Afzakkend zadel

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
houthakkertje
All rounder
All rounder
Berichten: 73
Lid geworden op: vr 26 april 2019, 20:38

Ik wordt er gestoord van. Telkens weer zakt mijn zadelpen weg tijdens t fietsen :evil: heb al van alles geprobeerd maar ik krijg het niet opgelost. Van schoonmaken tot super strak de klem aandraaien enz enz Iemand hier bekent mee?
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2134
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Grippasta tussen pen en frame al geprobeerd?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik zou eerst eens meten waar de afwijking zit, in de pen of in het frame (of allebei).
Afhankelijk daarvan zijn er verschillende opties. Zit het in de pen zou ik een andere pen kopen.

Zit het in het frame en de ruimte is groot genoeg kun je een shim knippen uit een frisdrankblikje.
En altijd carbonpasta (grippasta) gebruiken, die verhoogt de wrijving tussen pen en klemming.

Een dubbele klem kan ook helpen, dan moeten uiteraard wel precies de beide diameters kloppen. Zo'n ding klemt zowel om je frame als je zadelpen.
:
Afbeelding

Leverbaar in meerdere diameters:
https://www.bike-components.de/en/KCNC/ ... mp-p47943/
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Ik wilde posten dat een bredere klem ook vaak wel helpt maar de optie van Kermit is nog beter :-q
En idd de pasta niet vergeten.
Gebruikersavatar
HB_Eagle
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 827
Lid geworden op: do 2 augustus 2018, 19:36

Pvc buisje in de zitbuis en zadelpen
Evt 2delig met sokje er tussen om makelijker de hoogte te veranderen
Brakes are my enemy

Kona Hei Hei cr/dl
Gebruikersavatar
P@trick
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 420
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 14:37

Ik had hetzelfde probleem met mijn merida dropper. Zadelklem strakker en de dropper liep stroef, zadelklem iets losser en hij verdween langzaam in mijn zadelbuis...

Opgelost door een stukje hout te draaien en deze in de zadelbuis te doen (rust op de moer van de bidonhouder) en sindsdien geen problemen meer.

Stukje pvc buis oid zal ook zeker de truc doen 🙂

Groeten,
Patrick
Gebruikersavatar
Globe
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1735
Lid geworden op: do 30 mei 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Krampus. What Else? Well, A Karate Monkey SS and a Gary Fisher Ferrous Scrap Edition

P@trick schreef: di 30 juli 2019, 09:38 (rust op de moer van de bidonhouder)
Dat vind zo'n moer echt fijn inderdaad...

gewoon carbon pasta van Tacx er tussen icm een GOEDE klem. Case Closed.
Ride & Smile.

- No ladies. This ain't green nailpolish on my bike. And will you please stop throwing panties at me? -
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Nee, je moet de ruimte tussen de pen en het frame aanpakken, anders scheurt de bovenkant vd zitbuis vroeger of later. Je fixeert de bovenkant vd zitbuis met de zadelpen, maar de zadelpen heeft van onder nog steeds ruimte en kan heen en weer wrikken in de zitbuis. Dat gaat fout.
Dus een shim knippen van een hoog blikje fris. Hoe meer overlap hoe beter.
En carbonnpasta er tussen.
Dan is een gewone klem voldoende.
energy drink shim 0,08 mm dik maakt 0,16mm verschil. Dus ff meten wat je nu hebt. Of gewoon proberen (maar niet forceren).
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

En wat ik zeg: EERST METEN.
Dan weet je hoeveel ruimte je hebt en waar het in zit.

Ik heb ooit een Cube framepje voor mijn vriendin opgebouwd, had ook speling op de zadelpen. Was ervan overtuigd dat het een 31.6mm zitbuis was en al mijn zadelpennen hadden speling, dus het frame was de logische verdachte.
Bij goed nameten bleek dat geen 31.6mm te zijn maar 31.8mm. En in die diameter bestaan gewoon zadelpennen... niet veel, maar ze zijn er wel.
Dus niks shims of andere kunstgrepen nodig, een 31.8mm pen besteld en die passing was perfect.

Maar de eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat veel zitbuizen van frames aan de ruime kant zijn. Ik heb de afgelopen vijftien jaar aardig wat frames opgebouwd en echt perfect aan de maat waren er maar heel weinig...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Luc151
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: do 9 mei 2013, 09:45
Mijn mountainbike: onbelangrijk

Wat ook werkt, het onderste deel van je pen zwart spuiten. 2 dunne lagen en hij blijft mooi zitten. Mijn al wat oudere pen begon na verloop van tijd te zakken. Door de pen te spuiten sla je 2 vliegen in 1 klap, hij blijft zitten en die lelijke onderkant is ook weer netjes.
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Heb ik zelf ook veel last van gehad. Van BBB verkopen ze van die ringetjes voor om je zadelpen. Dan steunt ie daar als het ware op. Probleem opgelost. Niet te strak vast draaien want dan kan je zagen.

https://www.futurumshop.nl/bbb-postfix- ... wart.phtml
Omdraaien kan altijd nog!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

JMA1992 schreef: di 30 juli 2019, 20:41 Heb ik zelf ook veel last van gehad. Van BBB verkopen ze van die ringetjes voor om je zadelpen. Dan steunt ie daar als het ware op. Probleem opgelost. Niet te strak vast draaien want dan kan je zagen.

https://www.futurumshop.nl/bbb-postfix- ... wart.phtml
Het komt blijkbaar zo vaak voor dat de passing niet goed genoeg is dat er speciale klemmetjes voor deze toepassing op de markt zijn... :-{

Maar dat klopt wel met mijn ervaring met frames opbouwen, driekwart is te ruim. Meestal niet heel veel en dan is een goede klem en wat carbonpasta voldoende, maar ik heb ook weleens een frame teruggestuurd waar de pen zowat dwars in kon, dat was echt dramatisch slecht :-{
Echt perfect aan de maat waren bijvoorbeeld m'n Morewood Shova en natuurlijk het Snowdon handwerk van ons aller Herman de Biker :wink:
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

kermit schreef: do 1 augustus 2019, 09:00
JMA1992 schreef: di 30 juli 2019, 20:41 Heb ik zelf ook veel last van gehad. Van BBB verkopen ze van die ringetjes voor om je zadelpen. Dan steunt ie daar als het ware op. Probleem opgelost. Niet te strak vast draaien want dan kan je zagen.

https://www.futurumshop.nl/bbb-postfix- ... wart.phtml
Het komt blijkbaar zo vaak voor dat de passing niet goed genoeg is dat er speciale klemmetjes voor deze toepassing op de markt zijn... :-{

Maar dat klopt wel met mijn ervaring met frames opbouwen, driekwart is te ruim. Meestal niet heel veel en dan is een goede klem en wat carbonpasta voldoende, maar ik heb ook weleens een frame teruggestuurd waar de pen zowat dwars in kon, dat was echt dramatisch slecht :-{
Echt perfect aan de maat waren bijvoorbeeld m'n Morewood Shova en natuurlijk het Snowdon handwerk van ons aller Herman de Biker :wink:
Zonde is dat he. Het is ook echt supervervelend als je daar last van hebt onder het rijden. Eigenlijk geef je nu ook een goede tip voor als je op gaat bouwen. Als eerst de zadelpen, anders kun je alles er weer af halen voor het geval je zadelpen op meerdere manieren er in past :lol:
Omdraaien kan altijd nog!
Plaats reactie