Banden reviews:

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16039
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

TenZNL schreef: do 25 juli 2019, 11:21 Een bredere velg helpt volgens mij ook wel. M`n oude Crests (21,5mm) was altijd een drama, de huidige Arch`s (26mm) gaat het meeste met de hand en de nieuwe Flow`s (29mm) lijken nog makkelijker te gaan.
Ligt niet aan de breedte, juist andersom bij veel velgen. Van belang een band er goed op te krijg is een diepe geul in het midden die niet te ver van de zijkant begint. Dus veel bredere velgen hebben juist een iets grotere ronding van de geul, waardoor het diepe gedeelte verder naar het midden ligt.

Notubes velgen zijn behoorlijk dramatisch wat maatvoering betreft. Gezien het productieproces van velgen kan dat eigenlijk niet, maar ergens nemen die Chinzen blijkbaar een kortere weg en zie je de maatvoering en het gewicht fluctueren.

De Ryde Trace velgen waren wat ontwerp betreft net iets te veel op het randje. En zeker bij de brede versie lag die geul dus ook te ver naar het midden.


Maar het probleem moet je verder gewoon zoeken bij de banden. Die komen met zo een brede spreiding van de passing, dat ze bij de moderne tubeless velgen (met hogere bodem) soms absoluut niet passen en af en toe zo ruim zijn dat ze er gewoon af knallen.

Terwijl ze autobanden blijkbaar op een passing van 0,2 mm maken! (En fietsbanden een afwijking van 5 mm kunnen/mogen hebben!!!)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4276
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Lars TB schreef: di 30 juli 2019, 09:50

Terwijl ze autobanden blijkbaar op een passing van 0,2 mm maken! (En fietsbanden een afwijking van 5 mm kunnen/mogen hebben!!!)
Nou daar heb ik een keer een discussie over gehad op de schwalbe stent.... man man man.

Dat vind ik wel het voordeel bij Pirelli en Michelin, de passing is iig gelijk.
Bij schwalbe vliegt het alle kanten op. Ik had paar jaar geleden de eerste pro one, die knalde met 4 bar al van de velg!
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4276
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

JasperGr schreef: di 30 juli 2019, 09:44 Nice, bedankt voor de moeite! Mijn ogen vallen op de Scorpion M 2.4 lite maar op dit moment heb ik nog de nieuwe Schwalbe RR eronder zitten die aanzienlijk lichter zijn.
Welke heb je dan de liteskin? die is lichter met de 2.25 rr TLE is die veel lichter dan 670 gram? in het echie dan. Want schwalbe maakt er af en toe een potje van met de gewichten.

Ik heb net weer even de banden nagemeten qua breedte. Mijn ervaring is dat na een paar keer rijden de banden vaak zomaar 2mm breder zijn.
De achterband Hard terrain lite 2.2 is nu 57.2mm op 1.8
De voorband soft terrain lite 2.2 is nu 56.6mm op 1.5

Zijn ook niet afgelopen in spanning na afgelopen zaterdag
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5640
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Lars TB schreef: di 30 juli 2019, 09:50 Ligt niet aan de breedte, juist andersom bij veel velgen. Van belang een band er goed op te krijg is een diepe geul in het midden die niet te ver van de zijkant begint. Dus veel bredere velgen hebben juist een iets grotere ronding van de geul, waardoor het diepe gedeelte verder naar het midden ligt.

Notubes velgen zijn behoorlijk dramatisch wat maatvoering betreft. Gezien het productieproces van velgen kan dat eigenlijk niet, maar ergens nemen die Chinzen blijkbaar een kortere weg en zie je de maatvoering en het gewicht fluctueren.

De Ryde Trace velgen waren wat ontwerp betreft net iets te veel op het randje. En zeker bij de brede versie lag die geul dus ook te ver naar het midden.


Maar het probleem moet je verder gewoon zoeken bij de banden. Die komen met zo een brede spreiding van de passing, dat ze bij de moderne tubeless velgen (met hogere bodem) soms absoluut niet passen en af en toe zo ruim zijn dat ze er gewoon af knallen.

Terwijl ze autobanden blijkbaar op een passing van 0,2 mm maken! (En fietsbanden een afwijking van 5 mm kunnen/mogen hebben!!!)
Oke, duidelijk. Schwalbe varieert idd soms flink, Maxxis en Conti doen het (bij mij) iets beter. 5mm is trouwens echt veel :o
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16039
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

TenZNL schreef: di 30 juli 2019, 17:18 5mm is trouwens echt veel :o
Is dan wel + of - 2,5 mm, maar ja, is inderdaad veel als een velg op + of - 1 mm gemaakt wordt. Dat laatste geldt trouwens niet voor de 'traditionele' ETRTO velgen, met een diepe bodem en flinke haak op de rand. En daar zijn de banden dan ook op bedacht.

Maar ik meen dat Mavic inmiddels ook een tubeless-standaard binnen ETRTO heeft aangedragen, die zal wel een krappere passing voorschrijven.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
JasperGr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: zo 23 november 2014, 20:45

Cube-Elite schreef: di 30 juli 2019, 14:51
JasperGr schreef: di 30 juli 2019, 09:44 Nice, bedankt voor de moeite! Mijn ogen vallen op de Scorpion M 2.4 lite maar op dit moment heb ik nog de nieuwe Schwalbe RR eronder zitten die aanzienlijk lichter zijn.
Welke heb je dan de liteskin? die is lichter met de 2.25 rr TLE is die veel lichter dan 670 gram? in het echie dan. Want schwalbe maakt er af en toe een potje van met de gewichten.

Ik heb net weer even de banden nagemeten qua breedte. Mijn ervaring is dat na een paar keer rijden de banden vaak zomaar 2mm breder zijn.
De achterband Hard terrain lite 2.2 is nu 57.2mm op 1.8
De voorband soft terrain lite 2.2 is nu 56.6mm op 1.5

Zijn ook niet afgelopen in spanning na afgelopen zaterdag
Edit: foutje het verschil is een 75gr per band. Zit op hetzelfde niveau als Maxxis. De 2.4 banden zijn daarentegen wel een stuk zwaarder dan een maxxis in 2.35
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4276
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Komende zaterdag het doel om weer vroeg Leersum/Amerongen twee keer te rijden.

Na wat finetuning aan de nieuwe bike ook de Pirelli soft terrain voorband vervangen door de Medium terrain.
Ik denk dat het qua grip weinig gaat uitmaken in deze relatieve droogte. Maar na zaterdag de rijd ervaring.

Wat opviel is dat alle drie de banden dezelfde passing hebben op de velg. Dat maak ik niet vaak mee. Michelin kan het ook maar over conti en schwalbe hoeven we het denk ik niet te hebben.

Even rustig de band op de velg gelegd goed in de geul en die ging er prima met de hand op. Daarna de zijkant met een sponsje en schwalbe montage vloeistof ingesmeerd, vloiestof erin. Vervolg ging de band prima op de velg met de voetpomp. Let wel, dat hangt natuurlijk ook van de velg af, maar deze combi is super!

Kortom dit zijn tot nu toe absoluut de beste banden qua montage en pasvorm. mooi rond ook.
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1870
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Welke velg gebruik je? Dan heeft je tekst meerwaarde voor de lezers.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4276
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

9thwave Bourne 29 (intern 24,5)
1 laag notubes tape
JasperGr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: zo 23 november 2014, 20:45

Cube-Elite heb je toevallig de M versie van het weekend kunnen uitproberen? ^^
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4276
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Ja dat heb ik vooraan.
Ik heb op Leersum/Amerongen twee rondjes gedaan.

bijna 3 uur van de 4 in de regen. Kon de grond goed hebben. De M is een prima band. lastig te vergelijken met de S gezien het vorige week gort droog was en het nu flink geregend had. Wel mijn PR op een heel rondje verbeterd met 1 minuut maar dat had niets met de banden te maken :-)

Het is een hele fijne band. Rolt vooral mooi en zeer licht en het carkas is gewoon heel goed gebalanceerd. Reageert goed op aanpassing bandenspanning. eerste Rondje ha dik 1.4 voor 1.7 achter dat gaat prima maar als ik dan echt harder ga is het iets te weinig. twede rondje 1.5 en 1.8 gedaan. Neem dat niet te letterlijk over he. stel dat een metertje 5% afwijk en de jouw ook heb je al bijna 0.2 verschil. Doe het een beetje op gevoel.

Band is heel voorspelbaar en grip is goed. Wel minder grip dan de Force XC, maar dat blijft voor mij de band met de meeste grip die ik XC gereden heb. Ik ga binnenkort ook de Force XC weer proberen om te kijken of ik dan nog steeds hetzelfde verschil ervaar. Het blijft altijd lastig met baancondities. Maar voorspelbaarheid is wel het woord. hij glijd niet ineens weg oid.

De H achter is perfect. Grip heb je hier in alles boven zuid Limburg nooit echt nodig en de H rolt echt heel licht. Zo licht heb ik nog nooit een profiel band gehad. Lichter dan bv een thunder Burt. De H voor achter is voor mij de juiste band.

Het zijn gewoon hele goede banden en een aanwinst tussen de gerenommeerde merken op dit gebied. Rijd je veel verharde stukken tussendoor is dit echt wel een aanrader.
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8732
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

byorka schreef: zo 14 juli 2019, 17:28 Voor:Force XC 2.25
Achter: Jet XCR 2.25
Het erop liggen ging prima en zeer makkelijk tubeless te maken.
Door omstandigheden heb ik de Jet er tijdelijk af moeten gooien. Toen heb ik met voor de oude Rocket Ron gereden en achter de Force.
De Force achter fietste op zich wel aardig maar ik vond met mijn 75 kg niet sterk genoeg. Hij deed wat hij moest doen maar in de bochten op de harde weg voelde hij wat sponzig en hoor je de zijnoppen schuren. In het bos eigenlijk geen klagen maar ze gaven me niet super veel vertrouwen.
Nu heb ik de Force eraf gegooid en achter weer de Jet gelegd. Deze is beter als achterband. Rolt prima, voelt prima en geen moment van onzeker gevoel. Dit is dus een blijvertje.
Over een paar weekjes leg ik de Force er weer voor op en dan zullen we eens kijken hoe deze zich gedraagt ten opzichte van de Rocket Ron.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
JasperGr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: zo 23 november 2014, 20:45

Het blijft lastig met de banden. Logisch dat ze vaak in NL worden getest maar hier in NL kan je met een Thunder Burt overal wel rijden. De pirelli Scorpion M is denk de band voor de belgische marathon waar het altijd wisselt qua bodemgesteldheid.
bijkerk0318
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 329
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 11:09
Mijn mountainbike: Trek x caliber 8 2018

Ik ben heel benieuwd naar de ervaringen met pirelli:)
Mijn achterband is binnenkort aan vervanging toe(bontrager xr2 comp) ben dus opzoek naar een andere. Ik rij in alle weers omstandigheden en af en toe ook in het buitenland, luxemburg, winterberg, willingen. Amerongen, rhenen, Leersum zijn de rondjes waar ik vaak te vinden ben.

Opzoek naar een band met minder rolweerstaand, die ook tegen een stootje kan(stenen,wortels,rotsen) en grip heeft in natte omstandigheden. Niks is zo vervelend als niet omhoog komen doordat je achterband geen grip heeft met staandklimmen. Welke pirelli banden zullen, of een andere merk, aan deze eisen voldoen?
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4276
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Wat je nu vraagt willen we allemaal wel. Maar dat gaat helaas niet samen.
Lees mijn reviews en maak je keuze.

Ik zou de M als achterband in jouw geval zeker aandurven. Maar de een sloopt nou eenmaal meer dan de ander.
Er zijn ook mensen die lek rijden in Leersum, dan hoop ik dat het op het fietspad was, want wat je anders aan het doen bent is mij een raadsel.
Plaats reactie