Banden reviews:
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4276
- Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
- Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned
Bij mij een drama op notubes en op ryde. Nog nooit zo erg gehad.
Misschien is de nieuwe serie iets ruimer.
Misschien is de nieuwe serie iets ruimer.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4276
- Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
- Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned
De Pirelli,s ontvangen en gemonteerd.
Achter de hard terrain gemonteerd gezien ik bijna alleen in Leersum Amerongen rijd en je daar met een super moto achter ook nog wel uit de voeten kunt
Voor de soft terrain, die heeft wat grovere noppen. Ik denk wel dat de force XC waarmee ik nu rijd meer grip heeft, maar dat gaan we meemaken. De medium is ook een mooie band, maar meer een wat grovere hard terrain. Er zit nog wel een gat tussen de Soft en Medium qua profiel. Ik zou achter de soft terrain niet snel pakken.
De noppen staan mooi uit elkaar en niet te ver naar de zijkant, waar bv schwalbe wel last van had/heeft.
De banden gingen mooi op de velg niet te los en niet te strak, voor het laatste stukje net even een bandelichter nodig. De spaakspanning bleef hierdoor behouden, wel iets lager, maar niet zoals met de super strakke michelins - 15%. Oppompen ging zelfs met een handpomp en zonder vloeistof waren ze de ochtend na montage slechts 0,2 bar afgelopen, dat is te verwaarlozen.
Gewichten opgegeven voor allen 660 Breedte op een interne velg van 24.5mm is 55,5mm 2,5 mm smaller dan de michelins.
Soft 668
Medium 674
Hard 678
De rijtest volgt
Achter de hard terrain gemonteerd gezien ik bijna alleen in Leersum Amerongen rijd en je daar met een super moto achter ook nog wel uit de voeten kunt
Voor de soft terrain, die heeft wat grovere noppen. Ik denk wel dat de force XC waarmee ik nu rijd meer grip heeft, maar dat gaan we meemaken. De medium is ook een mooie band, maar meer een wat grovere hard terrain. Er zit nog wel een gat tussen de Soft en Medium qua profiel. Ik zou achter de soft terrain niet snel pakken.
De noppen staan mooi uit elkaar en niet te ver naar de zijkant, waar bv schwalbe wel last van had/heeft.
De banden gingen mooi op de velg niet te los en niet te strak, voor het laatste stukje net even een bandelichter nodig. De spaakspanning bleef hierdoor behouden, wel iets lager, maar niet zoals met de super strakke michelins - 15%. Oppompen ging zelfs met een handpomp en zonder vloeistof waren ze de ochtend na montage slechts 0,2 bar afgelopen, dat is te verwaarlozen.
Gewichten opgegeven voor allen 660 Breedte op een interne velg van 24.5mm is 55,5mm 2,5 mm smaller dan de michelins.
Soft 668
Medium 674
Hard 678
De rijtest volgt
Ik ben benieuwd naar je ervaringen, blijft toch een beetje een grote onbekende.
Een opmerking:
En tenzij je een extreem lompe velg hebt: nooit een bandenlichter gebruiken!
Een opmerking:
Als je de band netjes naar het midden van de geul hebt gelegd, dan mag een bandenlichter niet nodig zijn en liggen de banden gewoon extreem strak om de velg. Dat kan aan je Notubes of Ryde velg liggen, maar zelfs dan is de passing niet helemaal goed.Cube-Elite schreef: ↑wo 24 juli 2019, 08:17 ..., voor het laatste stukje net even een bandelichter nodig. ...
En tenzij je een extreem lompe velg hebt: nooit een bandenlichter gebruiken!
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4276
- Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
- Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned
Ja dat hoor je vaker.
Ik gebruik maar 1 laag tape, en leg de band mooi in het midden. Maar het zou misschien met de hand zijn gelukt.
Maargoed bandelichter gaat net wat beter.
De Pirelli,s heb ik gemonteerd op ninthwave velgen.
Van de oudere ryde is het bekend dat de middengeul wat ondiep is.
Ik gebruik maar 1 laag tape, en leg de band mooi in het midden. Maar het zou misschien met de hand zijn gelukt.
Maargoed bandelichter gaat net wat beter.
De Pirelli,s heb ik gemonteerd op ninthwave velgen.
Van de oudere ryde is het bekend dat de middengeul wat ondiep is.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 8732
- Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
- Mijn mountainbike: Ne ne Niner
Met een bandenlichter heb je zelfs meer ruimte nodig, die moet er immers ook nog tussen.
Bij mij was Michelin met DT velgen goed genoeg met de hand te doen.
Het eraf halen ging trouwens ook goed genoeg.
Bij mij was Michelin met DT velgen goed genoeg met de hand te doen.
Het eraf halen ging trouwens ook goed genoeg.
Ik ploeterde en rook de overwinning!
Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
- TenZNL
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5640
- Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
- Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk
Een bredere velg helpt volgens mij ook wel. M`n oude Crests (21,5mm) was altijd een drama, de huidige Arch`s (26mm) gaat het meeste met de hand en de nieuwe Flow`s (29mm) lijken nog makkelijker te gaan.
In order of appearance: Pivot | Dartmoor | C₃H₈ Hugene | C₃H₈ Tyee
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4276
- Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
- Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned
Degene die mijn michelin op mijn velg krijgt met de hand mag de band houden. Dat lukt je namelijk niet
Ik heb er een var en schwalbe bandenlichters op gebroken. Op een gegeven moment heb ik de band met ty raps vastgemaakt tot waar die zat een dag laten staan om op te rekken en weer een stukje verder totdat ie erop ging.
De banden ervoor ook nog nooit meegemaakt en naar grove schatting heb ik toch zeker 3 to 4 honderd banden gemonteerd
Maargoed het aanbod blijft staan, je mag langskomen.
Ik heb er een var en schwalbe bandenlichters op gebroken. Op een gegeven moment heb ik de band met ty raps vastgemaakt tot waar die zat een dag laten staan om op te rekken en weer een stukje verder totdat ie erop ging.
De banden ervoor ook nog nooit meegemaakt en naar grove schatting heb ik toch zeker 3 to 4 honderd banden gemonteerd
Maargoed het aanbod blijft staan, je mag langskomen.
Bij moeilijke banden gebruik ik onderstaand tooltje
BBB Cycling Easytire Bandenhulp BTL-78
BBB Cycling Easytire Bandenhulp BTL-78
-
- Moderator
- Berichten: 16700
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Ik geloof wel dat er band/velgcombi's bestaan waar je de band niet meer met de hand op- of af krijgt. Ook niet door een ervaren bandenprutser
Heb het zelf ooit een keer gehad met Michelin racebandjes op Campagnolo wielen. Echt niet te doen zonder bandenlichters. En zelfs dan... ik reed er een keer lek mee maar kreeg de band er ter plekke niet vanaf, ook niet met twee bandenlichters. En om nu een stapel van die dingen en een emmer sop mee te nemen op elke rit...
Dat was dus reden om voor andere banden te gaan, de kans op een lekke band met een 23mm racebandje is niet denkbeeldig en ik wil dat gewoon zelf onderweg kunnen fixen.
Toen bleek dat er wel meer banden niet goed om die wielen gingen, Vredestein Fortezza's, Conti's... uiteindelijk bleken de toen net uitgebrachte Schwalbe Ultremo's er wel goed omheen te gaan. Opluchting...
Heb het zelf ooit een keer gehad met Michelin racebandjes op Campagnolo wielen. Echt niet te doen zonder bandenlichters. En zelfs dan... ik reed er een keer lek mee maar kreeg de band er ter plekke niet vanaf, ook niet met twee bandenlichters. En om nu een stapel van die dingen en een emmer sop mee te nemen op elke rit...
Dat was dus reden om voor andere banden te gaan, de kans op een lekke band met een 23mm racebandje is niet denkbeeldig en ik wil dat gewoon zelf onderweg kunnen fixen.
Toen bleek dat er wel meer banden niet goed om die wielen gingen, Vredestein Fortezza's, Conti's... uiteindelijk bleken de toen net uitgebrachte Schwalbe Ultremo's er wel goed omheen te gaan. Opluchting...
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4276
- Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
- Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned
Die had ik dus, maar dan de Var tyrelever
https://www.bikester.nl/var-rp-42500-bl ... v_chn=shop
en die brak dus...……….
Maar inderdaad voor mij nu de reden op de Pirelli,s te proberen, dat wilde ik toch omdat ze op de racer ook zeer goed bevallen.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4276
- Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
- Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned
Zaterdag de Leersum Amerongen gereden met de Pirelli,s
-Wielen 9th wave bourne
-1 laag notubes 25mm tape met schwalbe ventiel
-60ml notubes race sealant
Ik beoordeel de band als XC race.
Het gaat mij dus om de combinatie van een zo snel mogelijke ronde.
Grip is natuurlijk belangrijk, maar de zekerheid en voorspelbaarheid staan bij mij uiteindelijk hoger. Daar blonken de Michelins in uit en is de reden dat ik met Schwalbe ben gestopt.
Het lastige was dat ik ook op een nieuwe fiets reed, maar ik denk dat ik dat redelijk heb kunnen filteren.
Achterand Hard terrain lite 2.2.
Bij montage vond ik het een soepele band. Veel soepeler dan de Michelins. Ik was bang voor schwalbe pratijken en het wegzwikken van de band op lage spanning
De hard terrain doet het perfect. Met mijn 82 kilo op 1.8 bar gezet en dat reed goed. (Ik zit met vrij veel setback 10cm, dus er staat best wat druk achterop) Wilde hem zeker niet harder hebben, ik zachter zou nog kunnen maar dat was nu niet nodig, de baan lag er al wat zacht bij dus extra comfort niet nodig.
De band zwikte totaal niet en blijft net als de Michelins heel linear rijden, veren en grip houden. Hij vervormt bv mooi op een wortel.
Ik had de band maandag ervoor gemonteerd, dinsdag latex erbij en de band was zaterdag slecht 0.2 bar zachter, daarin meegenomen de weersomstandigheden van de afgelopen week beschouw ik dat als prima. Na de rit de bandenspanning weer gecontroleerd en deze was 1.78 (dat zal het op en afhalen van het schwalbe metertje zijn geweest.
Grip is goed voor een “semislick” nu kan je in Amerongen met een G one ook nog wel weg. Maar de band loopt mooi. Weerstand is moeilijk te zeggen bij deze baan condities. Maar het voelt niet heel anders dan de Michelin Jet, maar wel ietsje sneller dan een rara. Ik denk dat de medium terrain meer een rara is.
Zodra ik een extra wielset heb doe ik een keer een ronde met de een en de met de andere band.
Voorband soft terrain lite 2.2
Montage en lucht verlies idem.
Deze heb ik op 1.5 bar gezet. Dat was prima, kan nog iets zachter wellicht. Maar zoals gezegd was nu lastig met de relatief zachte baan en als de baan harder is ga je ook harder waardoor je wellicht ook geen lagere spanning wil voor het wegzwikken.
Door de grote noppen voelt deze band heel stabiel en voorspelbaar aan. Qua grip heb ik het idee dat de Michelin force XC iets meer grip heeft en wat meer bijt, maar dat ga ik nog eens goed testen.
Weerstand is voor mijn gevoel iets minder als de Michelin force XC en iets minder dan de Rocket Ron die ik daarvoor reed.
Ik denk wel dat je deze echt als voorband moet rijden en niet achter. Op slechte ondergrond ben ik band dat je hem door de grote open stukken gauw lek rijdt. Maar daar ga je op Leersum Amerongen nooit achter komen, dus das puur een gevoel.
De medium terrain heb ik niet gereden. Die ga ik zowel achter als voor proberen. Als je wat vaker op routes rijd zoals zuid Limburg op Ardennen is het wellicht handig achter standaard voor de medium terrain te gaan. Maar op alle banen boven zuid Limburg is dat niet nodig
Conclusie:
Tot nu toe zeer positieve ervaringen. De Pirelli scorpion gedraagt zich tov van de Michelins eigenlijk het zelfde als de P zero en Power op de weg. De Pirelli voelt wat zachter aan, maar zwikt nooit weg en geeft gelijke grip.
Sommige zullen hem iets te smal vinden hij valt bij mij op 54,5mm terwijl de force XC op 58,0 valt nu is dit een 24.5mm velg en de Michelin zit onder een 25mm velg, dat zal niet de wereld schelen. Er komt ook een 2.4 lite, wellicht is dat ook een mooie band.
Absoluut een aanrader en in 90% van Nederland zul je er geen buil aan vallen.
Ik rijd zelf ook nog al eens op de weg met de MTB, ik heb ook wel vakanties gehad waarbij ik de ene rit op de weg reed en de andere in het terrein. Dan is de hard of medium terrain echt een fijne band met ook heel veel grip en zekerheid op asphalt. De soft terrain was zelf op de weg best goed, iig beter als de Michelin force xc.
Ik hoop zaterdag weer tijd te hebben en hoop op regen deze week zodat ik wat harder kan.
Om een beeld te geven hoe hard of zacht het ging ik reed resp 2u03 en 1u57 op Leersum Amerongen combo van 36 km per rondje. Mij snelste tijd zijn daar rondjes van 1u53 als de baan er beter bij licht.
-Wielen 9th wave bourne
-1 laag notubes 25mm tape met schwalbe ventiel
-60ml notubes race sealant
Ik beoordeel de band als XC race.
Het gaat mij dus om de combinatie van een zo snel mogelijke ronde.
Grip is natuurlijk belangrijk, maar de zekerheid en voorspelbaarheid staan bij mij uiteindelijk hoger. Daar blonken de Michelins in uit en is de reden dat ik met Schwalbe ben gestopt.
Het lastige was dat ik ook op een nieuwe fiets reed, maar ik denk dat ik dat redelijk heb kunnen filteren.
Achterand Hard terrain lite 2.2.
Bij montage vond ik het een soepele band. Veel soepeler dan de Michelins. Ik was bang voor schwalbe pratijken en het wegzwikken van de band op lage spanning
De hard terrain doet het perfect. Met mijn 82 kilo op 1.8 bar gezet en dat reed goed. (Ik zit met vrij veel setback 10cm, dus er staat best wat druk achterop) Wilde hem zeker niet harder hebben, ik zachter zou nog kunnen maar dat was nu niet nodig, de baan lag er al wat zacht bij dus extra comfort niet nodig.
De band zwikte totaal niet en blijft net als de Michelins heel linear rijden, veren en grip houden. Hij vervormt bv mooi op een wortel.
Ik had de band maandag ervoor gemonteerd, dinsdag latex erbij en de band was zaterdag slecht 0.2 bar zachter, daarin meegenomen de weersomstandigheden van de afgelopen week beschouw ik dat als prima. Na de rit de bandenspanning weer gecontroleerd en deze was 1.78 (dat zal het op en afhalen van het schwalbe metertje zijn geweest.
Grip is goed voor een “semislick” nu kan je in Amerongen met een G one ook nog wel weg. Maar de band loopt mooi. Weerstand is moeilijk te zeggen bij deze baan condities. Maar het voelt niet heel anders dan de Michelin Jet, maar wel ietsje sneller dan een rara. Ik denk dat de medium terrain meer een rara is.
Zodra ik een extra wielset heb doe ik een keer een ronde met de een en de met de andere band.
Voorband soft terrain lite 2.2
Montage en lucht verlies idem.
Deze heb ik op 1.5 bar gezet. Dat was prima, kan nog iets zachter wellicht. Maar zoals gezegd was nu lastig met de relatief zachte baan en als de baan harder is ga je ook harder waardoor je wellicht ook geen lagere spanning wil voor het wegzwikken.
Door de grote noppen voelt deze band heel stabiel en voorspelbaar aan. Qua grip heb ik het idee dat de Michelin force XC iets meer grip heeft en wat meer bijt, maar dat ga ik nog eens goed testen.
Weerstand is voor mijn gevoel iets minder als de Michelin force XC en iets minder dan de Rocket Ron die ik daarvoor reed.
Ik denk wel dat je deze echt als voorband moet rijden en niet achter. Op slechte ondergrond ben ik band dat je hem door de grote open stukken gauw lek rijdt. Maar daar ga je op Leersum Amerongen nooit achter komen, dus das puur een gevoel.
De medium terrain heb ik niet gereden. Die ga ik zowel achter als voor proberen. Als je wat vaker op routes rijd zoals zuid Limburg op Ardennen is het wellicht handig achter standaard voor de medium terrain te gaan. Maar op alle banen boven zuid Limburg is dat niet nodig
Conclusie:
Tot nu toe zeer positieve ervaringen. De Pirelli scorpion gedraagt zich tov van de Michelins eigenlijk het zelfde als de P zero en Power op de weg. De Pirelli voelt wat zachter aan, maar zwikt nooit weg en geeft gelijke grip.
Sommige zullen hem iets te smal vinden hij valt bij mij op 54,5mm terwijl de force XC op 58,0 valt nu is dit een 24.5mm velg en de Michelin zit onder een 25mm velg, dat zal niet de wereld schelen. Er komt ook een 2.4 lite, wellicht is dat ook een mooie band.
Absoluut een aanrader en in 90% van Nederland zul je er geen buil aan vallen.
Ik rijd zelf ook nog al eens op de weg met de MTB, ik heb ook wel vakanties gehad waarbij ik de ene rit op de weg reed en de andere in het terrein. Dan is de hard of medium terrain echt een fijne band met ook heel veel grip en zekerheid op asphalt. De soft terrain was zelf op de weg best goed, iig beter als de Michelin force xc.
Ik hoop zaterdag weer tijd te hebben en hoop op regen deze week zodat ik wat harder kan.
Om een beeld te geven hoe hard of zacht het ging ik reed resp 2u03 en 1u57 op Leersum Amerongen combo van 36 km per rondje. Mij snelste tijd zijn daar rondjes van 1u53 als de baan er beter bij licht.