Elektrische mountainbikes

Elektrische mountainbikes; advies, nieuws en uitwisseling passie met e-bikers.
Gesloten
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Begrijpelijk.
En helemaal zelf naar boven klimmen op eigen kracht, en vervolgens helemaal zelf naar beneden knallen, da’s het meest sportief, simpel.
eMTB-ers en trailrijders zijn zeker ook sportief bezig, maar... toch met wat ondersteuning (motertje, lift, bergop). Met wat backup, niet geheel op eigen kracht. Maakt het net wat minder sportief in vele ogen.
Maar dan nog kun je je zodanig inspannen dat je alsnog helemaal stuk gaat, ook al is er die ondersteuning.
Stuk gaan zonder ondersteuning, dat wekt nou eenmaal nog meer bewondering op, wordt als prestatie gewoon wat hoger ingeschat.

Maar... eerste WK XC e-MTB is bezig, dus...
De e-MTB was al lang aan een opmars bezig en ingeburgerd in de berglanden (buiten ons zicht in vlak Nl), nu rijden de normaal e-loze XC profs hun rondjes ook al gewoon ‘met e’. Schurter, Absalon, Kulhavy, Neff, Courtney, Ferrand Prevot... allemaal ‘e’.
Hier wat recente plaatjes:
https://m.pinkbike.com/news/photo-epic- ... -2019.html.

Er bestaan ook al genoeg aparte e-MTB bladen in het buitenland. Geen losse katerns of bijlagen meer bij gewone MTB bladen, zo begon het wel, maar echte aparte magazines.

e-MTB is gewoon booming.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

kermit schreef: do 29 augustus 2019, 14:19Dat is iig de mening die in dit topic zo'n beetje op elke pagina terugkomt. Dan kun je niet anders als concluderen dat die mening alleen op onderbuikgevoel gebaseerd is en niet op feiten. En ook niet op eigen ervaringen denk ik.
Je legt mij woorden in de mond en dat is niet zo netjes.

Wil je feiten?
  1. Die hulpmotor zit niet voor niks op zo’n e-bike; die helpt mee. (En: nee, dan fiets je dus niet volledig zelf. Daar kun je omheen draaien wat je wilt, maar dat verandert niks aan dit feit.)
  2. Een e-bike is over het algemeen een aardig stukje zwaarder dan een (vergelijkbare) fiets.
  3. Bij klimmen legt gewicht nogal wat gewicht in de schaal.


Ergo: fiets je op een e-bike helemaal zelf naar boven, dan zul je een aardig nadeel ondervinden ten opzichte van dezelfde prestatie op een fiets.

Dat heeft helemaal geen reet met “eigen ervaringen” te maken (behalve ondervonden hebben dat extra gewicht klimmen zwaarder maakt), maar is gewoon natuurkunde.

Verder moet iedereen lekker zelf weten wat-ie doet, zolang-ie mij er maar niet (overmatig) mee lastig valt. Maar als we elkaar dan tóch matig gefundeerd allerlei laakbare eigenschappen aan het toedichten zijn, doe ik ook even een duit in het zakje: valt wel op hoe snel de e-bikers op hun pik getrapt zijn als ze met dit soort simpele feiten geconfronteerd worden. Leven en laten leven, enzo, toch?
Vorsprung durch Pedantik.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Ik voorzie dat in de toekomst niemand nog zonder e-bike rijdt.
Dan ben je een uitzondering als je zonder motortje rijdt.

Ik zie het al in mijn woon-werk ritjes.
De fietsen zonder motor zijn in de minderheid tegenwoordig.
Imo wordt NL steeds luier wat dat betreft.
En de marketing machine maar volhouden dat er meer mensen zijn gaan fietsen... jaja, men heeft de gewone fiets voor een e-bike ingeruild.

Maar goed, men doet maar lekker :-q
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Onder dat geharrewar met woorden kan een oprechte angst van verlies zitten.

En die is: Dat over pakweg 10 jaar geen interresante mountainbike zonder ondersteunig te koop zal zijn.

Dat zou erg jammer zijn. Maar zeer reeel. Maar zien hoe dat loopt.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Ik denk dat dat wel meevalt. Net als de auto de fiets niet verdrongen heeft, en de televisie de radio niet heeft vervangen, zal de e-bike de fiets niet doen verdwijnen.

Ik denk dat je nog eerder de goedkope rommel van de markt zal zien verdwijnen, dan de échte mountainbikes. Want die mikken domweg op een ander marktsegment.
Vorsprung durch Pedantik.
Luhmann
All rounder
All rounder
Berichten: 114
Lid geworden op: ma 31 december 2018, 14:11

Deze vakantie een begeleide rit gedaan met de familie met gehuurde electrische MTBs op Sardinië. Dit maakt de MTB sport inderdaad wel veel toegankelijker. Mensen die minder getrained zijn in het fietsen (mevrouw Luhmann) of minder kracht/uithouding hebben (Miss Luhmann, 11 jaar) kunnen vrolijk mee op een tocht die qua afstand (>30 km), hoogtemeters (>700hm), duur (>4u) en omstandigheden (>34°) ver buiten hun normale frequentie liggen.
Grootste deel van het traject was technisch ook niet extreem uitdagend maar op het einde de uitdaging van de gids aangegaan en hem gevolgd op een technisch stuk. Kale rotswanden op & af, uitgesleten geulen, natuurlijke rockgarden, ... De dames keken toe vanaf de andere kant van de vallei en waren impressed. Zonder ondersteuning was ik dan in alle eerlijkheid méér dan choco geweest.

Enkele opmerkingen nog die hier soms over het hoofd gezien worden:
- De batterij van zo'n ding is niet onbeperkt, verre van. Als je zo'n fiets als bromfiets inzet en op hoge ondersteuning rijd zie je de jus wel slinken. Zeker bij langere off-road klimmen. Omdat de ondersteuning bij dalen natuurlijk weinig tussen komt compenseert dat wel maar je moet hier zeker rekening mee houden.
- MTB fun factor: daar verschoot ik zelf van, was vooral bedoelt als familie uitje maar dat laatste enduro achtige stuk waarbij ik probeerde aan te klampen bij een local die z'n er even voor ging (no, you take left, it's easier!). Langs de technische kant nauwelijks gemerkt dat er ondersteuning was, vollop kunnen genieten van het MTB gevoel zelf.
- Sport factor: Zonder al te veel te stoefen denk ik wel dat ik deze zonder assistentie alleen ook wel gehaald had maar het klim tempo had dan waarschijnlijk onder dat van een 11 jarige mét ondersteuning gelegen én ik had waarschijnlijk de rest van de dag verplichte recuperatie moeten nemen. :winkie: Maw. dit was voor mij zelf minder een sportieve uitdaging MAAR het was zeker ook geen walk in the park. Het blijft wél een actieve inspanning. Het klimmen gaat NIET vanzelf. De motor neemt het randje er af maar it still ain't easy.
- Fun factor: through the roof. Als familie uitstap meer dan geslaagd. Dochter & vrouwtje blij, prachtige natuur gezien op een manier die anders niet gelukt was (je kan dit ook hiken maar dat is dan een volle dag tocht doorstappen).

Uiteindelijk zal het er dus ook van afhangen wat je zelf belangrijk vind. Als de nadruk ligt op het sportieve karakter van het fietsen moet je geen eMTB hebben maar voor zowat alle andere redenen om op een MTB te kruipen kan het wél. Actief zijn in de natuur: ja, matige sport activiteit: ja, de kick opzoeken: ja, belevenis van een toch: ja.
Moest ik zelf in meer heuvelachtig terrein wonen ipv in deze pannekoek zou ik waarschijnlijk wel overstappen. De algemene, gemiddelde fun gaat alleen maar omhoog. Je kan verder gaan en je grenzen verleggen met minder beperkingen van de omstandigheden (terrein, omstandigheden, weer, ...). Heel wat mensen lijken ook te vergeten dat wanneer je niet in deze pannekoek zou wonen je ook de nodige aanloop kilometers moet maken. En natuurlijk ook terug, en deze lijken vaak dubbel te tellen. En liefst ook in zo ruim mogelijke omstandigheden dus ook na die korte nacht, de dag dat het weer niet volledig mee zit of de benen afwezig zijn. Dit zijn zaken waar een eMTB wel een oplossing voor zou kunnen betekenen.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Rayb81 schreef: vr 30 augustus 2019, 23:35 Ik voorzie dat in de toekomst niemand nog zonder e-bike rijdt.
Dan ben je een uitzondering als je zonder motortje rijdt.

Ik zie het al in mijn woon-werk ritjes.
De fietsen zonder motor zijn in de minderheid tegenwoordig.
Imo wordt NL steeds luier wat dat betreft.
En de marketing machine maar volhouden dat er meer mensen zijn gaan fietsen... jaja, men heeft de gewone fiets voor een e-bike ingeruild.

Maar goed, men doet maar lekker :-q
Afbeelding
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

aurelius schreef: do 29 augustus 2019, 21:07 Begrijpelijk.
En helemaal zelf naar boven klimmen op eigen kracht, en vervolgens helemaal zelf naar beneden knallen, da’s het meest sportief, simpel.
eMTB-ers en trailrijders zijn zeker ook sportief bezig, maar... toch met wat ondersteuning (motertje, lift, bergop). Met wat backup, niet geheel op eigen kracht. Maakt het net wat minder sportief in vele ogen.

Moah, hier ben ik het toch niet echt mee eens, waar je met je benen 1of 2 keer per rit afdaalt doe je met een upplift in dezelfde tijd wel 5 of 6 keer een afdaling in de Alpen.
Een serieuze afdaling is net zo intensief of misschien nog wel intensiever dan omhoog rijden.
Het is maar net waar je de focus op legt.

Zo kan je een e-mtb ook zien, in dezelfde tijd kan je veel meer trails rijden dan je zonder ondersteuning haalt.
Zelf heb ik ongeveer 2uur per week tijd om te fietsen (excl tijd die nodig is om naar de route te komen) in die twee uur lukt het mij om ongeveer
35k af te leggen. Op een e-mtb is mijn gemiddelde snelheid veel hoger en kan ik in die twee uur misschien wel 55k afleggen. Ben ik dan minder sportief bezig?
Ik denk dat sportief of minder sportief voornamelijk te maken heeft met de instelling van de gebruiker, op mijn zelf trappende fiets granny ik soms ook wel eens rustig naar boven omdat ik geen zin heb moe te worden.
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Volgend jaar zit ik met een groepje in de Ardeche voor een weekje mtb. Nu zit ik er aan te denken daar eens een E-mtb te gaan gebruiken/testen . Ik heb geen idee of daar in de buurt vd Ardeche iets goeds te huur is? Anders zou het een optie zijn er eentje in Nederland te huren en mee te nemen. Het zou gaan over 2-3 e-mtb's . Iemand tips?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ja, let met je routeplanning op de mogelijke actieradius van de fietsen ;-)
Wat Luhmann zegt, zeker met veel in de hogere ondersteuningmode's rijden gaat het rap met de prik. Dus plan niet zomaar een rit van 70km en 2.500hm's, ook al zou je die met een ebike wel aankunnen. De accu is vrijwel zeker eerder leeg en een serieuze klim op een emtb zonder stroom wordt pas echt een uitdaging...

Maar je doelde waarschijnlijk meer op mogelijke verhuuradressen ;-)
Tijdig informeren/regelen, liefst bij een verhuurder met genoeg materiaal om alles te kunnen leveren. Nu heb je nog tijd genoeg. Voordeel van hier huren is dat je een beetje tijd hebt om de fietsen na te lopen. Heb weleens meegemaakt dat iemand last-second ter plekke een emtb huurde waar toch nog wel wat aan mankeerde. Dat werd een avond-sleutelklusje om op tijd de boel in orde te hebben: dropperkabel was klote (gerafeld), remmen konden een ontluchtingsbeurtje gebruiken.

Er zullen ook best prima bikes te huren zijn, maar in mijn ervaring mankeert het bij veel verhuurders aan adequaat onderhoud. Of mijn standaards liggen te hoog omdat ik alles zelf doe... :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Thnx :-q
Ik denk ivm "standards" dat laatste * :wink: ......maar daar is niks mis mee.
Ik heb al wat rond gekeken en gebeld en het is inderdaad vanuit Nederland beter te regelen.

Maar we gaan toch maar met eigen fietsen (geen E dus ).
Er zijn daar wel ruige routes, maar geen echt lange klimmen, dus gaan het maar weer eens op eigen kracht proberen.
Dizer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 488
Lid geworden op: ma 14 september 2015, 22:44

Vorig jaar heb ik een testrit gemaakt op een BMC Speedfox AMP ONE. Een full carbon E-MTB uitgevoerd met een Shimano e8000 motor. Dat was echt een feest om mee te rijden, een totaal andere beleving, veel meer snelheid en voor mij uiteindelijk ook veel meer fun. Gewoon lekker hard over de track biken.

Uiteindelijk ga je toch mtb'en voor de fun.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Dizer* is een crossmotor dan niks voor je?
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Een crossmotor en een e-mtb hebben echt niets met elkaar te maken.
Maar dat weet jij diep van binnen ook wel ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Nee Kermit zo bedoelde ik het ook niet.

Ik reageerde meer sarcastisch op de rede van Diezer om een E-mtb aan te schaffen. Om lekker hard over de paden te kunnen crossen.

Ik denk dat we juist die instelling willen mijden.

Verder zal ik de laatste zijn die negatief over E-mtb's zal praten, echter blijf ik wel kritisch op de gebruiker en het doel.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gesloten