SRAM DUB crank verwijderen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Sram cranks worden op 50nm vast gezet.. dat is best wel veel. Als je een momentsleutel hebt dan heb je vaak al een wat langere hefboom. Goede inbus erop en met 1 hand de kop vast houden en met de andere kracht zetten. Geleidelijk kracht opbouwen en dan komt ie mooi los. Daarna pak ik meestal een lange inbus ( die toevallig bij mijn bb tool zat ) en dan draai ik hem zo los. Vastzetten weer op 50nm met dezelfde momentsleutel.

Die momentsleutel koop je nieuw al voor 3 tientjes. Als je twee of drie keer per jaar je crank er af haalt echt een tool die je niet kan missen. Als je nog nooit iets op 50 nm hebt vast gezet heb je echt geen idee hoe veel dit eigenlijk is. Ik dacht ook dat ik hem strak genoeg deed zetten met de hand, tot ik nog een kwart door kon met de momentsleutel.
Omdraaien kan altijd nog!
Himan
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: za 6 juli 2013, 19:24

Ik kreeg mijn DUB crank ook niet los. Was bij Canyon en die vertelde dat de DUB crank zich zelf aanspant, waardoor deze veel vaster komt te zitten dan de 50 Nm.
Ook daar het advies om lange inbus sleutel te gebruiken en daar met voet op te gaan staan.
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Mijn DUB crank zit zelfs op 54nm vast.. Zitten trouwens ook nog twee blauwe rubberen o-ringetjes in.. een hel om ze terug te krijgen. Schijnen de levensduur te verlengen. Volgende keer beter :D
Omdraaien kan altijd nog!
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Nu is alleen de vraag of het gekraak is gestopt , toen je BB hebt gedemonteerd en gemonteerd , of nog niet aan toe gekomen ?
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Tijdens staand aanzetten in de straat was het wel over, daar deed ie eerst al op kraken laat staan op een klimmetje.. ik ben benieuwd of het wegblijft en dan voor hoe lang. Ik kom er op terug. In elk geval draait ie ook beter rond als de ketting er af is. Dan met name minder schrapend geluid.
Omdraaien kan altijd nog!
Kaasopjepannenkoek
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: do 15 november 2018, 14:55
Mijn mountainbike: Vitus Sentier VRS

Heb uiteindelijk de tool die cannibal aanraadde aangeschaft (https://www.internet-bikes.com/211844-i ... 9gQAvD_BwE) .Tevens een dopsleutelset gekocht. In totaal iets van 50 euro. Op youtube een video van SRAM bekeken over hoe en wat. Alles braaf gedaan volgens de instructievideo. Eerste ritje op straat: stil en geen gekraak. Gister tijdens en ritje in Zeddam: kraken... :evil: Wat irritant! Zag dat er een ander topic geopend is over dit onderwerp. Zal het eens aandachtig gaan lezen.
Juh!
Cannibal
All rounder
All rounder
Berichten: 62
Lid geworden op: di 2 december 2003, 00:11

Mijn gekraak is inmiddels verholpen.

Probeer ook even je kettingblad van je crank los te halen en de contactpunten goed schoon te maken.Daarna met een klein beetje vet opnieuw monteren.

Bij mijn GX crank was daar toch echt een hoop meuk ingekropen wat waarschijnlijk voor een deel van het kraken verantwoordelijk was.

Succes!
Kaasopjepannenkoek
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: do 15 november 2018, 14:55
Mijn mountainbike: Vitus Sentier VRS

Bedankt voor de tip! Zal er zeker naar kijken!
Juh!
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Kaasopjepannenkoek schreef: zo 8 september 2019, 18:37 Heb uiteindelijk de tool die cannibal aanraadde aangeschaft (https://www.internet-bikes.com/211844-i ... 9gQAvD_BwE) .Tevens een dopsleutelset gekocht. In totaal iets van 50 euro. Op youtube een video van SRAM bekeken over hoe en wat. Alles braaf gedaan volgens de instructievideo. Eerste ritje op straat: stil en geen gekraak. Gister tijdens en ritje in Zeddam: kraken... :evil: Wat irritant! Zag dat er een ander topic geopend is over dit onderwerp. Zal het eens aandachtig gaan lezen.
Heb het niet kunnen vinden in de info , maar ?: steekas achterzijde ?, zo ja ,eruit halen en schoonmaken en invetten, kan ook zo maar zijn door hem nu iets strakker te draaien dat het gekraak weg is , bij mij was dat het euvel ....
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Kaasopjepannenkoek
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: do 15 november 2018, 14:55
Mijn mountainbike: Vitus Sentier VRS

Steekas verwijderd en schoongemaakt. Heb tegelijkertijd de trappers ook maar even een beurt gegeven. Wat bleek: na het verwijderen, schoonmaken, opnieuw behandelen met anti seize en weer bevestigen bleek het gekraak verleden tijd :-D :-q
Erg blij mee zeg! :bier:
Juh!
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4285
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Wat ik wel eens doe als ik gekraak niet weg krijg.

Alles uitelkaar. Lijkt veel werk maar met een uurtje of twee is het gebeurt en steeds 1 dingetje proberen kost veel meer tijd.
Dus cassette, steekas, pedalen, crank + bladen, zadelpen, vork, balhoofdlagers, stuur en stuurpen.

Vaak genoeg gehad dat het dan weg was.
Zo vaak kraakt je crank echt niet. En anders ga rijden kraakt ie puit de crank heel ruim in met siliconen en ga rijden. gaat het dan weg, dan is het waarschijnlijk je crank, daarna goed schoonmaken
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Kaasopjepannenkoek schreef: vr 20 september 2019, 13:52 Steekas verwijderd en schoongemaakt. Heb tegelijkertijd de trappers ook maar even een beurt gegeven. Wat bleek: na het verwijderen, schoonmaken, opnieuw behandelen met anti seize en weer bevestigen bleek het gekraak verleden tijd :-D :-q
Erg blij mee zeg! :bier:
top :-D , zo zie je maar weer , lijkt is anders dan denk ....dat het geluid vandaan komt .... :-q
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Kaasopjepannenkoek
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: do 15 november 2018, 14:55
Mijn mountainbike: Vitus Sentier VRS

Tijdens een klein onderhoudsbeurtje kwam ik erachter dat de crank armen niet...tja...soepel ronddraaien. Heb de boel gedemonteerd, schoongemaakt en weer gemonteerd, maar de armen bewegen gewoon stroef ofzo. Heb alles volgens de instructie video van SRAM gedaan, maar dit blijft zo. Iemand enig idee hoe dit komt en hoe dit verholpen kan worden?
Juh!
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Lagers voorzien van nieuw vet ?, crank eruit , met een speld voorzichtig de " seal" eruit, vet erin , seal weer terug . Zoniet dan zal het waarschijnlijk nieuwe lagers worden ....
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Heb je de BB en spindel spacers niet verruild en de adjuster te strak aangedraaid, Kaasopjepannekoek :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Plaats reactie