Remupgrade voor bikeparks

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3830
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Afgelopen weekend weer in Winterberg geweest en ik heb toch gemerkt dat de remmen die ik erop heb zitten niet voldoen daarvoor. Vorige keer ging ik nog niet zo heel hard, maar deze keer ben ik beduidend harder gegaan en moest op enkele momenten dus ook remmen met veel hogere snelheid op continue omlaag gaande stukken trail.

Op mijn Canyon Neuron zitten nu Shimano BR-M315 remmen: https://bike.shimano.com/nl-NL/product/ ... -M315.html

Leuk voor in NL, maar op de afdalingen in zo'n bikepark vond ik ze toch te kort komen. Goed, je krijgt je wielen tot blokkeerstand maar je moet er HEEL erg je best voor doen en keihard knijpen. Ze werden ook steeds slechter en sponsiger hoe langer het weekend duurde. Iedere keer met de imbus weer verder indraaien en na een paar laps weer. Ik kreeg het op een gegeven moment ook amper meer voor elkaar met 1 vinger te remmen en moest 2 gebruiken wat weer minder grip op je stuur betekende. Al met al gaf het geen vertrouwen dat ze de taak aankonden.
Gisteren de blokken eens eruit gehaald en de zuigers zien er ook zwaar slecht uit, lijkt wel half gesmolten aan 1 kant en komt er ook slecht uit aan die zijde.

Iemand een goed advies wat een mooie upgrade zou zijn zodat ik remmen erop heb die makkelijk zo'n weekendje aankunnen zonder steeds slechter te worden?
Gebruikersavatar
Nijkerkbiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 178
Lid geworden op: wo 4 oktober 2017, 11:56

Met welk diameter schijven (voor / achter) rijd je momenteel?

Ben niet geheel thuis in geschikt materiaal voor bikeparks maar wanneer je nu met 160mm schijven rijd zou een maatje groter op zich al een verschil moeten maken denk ik.
SantaCruz Tallboy V2 CC '16 / Ritchey SwissCross Disc ‘19
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Normaal moet je zeker Winterberg gewoon met Deore ~ XT aan kunnen, maar als je zeker wil zijn Shimano 4-piston (in ieder geval voor) met schijven zo groot als er op frame/vork mag...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1388
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Ik zou gaan voor een paar mooie 4 zuiger remmetjes gaan kijken. Shimano Zee is al heel goed. Je heb tegenwoordig ook die mooie xt remmetjes met een extra zuigertje. Die schijnen het ook erg goed te doen.
Als je echt.wat moois wil zou ik voor hope gaan, dat is echt prachtig spul, en betrouwbaar.
Maar grote schijven maken ook een groot verschil. Ik zou vooraan in ieder geval een 200mm schijf monteren, dat remt gewoon een stuk relaxter.
Sneeuwmonster
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3830
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Als ik me niet vergis zitten er nu zowel voor als achter 160 mm schijven op.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Dat is inderdaad wel een beetje aan de lichte kant. Ik rij zelf mijn Enduroritjes met 203mm voor en 180mm achter, gecombineerd met standaard SLX-remmen. En daarvoor met 2x 180mm schijven, dat ging ook prima, maar met de 203 vóór heb je weer wat meer reserve.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

MVMVML schreef: wo 31 juli 2019, 09:56 Deore XT zie ik hier voor 115
https://www.bikester.nl/shimano-deore-x ... v_chn=shop

Hier werd ik ook nog op gewezen voor 85!

https://www.bikeinn.com/fiets/shimano-s ... lsrc=aw.ds

4 zuigers!
Hou er rekening mee dat dat de prijs is voor 1 rem (voor of achter). Als je beter zoekt vind je wel een betere deal.

Als ik alleen al kijk op bike-discount heb je een setje zee voor onder de €200
https://www.bike-discount.de/en/buy/shi ... esin-86999

En hou ook rekening met het feit dat je waarschijnlijk grotere schijven wilt en dus ook adapters?

Even de gebruikelijke shops bij de buren bekijken (bike-discount, bike-components enz) of ff kijken of RCZ iets in de nieuwsbrief heeft staan levert je voor dezelfde prijs vast een mooier setje op dan die XT bij bikester.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Gebruikersavatar
Kabookie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: di 12 april 2016, 09:59

De goedkoopste 4-piston remset van Shimano is de MT520, dan ben je voor zo'n 130 euro klaar (voor + achterrem).
Review: https://www.singletracks.com/blog/mtb-g ... or-enduro/
Ik denk dat je met een set 2-piston remmen van Shimano icm metallic blokken en 180/180 of 203/180 schijven ook wel uit de voeten kunt.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1722
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

NB ik zou niet de remset upgraden en de 160 schijf laten zitten. Dus sowieso eerst grotere schijven.
En als je een schijf vervangt zou ik zoals hierboven gezegd gaan voor de grootst passende, dus vooraan niet van 160>180 maar naar 200 (of 203).
Nieuwe blokken er in, ontluchten en gaan. Mocht je dan alsnog onvoldoende hebben kun je naar een andere remset kijken.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3830
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Ik proef hier een beetje dat het misschien het meeste ligt aan de grote vd schijven waarschijnlijk?

Dan is het misschien wel een idee eerst de schijven alleen te vergroten en te kijken wat dat doet. :-D
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3830
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Kabookie schreef: wo 31 juli 2019, 10:11 De goedkoopste 4-piston remset van Shimano is de MT520, dan ben je voor zo'n 130 euro klaar (voor + achterrem).
Review: https://www.singletracks.com/blog/mtb-g ... or-enduro/
Ik denk dat je met een set 2-piston remmen van Shimano icm metallic blokken en 180/180 of 203/180 schijven ook wel uit de voeten kunt.
Oeh, da's een goede deal.
Gebruikersavatar
Old 'n' Rusty
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 501
Lid geworden op: di 5 maart 2013, 20:48
Mijn mountainbike: Focus Jam 6.9 nine 2019, Orange 224 evo 2008

Ik heb de m615 remmen van Shimano en voor en achter 180mm en ik kom in Winterberg ( en Oostenrijk) ook tekort.

Mijn upgrade worden ook 4 zuiger remmen en mijn oog is gevallen op de MT5 remmen van Magura.
Worden als zeer goed getest en zijn goed tot 105kg. Veel remmen zijn voor lichtere personen, hou daar ook rekening mee.

En in de aanbieding https://www.bike-discount.de/en/buy/mag ... et-528592
Laatst gewijzigd door Old 'n' Rusty op wo 31 juli 2019, 10:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Harden the fuck up!
Cannondale Uber V
Focus Jam 6.9 Nine 2019
Orange 224 evo
"We search out more and more challenging terrain and then buy bikes with more suspension and technology to make that same terrain easier to ride." :~
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1722
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

MVMVML schreef: wo 31 juli 2019, 10:26 Dan is het misschien wel een idee eerst de schijven alleen te vergroten en te kijken wat dat doet. :-D
en even ontluchten + nieuwe blokjes, zeker weten dat de remmen OK zijn
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3830
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Bram87 schreef: wo 31 juli 2019, 10:32
MVMVML schreef: wo 31 juli 2019, 10:26 Dan is het misschien wel een idee eerst de schijven alleen te vergroten en te kijken wat dat doet. :-D
en even ontluchten + nieuwe blokjes, zeker weten dat de remmen OK zijn
Ja ga ik vanavond even doen. Ik weet niet zeker of die ene zuiger nu gewoon vies is of half gesmolten. Als hij het laatste is gaat hij er sowieso af uiteraard.
Plaats reactie