Heren,
Er komt wat geknars/gekraak uit de richting van mijn BB als ik veel kracht op de trappers zet. Waarschijnlijk zal ik de crank even goed schoon moeten maken na al het stof en zand van de laatste maanden? Ik las elders echter slechte ervaringen met het verwijderen van de cranks van SRAM. Het gaat om het type SRAM NX Eagle 1x12. Ze zouden bijna onmogelijk te verwijderen zijn. Het lijkt erg eenvoudig, maar zelf ben ik atechnisch. Daarom ben ik bang om het te verkloten en de fiets noodgedwongen naar de LBS te moeten brengen. Desondanks wil ik toch wat meer zelf proberen te onderhouden/repareren. Hebben er meerderen hier slechte ervaringen mee? Of valt het allemaal mee en is het gewoon vrij eenvoudig?
SRAM DUB crank verwijderen
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 190
- Lid geworden op: do 15 november 2018, 14:55
- Mijn mountainbike: Vitus Sentier VRS
Juh!
- Victor1977
- Pro Biker
- Berichten: 1010
- Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
- Mijn mountainbike: Amsterdam
het is best wel eenvoudig vind ik.
Je hebt bij die DUB cranks aan de rechterkant een 8mm sleutel nodig. Daar moet je gewoon hard aan trekken/duwen tegen klok in. Verder heb je aan de linker kant een verstelring die ook even los moet. De as zit bij DUB trouwens vast aan de linker gedeelte.
Je hebt bij die DUB cranks aan de rechterkant een 8mm sleutel nodig. Daar moet je gewoon hard aan trekken/duwen tegen klok in. Verder heb je aan de linker kant een verstelring die ook even los moet. De as zit bij DUB trouwens vast aan de linker gedeelte.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 394
- Lid geworden op: zo 12 januari 2014, 15:28
- Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy C
Van de fietsenmaker hoorde ik dat er een speciale sleutel nodig is om een dub crank los te halen
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4714
- Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
- Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede
Gewoon een langere 8mm imbussleutel. Kost echt wel behoorlijk kracht. Bij mij was het een kraak en toen kwam die los. Ik had mijn non drive side gefixeerd waardoor ik goed kracht kon zetten.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4714
- Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
- Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede
Heb je trouwens een fully of hardtail?
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 190
- Lid geworden op: do 15 november 2018, 14:55
- Mijn mountainbike: Vitus Sentier VRS
Heb gisteren toch maar een 8mm inbus gehaald om het toch zelf te proberen. Maar het rotding zit echt muur, maar dan ook echt muurvasthanjovdberg schreef: ↑do 29 augustus 2019, 00:04 Gewoon een langere 8mm imbussleutel. Kost echt wel behoorlijk kracht. Bij mij was het een kraak en toen kwam die los. Ik had mijn non drive side gefixeerd waardoor ik goed kracht kon zetten.
Die inbussleutel begon al wat te flexen met mijn volle gewicht erop. Bedankt voor de tip om de non drive side te fixeren. Zal het morgen nog eens proberen. En anders maar eens met een maat proberen om 'm los te krijgen.
Ik heb een hardtail (Vitus sentier VRS).
Juh!
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4714
- Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
- Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede
Tis te vergelijken met wielbouten van een auto. Daanrij is ook behoorlijk wat geweld nodig. Zo'n slagmoersleutel met een 8mm passing zou ideaal zijn. Die trilt een beetje waardoor ie makkelijker los komt. Maar ik dacht eerst ook het lukt nooit. Toch doorgeduwd en ineens voelde ik een tik en alsof ie over een punt heen moet.
-
- All rounder
- Berichten: 147
- Lid geworden op: ma 9 maart 2015, 16:18
- Mijn mountainbike: Trek ProCaliber 6 / Giant Trance X 29
En vermoedelijk gaat het net wat makkelijker als je dat eerst losmaakt. Deze haalt de speling uit de crank en zorgt dus ook voor een klein beetje extra voorspanning.Victor1977 schreef: ↑wo 28 augustus 2019, 17:18 (...) Verder heb je aan de linker kant een verstelring die ook even los moet. De as zit bij DUB trouwens vast aan de linker gedeelte.
Verder staat op de schroef van deze crank een aanhaalmoment van 50+Nm - dat is nou eenmaal erg veel! Een goed lange inbus (of een slagmoersleutel) is echt noodzakelijk. Op een inbus van 10cm lang zou je 50kg druk moeten zetten om dat te overwinnen - niet fijn voor je handpalmen.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 190
- Lid geworden op: do 15 november 2018, 14:55
- Mijn mountainbike: Vitus Sentier VRS
Bedankt voor de tips heren. Uiteindelijk is het samen gelukt. De een fixeerde de trapper en de ander trapte lustig op de inbus in, waarna het loskwam.
Nu het volgende
De trapas en dergelijke helemaal schoongemaakt en weer opnieuw ingevet, maar het gekraak bleef. Nu wilden wij de bottom bracket ook demonteren en schoonmaken, maar het bleek dat we er niet de juiste tool voor hadden. Het is een Sram DUB threaded bottom bracket. Welke tool gebruiken jullie hiervoor?
Nu het volgende
De trapas en dergelijke helemaal schoongemaakt en weer opnieuw ingevet, maar het gekraak bleef. Nu wilden wij de bottom bracket ook demonteren en schoonmaken, maar het bleek dat we er niet de juiste tool voor hadden. Het is een Sram DUB threaded bottom bracket. Welke tool gebruiken jullie hiervoor?
Juh!
- Victor1977
- Pro Biker
- Berichten: 1010
- Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
- Mijn mountainbike: Amsterdam
Dub heeft weer iets andere afmeting en er is een 12 tands tool voor nodig. Ik dacht een 12 tands zoals deze van parktool (ook voor raceface cinch):
https://www.parktool.com/assets/img/pro ... 79_001.jpg
Ik heb zelf deze op aliexpress gekocht:
https://www.parktool.com/assets/img/pro ... 79_001.jpg
Ik heb zelf deze op aliexpress gekocht:
- Jamis Diablo
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5065
- Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
- Mijn mountainbike: de oudste.
- Contacteer:
Ik gebruik altijd een grote moersleutel als extra hefboom op de imbus sleutel, dan is ie zo los.
Lijmklem er op om te voorkomen dat ie los schiet en de kop vernaggelt.
Lijmklem er op om te voorkomen dat ie los schiet en de kop vernaggelt.
Ik heb ook een krakende DUB bb en heb toevallig deze week onderstaande tool gekocht om de bb te demonteren.
Stuk goedkoper dan die Parktool en prima voor de paar keer dat ik hem gebruik.
https://www.internet-bikes.com/211844-i ... 9gQAvD_BwE
Stuk goedkoper dan die Parktool en prima voor de paar keer dat ik hem gebruik.
https://www.internet-bikes.com/211844-i ... 9gQAvD_BwE
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 190
- Lid geworden op: do 15 november 2018, 14:55
- Mijn mountainbike: Vitus Sentier VRS
Bedankt voor de aangedragen producten en internetsites.
#Cannibal: heb je een momentsleutel nodig bij het kunnen toepassen van de tool?
#Cannibal: heb je een momentsleutel nodig bij het kunnen toepassen van de tool?
Juh!
- Mr. Goodkat
- Mtb fanaat
- Berichten: 29
- Lid geworden op: wo 28 augustus 2019, 09:59
- Mijn mountainbike: Trek Fuel EX8 2019
Voor het loshalen nooit een momentsleutel gebruiken, maar een gewone dopsleutel. Wat ik zo lees is het gewoon een dop voor dopsleutel.Kaasopjepannenkoek schreef: ↑vr 30 augustus 2019, 15:57 Bedankt voor de aangedragen producten en internetsites.
#Cannibal: heb je een momentsleutel nodig bij het kunnen toepassen van de tool?