Giant Trance 29er, of anders....

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2009
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Achtergrond;

Ik ben erg tevreden met mijn Giant Reign, echter die is steeds meer shuttle/lift only geworden, double down Maxxis banden ipv snakskin schwalbes, een soepele coil shock en een wat langere voorvork. Op vakantie gaat de Giant dus mee, ook op rondjes in de Ardennen / Eifel maar 1500hm begint wel een dingetje te worden.

Naast de rondjes Eifel/Ardennen en shuttle/lift assisted tochten wil ik ook wat langere afstanden gaan fietsen om volgende zomer een mooie meerdaagse tocht in de alpen te kunnen doen waarbij lig grotendeels zelf geklommen moet worden. Dit is nog niet concreet, eerst maar eens die fietsconditie. Nu beperk ik me tot een rondje Amerongen + hoge Ginkel (op de Dartmoor Hornet) of een dagje van 1500hm in de Eifel / Ardennen (op de Reign of Hornet) op t dooie gemak. Conditie heb ik wel degelijk door hardlopen.

De reign is hiervoor niet (meer) de juiste fiets, mijn Dartmoor Hornet erbij ook niet. Vorig jaar heb ik een cube stereo 140 erbij gekocht, was een fijne fiets (ruim 3 kg lichter dan de giant) maar niet echt leuk om op te rijden (vraag me niet dit uit te leggen). De cube had een beetje ouderwetse geometrie, was erg licht en had vrij veel veerweg (160/140mm). Om wat km te maken had ik ook een gravelracer gekocht, maar die is ook weer weg, was veel te saai :D

De Giant Trance is dus iets totaal anders, grote wielen, moderne geo, en weinig veerweg.

Afbeelding

Ik heb daarbij de volgende brandende vragen;
- hoe grof mogen de trails nog zijn met de 130/115mm veerweg? (de promo filmpjes zijn allemaal machine made tracks)
- hoe efficiënt (ofzoiets) fiets ik hiermee heuvelrug rondje, vergeleken met bv de Anthem van Giant?
- is deze fiets een beetje een gooi en smijtfiets?
Niet op de fiets gereden, maar vind je er wel iets van, laat ook zeker ff weten!

https://www.giant-bicycles.com/nl/bikes-trance-29er

Wat een betoog is het geworden zo :D
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

paulus1981 schreef: zo 11 augustus 2019, 22:52- hoe grof mogen de trails nog zijn met de 130/115mm veerweg? (de promo filmpjes zijn allemaal machine made tracks)
Eigenlijk is dit een vraag die niet te beantwoorden is omdat je op grovere Ardennen tracks waar je met een Reign beneden komt ook met een hardtail beneden komt, en ook met een Trance beneden zal komen. Wat waarschijnlijk interessant is, is tot wanneer je met die Trance vol kunt doorrijden en in prinicipe de Reign kan bijhouden. Dat is alleen weer erg afhankelijk van de skills van diegene die erop zit...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Op je eerste punt heeft Wybo wel antwoord gegeven vorig jaar bij Legenduro? Door alles op zijn Honzo met 120mm Revelation te rijden? Of Bas dit jaar op zijn Process 111.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Kabookie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: di 12 april 2016, 09:59

Tijdens de Happy Bike Days dit jaar heb ik onder andere de Trance 29er gereden. Het was de oranje carbon uitvoering met carbon wielen. Verder gereden die dag: KTM Prowler, Transition Smugger & Scout, Mondraker Foxy, Santa Cruz Hightower.
Vooropgesteld dat de routes niet heel heftig waren daar, beviel de Trance mij het beste van de geteste fietsen.
De 115/130 veerweg voelde niet als een belemmering en voelde erg goed aan, ook de geometrie geeft genoeg vertrouwen. Ik zou hem wel zien zitten als fiets voor NL/Ardennen naast mijn Patrol, die vergelijkbaar lomp is als jouw Reign denk ik. Ik gebruik daar nu vaak m'n hardtail voor, die lichter en wendbaarder is dan de Patrol en ik daarom steeds vaker verkies voor de ardennenritjes.
Enige wat ik persoonlijk een punt van verbetering vind is de zitbuishoek. Mag van mij best een graadje bij.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

De vraag is niet of je met een bepaalde fiets beneden komt, maar hoe. Zo'n Trance is natuurlijk een hele capabele fiets, geschikt voor bijna alles.

Maar je zult wellicht wat gas terug moeten nemen op sommige stukken in vergelijking met de Reign, waar hij bergop weer een stuk prettiger zal rijden. Dat heet compromissen sluiten ;-)
Dus is het vooral een kwestie van bepalen waar jij compromissen wilt sluiten en hoever je daarin wilt gaan, dat kun je alleen zelf doen.

Persoonlijk denk ik dat ik wel blij zou worden van een dergelijke fiets (een goed doordachte 29er met medium veerweg en niet te lomp zwaar).
Dichterbij een alleskunner dan zoiets ga je niet snel komen. Ik trek meerdaagse Alpentochten fysiek op geen enkele fiets meer (niet voor niets aan de e-mtb gegaan...), maar mijn Banshee Phantom vond ik daar ook een hele prettige fiets voor (130/105mm).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

paulus1981 schreef: zo 11 augustus 2019, 22:52 Ik heb daarbij de volgende brandende vragen;
- hoe grof mogen de trails nog zijn met de 130/115mm veerweg? (de promo filmpjes zijn allemaal machine made tracks)
- hoe efficiënt (ofzoiets) fiets ik hiermee heuvelrug rondje, vergeleken met bv de Anthem van Giant?
- is deze fiets een beetje een gooi en smijtfiets?
29er Trance niet gereden.

Wel genoeg ervaring met het Maestro veersysteem: dat is simpelweg briljant. Ook bij de Giants met minder veerweg lijkt het vrij eindeloos. Natuurlijk heb je op een grof pad beperkingen, maar ten opzichte van een LTHT heb je bakken meer reserve. Of kun je een lichtere band rijden en even hard gaan als op een LTHT met lompe DH-band.

Efficiëntie is slechts een gevoel... . De Trance is behoorlijk strak, maar een racer zal hem vinden deinen. Er zijn echter 100 mm bikes die absoluut minder aanvoelen als het om acceleratie gaat! Een en ander heeft ook met je zithouding te maken. Maar ten opzichte van je Reign is het natuurlijk sowieso vliegen!

Inmiddels genoeg 29ers gereden waarbij ik wat gooien en smijten betreft geen beperking ten opzichte van kleine wielen meer voelde. Oké, correcties op de limiet gaan nog steeds iets minder door de lompere wielen. De geometrie van de huidige Trance lijkt prima voor wat ruiger werk. Stevige vork monteren, strakke wielen er in en dan heb je best een fiets waar je lomp mee kunt doen. Voor het nog ruigere werk heb je een andere fiets... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2009
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Dank voor de input!!

Misschien ook maar eens naar de happy bike days dit jaar, en dan een nette HT om deze winter km te maken....

Alle input bevestigt mijn beeld wel ongeveer, alleen de opmerking van @kabookie betreft de seatpost angle niet, kun je die in 3 woorden toelichten?
Gebruikersavatar
Opperchief
All rounder
All rounder
Berichten: 76
Lid geworden op: wo 11 juli 2018, 17:55
Mijn mountainbike: Giant Trance 29er

Indien je eens iets noordelijker bent en op een Medium frame past, mag je wel een testrondje doen :bier: . Ik ben er wel aardig happy mee, maar heb op een simpele cube fiets na ook weinig vergelijkingsmateriaal. Ik zie et als een fiets die van alle markten thuis is, behalve het echte ruige werk en mega jumps (iets wat ik toch niet kan). Maar in NL, superleuk ding, ardennen, limburg, vtt routes in franse alpen of stukkies bikepark, allemaal :-q .....
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2009
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Dank voor t aanbod, ik zit met 185 wel midden in de large...

Hou het aanbod iig in t achterhoofd! Leuk te horen dat ie bevalt iig..
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

De Giant heeft een 73.5deg hoek volgens de specificatie, waardoor je wanneer je je zadelpen een stuk uit je frame hebt staan behoorlijk richting je achterwiel gaat. En dat wordt nog een keer verergerd door het gegeven dat het eigenlijk geen realistische waarde is wanneer je je zadelpen een stuk uit je frame hebt steken (de Reign lijdt hier ook onder). En met het naar voren brengen van je zadel zit je ook heel snel aan de limiet...

Er zijn andere merken (meeste extreme Pole) die een 'effectieve' seat tube angle heeft van 78.3 waarbij toch centraler zit... Ik weet hoe de Reign klimt en andere die 1.5~2.0 meer richting de 90deg gaan en de laatste klimmen toch een stukje aangenamer (oa minder inspanning om druk op je voorwiel te houden als de klims steiler worden).
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Kabookie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: di 12 april 2016, 09:59

paulus1981 schreef: di 13 augustus 2019, 22:33 Dank voor de input!!

Misschien ook maar eens naar de happy bike days dit jaar, en dan een nette HT om deze winter km te maken....

Alle input bevestigt mijn beeld wel ongeveer, alleen de opmerking van @kabookie betreft de seatpost angle niet, kun je die in 3 woorden toelichten?
Wat Cheeta zegt :lol:

In Nederland minder een probleem, maar zodra het steil wordt minder prettig (zeker met in verhouding lange benen).
Pinkbike heeft er volgens mij een Youtube review op staan, werd dit ook in genoemd.
Alternatief is misschien de Whyte S-120.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Ben je lang en vooral met lange benen is het een nee... En ben je minder lang en dan ook met minder lange benen is het een ja.... :-D :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2009
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Kabookie schreef: wo 14 augustus 2019, 08:32
paulus1981 schreef: di 13 augustus 2019, 22:33 Dank voor de input!!

Misschien ook maar eens naar de happy bike days dit jaar, en dan een nette HT om deze winter km te maken....

Alle input bevestigt mijn beeld wel ongeveer, alleen de opmerking van @kabookie betreft de seatpost angle niet, kun je die in 3 woorden toelichten?
Wat Cheeta zegt :lol:
:D

Helder, was benieuwd of het iets specifieks was, had mezelf eigelijk voorgenomen om eens een proefrit op de nieuwe Kona satori te doen ergens, die is ook > 78graden geloof ik...

Sterkt het voornemen om wat rustiger aan te doen en wat te proberen ipv direct naar een winkel te rennen en bestellen :-q
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

cheeta schreef: wo 14 augustus 2019, 06:23 De Giant heeft een 73.5deg hoek volgens de specificatie, waardoor je wanneer je je zadelpen een stuk uit je frame hebt staan behoorlijk richting je achterwiel gaat. En dat wordt nog een keer verergerd door het gegeven dat het eigenlijk geen realistische waarde is wanneer je je zadelpen een stuk uit je frame hebt steken (de Reign lijdt hier ook onder). En met het naar voren brengen van je zadel zit je ook heel snel aan de limiet...
Dat klopt niet helemaal hè :wink:


Ik ben het met je eens dat bij die fantasie-zitbuishoeken inderdaad het probleem op treedt dat als de pen er ver uit staat je inderdaad naar achteren verhuist. Maar de fantasie-hoek van de Giant wijkt nu niet echt af van het gros van de merken, dus het zal niet erger zijn hier. Daarnaast ligt het aan de positie van de knik. En daar gaan veel merken de fout in: die blijft op dezelfde plaats en dan komt de zitbuis dus gewoon hoger EN verder naar achteren uit. Grotere maten hebben dus meer last van dit probleem. Maar als je dan als kleine rijder een groter frame neemt, blijf je op precies dezelfde plek uitkomen. Net als bij een buis met een 'echte' hoek.

cheeta schreef: wo 14 augustus 2019, 06:23 Er zijn andere merken (meeste extreme Pole) die een 'effectieve' seat tube angle heeft van 78.3 waarbij toch centraler zit... Ik weet hoe de Reign klimt en andere die 1.5~2.0 meer richting de 90deg gaan en de laatste klimmen toch een stukje aangenamer (oa minder inspanning om druk op je voorwiel te houden als de klims steiler worden).
Nu neem je een extreme stap. Ten eerste hoort die extreme hoek van de Pole bij de extreme reach die ze hebben. Ook om de rijder centraal te houden. En dan doen ze het zo uitgebreid en vergeten ze nog een gedeelte van het verhaal... :roll:

En dan kun je gaan filosoferen over wat de juiste hoek is. Die Pole functioneert eigenlijk alleen nog maar als het steil omhoog en omlaag gaat. Vlak of niet al te steil werkt die hoek niet. Want dan krijg je weer allemaal gezeur over de hoek tussen je bovenbeen en je romp. Kort door de bocht zit je als op een omafiets op die Pole als het vlak is. Valt aan te wennen, maar efficiënt is het waarschijnlijk niet.

Dan zoekt Paul een fiets juist voor NL en de 'vlakkere' heuvels. Dus de Giant is dan juist wel ideaal voor zijn inzetbereik.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
rognic
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 194
Lid geworden op: ma 30 augustus 2010, 22:14

Komt de Giant Stance ook in de Benelux,kan hem alleen maar vinden in de usa?Prijs is in ieder geval heel aantrekkelijk.


https://www.giant-bicycles.com/us/bikes-stance-2020
Plaats reactie