BMC proto autodropper getest in Lenzerheide

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

He he eindelijk. Een bedrijf wat doordenkt. Ik had hem al toen ik de eerste dropper zag:" En nu nog automatisch naar beneden, dan is ie echt af'
De weg tussen idee en praktijk kan lang zijn. Integratie van onderdelen in het frame is niet eenvoudig.

Kort wat BMC gemaakt heeft: mechanische dropper met lucht bediening ( gelukkig geen electronica) 2 standen

https://www.vojomag.nl/news/prototype-b ... g-inveert/
Laatst gewijzigd door corex op wo 14 augustus 2019, 09:01, 1 keer totaal gewijzigd.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Iets waarvan ik me al een tijdje verbaas dat het nog niet bestond. Nu dus wel. Vraag me af wat het gewicht van deze dropper is ten opzichte van een normale, en wat de tijdswinst is die je hiermee haalt als wedstrijdrijder.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik vind het wel verfrissend dat het een keertje níet elektronisch werkt :)
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Ja slim he. Het team van Absalon test deze BMC's . En ze zijn dus compleet kabelbediend. Di2 is geskipt.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Tja, iedere rit je dropper oppompen... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Je pompt je banden toch ook steeds op? Opzich is het niet eens zo verkeerd, en als de tank leeg is werkt hij nog steeds als een normale dropper.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Banden niet iedere rit, misschien iedere maand... .


Het is dus een specifiek product. Ik zie aan de ene kant het nut wel voor een wedstrijdrijder. Maar ik schat zo ook maar even 200 gram meer gewicht (ten opzichte van deze dropper, misschien nog wel meer ten opzichte van andere...).
Een niet-wedstrijdrijder heeft maar erg weinig voordeel van dit systeem.

Maar goed, er zijn genoeg rijders die zweren bij een overbodig product als een lockout, dus ook dit zal zijn weg wel vinden... .


:bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

Lars TB schreef: wo 14 augustus 2019, 09:54 Banden niet iedere rit, misschien iedere maand... .

Maar goed, er zijn genoeg rijders die zweren bij een overbodig product als een lockout, dus ook dit zal zijn weg wel vinden... .


:bier:
Of misschien moet je even realiseren dat niet elke biker dezelfde wensen en voorkeuren heeft als jij :wink:
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik zou ook werkelijk niet weten waarom ik dit nodig zou hebben. Maar een ander weet dat voor zichzelf waarschijnlijk wel (omdat het er is!!!).

Leuke gebbetjes voor de fiets, altijd mooi :bier:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Ja zeker een leuke gadget en best welkom ipv met je gewicht dat ding omlaag te moeten werken. En tja dat oppompen, zoveel moeite is dat nou ook weer niet. Je moet daar een beetje luchtig over denken vind ik. :winkie:

Ben wel benieuwd wat zulks dan zal gaan kosten.... 8)
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

matthiav schreef: wo 14 augustus 2019, 09:56
Lars TB schreef: wo 14 augustus 2019, 09:54 Banden niet iedere rit, misschien iedere maand... .

Maar goed, er zijn genoeg rijders die zweren bij een overbodig product als een lockout, dus ook dit zal zijn weg wel vinden... .


:bier:
Of misschien moet je even realiseren dat niet elke biker dezelfde wensen en voorkeuren heeft als jij :wink:
Nee, ik kijk puur functioneel.


Wensen of voorkeuren zijn niet altijd rationeel.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Lars TB schreef: wo 14 augustus 2019, 10:52
matthiav schreef: wo 14 augustus 2019, 09:56

Of misschien moet je even realiseren dat niet elke biker dezelfde wensen en voorkeuren heeft als jij :wink:
Nee, ik kijk puur functioneel.


Wensen of voorkeuren zijn niet altijd rationeel.
De mijne wel. Altijd. Dat maakt het thuis ook makkelijker te verkopen :winkie:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Lars TB schreef: wo 14 augustus 2019, 10:52
matthiav schreef: wo 14 augustus 2019, 09:56

Of misschien moet je even realiseren dat niet elke biker dezelfde wensen en voorkeuren heeft als jij :wink:
Nee, ik kijk puur functioneel.


Wensen of voorkeuren zijn niet altijd rationeel.
Een bike zonder remote lockout van vork en demper valt voor mij af. Heerlijk, gelocked kunnen klimmen. Zeker als je bv 500-1000hm voor de boeg hebt, liefst geen liften gebruikt. Afgelopen 2 weken weer kunnen constateren in de bergen... En behalve een lock is relatief lichtgewicht dan trouwens ook wel errug fijn.
He, toevallig... ik bekijk het ook dus puur functioneel :winkie: ...
Dat van die wensen en voorkeuren hierboven is wat mij betreft een zinvolle toevoeging, nuancering :wink: ...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

aurelius schreef: wo 14 augustus 2019, 11:31
Lars TB schreef: wo 14 augustus 2019, 10:52

Nee, ik kijk puur functioneel.


Wensen of voorkeuren zijn niet altijd rationeel.
Een bike zonder remote lockout van vork en demper valt voor mij af. Heerlijk, gelocked kunnen klimmen. Zeker als je bv 500-1000hm voor de boeg hebt, liefst geen liften gebruikt. Afgelopen 2 weken weer kunnen constateren in de bergen... En behalve een lock is relatief lichtgewicht dan trouwens ook wel errug fijn.
He, toevallig... ik bekijk het ook dus puur functioneel :winkie: ...
Nee, dat is niet functioneel. Je vindt het lekker, dat is iets heel anders.



Maar ik zeg nergens dat je geen dropper mag nemen die automatisch naar beneden gaat. Sterker nog, voor wedstrijdrijders zie ik een voordeel, omdat ze inderdaad vaak staande aan komen bij een nog lastigere passage. Alleen kan een toerist zich niet beroepen op dat voordeel. Wat niet weg neemt dat je er geen gebruik van mag maken als toerist.

Hooguit is deze uitvoering van BMC dus niet direct gericht op de toerist. Dat is mijn grootste klacht. Zal je zien dat je luchtreservoir halverwege je tocht van 6 uur leeg is. En je hem dus weer bij moet pompen. Natuurlijk is dat geen probleem, bij een auto op een lange reis moet je ook onderweg tanken. Maar praktisch is het niet, net op het moment dat je er op rekent dat de boel niet meer werkt... .

We zullen zien waar het naar toe gaat.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2208
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Lars TB schreef: wo 14 augustus 2019, 12:46 Zal je zien dat je luchtreservoir halverwege je tocht van 6 uur leeg is. En je hem dus weer bij moet pompen.
Je kan deze ook nog gewoon met je kont bedienen, dus als de lucht op is, is dat een optie.
Plaats reactie