NP Utrechtse Heuvelrug - Specialized Amerongen - Leersum

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Als je iemand na roept dat ze wat verliezen, ze kijken om en rijden door denk ik er wat anders over.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Blastfromthepast
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 185
Lid geworden op: wo 8 juni 2016, 22:24

Al vanaf het begin van de UHR tracks rij ik de verschillende UHR routes, maar om verschillende (onzinnige) redenen had ik de route Leersum nog nooit gehad. Tot gisteren. De omstandigheden waren ideaal: er was flinke regen op het parcours neergeslagen, en de temperatuur was heerlijk. Niet te warm.

Gestart op de parkeerplaats vlakbij het dierenasiel en bekend met de route Hoge Ginkel kwamen passages als de Snakerun voorbij; dat blijft een topper! Tot mijn verbazing bleek later op de route Leersum het parcours vooral flow te bevatten, met kleine klimmetjes. Het was net Hoge Vuursche, of Driebergen. Niet erg om te doen, maar het lijkt wel wat op elkaar. Mocht dit de route Leersum zijn, dan zou het toch wel wat tegenvallen. Later bleek het tegendeel waar; op het punt waar je tegen de provinciale weg aanzit (met parkeerplaats), gaat het gestaag omhoog, en krijg je even later een on Hollands uitzicht te zien van hetgeen wat je net hebt geklommen.

Vanaf dat moment is de beer los, en wordt de route wat ruiger, en worden de beklimmingen hoger, en de afdalingen langer. Inclusief stenen, wortels, en kleine jumps. Wat een aanrader! Dit soort routes is het echte mountainbiken, voor zover dat in Nederland mogelijk is. Duidelijk is wel dat er maximaal gebruik is gemaakt van de omgeving. Topper van een route.
Blijft Austerlitz over, als enige route die ik nog niet heb gereden. Maar eerlijk gezegd vind ik het niet de moeite om de auto er voor te starten, dus dat laat ik zo.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3300
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Dan heb je echt geluk gehad met de omstandigheden.
Voordat de regen viel was Leersum bijna niet meer te rijden vanwege de droogte.
Voor de rest helemaal eens met je verhaal. :-) Leersum is echt een heel leuke route.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3833
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Gisteren met een meeting van MTB praat Amerongen gereden. Blijft toch het leukste parcours van NL vind ik. Lag er ook perfect bij na de regen van zaterdag.

Afbeelding

https://www.youtube.com/watch?v=Lsdadwcm3uI
erikver
All rounder
All rounder
Berichten: 70
Lid geworden op: zo 7 januari 2018, 13:07
Mijn mountainbike: RAAW Jibb
Contacteer:

MVMVML schreef: ma 22 juli 2019, 10:55 Gisteren met een meeting van MTB praat Amerongen gereden. Blijft toch het leukste parcours van NL vind ik. Lag er ook perfect bij na de regen van zaterdag.

Afbeelding

https://www.youtube.com/watch?v=Lsdadwcm3uI
Hoe laat waren jullie op de route? Volgens mij heb ik jullie net gemist, of toch nog gezien bij de splitsing route Leersum / Hoge Ginkel?
tiny
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 695
Lid geworden op: ma 3 september 2007, 18:41
Mijn mountainbike: een fiets

MVMVML schreef: ma 22 juli 2019, 10:55 Gisteren met een meeting van MTB praat Amerongen gereden. Blijft toch het leukste parcours van NL vind ik. Lag er ook perfect bij na de regen van zaterdag.

Afbeelding

https://www.youtube.com/watch?v=Lsdadwcm3uI
ben zelfs nog in beeld :winkie: 1:38 goed bezig heren :-q
blijf je zelf er zijn al anderen genoeg :-D
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3833
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

erikver schreef: ma 22 juli 2019, 16:39
MVMVML schreef: ma 22 juli 2019, 10:55 Gisteren met een meeting van MTB praat Amerongen gereden. Blijft toch het leukste parcours van NL vind ik. Lag er ook perfect bij na de regen van zaterdag.

Afbeelding

https://www.youtube.com/watch?v=Lsdadwcm3uI
Hoe laat waren jullie op de route? Volgens mij heb ik jullie net gemist, of toch nog gezien bij de splitsing route Leersum / Hoge Ginkel?
Ja dat zou kunnen. Uurtje of half 11 gestart en rond half 1 denk ik nog richting Hoge Ginkel.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3833
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

tiny schreef: ma 22 juli 2019, 18:23
MVMVML schreef: ma 22 juli 2019, 10:55 Gisteren met een meeting van MTB praat Amerongen gereden. Blijft toch het leukste parcours van NL vind ik. Lag er ook perfect bij na de regen van zaterdag.

Afbeelding

https://www.youtube.com/watch?v=Lsdadwcm3uI
ben zelfs nog in beeld :winkie: 1:38 goed bezig heren :-q
Groene shirt?
tiny
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 695
Lid geworden op: ma 3 september 2007, 18:41
Mijn mountainbike: een fiets

MVMVML schreef: ma 22 juli 2019, 19:36
tiny schreef: ma 22 juli 2019, 18:23

ben zelfs nog in beeld :winkie: 1:38 goed bezig heren :-q
Groene shirt?
ja klopt groen shirt
blijf je zelf er zijn al anderen genoeg :-D
erikver
All rounder
All rounder
Berichten: 70
Lid geworden op: zo 7 januari 2018, 13:07
Mijn mountainbike: RAAW Jibb
Contacteer:

MVMVML schreef: ma 22 juli 2019, 19:35
erikver schreef: ma 22 juli 2019, 16:39

Hoe laat waren jullie op de route? Volgens mij heb ik jullie net gemist, of toch nog gezien bij de splitsing route Leersum / Hoge Ginkel?
Ja dat zou kunnen. Uurtje of half 11 gestart en rond half 1 denk ik nog richting Hoge Ginkel.
Dan is het denk ik een andere groep geweest. Ik zat rond 11 uur alweer in de auto.
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6132
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

AMERONGEN
Op verzoek van Staatsbosbeheer hebben we de afdaling van de Elsterberg verplaatst naar het naastgelegen bosperceel. Deze nieuwe afdaling is vanaf NU open.

De afgelopen dagen zijn we met een flinke groep vrijwilligers hard aan de slag geweest om de track klaar te krijgen. We waren zaterdag ook erg dankbaar met de flinke regen zodat deze meteen aardig in kon klinken.

Zoals altijd met een nieuwe track vragen we je weer om deze eerst een paar keer goed te verkennen. De track is ondanks de regen op een aantal plaatsen nog best mul. Veel plezier en laat maar weten wat je ervan vindt.
Afbeelding
Afbeelding
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Super!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2076
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Is dit het stukje dalen direct na de lange rechte klim en voordat je bij Harry en Bertha bent? Of is dit in plaats van Harry en Bertha? In het eerste geval ziet dit eruit als een mooie upgrade (meer bochtjes = meer sturen = meer fun!). In ieder geval, dank voor het harde werken weer! Hopelijk gaat dit de aankomende droogte een beetje overleven!
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gebruikersavatar
Herman de Biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 526
Lid geworden op: di 4 augustus 2015, 12:30
Mijn mountainbike: staal

Ziet er goed uit! Heel benieuwd :D
'BUILT not Bought '
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

38x10 schreef: di 23 juli 2019, 12:42 Is dit het stukje dalen direct na de lange rechte klim en voordat je bij Harry en Bertha bent? Of is dit in plaats van Harry en Bertha? In het eerste geval ziet dit eruit als een mooie upgrade (meer bochtjes = meer sturen = meer fun!). In ieder geval, dank voor het harde werken weer! Hopelijk gaat dit de aankomende droogte een beetje overleven!
Dit is in plaats van Harry en Bertha (meen ik).
Mooi, heel mooi! :-q
Waar woke is, is vuur
Plaats reactie