Route Posbank / Rheden

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
markpatat
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 630
Lid geworden op: ma 16 september 2002, 22:43
Mijn mountainbike: Cube Reaction RX 2010
Contacteer:

Volgens het originele plan zou hier een lusje moeten komen. Komende vanuit het bezoekerscentrum net nadat je de bij de tweede klim boven bent gekomen ga je nu rechtdoor. Het was de bedoeling dat je ook links kan parallel aan het pad langs de hei. Zou een nieuwe singletrack moeten zijn tot aan het theehuisje. Geen idee of deze nog bestaat, ben hier al heel lang niet mee geweest. Vervolgens zou je hier grofweg maar rechts gaan om bij de brug of de holle weg aan te sluiten. Als je deze oversteekt ga je iets verderop rechts en haakt je verderop op de oude route. Dit zou een tof rondje moeten worden!
Hier staat niets.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1722
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

weet niet of we het over hetzelfde stukje hebben want bij de modderpoel loopt geen fietspad in de buurt? Alleen de asfalt/Holleweg waar die brug overheen gaat.

NB als je vanaf het paviljoen (en je kwam vanuit CCW richting) over asfalt omlaag gaat mis je wel de leuke trail die langs de Beekhuizenseweg omlaag gaat richting de Holleweg. Bovendien, asfalt afdalen is echt zonde.
Ik zou dan gewoon de groene route volgen en waar rood aansluit op groen (bij de brug denk ik?), over rood naar BZC gaan en dan omkeren....als je dan weer terug bij de brug bent kun je groen weer oppakken.

Ideaal is anders maar het klopt wel dat de rode stukken die als aanrijdroute gebruikt worden te mooi zijn om niet te rijden. Zelfde geldt voor rode Teerose en Granny trail richting Beekhuizen. Beter is ook om over extra trails te praten en niet ove raanrijdroute :)
markpatat
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 630
Lid geworden op: ma 16 september 2002, 22:43
Mijn mountainbike: Cube Reaction RX 2010
Contacteer:

Apart dat de aanrijroutes het meest uitdagend zijn tov de hoofdroute. Meestal is het andersom.
Hier staat niets.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1722
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

wat ik zei, het zijn geen aanrijdroutes maar extra trails :) helaas niet overal gelukt om er een lus van te maken....
Pino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: di 18 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Breezer Thunder 1993 en nog het nodige plastic
Contacteer:

markpatat schreef: ma 5 augustus 2019, 09:16 Volgens het originele plan zou hier een lusje moeten komen. Komende vanuit het bezoekerscentrum net nadat je de bij de tweede klim boven bent gekomen ga je nu rechtdoor. Het was de bedoeling dat je ook links kan parallel aan het pad langs de hei. Zou een nieuwe singletrack moeten zijn tot aan het theehuisje. Geen idee of deze nog bestaat, ben hier al heel lang niet mee geweest. Vervolgens zou je hier grofweg maar rechts gaan om bij de brug of de holle weg aan te sluiten. Als je deze oversteekt ga je iets verderop rechts en haakt je verderop op de oude route. Dit zou een tof rondje moeten worden!
Klopt helemaal.
Die nieuwe sigletrackt loopt parallel aan de weg, met een aangegeven afslag voor het theehuisje. Vanaf het paviljoen gezien rij je aan de linkerkant van de weg tot de Holle weg. Die ga je in (rechtsaf). Als het open veld rechts ophoudt, ga je rechts een paadje in en kom je bij het bruggetje. Linksaf over het brugje de doorgaande route.
Alle verzorgers de wielerwereld uit !
Pino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: di 18 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Breezer Thunder 1993 en nog het nodige plastic
Contacteer:

Bram87 schreef: ma 5 augustus 2019, 10:27 Ideaal is anders maar het klopt wel dat de rode stukken die als aanrijdroute gebruikt worden te mooi zijn om niet te rijden. Zelfde geldt voor rode Teerose en Granny trail richting Beekhuizen. Beter is ook om over extra trails te praten en niet ove raanrijdroute :)
Als je op het parkeerplaatsje bij Beekhuizen staat mis je paaltjes richting de route, je moet echt een stuk over het fietspad om de eerste te vonden. De finishvlaggetjes zien er een beetje uit alsof ze er door vandalen op zijn geplakt.
Ik was geneigd de eerste eraf te gaan pulken om het vandalisme teniet te doen.
Misschien twee pijltjes met de punt naar elkaar toe en de finishvlag ertussen?
Alle verzorgers de wielerwereld uit !
MarianneW
All rounder
All rounder
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 11 april 2011, 11:48
Mijn mountainbike: Trek Top Fuel 9.7 en Cannondale Flash C3

Op de Posbank/Veluwezoom is er alleen nog maar de groene route met rode lussen. Alle aanfiets- en verbindingsroutes (waren de witte én wit-gele bordjes) zijn weggehaald. Op veel plekken staan borden waarop wordt verwezen waar je de mtb-route kan oppakken. Allemaal via het asfalt te bereiken en niet meer door het bos. Dat is dus wel echt heel jammer!!
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4828
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Bram87 schreef: ma 5 augustus 2019, 11:11 wat ik zei, het zijn geen aanrijdroutes maar extra trails :) helaas niet overal gelukt om er een lus van te maken....
Onbegrijpelijk. Wie verzint dit?
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5595
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Vandaag stukje Rheden meegepakt.
Gestart onderaan de Granny trail.
Deze klim is heel fijn, en het is me nu ook gelukt rijdend door de switchbacks omhoog te komen :)

Verder het meest leuke lusje gepakt.
Brandtoren naar Posbank Paviljoen, omlaag, rood lusje tot brug Holleweg.
Na de brug oude stuk Rozenbos, tot aan de Onzalige Boschen om vanaf hier via de Mayflowertrail (was heel mul) terug te rijden naar de kruising groene route.
Dit rondje is krap 25km.
Gebruikersavatar
Linc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 174
Lid geworden op: ma 9 juli 2018, 16:12

Ik snap de haat voor de nieuwe route niet zo goed. Heb hem inmiddels met de klok mee gereden en tegen de klok in. Het grootste gedeelte is nog steeds "old school" MTB paden. De nieuw gemaakte stukken singletrack hebben gewoon nog wat tijd nodig om goed ingereden te worden, maar zijn ook mooi om te rijden. Zelf vond ik tegen de klok in het leukste om te doen.

Laatste keer ben ik gestart bij bezoekerscentrum Veluwezoom en dan moet je klein stukje over het asfalt (oh nee wat een ramp ...) En dan kan je via de rode route (die hartstikke mooi technisch is, met ruwe paden en boomwortels) naar de groene route rijden. En dan mag je hem op het eind nog een keer de andere kant op doen, top! :-q

Het rode lusje wat je later tegenkomt is ook weer een aardige uitdaging en als je het niks vindt sla je het gewoon over.

De andere rode route nog niet gedaan, maar als ik zo naar de hoogte grafiek kijk zal die ook mooi zijn om te rijden.

Al met al een hele verbetering dan hoe de route eerst was, met veel minder saaie stukken in mijn ogen.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1722
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

iemand van hier? Mooi verhaal, hopelijk is de gewonde er snel bovenop.

"Heldendaad in volle galop: Lisa en Lindy helpen zwaargewonde mountainbiker bos uit bij Eerbeek"

https://www.gelderlander.nl/rheden/held ... ~a4a09b33/
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5595
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Ik denk dat de waardering van de nieuwe route wel omhoog zal gaan als de nieuwe stukken ingereden zijn en het niet meer zo mul is.
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5760
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Vandaag toch ook maar de nieuwe route gepakt als onderdeel van mijn "Veluwe marathon" wat voor 3 maanden laatste ritje op de Scale is, maar dat terzijde.
Vanaf route Apeldoorn gekomen en vanaf de Groenendaalse weg de route opgepakt. In begin gewoon de vertrouwde paden (geen straf voor mij) en pas na tijdje rijden de aangepast route en nieuwe trails. Bij de eerste splitsing groen/rood toch maar rood gepakt en dacht even op de UHR terecht gekomen te zijn. Alleen 2-richting, maar sommige stukjes wel slim de heen/terug weg gesplitst, dus goed over na gedacht. Ben op rood zowel heen als terug andere rijders tegen gekomen, ging prima.
Terug op groen en steeds denken "wordt ik hier nu blij van of niet" en daar nog steeds niet volledig uit. 2e rode stuk was ouderwets "old school" en vertrouwd. Krijg dan beetje het idee: Waarom moest het op de schop, als dergelijke stukken er (gelukkig) nog steeds in zitten?
Restant prima te rijden en zeker geen 100% UHR kloon zoals door sommigen gevreesd. Aantal trails moet nog goed ingereden worden, maar dan moet het stuk lekkerder rijden.

Overall en paar losse flodders:
  • Heb me prima vermaakt in mooie omgeving
  • Er is goed over na gedacht met aanleg
  • Bordjes na 300 jaar eindelijk duidelijke ipv geel of geel/wit
  • Bikepark achtige stukken, voor mij persoonlijk geen toegevoegde waarde (ja, ja kom maar op met pek en veren)
  • Route is geen UHR kloon.
  • Doodlopende rode stukken had anders gekund
Volgend jaar maar een nieuwe poging om de route weer eens te rijden. :lol:
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4828
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Heldere recensie, Fred.

Ben ook wel benieuwd naar de nieuwe stukken, daar was mijn kritiek overigens ook niet op gebaseerd.
Dat ging puur over het westelijk gedeelte van de zuidlus, mijn favoriete km’s. Die nu niet meer onderdeel zijn van de route.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5595
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Fred (mtb-sport) schreef: za 10 augustus 2019, 18:03 Terug op groen en steeds denken "wordt ik hier nu blij van of niet" en daar nog steeds niet volledig uit. 2e rode stuk was ouderwets "old school" en vertrouwd. Krijg dan beetje het idee: Waarom moest het op de schop, als dergelijke stukken er (gelukkig) nog steeds in zitten?
Herkenbare gedachte.
Het doel was recreant stromen scheiden (was vast de uitslag van de enquete destijds).
Het stuk waar ik de meeste wandelaars tegenkwam zit er nog steeds in, klim Schietbergseweg.

Wanneer je alleen de groene route zou volgen is er geen bal aan.
De klim naar de brandtoren is asfalt (het zandpad er naast is vaak te mul) terwijl er op de heide een paar stukken liggen die je zou kunnen gebruiken.
Stuk van de brandtoren (groene route) naar Posbank Paviljoen is een oud aanrijdstuk geweest, heb dat vroeger eens gepakt.
Enige goede stukje groen dat over blijft is van de Holleweg, via Rozenbos naar de Onzalige Boschen.

Ik zie trouwens dat je niet eens het volledige Plaggenrondje hebt gereden :tong
Plaats reactie