32 0f 34 voorblad ?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ad58 schreef: zo 25 augustus 2019, 09:02 Volgens mij is 34-42 best wel pittig om mee te klimmen. Maar hangt er ook een beetje vanaf waar je fietst natuurlijk.
Ikzelf heb 11-46 met een 34 vóór. Ik fiets voornamelijk Cadettenkamp en Vrachelen en daar kom ik overal goed mee uit.
Ofschoon het verzet voor mij op asfalt best wel wat zwaarder zou mogen zijn.
Op mijn fiets uit de oude doos zat 36:19.
Daarmee had ik nergens problemen in Dorst, ook niet op de mt Ventoux.
Niet iedereen is hetzelfde, dus vat het niet persoonlijk op, ik zeg niet dat iedereen singlespeed 39:19 moet rijden, maar met 34:42 kan je in NL overal boven komen.
Ook in het buitenland
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2070
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Mijn advies: als je met name in Nederland je rondjes rijdt, kies dan niet je verzet op de extremen. Ik rij zelf met Eagle (10-50) en ik geloof niet dan ik de 2 kleinste (10-12) of 2 grootste (42-50) kransjes in Nederland (meeste UHR) ooit nodig heb gehad. Ik zou met 30 t/m 38 prima uit de voeten kunnen. Ik heb nu een 34 gemonteerd (idealiter was dat een 36 geweest, maar die past niet..). De reden daarvoor is dat met dit voorblad de ketting het meeste in het midden (en een beetje rechts daarvan) op de cassette blijft, waardoor de boel mooier loopt en de slijtage laag.

Een dropper vind ik in Nederland vooral handig om makkelijk op en af te stappen. :winkie:
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Ger964
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 37
Lid geworden op: za 19 januari 2013, 13:32

Ook ik rijd met een Eagle GX 10-50 cassette met een 32 tands.
Qua rechtelijnsnelheid op vlak gaat het prima tot een km/ of 35.
Daarboven zou een 34 tands het betere tandwiel zijn.
Omdat ik wekelijks de Montferland route fiets gebruik ik de 50 tands meer dan eens.

Rijdt je voornamelijk vlak met af en toe wat hoogtemeters dan kun je prima volstaan met een Eagle NX cassette (11-50) gecombineerd met een 34 of 36.

Voor Italië, de Ardennen of andere gebieden met veel hoogtemeters is een 32 of 30 de betere keuze.
PieterH
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: do 1 augustus 2019, 19:37

Ik kocht afgelopen week een Procaliber 9.7 met NX eagle groep op. Nu zit daar standaard een 30 tands blad vooraan (Truvativ Stylo 6k Eagle Dub, 30T Direct Mount), ik zou het echter graag vervangen door een 34 of 36 tands blad om hier op het vlakke de tourtochten te rijden. Als ik dit op internet wat opzoek, krijg ik heel veel verschillende modellen. Kan iemand mij wat verduidelijking geven over onderstaande vragen?

1. Offset (0, 3 mm of 6 mm) en Boost? Wat is hier nodig, en waar kan ik dit normaal terugvinden of berekenen?
2. Welk materiaal neem ik best? Vooral duurzaamheid is belangrijk verwacht ik. Ik kwam namelijk van alle prijsklassen wat tegen en allemaal namen die net maar iets van elkaar schillen:
X-Sync 2 Eagle ST - https://www.bike-discount.de/en/buy/sra ... ost-738482
X-Sync 2 Eagle CF - https://www.bike-discount.de/en/buy/sra ... ing-733019
X-Sync 2 Eagle SL - https://www.bike-discount.de/en/buy/sra ... ing-738427
3. Past een 34 tands blad toch op de as van een 30 tands blad en kan dit in combinatie met de huidige SRAM XG-1230 Eagle, 11-50, 12-speed cassette achteraan.
4. Moet ik een nieuwe of ander type ketting gebruiken als ik vooraan een ander blad leg. Of kan dit allemaal mee door met de huidige ketting zolang ik deze maar regelmatig wissel (ik zou meerdere kettingen roteren om de slijtage van de tanden te verminderen).

Indien jullie verder nog tips hebben waar ik op moet letten, hoor ik het graag. Ik ben helemaal nieuw met deze 1x12.

Bedankt alvast!
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1389
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Een 34 blad moet wel passen, maar door het grotere voorblad heb je uiteraard wel een langere ketting nodig.
Qua materiaal ben je als het om duurzaamheid gaat het beste af met staal, dit gaat gewoon veel langer mee als alu.
Je zou eventueel ook nog een ovaaltje kunnen proberen. Ik ben er helemaal fan van.
Sneeuwmonster
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

PieterH schreef: ma 9 september 2019, 17:171. Offset (0, 3 mm of 6 mm) en Boost? Wat is hier nodig, en waar kan ik dit normaal terugvinden of berekenen?
Standaard = 6, Boost = 3, BB30 short spindle = 0. Normaal... maar er zijn fietsen waar men creatief is geweest om wat voor reden dan ook. Offset staat op de achterzijde (binnenkant) van het tandwiel gegraveerd of gestampt...
PieterH schreef: ma 9 september 2019, 17:172. Welk materiaal neem ik best? Vooral duurzaamheid is belangrijk verwacht ik. Ik kwam namelijk van alle prijsklassen wat tegen en allemaal namen die net maar iets van elkaar schillen:
Stalen versie is qua duurzaamheid onverslaanbaar IMHO...
PieterH schreef: ma 9 september 2019, 17:173. Past een 34 tands blad toch op de as van een 30 tands blad en kan dit in combinatie met de huidige SRAM XG-1230 Eagle, 11-50, 12-speed cassette achteraan.
Je moet vanzelfsprekend een kettingwiel met de juiste interface kiezen (SRAM direct mount) maar daarvoor maakt het niet uit of het een 30, 34, 38, ... is. Wat wel een probleem kan worden wanneer je naar groter gaat is dat de het tandwiel de chainstay (in de regel) gaat raken. Of dat het geval is, is afhankelijk van het frame ontwerp...
PieterH schreef: ma 9 september 2019, 17:174. Moet ik een nieuwe of ander type ketting gebruiken als ik vooraan een ander blad leg.
Je ketting moet lang genoeg zijn om om het voorblad, grootste kransje achter te passen ruimte te laten om te kunnen schakelen en chaingrowth op te vangen bij een full suspension. Wat past en wat niet past, is afhankelijk van hoe lang men de ketting gelaten heeft. Maar als die echt op maat was voor 30T dan gaat een 34T normaal niet passen...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
PieterH
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: do 1 augustus 2019, 19:37

cheeta schreef: ma 9 september 2019, 22:56
PieterH schreef: ma 9 september 2019, 17:171. Offset (0, 3 mm of 6 mm) en Boost? Wat is hier nodig, en waar kan ik dit normaal terugvinden of berekenen?
Standaard = 6, Boost = 3, BB30 short spindle = 0. Normaal... maar er zijn fietsen waar men creatief is geweest om wat voor reden dan ook. Offset staat op de achterzijde (binnenkant) van het tandwiel gegraveerd of gestampt...
PieterH schreef: ma 9 september 2019, 17:172. Welk materiaal neem ik best? Vooral duurzaamheid is belangrijk verwacht ik. Ik kwam namelijk van alle prijsklassen wat tegen en allemaal namen die net maar iets van elkaar schillen:
Stalen versie is qua duurzaamheid onverslaanbaar IMHO...
PieterH schreef: ma 9 september 2019, 17:173. Past een 34 tands blad toch op de as van een 30 tands blad en kan dit in combinatie met de huidige SRAM XG-1230 Eagle, 11-50, 12-speed cassette achteraan.
Je moet vanzelfsprekend een kettingwiel met de juiste interface kiezen (SRAM direct mount) maar daarvoor maakt het niet uit of het een 30, 34, 38, ... is. Wat wel een probleem kan worden wanneer je naar groter gaat is dat de het tandwiel de chainstay (in de regel) gaat raken. Of dat het geval is, is afhankelijk van het frame ontwerp...
PieterH schreef: ma 9 september 2019, 17:174. Moet ik een nieuwe of ander type ketting gebruiken als ik vooraan een ander blad leg.
Je ketting moet lang genoeg zijn om om het voorblad, grootste kransje achter te passen ruimte te laten om te kunnen schakelen en chaingrowth op te vangen bij een full suspension. Wat past en wat niet past, is afhankelijk van hoe lang men de ketting gelaten heeft. Maar als die echt op maat was voor 30T dan gaat een 34T normaal niet passen...

Dus onderstaande zou me moeten passen verwacht ik dan.
https://www.bike-discount.de/en/buy/sra ... ing-738506

Of raden jullie met toch aan om een andere te nemen?
bluebiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 283
Lid geworden op: do 9 oktober 2014, 22:10

Eea hangt ook van je wielmaat af, 26 of 29 inch scheelt nogal wat. Afgezien van Limburg kom ik in Nederland nooit van het buitenblad (38) af met een 11/36 cassette
Plaats reactie