Photochromatic zonnebrillen

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Ik overweeg de aanschaf van een photochromatic zonnebril. Ik vind het fijn om met een zonnebril te fietsen, maar met mtb-en in het bos heb ik toch wel problemen door het sterk wisselende licht.

Hoe zijn jullie ervaringen met photochromatic zonnebrillen?

Zelf overweeg ik deze: https://www.futurumshop.nl/futurum-prof ... lack.phtml
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
ofv
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: wo 4 september 2019, 09:26

Ik heb me hier recent ook redelijk over ingelezen op het forum. Wat ik begreep is dat deze brillen vrij langzaam aanpassen aan het licht en dat hinderlijk kan zijn. Ik zie dat de bril 70% lichtdoorlatendheid heeft. Ik vraag me af of in een bos als de zon even achter een donkere wolk zit dit te donker is. Ben wel benieuwd hoe anderen dat ervaren en of zij naast deze bril dan ook nog een bril met 100% lichtdoorlatendheid hebben voor de grauwe dagen waarbij de zon niet te zien is. Puur om je ogen te beschermen tijdens een rit door het bos.
hurck
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 419
Lid geworden op: ma 7 maart 2011, 11:17

Ik heb er eentje van oakley en daarvoor een alpina. Beiden deden het goed, nooit iets gemerkt van dat het wisselen van licht/donker/schaduw traag zou gaan. Wel wat opletten met de pasvorm. De oakley heeft iets langere benen en zit bij mijn mtb helm tegen het verstelsysteem. Op de racer heb ik dat probleem niet.
AFJ13
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 255
Lid geworden op: di 13 mei 2014, 08:58
Mijn mountainbike: Canyon Nerve 9.9 AL

ik heb bewust een photochromatic genomen omdat ik bril op sterkte nodig heb, en 3 brillen met verschillnde kleuren lenzen op sterkte is wel een dure hobby :)

tot nog toe bevalt het mij erg goed, kleurt snel genoeg en kleurt ook snel genoeg terug.

enige wat ik nu soms mis is dat ik regelmatig met gele glazen fietste maar dat gemis kom ik wel overheen :-D
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Ad58 schreef: wo 11 september 2019, 12:11 Ik overweeg de aanschaf van een photochromatic zonnebril. Ik vind het fijn om met een zonnebril te fietsen, maar met mtb-en in het bos heb ik toch wel problemen door het sterk wisselende licht.

Hoe zijn jullie ervaringen met photochromatic zonnebrillen?

Zelf overweeg ik deze: https://www.futurumshop.nl/futurum-prof ... lack.phtml
Ik heb de bril die jij hier post nu ongeveer een half jaar in bezit en over de fotochromatische eigenschappen ben ik zeker tevreden, hij past zich snel genoeg aan vind ik. Tja als je door een bomenstuk rijdt met zonnig weer en je hebt constante wisseling van zon en schaduw dan wordt het even een ander verhaal, maar dan nog blijft je zicht best goed. En in geleidelijker overgang gaat het zeker snel genoeg vind ik.

Alleen.... de pasvorm. Die vind ik niet echt goed. DWZ dat ding glijdt echt té vaak van mijn neus af, hoe ik de neusvleugels ook bijstel (want die zijn buigbaar). Ik heb nu een soort extra vleugels van een antislip rubber matje geknipt en die over de neusvleugels heen geplakt want ik werd er niet goed van. Maar wellicht heb ik altijd een vettige dan wel vochtige neus van het zweten en komt het (mede) daardoor. Dus bij jou zou dat wellicht mee kunnen vallen en wel goed functioneren.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Kun je de poten niet wat buigen zodat hij strakker zit?
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Decathlon heeft een leuk en betaalbaar assortiment brillen: https://www.decathlon.nl/browse/c0-spor ... _/N-9jky6h

Zelf gebruik ik deze welke eigenlijk een hardloopbril is maar zit erg fijn op mijn wat smaller gezicht: https://www.decathlon.nl/p/hardloopbril ... 977&c=GEEL
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Ad58 schreef: wo 11 september 2019, 14:03 Kun je de poten niet wat buigen zodat hij strakker zit?
Nee niet echt... die poten zijn wel buigbaar maar niet dresseerbaar zeg maar. Dus veren weer terug naar de stand waarin ze stonden. Ik vind het wel jammer van die neusvleugels want verder is het echt een mooie bril, ziet er goed uit ook. Ik heb dan de witte variant, die daardoor een beetje space achtig aandoet bij een zwarte helm. 8)

Maar zoals ik al schreef... wellicht valt het bij jou mee en blijft ie wel goed staan op je neus. Dat materiaal is wel een beetje antislip en ze adverteren ook dat hij goed zou blijven zitten.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Ok. Thanks! Qua terugveren betreft, je zou het eens kunnen proberen met een föhn er op. En dan laten afkoelen.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Ad58 schreef: wo 11 september 2019, 15:30 Ok. Thanks! Qua terugveren betreft, je zou het eens kunnen proberen met een föhn er op. En dan laten afkoelen.
Ja dat doen ze bij de 'echte' brillenzaak ook idd... maar volgens mij is dat materiaal van die poten - een beetje rubber achtig antislip laagje met plastic kern - daar niet echt geschikt voor. Kan toch es proberen idd. Maar als het smelt heb jij het gedaan he! :D (kidding...eigen verantwoordelijkheid natuurlijk)
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Ik gebruik ze al jaren. Ik heb Rudy en Shimano gehad en gebruik nu Futurum. Er zit veel verschil tussen de mate van verduistering. Zo heeft Rudy brillen met 10-70 en brillen met 30-95. In Nederland wil je liever dat laatste. Let er op want het wordt vaak slecht aangegeven.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Hoe bevalt die Futurum dan qua verduistering ?
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Perfect eigenlijk, al heb ik die redelijk op de gok gekocht nadat mijn Rudy met levenslange garantie op niet krassen toch flink bekrast was.

Het zou me niks verbazen als Futurum producten gerebrande aliexpress is maar de bril doet het prima en vertekend nauwelijks.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Ja idd Ad, dat schreef ik ook al: qua verduistering en aanpassing licht-donker is die bril prima. 8)
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Haha, was mij al opgevallen Wiel-Maat! Maar ik doelde eigenlijk meer op relatie tot de Rudy nu.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Plaats reactie