Welke banden bij welk type ondergrond?

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
Lampenkap
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: za 20 juli 2019, 09:15

Makkelijk schreef: do 29 augustus 2019, 10:57 Wel snakeskin, tenzij je met binnenbanden wilt rijden.
Ben zelf overgestapt op barzo/mezcal. Puur vanwege de breedte, ik verwacht verder weinig verschil.
Kan ik de snakeskin wel prima met binnenband rijden?
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Ja hoor, geen probleem.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

binnenband kan altijd, maar tubeless is in de meeste gevallen "beter"
Gebruikersavatar
jwolfkamp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 300
Lid geworden op: vr 17 oktober 2014, 11:44
Mijn mountainbike: Orbea Oiz M10 2019
Contacteer:

Zoals al door meer mensen gezegd; banden is een kwestie van proberen, afstemmen op inzet gebied en persoonlijke voorkeur. Op mijn voorgaande hardtail reed ik altijd met Schwalbe LiteSkin (meestal Rocket Ron en Thunderburt) tubeless. Vrijwel zonder problemen, zelfs tijdens de schottermarathons in Sauerland en Eiffel.

Mijn nieuwe bike werd geleverd met Maxxis Ardent Race voor en Maxxis Ikon achter. Dat heb ik een aantal ritten geprobeerd, maar werd 'gek' van de rolweerstand. Met name de Ardent Race werkte wat mij betreft niet echt mee. De stabiliteit van de Maxxis banden viel mij positief op, dus ben gaan zoeken in het Maxxis assortiment. Ik ben uitgekomen op de Aspen. Daar rijd ik nu enkele honderden kilometers naar volle tevredenheid mee. Snel, stabiel en heel voorspelbaar. Maar ik ben ook blij dat ik de oorspronkelijke combinatie heb geprobeerd, omdat het mij wel de eigenschappen van de band heeft leren kennen. Voor ruiger of natter terrein heb ik in elk geval een bandje in de schuur :wink:

Maar naast dat het een persoonlijke voorkeur is, speelt de inzet natuurlijk mee. Ik rijd vooral XCO en XCM (ook wedstrijden), dus vraag wellicht andere eigenschappen dan iemand met een andere beoogde inzet.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Doe mij maar die Ardent race maar ipv de Hans Dampf/Magic Mary soft-combi waarmee ik van de week een tochtje in het Sauerland mee heb gedaan...goeiendag zeg, die combi geeft het begrip rolweerstand een geheel nieuwe dimensie :lol:
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

interceptor schreef: di 13 januari 2004, 15:43 Vaak is de keus van banden voor een bepaalde ondergrond niet eenduidig, kijk maar 'ns bij een toertocht, breed, smal, noppen en semi. Alles komt voor terwijl we toch dezelfde route rijden :~
Onafhankelijk van fabrikaat heb ik een lijstje samengesteld met verschillende type ondergrond met daarachter een oplossing (?): brede of smalle band, semi of noppen profiel en lage of hoge bandenspanning. Er zullen ongetwijfeld meer parameters zijn maar de bovenstaande lijken mij het meest van invloed.
Definitie:
hoge bandenspanning: >3bar
Lage bandenspanning: < 2.5bar
Brede band: >2.2"
Smalle band: <2.1"
Ik heb een aftrap gemaakt met mijn keuzes maar heb na zoveel jaren mtb ook nog twijfels.
Kopieer de lijst, verbeter, vul aan en licht eventueel toe.


Harde zandbodem: smal voor, smal achter, semi voor, semi achter, hoge spanning.
Zachte zandbodem: breed voor, breed achter, semi voor, semi achter, hoge spanning.
Los zand: smal voor, smal achter, nop voor, nop achter, hoge spanning.
Modder: smal voor, smal achter, nop voor, nop achter, hoge spanning.
Bevroren zandpaden (sporen):breed voor, breed achter, semi voor, semi achter, lage spanning.
Verse sneeuw: breed voor, breed achter, semi voor, semi achter, lage spanning.
Geplette sneeuw:breed voor, breed achter, semi voor , semi achter, lage spanning.
Nat gras: smal voor, smal achter, nop voor, nop achter, lage spanning.
Rots/losse stenen: breed voor, breed achter, nop voor, nop achter, lage spanning.

Heel apart lijstje wat in mijn ogen bijna haaks staat op hoe ik het zou doen :~ Zo wie zo zou ik nooit smaller gaan dan 2.25 en harder dan 1.8 bar. Los zand,..noppen ? Op het strand heb je veel los zand en daar rijden ze liefst zonder een enkele nop met bandenspanning ruim onder 1 bar. Sneeuw is juiste een smalle band. Kijk naar rally in de sneeuw, kleine smalle banden! Nat gras,..breed en zacht zou ik zeggen,..net als het strand. Losse stenen is een beetje een dubbel verhaal. Lek rijden ligt op de loer, dus normaal gesproken ga je de banden dan juist iets harder zetten om lek rijden te voorkomen. Dit is dus niet omdat harder beter is,..want feitelijk is zachter beter, maar in een wedstrijd wil je niet lek rijden
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Check even de datum, dat lijstje is meer dan 15 jaar oud :lol:
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

TenZNL schreef: do 5 september 2019, 23:06 Check even de datum, dat lijstje is meer dan 15 jaar oud :lol:
:winkie: kak,..
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

:lol: :lol: er is gelukkig wat veranderd de afgelopen jaren
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Of er wat veranderd is? Valt wel mee is vooral marketing :kiss:

Oké, banden breder dan 2.1 zijn gebruikelijker geworden. Het rubber is nu iets heiligs, tja en de noppen. Die zijn nog steeds nop.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7361
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Banden zijn breder geworden en de diameter groter, aangezien in 2004 het merendeel nog 26" reed.
Breder en grotere diameter hebben een invloed op de bandenspanning waarmee je kunt rijden, da's natuurkunde.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Jeronimo73
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 35
Lid geworden op: do 5 oktober 2017, 16:38
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel SI Carbon 3

Mijn Scalpel staat op Racing Ralph achter en Rocket Ron voor. Daarmee rij ik het hele jaar door. In sommige omstandigheden (Zoals veel modder of nat gras) is dat misschien niet optimaal maar dat is dan pech. Ik hem maar 1 set wielen en rij tubeless dus wisselen heb ik geen zin in. En op de rondjes Dorst, Vrachelen en Cadettenkamp waar ik vaak rijd kan ik daar prima mee uit de voeten. De meest beperkende factor ben ik zelf :D
Remmen kan altijd nog
Plaats reactie