Welke MTB helm gebruik jij en waarom ????

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Zag in Livigno (Mottolino) ook wat borden met Full Face "verplichting" op bepaalde features maar die werden niet gehandhaafd. Had zelf last minute een Full Face gekocht (Giro Disciple MIPS) maar die bleek niet fijn te zitten voor een brillemans als ik, toen maar weer gewoon met de Trail helm het bikepark in.
Kan nog steeds niet echt een Full Face vinden die ik prettig vind zitten en begin steeds meer te twijfelen over het nut van die dingen.
Ook de discussie over nekletsel door een Full Face zonder Nek brace kwam weer langs .....
Anyway, als ze gaan handhaven zal ik er toch aan moeten geloven, dus blijf toch maar zoeken. Helm moet wel echt goed zitten anders zet ik m toch niet op.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

yo-eddy schreef: za 7 september 2019, 10:24
Kan nog steeds niet echt een Full Face vinden die ik prettig vind zitten en begin steeds meer te twijfelen over het nut van die dingen.
Ook de discussie over nekletsel door een Full Face zonder Nek brace kwam weer langs .....
Precies dit. Is n full face echt n meerwaarde qua bescherming? Ok als je op je kin valt zal dat kinstuk iets meer bescherming bieden, maar voor de rest ..? Met MIPS is er nu op de gewone helmen ook vooruitgang geboekt qua bescherming zou je toch zeggen.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Snelle Buffer schreef: za 7 september 2019, 08:15 Zo lezend mbt de info van de helmen, met of zonder afneembaar kinstuk, neig ik naar de fullface helm met afneembaar kin stuk.
Waarom?; ben geen extreme DH , sterker nog staat bij mij in de kinderschoenen, wil gewoon een. keer een bikepark bezoeken en kijken of het wat is , extreme sprongen doe ik ook niet , enig wat ik wel zou uitzoeken is een bikepark waarbij ook is gedacht aan de "luie" mens , dus lift is wel een pre , heb geen zin om elke keer omhoog te fietsen om naar benee te kunnen.

Mocht dat toch zo zijn , zie ik wel het voordeel om dan het kin stuk te verwijderen voor de ventilatie , in de lift natuurlijk niet nodig .
Mocht het virus aanslaan kan ik altijd nog over gaan naar een helm , zonder verwijderbaar stuk .

:-q
Ik denk dat Willingen een goede optie voor je is: Vrij dichtbij, lekker rustig door de weeks, 2 liften en een paar relaxte flowlijnen in oplopende "moeilijkheidsgraad". De Flow country trail is een 2,9km lang kombochtenfestijn. Verder zit er onderaan de heuvel een leuk restaurantje en een flinke shop bij, vol met diverse soorten protectie en FF-helmen waar je kan passen. Geen internet prijzen uiteraard :wink:
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Een fullface geeft wel meer dan 'iets meer bescherming' voor je kin.
Ik ben pas op een rockgarden onderuit gegleden naast de baan en met mijn hoofd vol in een groepje dunne bomen /struiken terecht gekomen.
Ging nog niet eens heel hard, denk 20km /uur. Was toch wel heel blij met mijn fullface anders at ik nu nog door een rietje ben ik bang.
Dat is ook de reden dat ik er geen wil met een afneembaar kinstuk, teveel verhalen gelezen en gehoord over dat ze los schieten of afbreken als je er recht op landt.
Het beschermt natuurlijk wel meer dan een helm zonder, maar tot welke impact ze goed blijven werken is vaag.

MIPS betekent alleen dat de binnenkant van de helm 10-15mm mee beweegt bij impact, en zo je hersenen minder door elkaar schudden.
Dat zegt op zich niks over de sterkte van de helm en de impact die het kan verwerken.

Iedereen rijdt natuurlijk anders en zoekt grenzen op een andere manier op.
Ik heb i.i.g. besloten om altijd een fullface te rijden in een bikepark en neem de extra warmte voor lief.
En als ik wel omhoog moet fietsen in een park, zet ik de helm wel even af.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3804
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Jamis Diablo schreef: za 7 september 2019, 11:07 Een fullface geeft wel meer dan 'iets meer bescherming' voor je kin.
Ik ben pas op een rockgarden onderuit gegleden naast de baan en met mijn hoofd vol in een groepje dunne bomen /struiken terecht gekomen.
Ging nog niet eens heel hard, denk 20km /uur. Was toch wel heel blij met mijn fullface anders at ik nu nog door een rietje ben ik bang.
Dat is ook de reden dat ik er geen wil met een afneembaar kinstuk, teveel verhalen gelezen en gehoord over dat ze los schieten of afbreken als je er recht op landt.
Het beschermt natuurlijk wel meer dan een helm zonder, maar tot welke impact ze goed blijven werken is vaag.

MIPS betekent alleen dat de binnenkant van de helm 10-15mm mee beweegt bij impact, en zo je hersenen minder door elkaar schudden.
Dat zegt op zich niks over de sterkte van de helm en de impact die het kan verwerken.

Iedereen rijdt natuurlijk anders en zoekt grenzen op een andere manier op.
Ik heb i.i.g. besloten om altijd een fullface te rijden in een bikepark en neem de extra warmte voor lief.
En als ik wel omhoog moet fietsen in een park, zet ik de helm wel even af.
Dit ja. Ik heb ook al veel gelezen over die afneembare kinstukken en die begeven het gewoon bij hardere klappen, als je ze juist nodig hebt dus. Pas geleden ook iets gezien dat er een fabrikant aangeklaagd wordt wegens het begeven ervan.

Ik ben vorige maand voorover gevlogen een brugje af een greppel in, tegen een klein boompje aan en met m'n giechel tegen de grond. Was ook heeeeel erg blij dat ik die full face ophad, want anders had het heel anders af kunnen lopen inderdaad. (hier te zien op 6:22 https://youtu.be/mArKT9aBNeo?t=412 )

De warmte is dan minder, maar dat heb ik wel over voor een heel gebit.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7362
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Wiel-Maat schreef: za 7 september 2019, 10:50 Ok als je op je kin valt zal dat kinstuk iets meer bescherming bieden, maar voor de rest ..?
"Iets" meer inderdaad...
Afbeelding

Ok, het is niet de meeste actuele foto, het was niet mijn hoofd dat erin zat (de helm was wel van mij) en verre van de beste fullface maar ik gok dat die helm zich redelijk aan hechtingen en tandartskosten heeft "terugverdiend" ten opzichte van een trailhelm. En dat was geen flat out racing incident op hoge snelheid, maar gewoon een ongelukkige samenloop van omstandigheden op toeristisch tempo op een rijdbare enduro trail.

Ik vind m'n TLD D3 en Giro Switchblade ook aanzienlijk "stabieler" op m'n hoofd zitten dan trailhelmen, waar ik hoeveel verstelsystemen ze er ook op hebben zitten en hoe lang je aan de afstelling besteed toch met het idee blijf zitten dat er toch een richting overblijft waarin hij meer kan verdraaien dan ik zou willen (mijn referentie: full face). Da's ook een reden om toch vaak de Switchblade zonder chinbar te pakken in plaats van een Bell Super 2R (zonder).
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3804
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Snelle Buffer schreef: za 7 september 2019, 08:15 Zo lezend mbt de info van de helmen, met of zonder afneembaar kinstuk, neig ik naar de fullface helm met afneembaar kin stuk.
Waarom?; ben geen extreme DH , sterker nog staat bij mij in de kinderschoenen, wil gewoon een. keer een bikepark bezoeken en kijken of het wat is , extreme sprongen doe ik ook niet , enig wat ik wel zou uitzoeken is een bikepark waarbij ook is gedacht aan de "luie" mens , dus lift is wel een pre , heb geen zin om elke keer omhoog te fietsen om naar benee te kunnen.

Mocht dat toch zo zijn , zie ik wel het voordeel om dan het kin stuk te verwijderen voor de ventilatie , in de lift natuurlijk niet nodig .
Mocht het virus aanslaan kan ik altijd nog over gaan naar een helm , zonder verwijderbaar stuk .

:-q
Winterberg is dan wel leuk voor je. Er zijn prima liften, alles is goed aangegeven, er is horeca, je kan alles huren, je kan eerst beneden beetje oefenen op drops en er zijn meerdere eenvoudige lijnen. Op mijn kanaal kan je 2 video's vinden van zowel de makkelijke als de moeilijker tracks in Winterberg, wat toen ook mijn 1e keer bikepark was.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

cheeta schreef: za 7 september 2019, 11:39
Wiel-Maat schreef: za 7 september 2019, 10:50 Ok als je op je kin valt zal dat kinstuk iets meer bescherming bieden, maar voor de rest ..?
"Iets" meer inderdaad...
Afbeelding

Ok, het is niet de meeste actuele foto, het was niet mijn hoofd dat erin zat (de helm was wel van mij) en verre van de beste fullface maar ik gok dat die helm zich redelijk aan hechtingen en tandartskosten heeft "terugverdiend" ten opzichte van een trailhelm. En dat was geen flat out racing incident op hoge snelheid, maar gewoon een ongelukkige samenloop van omstandigheden op toeristisch tempo op een rijdbare enduro trail.

Ik vind m'n TLD D3 en Giro Switchblade ook aanzienlijk "stabieler" op m'n hoofd zitten dan trailhelmen, waar ik hoeveel verstelsystemen ze er ook op hebben zitten en hoe lang je aan de afstelling besteed toch met het idee blijf zitten dat er toch een richting overblijft waarin hij meer kan verdraaien dan ik zou willen (mijn referentie: full face). Da's ook een reden om toch vaak de Switchblade zonder chinbar te pakken in plaats van een Bell Super 2R (zonder).
Ai das niet best .

Ik snap wel de voordelen van een fullface zonder afneem stuk , en had zelf ook zitten denken aan de fullface met afneembaar kinstuk qua impact , de kans is groter lijkt me bij een crash dat dit los kan komen tov een fullface zonder afneembaar stuk .
hmm keuze's.keuze's.

(eigelijk niet gewoon de fullface zonder afneembaar stuk)
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Ja, ik ook maar ben nu net voor de 1e keer (met trailhelm) in een bikepark geweest. De afneembare chinbar maakt `m voor mij wat breder inzetbaar en mocht ik merken vaker bikepark-kriebels te krijgen dan kan er nog altijd een vaste FF bij.
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Ok, eea is helder @ Jamis Diablo en Cheeta, zonder meteen die hele stukken tekst weer te gaan quoten...wordt meteen weer zo’n mega post anders ;)

Maar dit verduidelijkt het dus wel wat meer ja. Mijn eerdere post was eigenlijk ook ff n soort knuppel-in-t-hoenderhok actie om te kijken wat er aan hands on ervaringen zijn... en ja, die zijn er dus.

Goed om te weten dat t voor bikepark avonturen dus wel de moeite loont n FF aan te schaffen. :-q
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Ik moet het natuurlijk even afkloppen straks maar ik heb in 32 jaar MTB'en nog nooit een Face Plant gemaakt, heb jaren judo gedaan dus draai mijn hoofd instinctief weg en rol over schouder. Soms zie je mensen echt vallen als een zoutzak (Friday Fails filmpjes)
Zo'n beschadigd kinstuk zegt niet zo veel, je kin zit daar nog een best stuk achter en zou wellicht de grond niet eens geraakt hebben.
Een echt frontale klap op je kin zorgt ervoor dat je nek meer naar achter slaat dan met een gewone helm ...... maar ja wat is dan de keuze, een kapotte kin/gebit of een gebroken nek ... allemaal niet zo prettig :-{

Begrijp me niet verkeerd hoor, ik ben echt niet tegen een fullface, heb alleen nog geen kunnen vinden die echt prettig zit helaas, daarbij heb ik het vrij snel warm.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
ThijsvdWoude
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 181
Lid geworden op: ma 26 november 2018, 13:45
Mijn mountainbike: Canyon Spectral AL 6.0

Laatst nog mijn lip moeten hechten nadat ik hard crashte bij een jump (met een classic mtb helmpje), daardoor 2,5 weken alles met een rietje naar binnen moeten schuiven... :-{ Dat in combinatie met mijn grensopzoekende rijgedrag toch maar besloten een full face te bestellen; de O'neal fury RL (https://www.bikester.nl/oneal-fury-rl-f ... 58679.html). :P
"If you don't push the boundaries and fail at the limit of your capacities, you're not learning." :lol:
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

yo-eddy schreef: za 7 september 2019, 14:28 Ik moet het natuurlijk even afkloppen straks maar ik heb in 32 jaar MTB'en nog nooit een Face Plant gemaakt, heb jaren judo gedaan dus draai mijn hoofd instinctief weg en rol over schouder.
Zelfde hier, gaat geheel instinctief. Wat me soms toch enigzins zorgen baart want wat als er een boom oid in de weg staat?
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

ThijsvdWoude schreef: za 7 september 2019, 14:36 Laatst nog mijn lip moeten hechten nadat ik hard crashte bij een jump (met een classic mtb helmpje), daardoor 2,5 weken alles met een rietje naar binnen moeten schuiven... :-{ Dat in combinatie met mijn grensopzoekende rijgedrag toch maar besloten een full face te bestellen; de O'neal fury RL (https://www.bikester.nl/oneal-fury-rl-f ... 58679.html). :P
Ja kan me helemaal voorstellen dat je nu een FF koopt. Maar t lijkt me toch tricky om deze via internet te bestellen, want je moet hier n maat kiezen zag ik...en wat als die toch niet goed is, mag je dan retour zenden bij helmen die je op hebt gehad? Ik denk ff aan haren en huidschilfers die je er haast onvermijdelijk in achterlaat...ik zou in dit geval toch willen passen in de winkel.

Ik kocht overigens zelf ook pas n helm via internet maar dat is n one size fits all van giro die op maat te stellen is en dat werkt goed; ik had al eerder n giro waarbij dat ook zo was.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Toch maar een FF besteld .
Na uitvoerig mn hoofd gemeten te hebben , een maat besteld , denk dat het retourneren niet zn probleem is , gewoon netjes schoonmaken . :wink:


:-{ Hoe ga je anders een helm passen ?, met een haar netje of mutsje op ?, lijkt me ook niet de juiste pasvorm te geven.
Hoeveel staan er niet in een winkel schoenen , helmen en kleding te passen zonder extra bescherming ? 8)
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Plaats reactie