0,0 remkracht na 2,5 maand stilstaan mtb

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8042
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Originele Shimano organische blokken, Deore m596 remmen. Ook na een MTB rit weinig verbetering. Iemand bekend met ‘vocht’ wat in de blokken kan trekken? Ik heb nog niet eerder zolang de MTB stil laten hangen dus ben niet bekend met dit fenomeen.

De MTB hing in een bakstenen schuur. En ik weet zeker dat de remmen en blokken prima werkte voordat ik de MTB weg hing.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

GeertMTB schreef: do 22 augustus 2019, 21:31 ophangen kan lucht in de remmen veroorzaken, met name als je hem ophangt met stuur omhoog/ omlaag.
Niet mogelijk, dan zat er al lucht in het systeem of er is een lekkage. Ophangen kan geen lucht veroorzaken.
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

Heb je nog wel een normaal aangrijppunt van de greep of kun je de hendel helemaal naar het stuur trekken? Als dat zo is, dan zit er lucht in. Kan gebeuren en dan is het toeval dat het gebeurd terwijl de fiets hangt. Mijn fietsen hangen altijd en al vele jaren zonder remproblemen, en het ontwerp is gewoon dicht.

Is je aangrijppunt nog normaal en kun je nog druk zetten op de rem dan zal er inderdaad iets met blokken of schijf gebeurd zijn. Ik heb er nog nooit van gehoord, maar dat zegt ook niet alles. Nieuwe blokjes en schijven schoonmaken.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Bovenstaande vragen zijn wel belangrijk.
Maar voorop gesteld dat er geen lucht in zit en dat er wel een hard drukpunt is, Kermit had ook zoiets bij een achterrem van Shimano, meen ik.
Langere tijd stilgestaan in de schuur, wel een harde rem, maar weinig remkracht.
Dus we wachten op de kikker.
Zelf zou ik denken aan andere blokjes, dus niet alleen nieuw, maar ook ander merk en type, liefst metal.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Zie je uberhaupt de blokjes nog bewegen als je de hendel inknijpt?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

TSTM, klopt, ik had een achterrem die een perfect drukpunt had maar desondanks erg slecht remde. Ik kreeg er wel gratis geluid bij :D
Toevallig of niet, dat was ook een Deore 596.

De verschijnselen deden erg aan vervuilde blokken denken, dus die heb ik ook vervangen (en de schijf gereinigd met alcohol). Dat gaf verbetering, maar van korte duur. Ook met metal blokken kwam het probleem snel terug.
Dat kan dus haast niks anders geweest zijn als een lekkage, maar die kon ik geen vinden...

Uiteindelijk gewoon voor nieuwe remmen gegaan, ik was het zat :D

Oja, de fietsen staan bij mij in een tochtige schuur, koud in de winter, heet in de zomer en vochtig bij regenachtig weer. Geen ideale plek, maar ik heb niks anders...
Aangezien ik een dergelijk probleem nog met geen enkele andere rem gehad heb denk ik niet dat het aan de stallings-omstandigheden ligt. Alle fietsen die ik heb/had zijn al jaren van Shimano remmen voorzien.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8042
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Kijk, een lotgenoot gevonden. En nog wel een groene :bier:

Remdruk was inderdaad bij beide remmen ook 0,0. Remmen met pompen van de vingergrepen weer op druk gebracht. Duidelijk dat er lucht in het systeem zit. Mooie klus voor de LBS (ik heb geen ontluchtingstool want remmen deden het altijd :x )

Los daarvan doen de remblokken dus niet wat ze moeten doen. Nieuwe blokken aanschaffen is symptoom bestrijding. Ik ga er vanuit dat de remmen dan weer functioneren. De oorzaak is daarmee niet gevonden.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dan heb je inderdaad een ander probleem dan ik had, bij mij was de remdruk prima.
Als ze in orde zijn zijn die 596's verder prima remmetjes, ik kon destijds zonder veel moeite de fiets met één vinger op het voorwiel zetten, met een 160mm schijfje.

En ik heb twee setjes in gebruik gehad, een paar jaar zonder problemen totdat dus die ene achterrem dwars ging liggen :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1003
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

Ja Shimano hè :winkie:
Ja, doei !
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8042
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Minder erfelijk dan Avid :-q

Er is iets gebeurd met de remblokken. Maar wat.
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2303
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Ik had hetzelfde probleem met mijn 2e MTB, dat ik niet vaak, soms slechts een keer per maand gebruik. Dacht ook eerst dat het te maken had met het ophangen. Drukpunt was altijd ok, maar remkracht heel laag en de rem maakte een herrie, niet normaal. Na wekenlang gedoe op een gegeven moment besloten om de hele remklauw te vervangen. Sindsdien is het probleem opgelost. Ik vermoed dat er een lekkage was een olie de remblokken vervuilde.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5595
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Zelfde probleem hier.
Mijn fietsen staan in de kelder waar ook nat wasgoed hangt.
Ik weet niet of dit de oorzaak is, maar de fietsen die er lang staan (maanden +) zonder gebruikt te worden remmen voor geen meter wanneer ik ze een keer meeneem voor een rondje.
Wat ik wel heb gemerkt laatst is dat ie wel weer beter remt na +/- een half uur singletrack met stevig remmen af en toe.

Zelfde blokken btw, Shimano organisch.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8042
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Ook in de 2de rit is de remkracht matig en produceren de blokken bij het remmen meer geluid.
Wellicht is het dus waar, stil laten staan van organische blokken zorgt voor slechte remwerking. Organisch blokken werken ook minder goed in de regen omdat ze vocht opnemen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Toch denk ik dat het dat niet is, anders zouden alle fietsen uit mijn schuurtje daar last van moeten hebben...
Allemaal met Shimano remmen, en de meeste calipers met organic blokjes.

Eigenlijk zou je met mechanische remmen een experiment moeten doen, dan sluit je oorzaken vanuit de hydrauliek uit :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
mark m
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 447
Lid geworden op: ma 20 oktober 2003, 20:42
Mijn mountainbike: Orbea Oiz M10 TR MyO / Mondraker Foxy R

Hier hetzelfde probleem.

Afgelopen jaar heb ik erg weinig gefietst (en de fietsen verticaal gestald). Zowel mijn XT als ZEE remmen functioneerden erg slecht.
Weinig remkracht en een boel geluid...

Voorheen zijn de fietsen tiptop weg gezet, dus lucht of lekkage is daardoor bijna uit te sluiten.

Na montage van nieuwe blokken remmen beide systemen weer perfect.

Vooralsnog denk ik aan vocht (en evt. schimmel?) In de blokken.
Plaats reactie