Ligt niet aan de breedte, juist andersom bij veel velgen. Van belang een band er goed op te krijg is een diepe geul in het midden die niet te ver van de zijkant begint. Dus veel bredere velgen hebben juist een iets grotere ronding van de geul, waardoor het diepe gedeelte verder naar het midden ligt.
Notubes velgen zijn behoorlijk dramatisch wat maatvoering betreft. Gezien het productieproces van velgen kan dat eigenlijk niet, maar ergens nemen die Chinzen blijkbaar een kortere weg en zie je de maatvoering en het gewicht fluctueren.
De Ryde Trace velgen waren wat ontwerp betreft net iets te veel op het randje. En zeker bij de brede versie lag die geul dus ook te ver naar het midden.
Maar het probleem moet je verder gewoon zoeken bij de banden. Die komen met zo een brede spreiding van de passing, dat ze bij de moderne tubeless velgen (met hogere bodem) soms absoluut niet passen en af en toe zo ruim zijn dat ze er gewoon af knallen.
Terwijl ze autobanden blijkbaar op een passing van 0,2 mm maken! (En fietsbanden een afwijking van 5 mm kunnen/mogen hebben!!!)