Elektrische mountainbikes

Elektrische mountainbikes; advies, nieuws en uitwisseling passie met e-bikers.
Gesloten
biking1
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 245
Lid geworden op: zo 21 augustus 2011, 20:36

Heeft er iemand al andere banden gepaatst? Ik heb onder de Levo spec. Butcher banden maar ik merk dat als je wat steviger rijdt en bij sprongen dat ze vervormen. Een beetje het "burp" gevoel.

Wie rijdt er rond met banden met en wat steviger karkas? Maxxis minion..... of Schwalbe Eddy Current?
There's old pilots and there's bold pilots. But there's no old bold pilots ;-)
Gebruikersavatar
D-man
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 667
Lid geworden op: do 22 januari 2015, 20:34
Mijn mountainbike: S-works Epic

biking1 schreef: di 27 augustus 2019, 09:22 Heeft er iemand al andere banden gepaatst? Ik heb onder de Levo spec. Butcher banden maar ik merk dat als je wat steviger rijdt en bij sprongen dat ze vervormen. Een beetje het "burp" gevoel.

Wie rijdt er rond met banden met en wat steviger karkas? Maxxis minion..... of Schwalbe Eddy Current?
Mijn schoonvader heeft er fast trak op gezet 2.6 breed (6-fattie) die wil nooit meer wat anders, gaat een keer zo hard een bocht om bij 1.0 bar bandendruk.
Ik ben mij er eentje...
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Fast Traks zullen niet echt een steviger karkas hebben dan Butchers denk ik ;-)

Bij mij zitten er 2.8 Minions onder, 3C Maxterra EXO. Daar werd de fiets standaard mee geleverd.
Bevallen mij absoluut erg goed, maar ik ben geen hele ruige rijder (en ook niet zwaar) dus of dat veel zegt... Ik rijd ze tubeless en iets boven de bar (1.2 ongeveer) en heb nog nooit last van burpen gehad.
Op technische rotspaden (wandelpaden) in de Alpen gaven ze ook geen krimp, geen beschadigingen of overmatige slijtage. Maar wij rijden meer netjes & beheerst naar beneden dan full-speed.

Helpt het niet om de Butchers een tikje meer druk te geven? Of is dat geen optie?
Ik vermoed dat het alternatief is om naar de echt heftige banden te kijken, met downhill-achtig karkas. Die Eddy Currents wegen ook al ~1.200 gram per stuk meen ik.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
biking1
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 245
Lid geworden op: zo 21 augustus 2011, 20:36

In de alpen reed ik afgelopen zomer met 1.8 bar maar dat is met 2.6 banden niet echt comfi. Het was meer om de velg te beschermen tegen doorslaan. De eddy current zijn idd aan de obese kant. Ik zal me eens wat meer verdiepen in de minions. Een vriend van me heeft ze ook op zijn canyon Strive. Hij is er echt tevreden over.
There's old pilots and there's bold pilots. But there's no old bold pilots ;-)
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

MVMVML schreef: ma 26 augustus 2019, 06:52In NL zijn ze, vind ik, voor mensen die gewoon nog fit zijn overbodig.
Echter ik ben nu in Duitsland en hier zou ik er toch wel eentje willen hebben om zelf de bergen op te rijden en dan omlaag te knallen.
Als je zelf de berg op wilt rijden, is een e-bike alleen maar nadelig.
Vorsprung durch Pedantik.
Gebruikersavatar
BullS4
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 156
Lid geworden op: wo 27 november 2013, 21:46
Mijn mountainbike: BMC Trailfox Amp, BMC Urs

Alien schreef: wo 28 augustus 2019, 13:11
MVMVML schreef: ma 26 augustus 2019, 06:52In NL zijn ze, vind ik, voor mensen die gewoon nog fit zijn overbodig.
Echter ik ben nu in Duitsland en hier zou ik er toch wel eentje willen hebben om zelf de bergen op te rijden en dan omlaag te knallen.
Als je zelf de berg op wilt rijden, is een e-bike alleen maar nadelig.
Nu maak je me toch nieuwsgierig.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

moest em ook 2 x lezen, maar leg de nadruk eens op "zelf" :bier:
Gebruikersavatar
BullS4
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 156
Lid geworden op: wo 27 november 2013, 21:46
Mijn mountainbike: BMC Trailfox Amp, BMC Urs

Prulleman schreef: wo 28 augustus 2019, 13:39 moest em ook 2 x lezen, maar leg de nadruk eens op "zelf" :bier:
En dan heb ik vanmorgen ook nog uitgeslapen :lol:
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3804
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Alien schreef: wo 28 augustus 2019, 13:11
MVMVML schreef: ma 26 augustus 2019, 06:52In NL zijn ze, vind ik, voor mensen die gewoon nog fit zijn overbodig.
Echter ik ben nu in Duitsland en hier zou ik er toch wel eentje willen hebben om zelf de bergen op te rijden en dan omlaag te knallen.
Als je zelf de berg op wilt rijden, is een e-bike alleen maar nadelig.
:~
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

Alien schreef: wo 28 augustus 2019, 13:11
MVMVML schreef: ma 26 augustus 2019, 06:52In NL zijn ze, vind ik, voor mensen die gewoon nog fit zijn overbodig.
Echter ik ben nu in Duitsland en hier zou ik er toch wel eentje willen hebben om zelf de bergen op te rijden en dan omlaag te knallen.
Als je zelf de berg op wilt rijden, is een e-bike alleen maar nadelig.
:lol:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

BullS4 schreef: wo 28 augustus 2019, 13:50
Prulleman schreef: wo 28 augustus 2019, 13:39 moest em ook 2 x lezen, maar leg de nadruk eens op "zelf" :bier:
En dan heb ik vanmorgen ook nog uitgeslapen :lol:
En dan nog is het onzin, want als je zelf niet trapt kom je ook met een e-bike echt die berg niet op...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Motorfiets? :winkie:
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

kermit schreef: wo 28 augustus 2019, 22:05
BullS4 schreef: wo 28 augustus 2019, 13:50

En dan heb ik vanmorgen ook nog uitgeslapen :lol:
En dan nog is het onzin, want als je zelf niet trapt kom je ook met een e-bike echt die berg niet op...
Zelf. Als in helemaal zelf.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik trap ook helemaal zelf hoor, zit niemand achterop ;-)
Maar goed, ik begrijp de opmerking natuurlijk wel.
Vind 'm alleen niet terecht.

Voorbeeldje:
Iemand trapt "maximaal" tegen een berg op en levert daarbij gemiddeld 300 Watt (fictief getal, slechts ter illustratie). Dat doet-ie helemaal "zelf" en we noemen dat "sportief".
Een week later trapt dezelfde persoon wat relaxter dezelfde berg op en levert gedurende die klim gemiddeld 150 Watt. Dat doet-ie wederom helemaal zelf en we zien dat nog steeds als sportief, ook al is-ie niet tot het gaatje gegaan.

Nu rijdt een e-biker diezelfde berg op waarbij hij ook 150 Watt gemiddeld trapt, maar zijn fiets doet er nog eens 150 Watt bij. Deze persoon trapt niet helemaal "zelf" en sportief is-ie al helemaal niet bezig.

Dat is iig de mening die in dit topic zo'n beetje op elke pagina terugkomt. Dan kun je niet anders als concluderen dat die mening alleen op onderbuikgevoel gebaseerd is en niet op feiten. En ook niet op eigen ervaringen denk ik.
Ik heb in juli een zesdaagse trektocht door de Alpen gedaan op mijn e-mtb en ik had toch echt wel het gevoel dat ik serieus gefietst had aan het eind van de dag.
Ik was alleen niet zo steenkapot als dat ik met m'n analoge bike geweest zou zijn.

Als iemand een weekje lift-assisted trails naar beneden knalt, is die dan wel sportief bezig geweest?
Hij heeft dan toch heel wat minder hoeven trappen als een luie onsportieve e-biker op een dagtochtje in de bergen...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Mark-xt
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1131
Lid geworden op: za 12 januari 2008, 16:55

kermit schreef: do 29 augustus 2019, 14:19 Dan kun je niet anders als concluderen dat die mening alleen op onderbuikgevoel gebaseerd is en niet op feiten. En ook niet op eigen ervaringen denk ik.
Goed verwoord :-q
modder zuigt!
Gesloten