Ervaringen: van hardtail naar fully

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

paulus1981 schreef: ma 15 juli 2019, 21:41 Ik vond het filmpje wel toepasselijk omdat er links naar zo hard mogelijk met een hardtail in Whistler ( :o ) verschijnen in een crosscountry topic :-)
Ach, internationaal zijn de afdalingen van XC trails en zelfs marathon wedstrijden prima te vergelijken met Blauwe en Rode routes in DH parken dus zo vreemd is dat niet. Sowieso worden de termen als "Enduro" en "All Mountain" een beetje overtrokken. Zo bijzonder is het allemaal ook weer niet, noemden we vroeguh gewoon lekker een beetje biken :wink:

Echter alleen in NL heb je nog de aparte klasse vd "boswielrenners" :winkie:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

In Nederland heb je voor 99% ook alleen maar paden en terrein voor boswielrenners......toch? Of gaan we nou serieus beweren dat 160mm fully nodig is voor Nederland?????
Wat mij betreft kun je als beginner beter voor minder als meer techniek kiezen aan je fiets; alle extra techniek kan (en gaat vaak) kapot, moet je leren afstellen en leidt uiteindelijk af van gewoon met je fiets leren rondcrossen door het bos.
Koop een fiets voor wat je 80-90% vd tijd gaat fietsen (bos, nederlands mtb rondje) en niet voor die paar exotische trips.....daar zou je die n+1 beter voor kunnen reserveren.......just my opinion :bier:
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

MonkeyRider schreef: di 16 juli 2019, 12:56 Of gaan we nou serieus beweren dat 160mm fully nodig is voor Nederland?????
De enige die die woorden in de mond nemen zijn de ontkenners...
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Lars TB schreef: di 16 juli 2019, 14:15
MonkeyRider schreef: di 16 juli 2019, 12:56 Of gaan we nou serieus beweren dat 160mm fully nodig is voor Nederland?????
De enige die die woorden in de mond nemen zijn de ontkenners...
Ik vind 160mm ook een beetje veel voor NL.

150mm is genoeg.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Zo, eens even een baude uitspraak doen:
Zelfs 100mm kan al genoeg zijn, 160mm is per definitie teveel voor alleen Nl. Tenzij je echt wil afleren hoe je moet MTB-en natuurlijk :winkie: ... Voor tripjes buiten Nl daarentegen...
Maar, uhhh, 160mm is niet verboden, iedereen moet vooral doen wat 'ie niet laten kan, doen wat 'ie wil :bier: .
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

100 mm voor en achter zeker voldoende. Ben er zonder problemen Mount Keen Schotland mee afgereden. (Zit je wel op de grens trouwens) In Nederland zelden een bottom out. Dan moet je al een grote drop pakken en deze niet lekker doen.
◼︎ Go round the outside.
Blastfromthepast
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 185
Lid geworden op: wo 8 juni 2016, 22:24

Keertje met 160MM gereden in NL, maar ik vond het eigenlijk vooral leuk. Het zou mij er niet van weerhouden iig.
RuudM
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: do 11 mei 2017, 10:27
Mijn mountainbike: Santa Cruz Blur CS

Gisteren mijn eerste fully opgehaald; een Santa Cruz Blur CS, oude fiets is een Cannondale trail 1 2017 (hardtail).
Fiets afgesteld door de shop op mijn maten, gewichten en vervolgens een testrit gemaakt met shockwiz waarbij de midden demper op mijn fiets gedrag is afgesteld.
Zeer fijne fiets, duel lockout op de vering veel gebruikt (aanrader) .. zodra de dropper binnen is word die dr nog opgemaakt :-q

Ik wilde graag een fully voor extra comfort bij afdalingen en ruiger terrein met wortels en of kuiltjes zonder al te veel verlies in klimmende capaciteiten, dit lijkt aardig gelukt.

Ik fiets over het algemeen Noord Hollands duin, Spaarnwoude (bij Haarlem) af en toe Schoorl en bv met vakanties (komende vakantie paar weken Leersum :D )
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

aurelius schreef: do 18 juli 2019, 14:25 Zo, eens even een baude uitspraak doen:
Zelfs 100mm kan al genoeg zijn, 160mm is per definitie teveel voor alleen Nl. Tenzij je echt wil afleren hoe je moet MTB-en natuurlijk :winkie: ... Voor tripjes buiten Nl daarentegen...
Maar, uhhh, 160mm is niet verboden, iedereen moet vooral doen wat 'ie niet laten kan, doen wat 'ie wil :bier: .
Niet iedereen kan meerdere fietsen kopen. Als je met enige regelmaat naar Winterberg of andere bikeparks wilt met dezelfde fiets als waar je in NL je rondes mee rijdt, zou ik toch meer reserve aanraden. Op de NLe routes rijdt het leuk en kan je als een malle overal naar beneden, in het buitenland hoef je niet overal reuze voorzichtig naar beneden.

Dat betekent niet dat het minimaal 160 moet zijn, maar toch zeker meer dan 100.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Iedereen wil naar Winterberg, de Ardennen, de Alpen, de Vogezen en Pyreneeën.
Maar slechts een paar procent gaat ook daadwerkelijk, af en toe...

Dus waar koop je de fiets voor?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Bokmaaa schreef: do 18 juli 2019, 15:56
aurelius schreef: do 18 juli 2019, 14:25 Zo, eens even een baude uitspraak doen:
Zelfs 100mm kan al genoeg zijn, 160mm is per definitie teveel voor alleen Nl. Tenzij je echt wil afleren hoe je moet MTB-en natuurlijk :winkie: ... Voor tripjes buiten Nl daarentegen...
Maar, uhhh, 160mm is niet verboden, iedereen moet vooral doen wat 'ie niet laten kan, doen wat 'ie wil :bier: .
Niet iedereen kan meerdere fietsen kopen. Als je met enige regelmaat naar Winterberg of andere bikeparks wilt met dezelfde fiets als waar je in NL je rondes mee rijdt, zou ik toch meer reserve aanraden. Op de NLe routes rijdt het leuk en kan je als een malle overal naar beneden, in het buitenland hoef je niet overal reuze voorzichtig naar beneden.

Dat betekent niet dat het minimaal 160 moet zijn, maar toch zeker meer dan 100.
Mee eens, hoor. Vandaar ook mijn opmerking: "Voor tripjes buiten Nl daarentegen...".
(Ik heb ook 'one bike for all', maar voor mij is daarbij 110mm genoeg. Flowtrails, XC-transalps of iets als een Sellaronda gaan daar allemaal nog prima mee. Ik ben iemand die 95% van de tijd de voor mij juiste fiets wil hebben, en met deze fiets is dat wel het geval. Maar iedereen stelt andere eisen, heeft weer andere wensen. Prima, er is voor alle smaken wat wils).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik heb het al heel vaak gezegd, fietsen is een hobby.
Bij een hobby zou leading moeten zijn wat je LEUK vindt, niet wat NODIG is.

Dus 160mm in NL?
Ik zie geen bezwaren, als je dat toch leuk vindt... :-q
En hetzelfde geldt voor hardtails, starre fietsen singlespeeds, xc-racegebakjes, klunkers met coaster brake, whatever.

Doe wat je leuk vindt, niet wat nodig is. Dat doen we op ons werk al ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

:-q
Neemt niet weg dat de invloed van groepsdruk oorzaak kan zijn dat elementen binnen je hobby opeens niet meer als 'leuk' ervaren worden.
Dan is het toch wel belangrijk dat je niet teveel leunt op de mening van anderen maar gewoon lekker je eigen kop volgt.
Anders gezegd, je moet je eigen plezier niet door andere meningen laten bederven.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1248
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

kermit schreef: vr 19 juli 2019, 10:46 Ik heb het al heel vaak gezegd, fietsen is een hobby.
Bij een hobby zou leading moeten zijn wat je LEUK vindt, niet wat NODIG is.

Dus 160mm in NL?
Ik zie geen bezwaren, als je dat toch leuk vindt... :-q
En hetzelfde geldt voor hardtails, starre fietsen singlespeeds, xc-racegebakjes, klunkers met coaster brake, whatever.

Doe wat je leuk vindt, niet wat nodig is. Dat doen we op ons werk al ;-)
Helemaal mee eens. :-q :-q
Meningen worden hier zo vaak als feiten gebracht. :roll:

Waarom is 160mm met een set Minions overkill in NL?
Als je ziet hoe de Snakerun er nu bij ligt is het gewoon dolle pret met een All mountain fiets.

Rondje Amerongen kan misschien sneller met een clipless 100mm HT maar als iemand het leuker vind om zonder te remmen volgas de Harry Slinger af te dalen op z'n flatpedal/160mm/Minion combo, prima toch?

Ik heb de luxe van meerdere fietsen. Trail, all mtn en ht.
Ik rij met clipless of flats, maakt mij allemaal niets uit.
Gewoon lol maken op 2 wielen. :-q :-q
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Tijgerhaai schreef: do 18 juli 2019, 14:37 100 mm voor en achter zeker voldoende.
Het gaat niet zozeer om de hoeveelheid veerweg. Dat was 15 jaar geleden dat die relatie er nog lag. Geen idee waarom dat verhaal blijft hangen.

Het probleem met vrijwel alle 100 mm bikes is dat het een wedstrijdgerichte afstelling betreft. Stuggere demping, progressieve vering, kortom: minder goed aanspreken, niet effectief (en efficiënt!) gebruik maken van de beschikbare veerweg. Wat zich vertaalt in minder controle, minder grip en belangrijk voor een heel grote groep: minder comfort.

100 mm zou voldoende zijn inderdaad, maar de 100 mm die geschikt is voor de grote massa, die vind je op de meeste 120 mm bikes. Andere afstelling van de vering en demping, waardoor je daadwerkelijk het voordeel van de vering kunt ervaren.

Daarbij komt dan ook nog de zitpositie en geometrie van 100 mm bikes, die veel meer gericht is op het extreem sportieve segment en wederom niet op de grote massa.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie