mijn hoofdmaat kennelijk binnen de range is.
Maar zit de band binnenin de helm perfect? Of zit de schaal overal pakweg een halve centimeter van je hoofd af?
Yep, dat eerste. Wat dat betreft dus voor mij geschikt bevonden. Kan me wel voorstellen dat als je als adult (want zo wordt deze helm wel geclassificeerd) een klein hoofd hebt, de schaal wat strakker zal zitten en dan dus meer van het foam af komt te staan waardoor het fenomeen op zou kunnen treden wat jij eerder beschreef.
Laatst gewijzigd door Wiel-Maat op vr 13 september 2019, 00:23, 2 keer totaal gewijzigd.
Wiel-Maat schreef: ↑wo 11 september 2019, 22:02
OK nog ff on topic dan (en speciaal voor Lars ) ...ik heb die Giro Register helm binnen en hij zit goed, perfecte fit! Voor mij is die one-size-fits-all schaal dus geschikt omdat mijn hoofdmaat kennelijk binnen de range is.
Maar zit de band binnenin de helm perfect? Of zit de schaal overal pakweg een halve centimeter van je hoofd af?
Wiel-Maat schreef: ↑vr 13 september 2019, 00:16
Yep, dat eerste. Wat dat betreft dus voor mij geschikt bevonden. Kan me wel voorstellen dat als je als adult (want zo wordt deze helm wel geclassificeerd) een klein hoofd hebt, de schaal wat strakker zal zitten en dan dus meer van het foam af komt te staan waardoor het fenomeen op zou kunnen treden wat jij eerder beschreef.
Ik lees tussen de reviews:
i have a big head, fits perfect and looks better than any other helmet ive tried.
Dus als je een groot hoofd hebt zit de helm prima.
Als je een klein koppie hebt, dan schudden je hersens in je kokosnoot, als je een flinke smak maakt.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
ThaSingleTrackMastah schreef: ↑vr 13 september 2019, 00:33
Ik lees tussen de reviews:
i have a big head, fits perfect and looks better than any other helmet ive tried.
Dus als je een groot hoofd hebt zit de helm prima.
Als je een klein koppie hebt, dan schudden je hersens in je kokosnoot, als je een flinke smak maakt.
Dat begrijp ik niet. Stel je valt een meter met je hoofd, wat maakt het uit als je helm aansluit of als hij eerst een cm naar je hoofd verplaatst en dan pas aansluit. Puur vanuit de mechanica maakt dat niets uit, de krachten op je hoofd nemen daardoor niet toe.
Ik was (en ben nog steeds) in de veronderstelling dat de pasvorm van een helm alleen van belang is om te voorkomen dat een helm van je hoofd schiet bij een val.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Als het een ondeugdelijke constructie zou zijn, zou Giro geen one-size-fits-all helmen produceren lijkt mij zo
De eventueel lagere productiekosten zullen niet opwegen tegen de hoge schadeclaims.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.
A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Ad58 schreef: ↑vr 13 september 2019, 07:55
Als het een ondeugdelijke constructie zou zijn, zou Giro geen one-size-fits-all helmen produceren lijkt mij zo
De eventueel lagere productiekosten zullen niet opwegen tegen de hoge schadeclaims.
Normale maatvoering houdt rekening met +/- 4cm marge inhoofdomtrek per maat deze heeft een marge van 7cm waarbij je af kunt vragen of de "kleinste" 3cm niet het kind vd rekening zijn
de helm wordt omschreven als:
De ideale helm voor de recreatieve MTB-er.
Beetje vreemd dat er onderscheid wordt gemaakt, een recreatieve MTB'er gaat vaak net zo hard op zijn plaat en over het budget van sommige recreatieve MTBérs weten we hier genoeg
Interessant, deze laatste posts met verschillende invalshoeken.
Want ja, je zou zeggen dat dit one-size concept toch gewoon goed moet zijn als giro t op de markt brengt en dat ie bij impact dus voldoende bescherming biedt..
Maar de kanttekening dat er voor kleine hoofdmaten n nadeel zou kúnnen zijn...ja die snap ik ook wel. Maar of je hoofd dan als n kokosnoot heen en weer zou schudden? Dat lijkt me t andere uiterste
Bottom line is voor mij dat ie goed zit. Ik ga em vanmiddag ff uitproberen, weliswaar met n urban ritje maar ook dan toch alvast n indruk.
Ad58 schreef: ↑vr 13 september 2019, 07:55
Als het een ondeugdelijke constructie zou zijn, zou Giro geen one-size-fits-all helmen produceren lijkt mij zo
De eventueel lagere productiekosten zullen niet opwegen tegen de hoge schadeclaims.
Normale maatvoering houdt rekening met +/- 4cm marge inhoofdomtrek per maat deze heeft een marge van 7cm waarbij je af kunt vragen of de "kleinste" 3cm niet het kind vd rekening zijn
de helm wordt omschreven als:
De ideale helm voor de recreatieve MTB-er.
Beetje vreemd dat er onderscheid wordt gemaakt, een recreatieve MTB'er gaat vaak net zo hard op zijn plaat en over het budget van sommige recreatieve MTBérs weten we hier genoeg
recreatief wil niet zeggen minder bescherming, maar minder vaak/intensief in gebbruik. In theorie zegt dat dus niks over de bescherming (in de praktijk, in dit geval geen idee). Maar wellicht doelen ze op: je gebruikt em minder, dus je wilt een betaalbare hem die: minder fancy materiaal qua gewicht, minder fancy aero, minder fancy koeling, minder fancy (zweet afvoerende) padding) etc, zorgt allemaal voor een betaalbare helm die voor recreatief gebruik prima is (en in theorie net zo veilig KAN zijn).
over het one-size fits all... dat is natuurlijk onzin, maar als ie voor 75% van de mensen wel goed past en het scheelt productie kosten, dan is er ook niks mis mee.. als de verkoper deze maar niet verkoopt aan iemand met een te klein hoofd
ThaSingleTrackMastah schreef: ↑vr 13 september 2019, 00:33
Ik lees tussen de reviews:
Dus als je een groot hoofd hebt zit de helm prima.
Als je een klein koppie hebt, dan schudden je hersens in je kokosnoot, als je een flinke smak maakt.
Dat begrijp ik niet. Stel je valt een meter met je hoofd, wat maakt het uit als je helm aansluit of als hij eerst een cm naar je hoofd verplaatst en dan pas aansluit. Puur vanuit de mechanica maakt dat niets uit, de krachten op je hoofd nemen daardoor niet toe.
Ik was (en ben nog steeds) in de veronderstelling dat de pasvorm van een helm alleen van belang is om te voorkomen dat een helm van je hoofd schiet bij een val.
Het maakt wel uit. Want als je hoofd strak in de schaal zit, dan raakt de schaal de grond en de kracht van die klap wordt dan meteen over een groot deel van de schaal verdeelt en zo neem de kracht op je hoofd af.
Zit je hoofd met ruimte in de schaal, dan raakt de schaal de grond, gebeurt er niets, schaal vervormt niet, verspreid geen krachten. En dan, en dan klapt je hoofd in de schaal en heb je een piekbelasting op je kop.
Uiteindelijk even veel kracht, maar toch heel anders... .
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Eens met Lars.
Daarnaast werkt teveel ruimte ook vooral vervelend als je niet helemaal precies recht op je helm terecht komt (draaiend / zijwaartse kracht) waardoor je hoofd binnenin de helm gaat bewegen tijdens de impact (en niet de mm's die MIPS met opzet doet, al zal MIPS daardoor ook minder effectief zijn).
Tenslotte is de kans dat je slechts 1 keer impact precies haaks op de helm krijgt niet zo groot.
Dat zie je in de bouw overigens wel, met bouwhelmen. Die hebben vaak meer speling / tussenruimte, maar die beschermen ook vooral tegen vallende objecten en niet zozeer tegen een vallende drager