Keuze adjustable seatpost.

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4698
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Iemand een idee wanneer en of de 31,6 versie 120mm van Oneup V2 nog wel geproduceerd gaat worden? Is nergens te krijgen. Ook niet op de eigen website? Correctie zojuist wel op de int website gevonden.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
petter
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 378
Lid geworden op: vr 23 september 2011, 23:35
Mijn mountainbike: Trek Farley 5/Canyon Spectral CF7 ASX

kermit schreef: di 9 juli 2019, 08:41 Kleine update na wat meer ervaring met de OneUp dropper.
Hij werkt soepel genoeg, heeft weinig zijdelingse speling, maar had al redelijk snel dat hij de laatste 1 à 2 cm niet goed meer omhoog komt. Dus heb ik de collar losgedraaid om eronder schoon te kunnen maken en nieuw vet aan te brengen.

Dit heeft niet geholpen, tijdens de afgelopen Alpenweek kwam het weer regelmatig voor dat hij niet helemaal terugkwam. Ik hou de dropper aan de buitenkant zorgvuldig schoon, na elke rit gaat er een doekje over en borstel ik de seal schoon met een oude tandenborstel. Eens in de paar ritten een drupje olie op de pen, paar keer op en neer en droogvegen (exact hetzelfde doe ik met mijn veerelementen).

Herkenbaar? Doe ik iets niet goed? Zo strak is die collar niet aangedraaid volgens mij.
Of misschien toch maar contact opnemen met Bike-Components om te kijken wat zij zeggen? We zitten nu nog ruimschoots binnen de garantietermijn... ;-)

Ter vergelijking, mijn inmiddels 2,5 jaar oude BikeYoke werkt zonder enig onderhoud nog als nieuw...
Deels herkenbaar, mijn OneUp dropper kwam enige tijd geleden ook de laatste 1 a 2cm niet goed meer naar boven. Ook de collar los gehaald, boel gereinigd en gesmeerd, maar dat mocht niet baten...

Toen het zadel eraf gehaald en de druk nagemeten. Deze bleek te laag te zijn en na deze weer goed te hebben gezet (250-300psi volledig uit) werkt de dropper weer als vanouds.
Change your skills, not the trails :-q / Grenspark Trail Builders
Ertje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 713
Lid geworden op: do 27 augustus 2015, 11:27

Ertje schreef: di 9 juli 2019, 11:31 Druk beetje verhogen?
:-q

Bij mij werkt m'n OneUp dropper na ruim een jaar gebruik nog steeds perfect, net weer een weekje Transalp achter de rug waarin ie doorlopend in actie was.

Eén keer een volledige service gegeven maar dat was meer om eens te kijken hoe ie in elkaar zat dan dat het nodig was. Verder de collar beetje schoon borstelen en af en toe een spuitje siliconenspray erop.
Ding zit trouwens echt simpel en degelijk in elkaar en is als het moet op de camping te servicen.
Enige waar je rekening mee moet houden is dat je de zadelpenklem zeker niet te vast aandraait, daar is de OneUp dropper vrij gevoelig voor.

Al met al dusdanig tevreden dat ik 'm zo weer zou aanschaffen (nu de V2 versie uiteraard).
Mtb1988
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 327
Lid geworden op: ma 16 april 2018, 22:10
Mijn mountainbike: Assen
Contacteer:

Toch hier eens vragen,

Ik ben eigenlijk opzoek naar een dropper.
Ook al is mijn Chisel een xc bike, heb ik laatst toch wel de voordelen ervan ondervonden. (Bike met dropper gehuurd tijdens weekendje weg)

Maar nu mijn dilemma:

27.2 mm zadelpen. Dus droppers zijn schaars.
En mijn lengte, met 2 meter lengte en een XL frame steekt mijn zadelpen vanaf de zadelpenklem ongeveer 28 cm uit mijn frame. (Snel gemeten gisteravond zal dit nog even goed doen vandaag)

En met alle eisen van droppers omtrent het vastzetten en minimale insertion length, kan ik eigenlijk niets vinden.

En als laatste: interne kabelrouting.
- frame is geschikt hiervoor
- vind ik gewoon veel mooier dan extern

Alles bij elkaar alle grote merken al wel gecheckt en niemand kan eigenlijk leveren wat ik zoek.

Zijn er hier nog mensen met tips?
https://kvscycling.com/ - mijn fiets blog!
https://www.instagram.com/kvs.cycling/ - Instagram van KVS Cycling
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mtb1988 schreef: ma 15 juli 2019, 08:15 Zijn er hier nog mensen met tips?
In jouw geval?

Gezien de diameter en jouw lengte: niet doen!



Ander advies: nieuwe fiets :wink: :bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Mtb1988
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 327
Lid geworden op: ma 16 april 2018, 22:10
Mijn mountainbike: Assen
Contacteer:

Lars TB schreef: ma 15 juli 2019, 15:55
Mtb1988 schreef: ma 15 juli 2019, 08:15 Zijn er hier nog mensen met tips?
In jouw geval?

Gezien de diameter en jouw lengte: niet doen!



Ander advies: nieuwe fiets :wink: :bier:
Haha, tja dat zijn ook tips.

Dan maar geen dropper. Nieuwe fiets is helaas eerst niet aan de orde.
https://kvscycling.com/ - mijn fiets blog!
https://www.instagram.com/kvs.cycling/ - Instagram van KVS Cycling
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mtb1988 schreef: ma 15 juli 2019, 15:57
Lars TB schreef: ma 15 juli 2019, 15:55 Ander advies: nieuwe fiets :wink: :bier:
Haha, tja dat zijn ook tips.

Dan maar geen dropper. Nieuwe fiets is helaas eerst niet aan de orde.
Je moet het ook anders aanpakken: nu een goede dropper kopen met diameter 31,6 mm (en 175 mm drop) en dan constateren dat hij niet past.


Dan heb je een goede reden daar een wel passende fiets bij te kopen :bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Mtb1988
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 327
Lid geworden op: ma 16 april 2018, 22:10
Mijn mountainbike: Assen
Contacteer:

Lars TB schreef: ma 15 juli 2019, 18:25
Mtb1988 schreef: ma 15 juli 2019, 15:57

Haha, tja dat zijn ook tips.

Dan maar geen dropper. Nieuwe fiets is helaas eerst niet aan de orde.
Je moet het ook anders aanpakken: nu een goede dropper kopen met diameter 31,6 mm (en 175 mm drop) en dan constateren dat hij niet past.


Dan heb je een goede reden daar een wel passende fiets bij te kopen :bier:
Lars, jij hebt ook overal een antwoord op :D haha!
https://kvscycling.com/ - mijn fiets blog!
https://www.instagram.com/kvs.cycling/ - Instagram van KVS Cycling
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16801
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

petter schreef: za 13 juli 2019, 00:45
kermit schreef: di 9 juli 2019, 08:41 Kleine update na wat meer ervaring met de OneUp dropper.
Hij werkt soepel genoeg, heeft weinig zijdelingse speling, maar had al redelijk snel dat hij de laatste 1 à 2 cm niet goed meer omhoog komt. Dus heb ik de collar losgedraaid om eronder schoon te kunnen maken en nieuw vet aan te brengen.

Dit heeft niet geholpen, tijdens de afgelopen Alpenweek kwam het weer regelmatig voor dat hij niet helemaal terugkwam. Ik hou de dropper aan de buitenkant zorgvuldig schoon, na elke rit gaat er een doekje over en borstel ik de seal schoon met een oude tandenborstel. Eens in de paar ritten een drupje olie op de pen, paar keer op en neer en droogvegen (exact hetzelfde doe ik met mijn veerelementen).

Herkenbaar? Doe ik iets niet goed? Zo strak is die collar niet aangedraaid volgens mij.
Of misschien toch maar contact opnemen met Bike-Components om te kijken wat zij zeggen? We zitten nu nog ruimschoots binnen de garantietermijn... ;-)

Ter vergelijking, mijn inmiddels 2,5 jaar oude BikeYoke werkt zonder enig onderhoud nog als nieuw...
Deels herkenbaar, mijn OneUp dropper kwam enige tijd geleden ook de laatste 1 a 2cm niet goed meer naar boven. Ook de collar los gehaald, boel gereinigd en gesmeerd, maar dat mocht niet baten...

Toen het zadel eraf gehaald en de druk nagemeten. Deze bleek te laag te zijn en na deze weer goed te hebben gezet (250-300psi volledig uit) werkt de dropper weer als vanouds.
Voor de hand liggend, maar ik had de druk niet gecontroleerd... :oops:
Dat bleek inderdaad de reden, hij stond op 160psi waar 250~300 geadviseerd wordt (volgens opdruk op de pen zelf).
Dus naar 250psi gezet en het lijkt erop dat hij het weer prima doet. De vraag is wel of de druk af fabriek te laag stond of dat de pen in de loop der tijd langzaam wat druk verliest. Dat gaan we op termijn nog wel merken...

Mijn conclusie was dus voorbarig, de OneUp geeft nog geen problemen!
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Kabookie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: di 12 april 2016, 09:59

Haha toevallig dit!
Ik had dezelfde ervaring met mijn One Up dropper. Na een aantal keren de collar losgedraaid te hebben en er wat Sram Butter ondergesmeerd te hebben, toch maar eens de druk gecheckt. Die van mij zat ook zo rond de 160PSI en ik heb hem verhoogd naar 275PSI (One Up raadt tussen 250-300PSI aan). Probleem lijkt nu verholpen.
Inderdaad even afwachten of het geheel ook daadwerkelijk op druk blijft. Ik verwacht van wel, er zat immers nog 160PSI in..
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik moest de olie van mijn motorblok bijvullen. Goed dat ik checkte, want hij was bijna leeg. Ik verwacht dat-ie nu niet meer lekt, want er zat tenslotte nog wat in.

Zoiets?

:tong
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Kapitein Iglo schreef: ma 22 juli 2019, 13:21 Ik moest de olie van mijn motorblok bijvullen. Goed dat ik checkte, want hij was bijna leeg. Ik verwacht dat-ie nu niet meer lekt, want er zat tenslotte nog wat in.
Goed dat je het checkte! Want dat kan een duur geintje worden... :-{
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Ik heb er nog 1 nieuw in doos, binnenkort maar eens checken of er druk in zit, weet ik gelijk of hij lekt.
Waar woke is, is vuur
RoySmit
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 2 november 2017, 21:27
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0

oké.. in mijn canyon neuron zat standaard een dropper. een KSI lev si. Nu zit er speling in de dropper. kan me zadel van links naar rechts bewegen en flink ook denk zeker dat de speling 3 tot 5 mm is.
Dus aangemeld via canyon opgestuurd nu 3 weken later terug. Ik blij. Net terug geplaatst en nog hetzelfde gezeik.. Dus pissig uiteraard. Morgen canyon weer mailen. Maar wellicht iemand ervaring hiermee. de speling zit op het bovenste gedeelte van de dropper. dus zadel eraf (dan zie je de aansluiting voor je lucht bij te vullen). dat gedeelte zit dan gemaakt op de buis van je dropper(vergeef me voor de benamingen weet niet hoe we dat precies noemen). zonder zadel er op merk je niks. maar met zadel worst de arm langer en speling is in mijn ogen extreem!! ik heb ook niet het gevoel dat hij nu gereviseerd is zoals ze zeggen.. ik heb nog garantie op de bike die is nu 1 jaar oud... Verstandigste is gewoon via canyon dit af te handelen toch??? Tips altijd welkom want ik vaal enorm en in mijn optiek hoort dit zeker niet!!
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2208
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Heb je 5 mm speling op de neus van het zadel? Dus van het ene uiterste naar het andere? Dan is dat niet extreem zou ik zeggen. Je merkt er waarschijnlijk ook helemaal niks van tijdens het fietsen.
Plaats reactie