Maxxis Minion glijdt in de bocht, alternatief?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
jupiler
All rounder
All rounder
Berichten: 126
Lid geworden op: wo 17 mei 2017, 17:04

Ik heb nu voor een Maxxis Minion DHF EXO TR 3C 29x2.3" band liggen, af fabriek op een Kona Honzo. Maar in dit droge weer heb ik weinig grip in de bochten. Het glijdt nogal.. Voor mijn gevoel is het een wat 'vlakke' band en lopen de noppen niet mooi rondom de band. Icm een 29mm (binnenbreedte) WTB Asym i29 TCS velg, achterop ligt een Ardent. Ik ben op zoek naar een ander bandje, wel van Maxxis, met minder rolweerstand, mag wel wat lichter ook.. en meer grip in de bochten



Suggesties?
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Minion 2.5WT zouden inderdaad mooier bollen op de velg. Misschien ook een optie.
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2016
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Denk dat je meer wint met stuurtechniek dus wat meer druk op t voorwiel houden

Lichtere band kan wel, tegelijkertijd meer grip is tegenstrijdig...

WT van dezelfde band is geldverspilling
Gebruikersavatar
slapbandje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 15 augustus 2014, 18:22
Mijn mountainbike: Te veel

Ik zou de vrijwilligers die de route onderhouden even wat minder vriendelijk onder de ballen kietelen.
Het is toch belachelijk dat de routes zodanig slecht zijn dat je geen grip meer hebt.

:winkie:
:bier:
Geld moet rollen. Bij voorkeur op noppenbanden.
jupiler
All rounder
All rounder
Berichten: 126
Lid geworden op: wo 17 mei 2017, 17:04

slapbandje schreef: wo 17 juli 2019, 19:24 Ik zou de vrijwilligers die de route onderhouden even wat minder vriendelijk onder de ballen kietelen.
Het is toch belachelijk dat de routes zodanig slecht zijn dat je geen grip meer hebt.

:winkie:
:bier:
?

Vreemde opmerking, ik merk dat deze band sneller glijdt (ik vermoed door het ‘vlakke’ loopvlak) dan mijn vorige, met name in snelle gooi en smijt bochten. Hiervoor had ik een onza canis, die wat ronder is. Vandaar mijn vraag. Lijkt me niet dat dit aan de route ligt...
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Is het niet een kwestie van je fiets meer kantelen en wat Paulus zegt meer druk op je voorwiel?
Ik heb best veel banden geprobeerd en de DHF (wel de 2.5WT) staat bij mij wel heel hoog in het lijstje met max grip, eigenlijk alleen de WTB Vigilante2.5 vond ik nog meer grip hebben..

Lichter rollend en ronder als je DHF: WTB Vigilante 2.3 in TCS light (valt als op een 30 intern wiel als 2.4). Dat is een compleet andere, veel minder agressieve band als de 2.5 en rolt in mijn beleving redelijk als een nobby nic maar dan met meer grip in de bochten omdat de noppen niet/veel minder wegbuigen.
Zeker in combi met acyer een Trailboss (redelijk vergelijkbaar met een Ardent) of een Riddler, sneller als een Ardent, wel veel grip in de bochten, maar iets minder remmmend) heb je dan een mooie combo.
Laatst gewijzigd door Jurf op wo 17 juli 2019, 20:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

jupiler schreef: wo 17 juli 2019, 19:50
slapbandje schreef: wo 17 juli 2019, 19:24 Ik zou de vrijwilligers die de route onderhouden even wat minder vriendelijk onder de ballen kietelen.
Het is toch belachelijk dat de routes zodanig slecht zijn dat je geen grip meer hebt.

:winkie:
:bier:
?

Vreemde opmerking, ik merk dat deze band sneller glijdt (ik vermoed door het ‘vlakke’ loopvlak) dan mijn vorige, met name in snelle gooi en smijt bochten. Hiervoor had ik een onza canis, die wat ronder is. Vandaar mijn vraag. Lijkt me niet dat dit aan de route ligt...
Nee, wat slapbandjes bedoelt is dat de routes sowieso erg glad zijn momenteel. Ook als je de Onze's er weer onder gaat gooien.


Bij Maxxis ga je niet slagen in mijn ervaring. Ik heb er momenteel 2 die het nog aardig doen: Michelin WIld Grip'R en Wolfpack Trail. Die lopen nog aardig licht, zijn niet zo zwaar en zijn vooral voorspelbaar als ze gaan glijden.

En als je nu grip wilt, dan moet je helaas naar echt lompe banden. Mijn E*13's kan ik niet over klagen wat grip betreft. Rolweerstand en gewicht is een ander verhaal... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5494
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

.... een Canis heeft natuurlijk niet meer grip dan een MinionDHF ....maar is wel meer voorspelbaar. Canis is ook meer een band voor de meeste NL routes (waar rij je meestal?). Qua voorspelbare band met wat meer grip vind ik de Hans Dampf erg fijn, ook overkill voor NL maar wel heerlijk voorspelbaar in zo'n beetje alle omstandigheden.

Verder is inderdaad rijtechniek een niet te onderschatten factor, je fiets zo aanvoelen dat je met elke band (en elke ondergrond) naar de grip grens kunt rijden. En soms (los zand op harde ondergrond) is het gewoon tricky en glij je snel. Je kunt dan beter je fiets wat rechter op houden en sturen met lichaam (zoals je in de sneeuw rijdt) i.p.v. je fiets plat gooien en lichaam recht op houden.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Een DHF heeft tussen de midden- en zijnoppen een leeg 'kanaal'. Dit zorgt er voor dat als je ver genoeg op z'n kant instuurt en goed je gewicht verdeeld, alle druk op de zijnoppen komt voor maximale grip. Het nadeel is dat als je niet ver genoeg op z'n kant instuurt, je dus op dat lege kanaal zit en geen grip hebt en kan gaan glijden.

Een band als bv. de Hans Dampf heeft overgangsnoppen tussen de midden- en zijnoppen en geeft de grip daardoor geleidelijker vrij en wordt hierdoor als 'vriendelijker' ervaren, maar optimaal ingestuurd heb je nooit zoveel grip als met een DHF.

Kortom, het is een stukje rijtechniek én persoonlijke voorkeur. De Minion DHF doet al decennia min of meer ongewijzigd in de top mee, dat kun je van geen enkele andere band zeggen. Het is mijn favoriete voorband, hier in BC (2.5 WT) maar ook in Nederland (2.3).
Gebruikersavatar
Dunc@n
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 333
Lid geworden op: di 10 september 2013, 09:09
Mijn mountainbike: GT Sensor Expert; Koga Beachracer; Giant Defy

nielsvk schreef: ma 22 juli 2019, 15:52 Een DHF heeft tussen de midden- en zijnoppen een leeg 'kanaal'. Dit zorgt er voor dat als je ver genoeg op z'n kant instuurt en goed je gewicht verdeeld, alle druk op de zijnoppen komt voor maximale grip. Het nadeel is dat als je niet ver genoeg op z'n kant instuurt, je dus op dat lege kanaal zit en geen grip hebt en kan gaan glijden.

Een band als bv. de Hans Dampf heeft overgangsnoppen tussen de midden- en zijnoppen en geeft de grip daardoor geleidelijker vrij en wordt hierdoor als 'vriendelijker' ervaren, maar optimaal ingestuurd heb je nooit zoveel grip als met een DHF.

Kortom, het is een stukje rijtechniek én persoonlijke voorkeur. De Minion DHF doet al decennia min of meer ongewijzigd in de top mee, dat kun je van geen enkele andere band zeggen. Het is mijn favoriete voorband, hier in BC (2.5 WT) maar ook in Nederland (2.3).
Helemaal waar, dit is de reden dat ik met een Conti MK2 niet uit de voeten kon en een Hans Dampf me veel meer vertrouwen geeft. De Conti MK2 / XKing combi zat standaard op mijn Spectral. Toen de Xking versleten was, en dat was snel, heb ik het hele setje vervangen. In eerste instantie voor een hans Dampf met een Nobby Nic achterop, later is er een Rock Razer op gekomen. De Hans Dampf loopt icm met een Rock Razer nog redelijk licht, zodanig dat ik mezelf de moeite bespaar om een setje lichtere banden te monteren in NL.
Laatst gewijzigd door Dunc@n op ma 22 juli 2019, 16:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Serieuze Wielerliefhebber zonder Ambitie
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7385
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Waarom zou je achter een band (RockRazor) monteren die meer zijnoppen heeft dan je voorband (HansDampf)?
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Dunc@n
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 333
Lid geworden op: di 10 september 2013, 09:09
Mijn mountainbike: GT Sensor Expert; Koga Beachracer; Giant Defy

cheeta schreef: ma 22 juli 2019, 16:17 Waarom zou je achter een band (RockRazor) monteren die meer zijnoppen heeft dan je voorband (HansDampf)?
Ik denk dat de zijnoppen van de Hans Dampf (2018) nauwelijks onderdoen voor die van de Rock Razer. Het verschil met bv een Magic Marry zit hem met name in de transitie noppen en het rondere profiel.
Serieuze Wielerliefhebber zonder Ambitie
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5494
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Dunc@n schreef: ma 22 juli 2019, 16:25
cheeta schreef: ma 22 juli 2019, 16:17 Waarom zou je achter een band (RockRazor) monteren die meer zijnoppen heeft dan je voorband (HansDampf)?
Ik denk dat de zijnoppen van de Hans Dampf (2018) nauwelijks onderdoen voor die van de Rock Razer. Het verschil met bv een Magic Marry zit hem met name in de transitie noppen en het rondere profiel.
HaDa + RoRa is een erg fijne combi, zelfs in NL nog redelijk te gebruiken ( ..... heb nog niet gewisseld na Livigno :winkie: ).
Rij nu de Dampf in 2.8 voor en de Razor op 2.6 achter, de zijnoppen op de nieuwe Dampf doen zeker niet onder voor de Rock Razor.

Ik blijf de HaDa een fijne band vinden, de oude ook al, soort van trouwe hond die doet wat ie moet doen zonder fratsen.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

yo-eddy schreef: ma 22 juli 2019, 17:31 Ik blijf de HaDa een fijne band vinden, de oude ook al, soort van trouwe hond die doet wat ie moet doen zonder fratsen.
Hooguit moet je wat harder trappen. Maar ja, dat moet je met een oude hond ook... .







:oops:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5494
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Lars TB schreef: ma 22 juli 2019, 17:51
yo-eddy schreef: ma 22 juli 2019, 17:31 Ik blijf de HaDa een fijne band vinden, de oude ook al, soort van trouwe hond die doet wat ie moet doen zonder fratsen.
Hooguit moet je wat harder trappen. Maar ja, dat moet je met een oude hond ook... .







:oops:
Ik zal Max eens op je af te sturen de volgende keer dat je hier bent #killedbyatraildogisanicewaytodie :winkie: :winkie: :winkie: :winkie:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Plaats reactie