Slechte remwerking...olie IN remschijven?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3295
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Ik heb een vervelend probleem met de remmen van de MTB van mijn zoon.
Na ongeveer 6 tot 8 weken piepen de remmen enorm en remmen ze ook niet meer. Het gebeurt zowel bij de voor als achterrem.
Het enige om het weer te herstellen is nieuwe remblokken erop te zetten en de remschijven te ontvetten.
Het vreemde is dat er nergens olie lijkt te lekken, de druk in de leidingen ook goed blijft en dit probleem zich gedurende het hele jaar voor blijft doen.
Omdat ik de oorzaak maar niet kon vinden en ik het zat was om om de zoveel weken de boel weer te repareren heb ik de fiets ook naar de LBS gebracht, maar daar weten ze het inmiddels ook niet meer.
Ik heb ook al een ander merk remblokjes geprobeerd, maar dit loste het ook niet op.
Het enige wat volgens hun nog kon was dat de olie in de remschijven was getrokken (ooit heeft er olie uit een remhendel precies op de remschijf staan lekken... :( ) en na enige weken de boel daardoor weer vet was geworden.
Ik had er eerlijk gezegd nog nooit van gehoord dat dit kan...
Enige oplossing zou dan zijn om de remschijven te vervangen.
Heeft iemand hier weleens van gehoord of een idee wat nog meer een oorzaak zou kunnen zijn?
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Olie in metaal trekken... nog niet eerder gehoord.

Gebruik je een verkeerd schoonmaakmiddel?
Spettert de ketting olie/vet tijdens het rijden?
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Olie IN metaal lijkt me stug.
Wat nog zou kunnen is dat er ondanks poetsen wat achterblijft in de gaatjes in de schijf en dat na verloop van tijd op de remblokjes belandt.
Everybody bought a new bike!
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2635
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29951
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Olie kan niet IN de remschijf trekken, verder als het oppervlak komt het niet.
Dus ontvetten en evt schuren is genoeg om de schijven weer schoon te krijgen.

Olie kan wel in de blokjes trekken.
Minerale olie krikg je er nog wel uit, DOT wordt alnlastiger en teflon (kettingspray) is a bitch.

Ik vermoed dat je remmen zweten. Il heb zelf Avids gehad die dat deden. Moesten iedere week opnieuw ingeremd worden.

Over welke remmen hebben we het?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29951
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mad Wally schreef: do 5 september 2019, 15:05 Goed inremmen?

https://www.mantel.com/blog/schijfremblokken-inremmen/
Dat is ook een puntje, zo'n klein manneke kan zn eigen remmen misschien niet goed genoeg inremmen.
Dat zal papa moeten doen...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3295
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Op zijn Cube zitten Shimano BR-M315 remmen met ik dacht zo uit mijn hoofd RT40 remschijfjes.
Ik heb de schijfjes al een paar keer laten verdrinken in de remmenreiniger, dus je zou verwachten dat ze dan wel ontvet zouden moeten zijn.
Inremmen doe ik voor hem, maar wellicht niet vaak genoeg. Na 10x ben ik er meestal wel klaar mee. :-D
Ik gebruik Squirt wax voor zijn ketting en bij het schoonmaken met de tuinslang heb ik er de laatste keren al opgelet dat ik niet vanaf de ketting richting de remschijf spuit.
Voor zijn fiets gebruik ik dezelfde middelen als voor de andere 2 MTB's in ons gezin en die hebben de problemen niet.
Het vage is dat het dus even een paar weken goed gaat, waarna het issue weer terugkomt. :-(
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3828
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

awinkel schreef: vr 6 september 2019, 10:56 Op zijn Cube zitten Shimano BR-M315 remmen met ik dacht zo uit mijn hoofd RT40 remschijfjes.
Ik heb de schijfjes al een paar keer laten verdrinken in de remmenreiniger, dus je zou verwachten dat ze dan wel ontvet zouden moeten zijn.
Inremmen doe ik voor hem, maar wellicht niet vaak genoeg. Na 10x ben ik er meestal wel klaar mee. :-D
Ik gebruik Squirt wax voor zijn ketting en bij het schoonmaken met de tuinslang heb ik er de laatste keren al opgelet dat ik niet vanaf de ketting richting de remschijf spuit.
Voor zijn fiets gebruik ik dezelfde middelen als voor de andere 2 MTB's in ons gezin en die hebben de problemen niet.
Het vage is dat het dus even een paar weken goed gaat, waarna het issue weer terugkomt. :-(
Die dingen willen nogal lekken. Heb er zelf ook veel gedoe mee gehad.

Wat wel wil helpen, is kopervet ACHTEROP de nieuwe remblokken.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

awinkel schreef: vr 6 september 2019, 10:56 Op zijn Cube zitten Shimano BR-M315 remmen
Eén van m'n medetrainers had hetzelfde probleem met deze remmen. Bleven maar piepen en zeer slecht stoppen. Andere remmen erop en het is opgelost.
Lijken toch te lekken/zweten. Waar was niet te achterhalen.

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3828
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Jan the Man schreef: vr 6 september 2019, 13:26
awinkel schreef: vr 6 september 2019, 10:56 Op zijn Cube zitten Shimano BR-M315 remmen
Eén van m'n medetrainers had hetzelfde probleem met deze remmen. Bleven maar piepen en zeer slecht stoppen. Andere remmen erop en het is opgelost.
Lijken toch te lekken/zweten. Waar was niet te achterhalen.

Ciao,
Jan
Klopt. Zijn kutremmen van 18 euro per stuk....
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3295
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Dat krijg je met kinderfietsjes... :-( Het gaat in dit geval om een Cube AIM Race uit 2017.
Alsof ze kinderen willen demotiveren om te gaan fietsen en er daarom slechte onderdelen opzetten.
Aan de andere kant koop ik voor maximaal 2 jaar liever ook geen heel dure fiets voor mijn kinderen. :-)
Ik ga de remklauwen dan maar eens vervangen. Gaat veel ergernis bij zowel zoon als papa schelen als dat het oplost. :-)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29951
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik had een Deore remklauw (voor) die maar niet wilde.
Na een week in de schuur eerst weer inremmen.
Kermit had een < Deore achterrem die ook maar bleef zeuren.
De onderste helft vd Shimanos is hier blijkbaar gevoellig voor?
SLX en hoger hebben ceramische zuigers, Deore en lager iets van bakeliet.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

awinkel schreef: vr 6 september 2019, 13:49 Dat krijg je met kinderfietsjes... :-( Het gaat in dit geval om een Cube AIM Race uit 2017.
Ik ga de remklauwen dan maar eens vervangen. Gaat veel ergernis bij zowel zoon als papa schelen als dat het oplost. :-)
Ik zou dan de complete remmen vervangen, niet alleen de klauwen. Als je de remleidingen dan niet te ver inkort kunnen ze waarschijnlijk meeverhuizen naar een andere fiets als hij uit deze gegroeid is.

Voor m'n dochter had ik snel de remmen vervangen door een setje 2e hands Hope. Deze vindt ze erg fijn te doseren, zijn onverslijtbaar en zitten nu al op haar 4e fiets (tussentijds wel langere leidingen gemonteerd, maar dat is zo gebeurd). Niet de goedkoopste oplossing, maar wel een duurzame.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29951
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Datzelfde trucje kan je doen met een setje SLX.
Leidingen nu iets te lang laten, dan past het de volgende keer nog. En daarna nw. leidingen
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3828
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

awinkel schreef: vr 6 september 2019, 13:49 Dat krijg je met kinderfietsjes... :-( Het gaat in dit geval om een Cube AIM Race uit 2017.
Alsof ze kinderen willen demotiveren om te gaan fietsen en er daarom slechte onderdelen opzetten.
Aan de andere kant koop ik voor maximaal 2 jaar liever ook geen heel dure fiets voor mijn kinderen. :-)
Ik ga de remklauwen dan maar eens vervangen. Gaat veel ergernis bij zowel zoon als papa schelen als dat het oplost. :-)
Nou die zelfde remmen zaten ook op mijn Canyon Neuron. Toch niet echt een kinderfiets :-{
Plaats reactie