Rasoptimist
Mijn 2018 Orbea Alma H20 ex Kom Strava Houder.
Ja maakt normaal ook het meeste verschil en wil er in de toekomst nog wat gekker dingen mee gaan doen.
Vandaar de vraag naar 120mm is er trouwens nog verder aan de voorvork zelf wat te updaten.
- Bowiex
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3681
- Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
- Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
- Contacteer:
Je hebt dat allemaal NIET nodig om "gekkere" dingen te gaan doen.
Je benut nog niet 50% van het potentieel van je huidige fietsen.
Van andere onderdelen of een andere fiets ga jij ECHT NIET beter of sneller fietsen.
Sterker nog: Als jij op een fully gaat rijden zal je techniek er eerder op achteruit gaan dan vooruit. Blijft er helemaal niets meer over.
Je benut nog niet 50% van het potentieel van je huidige fietsen.
Van andere onderdelen of een andere fiets ga jij ECHT NIET beter of sneller fietsen.
Sterker nog: Als jij op een fully gaat rijden zal je techniek er eerder op achteruit gaan dan vooruit. Blijft er helemaal niets meer over.
Goed dan heb ik nog 50% te gaan.Bowiex schreef: ↑wo 7 augustus 2019, 16:00 Je hebt dat allemaal NIET nodig om "gekkere" dingen te gaan doen.
Je benut nog niet 50% van het potentieel van je huidige fietsen.
Van andere onderdelen of een andere fiets ga jij ECHT NIET beter of sneller fietsen.
Sterker nog: Als jij op een fully gaat rijden zal je techniek er eerder op achteruit gaan dan vooruit. Blijft er helemaal niets meer over.
Ik meen al eens aangeboden te hebben samen een wielsetje te gaan bouwen... Aanbod staat nog steeds. Kan van alles moois worden, roep maar hoe mooi je het wilt hebben!
Ombouw van je Reba is een aardig idee. 20 mm extra geeft iets reserve en de geometrie wordt iets gemoedelijker om naar beneden toe iets meer vertrouwen te krijgen. Is ook interessant om te een forumlid te doen: zijn er genoeg die er ervaring mee hebben. En bevalt het niet, dan is terugbouwen ook zo weer gedaan. En heeft het niet heel veel gekost!
En bevalt dan de extra veerweg, dan zou je altijd nog in een Pike met 120 mm kunnen investeren: nog iets meer controle dan een Reba.
Ombouw van je Reba is een aardig idee. 20 mm extra geeft iets reserve en de geometrie wordt iets gemoedelijker om naar beneden toe iets meer vertrouwen te krijgen. Is ook interessant om te een forumlid te doen: zijn er genoeg die er ervaring mee hebben. En bevalt het niet, dan is terugbouwen ook zo weer gedaan. En heeft het niet heel veel gekost!
En bevalt dan de extra veerweg, dan zou je altijd nog in een Pike met 120 mm kunnen investeren: nog iets meer controle dan een Reba.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
ik kom er later in het jaar op terug.Lars TB schreef: ↑wo 7 augustus 2019, 18:06 Ik meen al eens aangeboden te hebben samen een wielsetje te gaan bouwen... Aanbod staat nog steeds. Kan van alles moois worden, roep maar hoe mooi je het wilt hebben!
Ombouw van je Reba is een aardig idee. 20 mm extra geeft iets reserve en de geometrie wordt iets gemoedelijker om naar beneden toe iets meer vertrouwen te krijgen. Is ook interessant om te een forumlid te doen: zijn er genoeg die er ervaring mee hebben. En bevalt het niet, dan is terugbouwen ook zo weer gedaan. En heeft het niet heel veel gekost!
En bevalt dan de extra veerweg, dan zou je altijd nog in een Pike met 120 mm kunnen investeren: nog iets meer controle dan een Reba.
Hopelijk heb ik er met snelle singletracks ook voordelen mee.
Er worden tegenwoordig ook een fox 34 gemaakt met 120 mm veerweg.
Dan word het langzaam een down country Hardtail.
-
- Pro Biker
- Berichten: 1468
- Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
- Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er
Die 120mm is op zich wel fijn, maar bedenk wel dat de geometrie van de fiets wel wat verandert. Maar goed voor de kosten van een airshaft hoef je het niet te laten.
“Old, not obsolete”
Hoe erg veranderd het de geo dan eigenlijk.
Wat zijn de echte voordelen en nadelen van iets meer veerweg.
Het voordeel is dat je fiets met die 20 mm aan de voorkant wat 'slacker' wordt. Dat is modern. En dus goed!PaganiProductions schreef: ↑wo 7 augustus 2019, 20:30Hoe erg veranderd het de geo dan eigenlijk.
Wat zijn de echte voordelen en nadelen van iets meer veerweg.
Maar in de praktijk zal de balhoofdhoek dus een halve graad steiler worden. Genoeg om effect te merken, de fiets stuurt iets gemoedelijker en is een tikje stabieler op snelheid. Genoeg ook om je zadel een heel klein stukje naar voren te moeten schuiven om op dezelfde plek ten opzichte van je trapas te blijven zitten. En dan zit je dus een fractie korter en rechter op omdat ook de voorkant iets omhoog gekomen is. Dus iets meer enduro-achtig. Ook dus een fractie meer controle over je fiets. Maar eventueel dus ook een tikje langzamer bergop.
Trek je van al die effecten niet heel veel aan. Het iets gemoedelijker sturen ga je indirect merken omdat je meer vertrouwen lijkt te hebben. De rest is zo beperkt dat het na 2 ritten niet meer op valt.
Die 20 mm meer veerweg zorgt dat je vork meer ruimte heeft om klappen op te vangen. Je kunt hem iets soepeler rijden dan je nu doet en daardoor win je voelbaar aan grip in de bochten. En bijvoorbeeld boomwortels kun je nu wat lomper over heen zonder dat je van je lijn af stuitert.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"