Ervaringen met Wahoo Elemnt

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
javawa
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 250
Lid geworden op: ma 2 juli 2012, 22:10
Contacteer:

janvangastel schreef: do 18 juli 2019, 10:15Maar die kloppen niet echt, zeker niet als die met GPS zijn gemeten. Je moet voor zo'n test echt precies weten hoe groot de afstand is die je rijdt.
Verschillen zul je altijd houden.
Het punt is dat helemaal afhangt van hoe het apparaat de gegevens vastlegt, en hoe een analysetool omgaat met die data. Als je kijkt naar de data die in een GPX-bestand wordt vastgelegd, dan zit daarin per trackpunt coördinaten, hoogte en tijdstip; meer niet. Met die gegevens kun je afstand berekenen en na delen door het tijdsverschil de snelheid. Puur GPS-data, daar komt geen enkele snelheidssensor bij kijken.
Nu heeft bijv. Garmin een extensie gemaakt waar bij elk trackpunt ook cadans, hartslag, temperatuur en snelheid (maar geen afstand!) vastgelegd kan worden. Het kan best zijn dat bijv. Strava niets doet met die vastgelegde snelheid, en zal zeker niet de vastgelegde snelheid gebruiken om de afgelegde afstand te bepalen (de vastgelegde snelheid is een momentopname, de berekende snelheid is het gemiddelde tussen twee trackpunten).
Je toestel zal voor de ritstatistieken wel gebruik maken van de door de sensors vastgelegde data. Als je de track gebruikt om die statistieken te berekenen zul je dus verschillen tussen die twee krijgen.
Gebruikersavatar
janvangastel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 1 mei 2017, 18:59
Mijn mountainbike: Huizen
Contacteer:

blijkbaar gaat het navigeren en navigeren naar de gestarte route traag en is niet sneller zoals de andere merken .
Volgens dit vrij recente review gaat navigeren, in elk geval het herberekenen van de route, na een firmware upgrade beduidend sneller dan daarvoor https://www.wielerflits.nl/materiaalzon ... je-elemnt/ . Hoe de turn-by-turn (tbt) navigatie werkt weet ik niet. Gebruik ik eigenlijk nooit meer. In het begin wel een paar keer, maar ik keek er eigenlijk bijna nooit naar. Ik vind het spoor op het scherm (van de bolt) voldoende duidelijk. De enige keren dat ik de fout in ben gegaan is de paar keer dat na een splitsing twee wegen - de goede en de verkeerde - een eindje zo goed als parallel aan elkaar bleven lopen. Ik neem aan dat het spoor op de roam in elk geval niet minder duidelijk zal zijn. Het kan overigens best dat Garmin in bepaalde opzichten beter is en meer kan. Ik heb daar zelf geen ervaring mee, maar lees op Garmin's net zo goed kritiek. Voor een deel zal het ook een kwestie van smaak zijn en niet iedereen heeft dezelfde behoefte aan de mogelijkheden die zo'n apparaat te bieden heeft. Persoonlijk vind ik de combinatie telefoon-app en computer van wahoo erg handig.
Ertje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 713
Lid geworden op: do 27 augustus 2015, 11:27

Ik ben prima tevreden met de Wahoo Elemnt Bolt, ook (vooral) in het buitenland. In NL gebruik ik 'm meer als fietscomputer.
Maar een track narijden, onderweg een nieuwe route laden via m'n foon, gaat allemaal prima.
Het enige echte nadeel vind ik dat je de kaart niet kan "pannen". Uitzoomen laat teveel detail verloren gaan (logisch op zo'n klein schermpje) Op je telefoon bekijken is vaak de enige manier om een voldoende gedetailleerd beeld van verderop te krijgen.

Is de kaart op de Roam wel te pannen?
Gebruikersavatar
janvangastel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 1 mei 2017, 18:59
Mijn mountainbike: Huizen
Contacteer:

Volgens DC Rainmaker kun je met de roam zowel zoomen als pannen en scrollen. Je kunt ook een punt op de kaart selecteren - met crosshairs - en dan kun je aangeven dat de roam daar een route heen moet maken, weer aldus rainmaker. Bij de Bolt kan niet voor zover ik weet.
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8734
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

ThaSingleTrackMastah schreef: za 20 juli 2019, 16:50
byorka schreef: za 20 juli 2019, 16:29 Met de Wahoo kun je prima een track in onbekend terrein volgen. Veel minder verwarrend en duidelijker dan een gedetailleerde kaart.
Waar de etrex een marge van 3 m heeft, zit de edge al snel op 30 m.
Als je links of rechts moet, maar je gps loopt 30 voor of achter, dan kom je soms in onoverzichtelijke situaties.

Ander gevoelig punt is natuurlijk de track zelf. Als die is opgenomen met een gps (of telefoon...) die minder nauwkeurig was, dan sta je zelfs met de beste gps mooi te kijken.
Een goede kaart op de achtergrond kan je dan helpen, stukje uitzoomen, kijken waar de track naartoe gaat en dan de juiste afslag op de splitsing kiezen.

Dus ik ben zeker voorstander van eenvoudig zw scherm, maar er zijn situaties waarin een outdoor toestel superieur is.
Blijkbaar is de ETrex nauwkeurig. Je zit dan inderdaad beter op de track. Ik heb heel wat kilometers in de middle of nowhere gefietst met Edge en Wahoo. Maar ook met de Etrex. Het is soms inderdaad een beetje zoeken, ook met de Etrex. misschien is de Elemnt inderdaad wat trager. Maar zoveel paden zijn er niet en eigenlijk staan ze allemaal op het scherm.
Maar ik heb deze week nog paden gereden waar alleen maar koeien of geiten lopen. Verder wat niet begaanbare paden en met veel geluk ook fietsbare paden. Het volgen van de track is geen enkel probleem.
Maar een iets snellere computer en verschuifbare plattegrond is wel een voordeel.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Ertje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 713
Lid geworden op: do 27 augustus 2015, 11:27

janvangastel schreef: za 20 juli 2019, 19:31 Volgens DC Rainmaker kun je met de roam zowel zoomen als pannen en scrollen. Je kunt ook een punt op de kaart selecteren - met crosshairs - en dan kun je aangeven dat de roam daar een route heen moet maken, weer aldus rainmaker. Bij de Bolt kan niet voor zover ik weet.
Tja, dat doe ik nu met Komoot (offline maps) op m'n telefoon waarna de route via Wahoo app naar de Bolt verzonden wordt.
Dus eigenlijk maakt wat dat betreft de Roam alleen de telefoon overbodig.

Ik zal nog 's een uitgebreide studie maken van de Roam maar ik denk dat de Bolt nog ff mag blijven.
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8734
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Ertje schreef: za 20 juli 2019, 23:17
janvangastel schreef: za 20 juli 2019, 19:31 Volgens DC Rainmaker kun je met de roam zowel zoomen als pannen en scrollen. Je kunt ook een punt op de kaart selecteren - met crosshairs - en dan kun je aangeven dat de roam daar een route heen moet maken, weer aldus rainmaker. Bij de Bolt kan niet voor zover ik weet.
Tja, dat doe ik nu met Komoot (offline maps) op m'n telefoon waarna de route via Wahoo app naar de Bolt verzonden wordt.
Dus eigenlijk maakt wat dat betreft de Roam alleen de telefoon overbodig.

Ik zal nog 's een uitgebreide studie maken van de Roam maar ik denk dat de Bolt nog ff mag blijven.
Dit kan toch ook met de Wahoo app die vervolgens de nieuwe uitgezette route weer naar het toestel stuurt.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Ertje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 713
Lid geworden op: do 27 augustus 2015, 11:27

@ byorka;

Klopt maar dan heb je wel mobiel netwerk nodig volgens mij. En met Komoot (betaalde versie) kan je vooraf je kaarten downloaden en onderweg offline gebruiken.
Gebruikersavatar
janvangastel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 1 mei 2017, 18:59
Mijn mountainbike: Huizen
Contacteer:

Net even geprobeerd. Het werkt overal, maar je moet inderdaad wel verbinding hebben. Met 4G staat de route binnen een seconde nadat je hem hebt gemaakt op de Bolt. Meer info hier https://wahoofitness.yonyx.com/y/conver ... 10d166&did. Bij mij staat 4G buiten altijd aan. Kost zo goed als niets.
Ertje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 713
Lid geworden op: do 27 augustus 2015, 11:27

Bij mij staat 4G ook altijd aan maar in het buitenland wil het nogal eens voorkomen dat je geen mobiel netwerk hebt. Vandaar dat ik de kaart van de vakantieomgeving meestal download (in Komoot in mijn geval) zodat ik onderweg altijd de route kan wijzigen.

Dat los je met de Roam dus wel op maar aangezien de telefoon toch overal mee naar toe gaat is dat voor mij geen reden om de Bolt te vervangen.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Nadat ik beide wahoo’s had gekalibreerd met de wielomtrek , van automatisch naar gemeten wielomtrek , hebben miss’es en ik een rondje getrapt , op 61 km zat nu maar 30 meter verschil . :o 8)

Alleen dat werken met komoot en een route maken blijft een geklooi , wilde met komoot de route naar de trail ,zeist , uitstippelen .Tot aan de trail gaat het goed maar de trail zelf selecteren om toe te voegen gaat weer niet , ik zie hem wel staan , wordt ook S1 genoemd in komoot .

Maar niet boeiend .
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
janvangastel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 1 mei 2017, 18:59
Mijn mountainbike: Huizen
Contacteer:

Hier recente gebruikerservaringen met de roam, met de nieuwe mount : https://www.fiets.nl/forum/viewtopic.ph ... &start=252
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Is er een page op de Wahoo Elemnt waar ik informatie over de GPS signaalsterkte of de kwaliteit van het GPS signaal kan vinden?
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

rokl schreef: di 22 oktober 2019, 16:38 Is er een page op de Wahoo Elemnt waar ik informatie over de GPS signaalsterkte of de kwaliteit van het GPS signaal kan vinden?
nope
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Freekenstein
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1398
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter

Laat mij raden... je vindt de GPS-ontvangst (en daarmee de nauwkeurigheid) in het bos van de Element wat tegenvallen....

Dat is namelijk mijn ervaring met dit apparaat.
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92

"NO"

vrijwilliger Mountainbike Museum
Plaats reactie