Tubeless gaan?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
houthakkertje
All rounder
All rounder
Berichten: 73
Lid geworden op: vr 26 april 2019, 20:38

Wat zijn de voor en nadelen van tubeless banden?
Ik zie ze namelijk ook wel eens lek staan.
:roll: overwegen om te doen? En is het gemakkelijk te doen?
Ik fiets nu al een jaar met binnenband met anti lek en moet afkloppen nog geen lekke gereden :-q
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2488
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Staat genoeg geschreven op het forum ,, ff de zoekfunctie gebruiken .
Hieronder leesvoer , en how-to

Begin uitleg voordelen

https://www.mantel.com/blog/tubeless-ba ... ts-how-to/
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

houthakkertje schreef: di 13 augustus 2019, 21:35Wat zijn de voor en nadelen van tubles banden?
Dezelfde als twee weken geleden...? (zo uit m'n hoofd de laatste keer dat het voorbij kwam)
houthakkertje schreef: di 13 augustus 2019, 21:35 :roll: overwegen om te doen? En is het gemakkelijk te doen?
De meningen verschillen wbt hoe moeilijk het is, het meeste wat je online gaat vinden zijn de probleemgevallen...
Ik open althans geen topic om te melden dat ik in 10min banden tubeless gemonteerd heb op de camping (damn, nu zeg ik het toch)
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8735
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

cheeta schreef: di 13 augustus 2019, 21:41
houthakkertje schreef: di 13 augustus 2019, 21:35Wat zijn de voor en nadelen van tubles banden?
Dezelfde als twee weken geleden...? (zo uit m'n hoofd de laatste keer dat het voorbij kwam)
houthakkertje schreef: di 13 augustus 2019, 21:35 :roll: overwegen om te doen? En is het gemakkelijk te doen?
De meningen verschillen wbt hoe moeilijk het is, het meeste wat je online gaat vinden zijn de probleemgevallen...
Ik open althans geen topic om te melden dat ik in 10min banden tubeless gemonteerd heb op de camping (damn, nu zeg ik het toch)
Inderdaad, zelfs in nette kleren. Stelt niets voor 👍
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
houthakkertje
All rounder
All rounder
Berichten: 73
Lid geworden op: vr 26 april 2019, 20:38

Ok thanks voor jullie tips. Nu nog kijken of de banden geschikt zijn of dat er toch nieuwe sloffen onder moeten. Heb nu schwalbe tough tom en schwalbe rapid rob erop liggen
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5574
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

byorka schreef: di 13 augustus 2019, 22:03
cheeta schreef: di 13 augustus 2019, 21:41 Dezelfde als twee weken geleden...? (zo uit m'n hoofd de laatste keer dat het voorbij kwam)

De meningen verschillen wbt hoe moeilijk het is, het meeste wat je online gaat vinden zijn de probleemgevallen...
Ik open althans geen topic om te melden dat ik in 10min banden tubeless gemonteerd heb op de camping (damn, nu zeg ik het toch)
Inderdaad, zelfs in nette kleren. Stelt niets voor 👍
Zelfs mijn biertje wordt niet warm. :bier:
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

houthakkertje schreef: wo 14 augustus 2019, 06:44 Ok thanks voor jullie tips. Nu nog kijken of de banden geschikt zijn of dat er toch nieuwe sloffen onder moeten. Heb nu schwalbe tough tom en schwalbe rapid rob erop liggen
staat er TLR op? dan ja.
Bedenk wel dat nieuwe banden sneller/makkelijker dicht zijn dan oude banden.. die zijn vaak al wat meer poreus geworden, en het duurt even voor je een mooie coating van sealant aan de binnenkant hebt.
(mijn gebruikte racing ralphs hadden een paar ritten nodig voor ze meerdere dagen op druk bleven, de nieuwe ray/ralph waren zonder sealant al lucht dicht). Desalniettemin zou ik (als het profiel nog ok is) beginnen met je oude banden.

Verder gewoon proberen, tape, ventielen en sealant kopen en gewoon aan de slag, als het niet werkt kan je altijd nog je biba terug zetten.
paar dingen om op te letten:
- zorg dat je genoeg tijd neemt om de tape goed te plakken, goed aanduwen, goed in het velgbed drukken etc, een kleine oneffenheid kan (direct of na een tijdje) voor problemen zorgen.
- als je met een gewone pomp aan de slag gaan, eerste keer ploppen zonder sealant (als het dan niet goed gaat zit niet alles onder en kan je rustig op zoek naar een tire booster of compressor.
- core eruit voor een betere luchtdoorvoer.
- indien nodig band inzepen zodat ie makkelijker op zijn plek glijd
- sealant toevoegen via het ventiel voor minder knoeiboel
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1390
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

houthakkertje schreef: wo 14 augustus 2019, 06:44 Ok thanks voor jullie tips. Nu nog kijken of de banden geschikt zijn of dat er toch nieuwe sloffen onder moeten. Heb nu schwalbe tough tom en schwalbe rapid rob erop liggen
Gisteren een Canyon Grand Canyon( 27.5”)voor de vrouw gekocht. Op aandringen van mezelf de vrouw overtuigd dat Tubeless beter is. Vanavond lopen kloten als een malle om die k@t draadbanden Rapid Rob en Tough Tom eraf te krijgen. Ik heb mening band verwisseld in de loop der jaren maar dit nig nooit meegemaakt. Met geen mogelijkheid van de velg te krijgen! Muur en muur vast. Uiteindelijk met gepast geweld de ijzerdraden kunnen doorknippen. Tubeless maken van de Nobby Nic en Racing Ralph was overigens binnen 10minuten klaar
houthakkertje
All rounder
All rounder
Berichten: 73
Lid geworden op: vr 26 april 2019, 20:38

:roll: de banden die er nu opliggen zijn origineel van de aankoop vorig jaar. Bijna 2000km mee gereden en nog niet op. Had ik niet verwacht, met de vele trails en downhill oostenrijk
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16807
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Tough Tom en Rapid Rob zijn de instapbanden bij Schwalbe. Zwaar, eenvoudige compound en stug.
Als je toch de moeite neemt om tubeless te gaan en ze hebben er al 2.000km op zitten zou ik meteen voor betere banden kiezen. Dus iig vouwbanden, van Schwalbe of een ander merk. Er is zoveel keuze dat je al snel door de bomen het bos niet meer ziet ;-)

Maar om het eenvoudig te houden: het profiel van de Tough Tom en Rapid Rob is gelijk aan dat van de oude Nobby Nic en Racing Ralph. Dus als je die banden kiest heb je een vergelijkbaar profiel, een betere compound en soepeler karkas. Dat rolt lichter en biedt meer grip dan wat je nu hebt. De keerzijdes zijn een hogere prijs en snellere slijtage.

En nooit smaller dan 2.25 gaan, tenzij dat niet in je frame past.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Mosseltje
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 16 juli 2010, 16:24
Mijn mountainbike: Cube Stereo Hybrid EXC 500 2018
Contacteer:

Ben ook al een week bezig om tubeless te gaan. Banden bleven maar een uur vol.
Zojuist eindelijk de reden gevonden.

De tubeless ready velgen CUBE EX30 waren toch niet zo ready.
Zit een overdwarse naad in de velg en die lekt. :roll:
Net was bison metaallijm overheen gesmeerd in de hoop om ze alsnog luchtdicht te krijgen.
Light travels faster than sound. This is why some people appear bright until you hear them speak.........
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4129
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Als je voldoende overlap heb tussen tubeless velglint en de tubelessready band/hieldraad doet de naad er niet toe. Dus ik denk dat het ergens anders aan ligt.
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Mosseltje schreef: wo 21 augustus 2019, 10:58 Ben ook al een week bezig om tubeless te gaan. Banden bleven maar een uur vol.
Zojuist eindelijk de reden gevonden.

De tubeless ready velgen CUBE EX30 waren toch niet zo ready.
Zit een overdwarse naad in de velg en die lekt. :roll:
Net was bison metaallijm overheen gesmeerd in de hoop om ze alsnog luchtdicht te krijgen.
Kijk dit zijn voor mij dus redenen om niet tubeless te gaan...

Die halve bar minder druk die je er mee wint weegt voor mij niet op tegen het gedoe. :roll:
Dan maar een biba met wat meer gewicht, dat neem ik op de koop toe. :wink:

OK en nu in afwachting van de argumenten die juist voor tubeless pleiten....
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Als een lasnaad niet helemaal sluit... zou ik die velg ook niet echt vertrouwen... dan hebben ze toch iets niet goed gedaan tijdens de productie.

(maar ik zou eerst eens opnieuw en vooral zorgvuldig tapen)
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Ieder zijn meug, maar ik vind tubeless ontzettend fijn rijden. En 0,5 bar is best een fors verschil hoor.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Plaats reactie