Welke MTB helm gebruik jij en waarom ????

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Ik begon ooit met n giro maar dat was eigenlijk n race helm; toen n specialized gekocht die ik tot nu toe droeg. Maar onlangs bij n redelijk milde val was ik toch met mn helm tegen n tak gekomen. Klein deukje erin, dus nu toch maar n nieuwe besteld...ditmaal weer van giro, de register, met MIPS.

Dit wordt hem, hij komt 1 dezer dagen binnen.

Afbeelding

Ziet er goed uit vind ik. Moet dus nog afwachten hoe deze bevalt maar hij is wel 1 size fits all wat bij die vorige giro ook al was en dat werkt wel goed, dat op maat stellen met die draaiknop. Zo hoef je op zich nooit de juiste maat te gokken. OK, de pasvorm weet je ook hierbij pas als je hem hebt, naar n unboxing video die ik hiervan bekeek was wel positief.
VintigeBiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 292
Lid geworden op: ma 19 augustus 2019, 11:25
Mijn mountainbike: Votec VX fully 29er deore xt

VintigeBiker schreef: wo 4 september 2019, 16:40 Denk dat ik deze ga proberen:

https://www.tweewielercentrumzwolle.nl/ ... sen-m-rood

Kleurt leuk bij mijn fiets :)
Heb het eerste ritje erop zitten en geeft toch een fijner gevoel.....ook lekker dat ik niet meer zo veel hoeft te bukken voor de laag
hangende takjes en bladeren :)

Thanks all
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Ik ben 5 jaar geleden begonnen met een goedkope Giro. Destijds was ik (nog) lomper en minder geinformeerd dan nu dus de eerste serieuze smakkerd was zo gemaakt. Na wat inlezen een trailhelm in de vorm van een Fox Flux gekocht, een prima helm waarmee ik 4,5 jaar mee gereden heb.

Laatst de Fox vervangen door een Troy Lee A1 in de aanbieding:
Afbeelding
Een prima allround helm, al is ie boven de 25gr wat warmer dan de Fox.

En sinds vandaag voor het grovere werk een deelbare allmountain fullface, een Urge Gringo de la Sierra (ook in de aanbieding :winkie: ):
Afbeelding
Nog niet mee gereden maar deze lijkt betere verluchting te hebben. Eerlijk gezegd is de pasvorm nog beter als de TLD en de afneembare chinguard is een plusje voor het buitenland en bikeparks.

En waarom? Om m`n knar te beschermen, vandaar ook de voorkeur voor een trailhelm met verlengde achterkant. Die redde me laatst toch mooi bij een te enthousiaste manual :wink:
Laatst gewijzigd door TenZNL op vr 6 september 2019, 16:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

De TLD A1 heb ik ook mee gereden en inderdaad vindt ik hem ook bijn 20-25 gr C en te warm worden .

Nu heb ik de A2 van TLD en dat scheelt kwa verkoeling en luchtstroom een hoop ,en het blijven mooie helmen met de verschillende kleurstellingen .


Moet je voor de bikeparken in D en omstreken een fullface hebben?
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Snelle Buffer schreef: vr 6 september 2019, 16:42 Moet je voor de bikeparken in D en omstreken een fullface hebben?
Voor de zwaardere lijnen wel, ik dacht vanaf rood. Zwart sowieso en verplicht icm knie- en torso-protectie.
Snelle Buffer schreef: vr 6 september 2019, 16:42 De TLD A1 heb ik ook mee gereden en inderdaad vindt ik hem ook bijn 20-25 gr C en te warm worden .

Nu heb ik de A2 van TLD en dat scheelt kwa verkoeling en luchtstroom een hoop ,en het blijven mooie helmen met de verschillende kleurstellingen .
Ja, dat zou bij de A2 idd opgelost moeten zijn. Heb ik al van meerdere mensen gehoord.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Ik heb deze voor de wat rustigere ritten, met lagere achterkant:

Afbeelding

En voor alles dat wat ruiger is:

Afbeelding

Ik twijfel nog wel aan iet er tussen in, zo één met een afneembaar kinstuk, ivm de warmte.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

    TenZNL schreef: vr 6 september 2019, 16:49
    Snelle Buffer schreef: vr 6 september 2019, 16:42 Moet je voor de bikeparken in D en omstreken een fullface hebben?
    Voor de zwaardere lijnen wel, ik dacht vanaf rood. Zwart sowieso en verplicht icm knie- en torso-protectie.
    Ik heb net ff een stukje zitten lezen van Winterberg , daar is idd een Full face helm met knie en torso bescherming een vereiste . Trouwens maar goed ook als soms de "eikels" tegen komt op de trail . :evil:

    Dus dat wordt eens gaan zoeken naar een Full face en waarschijnlijk ook de bescherming voor knie en torso ,(alhoewel je dit ook kan huren ter plekke).Maar een eigen helm vindt ik wel zo fijn .
    Denk dat bij een fullface hetzelfde geldt qua pasvorm als bij de normale MTB helm, tenzij de fullface anders zit qua pasvorm :~ ..., goede ventilatie vindt ik wel belangrijk....

    Wat is het voordeel van een afneembaar kin stuk ?, meer dat je hem tweeledig kan gebruiken ?, trail en bikepark ?
    Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
    Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
    Gebruikersavatar
    TenZNL
    Elite Mountainbiker
    Elite Mountainbiker
    Berichten: 5644
    Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
    Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

    Snelle Buffer schreef: vr 6 september 2019, 18:45 Ik heb net ff een stukje zitten lezen van Winterberg , daar is idd een Full face helm met knie en torso bescherming een vereiste . Trouwens maar goed ook als soms de "eikels" tegen komt op de trail . :evil:

    Dus dat wordt eens gaan zoeken naar een Full face en waarschijnlijk ook de bescherming voor knie en torso ,(alhoewel je dit ook kan huren ter plekke).Maar een eigen helm vindt ik wel zo fijn .
    Denk dat bij een fullface hetzelfde geldt qua pasvorm als bij de normale MTB helm, tenzij de fullface anders zit qua pasvorm :~ ..., goede ventilatie vindt ik wel belangrijk....

    Wat is het voordeel van een afneembaar kin stuk ?, meer dat je hem tweeledig kan gebruiken ?, trail en bikepark ?
    In Willingen bij de ruigere lijnen ook verplicht.

    Qua pasvorm geldt idd hetzelfde, hij moet een beetje strak zitten en zeker niet verschuiven bij knikken of schudden.
    Die Urge van mij is bij Futurum in de aanbieding. Moet wel je maat zijn, enkel L/XL verkrijgbaar: https://www.futurumshop.nl/urge-gringo- ... wart.phtml

    De helmen met afneembare chinbar zijn erg in opkomst en zijn (van wat ik ervan begrijp) meer op Enduro/allmountain gericht. Ze zijn stukken lichter, deze weegt bv 790gr tov een fullfledged DHmodel die vaak over de 1,5kg wegen) en beter geventileerd dan de klassieke DH/park helmen, uiteraard voor het klimmen. Een DH-helm zal een (nog) betere bescherming bieden (grotere jumps/tricks/snelheid) en zijn vaak te koppelen aan een nekbrace die weer aan je bodyarmor gekoppeld zit. Ik ben niet zo wild dus voor mij volstaat dit model voorlopig.

    Voordeel voor mij: 2 helmen in 1 en dus heel makkelijk wisselen. Als ik denk dat ik de chinbar nodig heb, gaat ie mee en anders blijft ie thuis. En bij het klimmen hang je `m aan je rugzak tot de volgende afdaling.

    Maar goed, ik ben geen expert dus als iemand het beter kan uitleggen, graag :)
    Gebruikersavatar
    Jamis Diablo
    Elite Mountainbiker
    Elite Mountainbiker
    Berichten: 5065
    Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
    Mijn mountainbike: de oudste.
    Contacteer:

    Snelle Buffer schreef: vr 6 september 2019, 18:45 Wat is het voordeel van een afneembaar kin stuk ?, meer dat je hem tweeledig kan gebruiken ?, trail en bikepark ?
    Dat ja, maar als je nu al een goede normale helm hebt en naar een bikepark wilt, zou ik voor een fullface gaan.
    Zo'n deelbare is toch een stuk minder sterk uitgevoerd en niet geschikt voor freeride en DH.
    En zolang je met de lift omhoog gaat, heb je die extra ventilatie toch niet echt nodig.
    Zo'n deelbare zou ik zelf alleen gebruiken bij technische ritten waarbij de snelheid niet zo hoog oploopt als in een bikepark en er geen groteree jumps en drops zijn.
    Gebruikersavatar
    bert l.
    Elite Mountainbiker
    Elite Mountainbiker
    Berichten: 10838
    Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
    Mijn mountainbike: Cube AMS 100
    Contacteer:

    Afbeelding

    Merk: Lazer
    Model: Beam.

    Testje gedaan met dit resultaat. Had mijn schedel kunnen zijn. Campertje gekopt.
    Lelijke helm die lelijk staat, maar met een dikke laag piepschuim rond je hoofd. Fietsers schijnen nogal eens voorover te gaan. Daar is de laag het dikste.
    Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


    link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
    Gebruikersavatar
    Mark-V
    Elite Mountainbiker
    Elite Mountainbiker
    Berichten: 1606
    Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
    Contacteer:

    Jamis Diablo schreef: vr 6 september 2019, 19:42 Dat ja, maar als je nu al een goede normale helm hebt en naar een bikepark wilt, zou ik voor een fullface gaan.
    Zo'n deelbare is toch een stuk minder sterk uitgevoerd en niet geschikt voor freeride en DH.
    En zolang je met de lift omhoog gaat, heb je die extra ventilatie toch niet echt nodig.
    Zo'n deelbare zou ik zelf alleen gebruiken bij technische ritten waarbij de snelheid niet zo hoog oploopt als in een bikepark en er geen groteree jumps en drops zijn.
    De Bell Super 3R is naar zeggen vd fabrikant geschikt voor Downhill, maar de Giro Switchblade is ook daadwerkelijk Downhill Gecertificeerd.

    Neemt niet weg dat ik de Super 3R gehad heb, en inmiddels toch op een volledige full face overgestapt ben (die duidelijk warmer is) maar ook iets zwaarder (Bell zit op 784gr, de Fox Rampage Pro Carbon op 1074gr).
    trek-y
    Mountainbike Junk
    Mountainbike Junk
    Berichten: 241
    Lid geworden op: di 9 juni 2009, 07:31
    Mijn mountainbike: 26"/ 29"

    Afbeelding specialized ambush. Deze is aan de achterkant vrij laag dus meer bescherming van achterhoofd. Binnenkant kan je los halen en wassen.

    Afbeelding oneal warp voor in het buitenland.
    who dares wins
    Makkelijk
    Elite Mountainbiker
    Elite Mountainbiker
    Berichten: 2901
    Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

    aurelius schreef: wo 4 september 2019, 15:41 Giro Synthe mips, ‘race’ model.
    Licht, superventilatie, voor mij prima pasvorm. Mips voor wat extra bescherming. En mooi... maar da’s een kwestie van smaak natuurlijk :wink: .
    Deze... ik heb ook nog een Kask trailhelm maar eigenlijk draag ik die nooit, de Giro zit zo goed. Ik had ook een POC tectal race maar daar kreeg ik na een uur pijn aan m'n knar van. 1 keer goed gecrashed met een Giro Synthe en moeten vervangen. Toen wilde ik een trail-helm omdat ik onder m'n helm alsnog een gat in m'n hoofd had. Achteraf werken al die trail helmen niet voor me en draag ik weer een Giro Synthe.

    In het buitenland draag ik een Fox proframe, eigenlijk vervangt die m'n trailhelm nu ook want ik krijg het gewoon nooit warm in dat ding. En ik ben iemand die op gravel- en asfalt klimmetjes de helm op de rug draagt. Niet iedereen is daar fan van maar ik voel nog niet zo sterk het nut ervan me met een helm te beschermen voor auto's tijdens een klim. En op een schotterpad zonder auto's maak ik me meer zorgen om m'n hart dan om m'n hoofd...

    Proframe is niet deelbaar, maar wel downhill gecertificeerd, licht en ademend.
    Waar woke is, is vuur
    MTinusB
    Mtb fanaat
    Mtb fanaat
    Berichten: 39
    Lid geworden op: vr 26 juli 2019, 10:34
    Mijn mountainbike: Canyon Neuron

    Makkelijk schreef: vr 6 september 2019, 21:59
    aurelius schreef: wo 4 september 2019, 15:41 Giro Synthe mips, ‘race’ model.
    Licht, superventilatie, voor mij prima pasvorm. Mips voor wat extra bescherming. En mooi... maar da’s een kwestie van smaak natuurlijk :wink: .
    Deze... ik heb ook nog een Kask trailhelm maar eigenlijk draag ik die nooit, de Giro zit zo goed. Ik had ook een POC tectal race maar daar kreeg ik na een uur pijn aan m'n knar van. 1 keer goed gecrashed met een Giro Synthe en moeten vervangen. Toen wilde ik een trail-helm omdat ik onder m'n helm alsnog een gat in m'n hoofd had. Achteraf werken al die trail helmen niet voor me en draag ik weer een Giro Synthe.

    In het buitenland draag ik een Fox proframe, eigenlijk vervangt die m'n trailhelm nu ook want ik krijg het gewoon nooit warm in dat ding. En ik ben iemand die op gravel- en asfalt klimmetjes de helm op de rug draagt. Niet iedereen is daar fan van maar ik voel nog niet zo sterk het nut ervan me met een helm te beschermen voor auto's tijdens een klim. En op een schotterpad zonder auto's maak ik me meer zorgen om m'n hart dan om m'n hoofd...

    Proframe is niet deelbaar, maar wel downhill gecertificeerd, licht en ademend.
    Hier een beetje zelfde verhaal. Verschillende mtb helmen gepast omdat ik meer bescherming aan de achterkant wil. Helaas zit geen enkele zo comfortabel als mijn lazer z1 wat een "race" helm is.

    Voor nu neem ik "minder" bescherming aan de achterkant maar even voor lief en zoek ik verder.... Weet alleen niet of het niet hebben van zo'n kleppie een gemis is daar ik hier nog nooit mee heb gereden.
    Snelle Buffer
    Elite Mountainbiker
    Elite Mountainbiker
    Berichten: 2441
    Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
    Mijn mountainbike: is hybride

    Zo lezend mbt de info van de helmen, met of zonder afneembaar kinstuk, neig ik naar de fullface helm met afneembaar kin stuk.
    Waarom?; ben geen extreme DH , sterker nog staat bij mij in de kinderschoenen, wil gewoon een. keer een bikepark bezoeken en kijken of het wat is , extreme sprongen doe ik ook niet , enig wat ik wel zou uitzoeken is een bikepark waarbij ook is gedacht aan de "luie" mens , dus lift is wel een pre , heb geen zin om elke keer omhoog te fietsen om naar benee te kunnen.

    Mocht dat toch zo zijn , zie ik wel het voordeel om dan het kin stuk te verwijderen voor de ventilatie , in de lift natuurlijk niet nodig .
    Mocht het virus aanslaan kan ik altijd nog over gaan naar een helm , zonder verwijderbaar stuk .

    :-q
    Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
    Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
    Plaats reactie