Welke bandenlichters / tools voor MTB raden jullie aan?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
A-Soest
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 2 juni 2019, 17:29

Sorry voor de noobvraag! Het punt is dat ik pas 1 keer eerder mijn voor- binnenband heb moeten verwisselen en dat was een ongelofelijke worsteling gepaard met veel krachttermen... Nu moet ik hem weer vervangen en denk bij mezelf dat dit toch beter moet kunnen...

Ik heb een Bull Copperhead 29" (2016?), met tubeless ready velgen. Ik gebruik hem echter niet tubeless (zoals af fabriek), gewoon met een binnenbandje dus.

Het probleem was de eerste keer dus dat de buitenband wel helemaal versmolten leek met de velg! Wellicht heeft dat te maken met het tubeless ready systeem... Ik kreeg er echt met geen mogelijkheid met een bandenlichter tussen. Na veel tijd, ge-emmer en gevloek is dit toch gelukt om er tussen te komen. En dan het volgende obstakel: de buitenband over de velg wippen was ook al echt geen doen. Zeker niet met het standaard Samson kitje dat ik heb, met van die kunststof bandenlichters, die buigen net zo hard mee, en die band gaan echt niet over de velg. Vraag me ook niet hoe, maar uiteindelijk is dit ook gelukt... En om dan nog maar niet te beginnen om hem er weer op te krijgen. Dat is uiteindelijk gelukt met een youtube tip over een dreft sopje...

Wat zijn nu wel de goede tools voor die overdreven stugge MTB-bandjes? Die dus niet vrolijk meebuigen, en die niet je velg beschadigen?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik doe het altijd met de hand.
En als het echt niet lukt gebruik ik die plastic bandenlichters van Simpson.

Het is een handigheidje.
De band moet aan een kant helemaal los. Dan de band in het gootje vd velg duwen.
(binnenband zoveel mogelijk leeg)
Dan bij het ventiel de band over de velg tillen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
A-Soest
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 2 juni 2019, 17:29

Probleem is dus dat de buitenband superstrak op de velg zit... Die (kunststof) Samson bandenlichters buigen gewoon helemaal krom als ik de band over de velg hen wil 'wippen'. De band geeft nauwelijks mee..
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 28 juli 2019, 17:51...
Het is een handigheidje.
De band moet aan een kant helemaal los. Dan de band in het gootje vd velg duwen.
(binnenband zoveel mogelijk leeg)
Dan bij het ventiel de band over de velg tillen.
Dit stukje heb je gelezen en je hebt het ook zo gedaan?

De band is er ook omheen gegaan en de band kan niet krimpen ;)
(wel rekken)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Inderdaad het is essentieel om de hieldraad eerst over de complete omtrek los te drukken dat de band in het diepbed (diepere stuk in het midden) komt te liggen; de kleinere diameter aldaar staat je toe om op 1 plaats de band met een bandenlichter over de velgrand te trekken.
Soms moet je wat moeite doen om de hieldraad ook echt in het diepste deel te houden...


Of het zonder bandenlichter lukt, is afhankelijk van de band (sommige zijn bijzonder stug) en band/velgcombinatie qua toleranties.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Hij moet echt eerst rondom los van de velg zijn, om hem los van de velg te krijgen gebruik je geen tools. Hoewel een ronde prullebak top is als t moeilijk wordt
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

Kmc heeft overigens wel fijne stevigere bandenlichters, die ook nog een dienstdoen als kettingopener. Maar zoals al vermeld, band rondom in de goot leggen en met de hand er af, lukt in bijna alle gevallen.
Eleanora
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: di 5 april 2016, 17:51
Mijn mountainbike: Canyon Nerve

Wij hebben de Speedier lever van Crankbrothers. Werkt perfect.
Pollekes
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 9 mei 2008, 08:42
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer en Canyon Stitched (Beide van m'n dochter)

Rijdt je met vouwbanden of draadbanden ?

Een draadband op een tubless ready velg kan een drama zijn om eraf te krijgen.
In het velgbed zitten ribbels die de hiel op z'n plaats houden. De hiel van een draadband is zo stijf, dat je hem bijna niet over die ribbel krijgt.
Heb tijdens de Duchenne Heroes eens een hieldraad moeten doorknippen om de band eraf te krijgen.
Training is like fighting with a gorilla.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
Gebruikersavatar
A-Soest
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 2 juni 2019, 17:29

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 28 juli 2019, 17:51 De band moet aan een kant helemaal los. Dan de band in het gootje vd velg duwen.
cheeta schreef: zo 28 juli 2019, 18:38 Inderdaad het is essentieel om de hieldraad eerst over de complete omtrek los te drukken dat de band in het diepbed (diepere stuk in het midden) komt te liggen; de kleinere diameter aldaar staat je toe om op 1 plaats de band met een bandenlichter over de velgrand te trekken.
Ik snap hem nu met deze uitleg. Goed in het 'diepste' velgprofiel duwen. Thx!

Éénzijde zit wel verlijmd/vast aan de velg (ivm tubeless ready denk ik), maar na lang gebruik lijkt de andere zijde ook bijna vastgeplakt/versmolten. Heel raar.

Thx voor de hulp!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dat is een anti slip laag van zacht rubber, zodat je band niet kan verdraaien in de velg.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1722
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

ik moet bekennen dat het mij ook nog nooit is gelukt zonder tools, sterker nog: per bandenwissel breekt er minimaal 1 bandenwipper. Gaat om Maxxis banden (dhr, dhf, TLR) om DT swiss velgen. En ja, ook ik zorg dat de band helemaal in het diepe bed ligt. Sommige combi's zijn schier onmogelijk om zonder gereedschap los te halen. Ga nu nooit meer de bergen in zonder rvs bandentool.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3250
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Ik ben de combinaties waar je gereedschap voor nodig hebt nog niet tegen gekomen.

Met bandenlichters maak je je binnenband of velglint snel stuk, en als je het goed doet heb je ze dus niet nodig.
Gewoon zoals hierboven uitgelegd.

Ook niet voor maxxis dhf.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Mark-xt
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1131
Lid geworden op: za 12 januari 2008, 16:55

Ik heb een setje handige bandenlichters van Schwalbe voor de lastige klusjes.
modder zuigt!
Gebruikersavatar
ivocare
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 723
Lid geworden op: ma 3 november 2014, 17:48

Mark-xt schreef: wo 31 juli 2019, 16:56 Ik heb een setje handige bandenlichters van Schwalbe voor de lastige klusjes.
Dit zijn tot nu toe de beste. :-q
Plaats reactie