Bikepacking met een xc hardtail

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Ja eigenlijk wel.. zeker als je voortassen gebruikt.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

in theorie zou je gewoon de sag inc bepakking opnieuw moeten instellen.
Daarnaast kan het zijn dat de rebound iets sneller mag omdat het extra gewicht de boel al vertraagd.
Ten slotte zou je misschien nog een spacer kunnen toevoegen zodat ie wat minder snel doorslaat, maar wellicht werkt alles al prima met de eerste 2 punten.

Dit zijn overigens ook wel zaken om even in de buurt een oefenronde te doen om te kijken hoe alles zich houd en of je nog extra aanpassingen aan je fiets moet doen (denk ook aan bandendruk, iemand van 100 kg rijdt ook een andere druk dan iemand van 80 kg, dus als je 20kg bagage gaat meeslepen dan mogen de banden ook wat harder). misschien dat er wat bouten loslopen omdat er meer/andere druk op komt te staan etc. Allemaal dingen die je voor een rit van 330 km gechecked wilt hebben (en niet tijdens)

Vergelijk het maar met je eerste GPX route, dat werkte ook niet helemaal, zonde van de die tocht, had je beter een keer kunnen "oefenen" op het moment dat het nog nergens over ging. Of je camera setup, ff checken hoe je beeld is voor je uren aan wazig scheef materiaal hebt opgenomen.
PaganiProductions

Ik heb die bepakking niet om bij de hand omdat die ga huren.
ik denk gewoon dat ik voorvork weer terug oppomp naar 127 psi zodat het probleem al opgelost is.
ik ben zwaarder dan 80 kg ik schat rond de 85 kg@86 kg.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Kan je ze niet iets langer huren dan? En het gaat niet om je eigen gewicht maar om het extra gewicht aan bagage
PaganiProductions

Prulleman schreef: ma 12 augustus 2019, 21:18 Kan je ze niet iets langer huren dan? En het gaat niet om je eigen gewicht maar om het extra gewicht aan bagage
Nee alleen voor het evenement.
Waar het meeste benieuwd van alles weg legging en remmen gaat aanvoelen met extra gewicht.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Prulleman schreef: ma 12 augustus 2019, 21:18 Kan je ze niet iets langer huren dan? En het gaat niet om je eigen gewicht maar om het extra gewicht aan bagage
Zo belangrijk is het niet, 10 tot 15 psi meer dan normaal en je bent klaar. Het is bikepacking, je fiets zal met bagage sowieso niet zo perfect fietsen als normaal dus 5psi meer of minder gaat het verschil ook niet maken.
Waar woke is, is vuur
PaganiProductions

Prulleman schreef: ma 12 augustus 2019, 15:15 in theorie zou je gewoon de sag inc bepakking opnieuw moeten instellen.
Daarnaast kan het zijn dat de rebound iets sneller mag omdat het extra gewicht de boel al vertraagd.
Ten slotte zou je misschien nog een spacer kunnen toevoegen zodat ie wat minder snel doorslaat, maar wellicht werkt alles al prima met de eerste 2 punten.

Dit zijn overigens ook wel zaken om even in de buurt een oefenronde te doen om te kijken hoe alles zich houd en of je nog extra aanpassingen aan je fiets moet doen (denk ook aan bandendruk, iemand van 100 kg rijdt ook een andere druk dan iemand van 80 kg, dus als je 20kg bagage gaat meeslepen dan mogen de banden ook wat harder). misschien dat er wat bouten loslopen omdat er meer/andere druk op komt te staan etc. Allemaal dingen die je voor een rit van 330 km gechecked wilt hebben (en niet tijdens)

Vergelijk het maar met je eerste GPX route, dat werkte ook niet helemaal, zonde van de die tocht, had je beter een keer kunnen "oefenen" op het moment dat het nog nergens over ging. Of je camera setup, ff checken hoe je beeld is voor je uren aan wazig scheef materiaal hebt opgenomen.
Ga morgen met gpx gps oefenen.
Fadje104
All rounder
All rounder
Berichten: 127
Lid geworden op: za 3 december 2016, 21:16

Wat ik nog niet gelezen heb.

Denk aan goede verlichting naast een hoofdlampje voor op de camping , is zichtbaarheid op de fiets ook een pré denk ik.
Een klein knipperlampje voor en achter doet al een hoop.

Ondanks dat het eind Augustus is, kan het behoorlijk donker worden bij slechter weer en bos rijke gebieden.
PaganiProductions

Fadje104 schreef: di 13 augustus 2019, 08:31 Wat ik nog niet gelezen heb.

Denk aan goede verlichting naast een hoofdlampje voor op de camping , is zichtbaarheid op de fiets ook een pré denk ik.
Een klein knipperlampje voor en achter doet al een hoop.

Ondanks dat het eind Augustus is, kan het behoorlijk donker worden bij slechter weer en bos rijke gebieden.
Hoop niet het donker te gaan rijden hoop dan al klaar te zijn.
Het zal toch weer gravel achtig worden niet super technische rijden
Fadje104
All rounder
All rounder
Berichten: 127
Lid geworden op: za 3 december 2016, 21:16

PaganiProductions schreef: wo 14 augustus 2019, 00:20
Fadje104 schreef: di 13 augustus 2019, 08:31 Wat ik nog niet gelezen heb.

Denk aan goede verlichting naast een hoofdlampje voor op de camping , is zichtbaarheid op de fiets ook een pré denk ik.
Een klein knipperlampje voor en achter doet al een hoop.

Ondanks dat het eind Augustus is, kan het behoorlijk donker worden bij slechter weer en bos rijke gebieden.
Hoop niet het donker te gaan rijden hoop dan al klaar te zijn.
Het zal toch weer gravel achtig worden niet super technische rijden
Simpele knipperlampjes kosten en wegen niks, maakt je overdag en in bossig gebied beter zichtbaar.
Ik zeg maar zo, beter mee verlegen dan on verlegen!
Benji83
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: vr 22 maart 2019, 17:15
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL 6.0

PaganiProductions schreef: wo 14 augustus 2019, 00:20
Fadje104 schreef: di 13 augustus 2019, 08:31 Wat ik nog niet gelezen heb.

Denk aan goede verlichting naast een hoofdlampje voor op de camping , is zichtbaarheid op de fiets ook een pré denk ik.
Een klein knipperlampje voor en achter doet al een hoop.

Ondanks dat het eind Augustus is, kan het behoorlijk donker worden bij slechter weer en bos rijke gebieden.
Hoop niet het donker te gaan rijden hoop dan al klaar te zijn.
Het zal toch weer gravel achtig worden niet super technische rijden
Met twee lekke banden op een dag of andere mechanische pech, of flink noodweer waarbij je liever even schuilt ben je zo een uur of meer kwijt, je kunt het maar bij je hebben.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Benji83 schreef: wo 14 augustus 2019, 10:16
PaganiProductions schreef: wo 14 augustus 2019, 00:20

Hoop niet het donker te gaan rijden hoop dan al klaar te zijn.
Het zal toch weer gravel achtig worden niet super technische rijden
Met twee lekke banden op een dag of andere mechanische pech, of flink noodweer waarbij je liever even schuilt ben je zo een uur of meer kwijt, je kunt het maar bij je hebben.
en als je met een groep gaat ben je ook nog eens afhankelijk van anderen.. (tempo en pech)
PaganiProductions

Prulleman schreef: wo 14 augustus 2019, 11:05
Benji83 schreef: wo 14 augustus 2019, 10:16
Met twee lekke banden op een dag of andere mechanische pech, of flink noodweer waarbij je liever even schuilt ben je zo een uur of meer kwijt, je kunt het maar bij je hebben.
en als je met een groep gaat ben je ook nog eens afhankelijk van anderen.. (tempo en pech)
Ja klopt.
Benji83
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: vr 22 maart 2019, 17:15
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL 6.0

PaganiProductions schreef: wo 14 augustus 2019, 12:48
Prulleman schreef: wo 14 augustus 2019, 11:05
en als je met een groep gaat ben je ook nog eens afhankelijk van anderen.. (tempo en pech)
Ja klopt.
Dus? Lampje mee ;)
Better safe than sorry
PaganiProductions

Heb nog een paar vragen
Waar dienen die tassen allemaal voor.
https://www.facebook.com/MeridaSeven100 ... 871402342/
Plaats reactie