World Cup MTB 2019

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Teixido schreef: zo 4 augustus 2019, 22:00 Wie weet hoe het zit met de puntenverdeling voor het WC klassement over 1e, 2e plaats e.v.?
UCI Rulebook, Part IV
--> 4.9.037.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Nino lijkt dit jaar de wereldbeker te gaan winnen omdat Mathieu er twee schrapt (eigenlijk 3 want Les Gets was een beetje last-minute na hoogtestage en als voorbereiding op EK).

In de afgelopen 8 onderlinge duels (XCC en XCO) heeft Nino slechts 1x gewonnen van Mathieu (Les Gets XCO) ..........

https://www.uci.org/mountain-bike/event ... -world-cup
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
KarinMTB
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 322
Lid geworden op: wo 4 april 2018, 22:14

Misschien doet mathieu nog gek en gaat hij toch naar Snowshoe. Mara ik acht de kans klein.
Lijkt me eigenlijk best dubbel als je wint, omdat je weet dat iemand de competitie "erbij" doet :wink:
Robertdj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 445
Lid geworden op: vr 2 augustus 2013, 16:02
Mijn mountainbike: project12, Bird

Gister mijn 1e XC wedstrijden gezien.
Viel me op dat de dames meer voorkeur lijken te hebben voor hardtails met dropper terwijl de heren voor fully's zonder dropper gingen. Enig idee waarom? Ik kan me zo voorstellen dat het gewicht van bepaalde onderdelen relatief zwaarder telt bij de lichtere vrouwen en dat ze daarom andere afwegingen moeten maken.

Viel me ook op dat Mathieu ogenschijnlijk enorm stijf op z'n fiets stond tijdens het dalen. Zal het wel verkeerd gezien hebben, want hij was één van de beste dalers. Kan iemand die techniek verklaren? Of deed hij het juist wel volgens het 'boekje'?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Robertdj schreef: ma 5 augustus 2019, 13:56 Viel me op dat de dames meer voorkeur lijken te hebben voor hardtails met dropper terwijl de heren voor fully's zonder dropper gingen. Enig idee waarom? Ik kan me zo voorstellen dat het gewicht van bepaalde onderdelen relatief zwaarder telt bij de lichtere vrouwen en dat ze daarom andere afwegingen moeten maken.
Tja. Dan moet je tussen de oren van een wedstrijdrijder gaan kijken. En daar zijn de afwegingen nauwelijks rationeel te noemen. Je kunt testen en meten wat je wilt, als een concurrent met een 'inferieur' onderdeel of zelfs fiets wint, dan moet je dat als wedstrijdrijder ook hebben. Ondanks bewijs dat het niet sneller is... .

Inderdaad is een dropper slechts 300-400 gram er bij en een full suspension nog eens minimaal 700 gram. Plus een 'raar' gevoel. Voor de kleine dames maakt een dropper op hun te grote fiets nog een verschil dat ze nu wel controle hebben over de fiets. En de iets mindere techniek ten opzichte van de heren is ook nog wel een argument om wel voor een dropper te gaan.

Bij de mannen loopt de snelheid naar beneden zo bizar op, dat je zonder achtervering gewoon moet toeleggen. Vanwege controle, maar ook het risico op lekke banden. Droppers bieden maar op weinig xc-parcoursen een echte winst. Dat ligt er natuurlijk ook aan dat de heren echt wel een beetje fietscontrole hebben!

Robertdj schreef: ma 5 augustus 2019, 13:56 Viel me ook op dat Mathieu ogenschijnlijk enorm stijf op z'n fiets stond tijdens het dalen. Zal het wel verkeerd gezien hebben, want hij was één van de beste dalers. Kan iemand die techniek verklaren? Of deed hij het juist wel volgens het 'boekje'?
Hij doet het juist goed. Kijk trouwens ook naar Jolanda Neff, die staat net zo!

Mooi centraal over je fiets, meeste bewegingsruimte naar voor en achter en opzij. Geen belasting van je spieren omdat je maar 'half' staat. En ruimte om klappen goed op te vangen. Aan de voorkant iets meer druk op het wiel en ook kantelt je fiets zo beter onder je vandaan (in plaats van dat je zelf naar achteren gaat hangen. Spot-on dus en daarom dus ook 1 van de snelste dalers!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Ik meende dat Fl... (2) met een dropper reed maar een met weinig stroke, niet de 150~170 die iedereen in zijn enduro heeft.

Nino blijft maar beneden wel een beetje klasse apart.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
slapbandje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 15 augustus 2014, 18:22
Mijn mountainbike: Te veel

KarinMTB schreef: zo 4 augustus 2019, 15:13 grote aantal kanshebbers in welke zin?

Bij de dames zijn er dit jaar ook al meerdere winnaars geweest...

Bij zowel de dames als de heren is er dit jaar niks vanzelfsprekend.

Leuk alternatief voor de F1 vond tot nu toe, al begint de F1 ook weer wat te leven lijkt het :winkie:
Ze zullen me allemaal het snot voor de ogen rijden maar vergeleken met de heren vind ik de wedstrijden van de dames het bekijken niet waard.
Het lijken wel een stel amateurs op het gebied van snelheid en fietsbeheersing vergeleken met de heren.
Geld moet rollen. Bij voorkeur op noppenbanden.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

slapbandje schreef: ma 5 augustus 2019, 17:21 Ze zullen me allemaal het snot voor de ogen rijden maar vergeleken met de heren vind ik de wedstrijden van de dames het bekijken niet waard.
Het lijken wel een stel amateurs op het gebied van snelheid en fietsbeheersing vergeleken met de heren.
Reed Neff niet de lijn (met dropper) waar MvP de B-lijn nam?
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Die reed ze wel :kiss: en hoe! super smooth.

Zowel dames als heren wedstrijd waren top. Super spannend en van zeer hoog niveau, op technisch, conditioneel en mentaal vlak.

Die actie van Jolanda Neff was een sterke actie in de laatste ronde.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
KarinMTB
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 322
Lid geworden op: wo 4 april 2018, 22:14

slapbandje schreef: ma 5 augustus 2019, 17:21
KarinMTB schreef: zo 4 augustus 2019, 15:13 grote aantal kanshebbers in welke zin?

Bij de dames zijn er dit jaar ook al meerdere winnaars geweest...

Bij zowel de dames als de heren is er dit jaar niks vanzelfsprekend.

Leuk alternatief voor de F1 vond tot nu toe, al begint de F1 ook weer wat te leven lijkt het :winkie:
Ze zullen me allemaal het snot voor de ogen rijden maar vergeleken met de heren vind ik de wedstrijden van de dames het bekijken niet waard.
Het lijken wel een stel amateurs op het gebied van snelheid en fietsbeheersing vergeleken met de heren.
Techniek of niet. Ze gaan nog hard zat en uiteindelijk gaat het om de strijd. En die was er..
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

slapbandje schreef: ma 5 augustus 2019, 17:21 Ze zullen me allemaal het snot voor de ogen rijden maar vergeleken met de heren vind ik de wedstrijden van de dames het bekijken niet waard.
Het lijken wel een stel amateurs op het gebied van snelheid en fietsbeheersing vergeleken met de heren.
Ik weet wel zeker dat de dames in de World Cup je helemaal zoek rijden. Bij het afgelopen NK stond ik naast Anne Tauber (dat is ook het mooie van XC je staat gewoon tussen de sporters) naar de heren wedstrijd te kijken. Zij stond te praten met één van de crew leden van haar team. Ik hoorde haar zeggen dat ze "even rustig aan" deed en welk vermogen ze daar bij trapte. (wordt ze vast niet vrolijk van als ik dat op het net spui, dus dat vertel ik niet) maar dat was bijna wat mijn maximale vermogen is. :o (en mijn vermogen was toch netjes volgens de sportarts)
◼︎ Go round the outside.
JasperGr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: zo 23 november 2014, 20:45

Zoals bij elke sport kan je de vrouwen en mannen niet met elkaar vergelijken. Op kracht dan, want ik weet zeker dat Jolanda Neff bij de betere hoort qua fietsbeheersing.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Ik denk ook dat je op TV heel slecht meekrijgt hoe technisch zo'n parcours is op sommige stukken
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Bottecchia
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 824
Lid geworden op: do 22 augustus 2013, 22:00

Dat weet ik wel zeker. Het is op tv en foto bijvoorbeeld erg lastig om te laten zien hoe stijl een passage is. Daar komt nog bij dat het ook op wedstrijdsnelheid tegen een vrijwel maximale inspanning moet gebeuren.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

◼︎ Go round the outside.
Plaats reactie