Clipless pedals

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Worte&paprika
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: di 27 augustus 2019, 22:34

Ik zou nieuwe pedalen op mn xc bike zetten maar twijfel tussen de crankbrothers candy 2, time atack xc 4 en gewone spd van shimano
Heeft iemand ervaring met deze pedalen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Time Atac!


Maar op al mijn fietsen zit Shimano omdat het zo makkelijk uitwisselt en die pedalen zo lekker goedkoop zijn.

Behalve dan mijn DH bike, daar zit CB op, omdat die het beste inklikken.



Maar toch zijn de Time pedalen het lekkerst. Alleen is het verschil te klein.




Dit was weer een post die niemand vooruit gaan helpen :bier: :roll:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Shimano spd dus.
Net als Windows, misschien niet het het allerbeste, maar wel goed en goedkoop, handig en uitwisselbaar, overal verkrijgbaar enz.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Another vote voor Shimano SPD. Ik fiets nu enige tijd met Shimano M520 pedalen en voor die prijs gewoon erg goed. Aan twee kanten inklikken, door het open design makkelijk schoon te houden en zeer compact, waardoor je niet snel obstakels zult raken. Dat laatste was met mijn grote flats wel eens anders!
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
evdbos_mtbnl
All rounder
All rounder
Berichten: 61
Lid geworden op: wo 4 februari 2015, 10:50

Ik rijdt afwisselend met SPD pedalen en platform pedalen. Ik heb een poosje met CB pedalen gereden maar dat klikte ( :tong ) gewoon niet zo. Ik heb nu Shimano M540 pedalen en die bevallen me goed. Simpel en betaaalbaar. Bovendien zit er ook zo'n stelletje op mijn spinning bike dus dat is handig als er iets stuk gaat (wat nauwlijks voorkomt).
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

Hier ook Shimano, ik gebruik de M530. Niet veel duurder dan de variant zonder kooi, meer oppervlak als het inklikken eens niet zo vlot gaat en bescherming bij pedalstrikes.
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Aan SPD's heb ik nooit kunnen wennen. Ik vind ze niet lekker inklikken, en ook niet stabiel aanvoelen. Rij zelf al jaren met Time ATAC, die vind ik op alle vlakken beter dan spd, maar vooral als het een beetje modderig is.

Disclaimer: Ik heb dus ook al jaren niet meer met spd gereden. Misschien zijn ze wel veel beter geworden. Maar het blijft Shimano. Dus Time..

;-)
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
MJV
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 31 oktober 2016, 21:45

Lars TB schreef: do 5 september 2019, 22:20 Time Atac!


Maar op al mijn fietsen zit Shimano omdat het zo makkelijk uitwisselt en die pedalen zo lekker goedkoop zijn.

Behalve dan mijn DH bike, daar zit CB op, omdat die het beste inklikken.



Maar toch zijn de Time pedalen het lekkerst. Alleen is het verschil te klein.




Dit was weer een post die niemand vooruit gaan helpen :bier: :roll:
Hier nog een Time Atac fan. Als je toch kunt kiezen kies dan voor Time :).

Hoewel de speling (dus je voet zijdelings kunnen bewegen voordat je uitklikt) wat intimiderend kan zijn als je het niet gewoon bent, vind ik het erg fijne pedalen. Met Shimano met versleten plaatjes nog wel eens per ongeluk uitgeklikt in het verleden, bij Time in 10 jaar tijd nog nooit.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Time geprobeerd maar werkte niet voor mij, kreeg last van knieën en voeten. SPD is altijd een goeie veilige keus.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Makkelijk schreef: wo 11 september 2019, 07:14 Time geprobeerd maar werkte niet voor mij, kreeg last van knieën en voeten. SPD is altijd een goeie veilige keus.
SPD geprobeerd maar werkte niet voor mij, kreeg last van knieën en voeten. CB is voor mij de goede en veilige keus.
Enig minpuntje is dat je iets meer onderhoud moet plegen, maar goed dat je tegelijk met het vertroetelen van je fiets.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Meegs schreef: wo 11 september 2019, 07:31
Makkelijk schreef: wo 11 september 2019, 07:14 Time geprobeerd maar werkte niet voor mij, kreeg last van knieën en voeten. SPD is altijd een goeie veilige keus.
SPD geprobeerd maar werkte niet voor mij, kreeg last van knieën en voeten. CB is voor mij de goede en veilige keus.
Enig minpuntje is dat je iets meer onderhoud moet plegen, maar goed dat je tegelijk met het vertroetelen van je fiets.
Twijfelde destijds voor gravelracer tussen Time en CB om eens wat anders te proberen. CB wordt veel geklaagd over de kwaliteit dus ik durfde het niet aan, aan de andere kant onderhoud ik alles zelf en zijn de klagers waarschijnlijk mensen die niks hebben gedaan aan onderhoud. Mijn probleem met Time is dat je niet zo vrij bent in hoe je de plaatjes positioneert onder je schoen als met SPD. Je kunt ze niet roteren. Ik heb dat vanwege hele lichte x-benen nodig. Ik vermoed dus dat mijn probleem daar mee te maken heeft. Ook de uitklikhoek is voor mij te groot. Elke keer dat ik uitklik doet het pijn aan mijn benen.

Ik vind het wel zonde, want de kwaliteit van Time is schokkend goed als je het vergelijkt met SPD. Zeker als je dan ook nog eens kijkt naar het veel lagere gewicht.
Waar woke is, is vuur
MJV
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 31 oktober 2016, 21:45

Makkelijk schreef: wo 11 september 2019, 09:00
Meegs schreef: wo 11 september 2019, 07:31
SPD geprobeerd maar werkte niet voor mij, kreeg last van knieën en voeten. CB is voor mij de goede en veilige keus.
Enig minpuntje is dat je iets meer onderhoud moet plegen, maar goed dat je tegelijk met het vertroetelen van je fiets.
Twijfelde destijds voor gravelracer tussen Time en CB om eens wat anders te proberen. CB wordt veel geklaagd over de kwaliteit dus ik durfde het niet aan, aan de andere kant onderhoud ik alles zelf en zijn de klagers waarschijnlijk mensen die niks hebben gedaan aan onderhoud. Mijn probleem met Time is dat je niet zo vrij bent in hoe je de plaatjes positioneert onder je schoen als met SPD. Je kunt ze niet roteren. Ik heb dat vanwege hele lichte x-benen nodig. Ik vermoed dus dat mijn probleem daar mee te maken heeft. Ook de uitklikhoek is voor mij te groot. Elke keer dat ik uitklik doet het pijn aan mijn benen.

Ik vind het wel zonde, want de kwaliteit van Time is schokkend goed als je het vergelijkt met SPD. Zeker als je dan ook nog eens kijkt naar het veel lagere gewicht.
De (te) grote uitklikhoek had mijn vriendin ook last van, evenals de niet bij te stellen (en voor haar te zware) veerspanning van de pedalen. Uiteindelijk dus toch maar terug naar SPD voor haar fiets.
bluebiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 281
Lid geworden op: do 9 oktober 2014, 22:10

ATAC al jaren, klikken het makkelijkst in en uit zeker in modder en zand. Shimano gaat bij slijtage steeds moeilijker uitklikken
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Makkelijk schreef: wo 11 september 2019, 09:00
Ik vind het wel zonde, want de kwaliteit van Time is schokkend goed als je het vergelijkt met SPD. Zeker als je dan ook nog eens kijkt naar het veel lagere gewicht.
Ik reed altijd met time pedalen totdat ze zo nodig de veer tegen kunststof af moesten gaan steunen. En dat relaxeerde zo dat de veer gewoon los kwam te zitten. Misschien dat het tegenwoordig weer anders in elkaar zit maar ik ben overgestapt naar Shimano

Met de times ook een aantal keren de lagers moeten vervangen.

Shimano spd zit mijn inziens constructie technisch veel beter in elkaar. Af en toe eens speling bijstellen. En met inklikken ed eigenlijk niets minder dan time.
Scottie2000
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 914
Lid geworden op: za 12 mei 2012, 17:01
Mijn mountainbike: 2016 YT Jeffsy comp pro, 2017 Giant Fathom LTD, 2019 Giant Anthem 29er1

Sinds 1995 rij ik met Time Atac. Nooit stukken gehad. (Lagers of breuk)
Nu de MX versie, heeft een klein platform. Op de andere bikes de XC carbon versie.
Plaats reactie