Merida big nine 5000 ( carbon) xt ( vs cube c62 pro)

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
venom
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 264
Lid geworden op: wo 19 december 2007, 20:45
Mijn mountainbike: Gazelle W2

Myn oog viel op bovenstaande fiets. Is het wat? Iemand ervaring mee? Heeft ook soort framedemping begrijp ik?
Is dat wat? ( betrouwbaarheid, stijfheid).
Heb ook aanbod gehad om zgan cube c62 reaction pro te kopen voor niet veel ( relatief). Heb die kunnen proefrijden (10 km singletrack) maar vond die wat “ sloom” aanvoelen in krappe bochten. Nu ben ik wel 26” gewend natuurlijk..
Nadeel vond ik ook wel de gx groep; irritant luidruchtig freewheel, en vind zelf mijn eigen xt beter/ stiller schakelen. Ook wijze van schakelen vond ik niet zo. ( positie shifters). Deore schijfremmen vond ik ook wat tegenvallen kwa remkracht ivm xt vbrake. Nu moeten ze nog wel inlopen misschien. Ook maakten ze berg herrie met doorremmen.
Maar de cube is wel stúk betaalbaarder scheelt meer dan de helft in prijs. En ik “ weet” wat ik koop; ik kon proefrijden. Met een nieuwe fiets isdat toch lastiger
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Misschien is het handig om links te plaatsen naar specs van de fietsen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

venom schreef: di 16 juli 2019, 16:17 Myn oog viel op bovenstaande fiets. Is het wat? Iemand ervaring mee? Heeft ook soort framedemping begrijp ik?
Is dat wat? ( betrouwbaarheid, stijfheid).
Framedemping kan ik me niet echt voorstellen. Hooguit dat carbon iets comfortabeler kan zijn, maar ik denk dat zelfs dat bij dit model nauwelijks op gaat.
venom schreef: di 16 juli 2019, 16:17 Heb ook aanbod gehad om zgan cube c62 reaction pro te kopen voor niet veel ( relatief). Heb die kunnen proefrijden (10 km singletrack) maar vond die wat “ sloom” aanvoelen in krappe bochten. Nu ben ik wel 26” gewend natuurlijk..
Nadeel vond ik ook wel de gx groep; irritant luidruchtig freewheel, en vind zelf mijn eigen xt beter/ stiller schakelen. Ook wijze van schakelen vond ik niet zo. ( positie shifters). Deore schijfremmen vond ik ook wat tegenvallen kwa remkracht ivm xt vbrake. Nu moeten ze nog wel inlopen misschien. Ook maakten ze berg herrie met doorremmen.
Dit is allemaal een kwestie van wennen. 29" ten opzichte van 26" zeker. Velen vonden het ook langzamer aanvoelen, tot ze hun Strava nakeken!

Goed, geluid van het freewheel (ligt niet aan de groep) gaat niet weg, hooguit met andere wielen. De rest is ook weer gewoon wennen.

Die remmen hebben even wat aandacht nodig, want die remmen echt hard zat als ze gewoon normaal werken. Zeker als jij als vergelijking V-brakes noemt... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
venom
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 264
Lid geworden op: wo 19 december 2007, 20:45
Mijn mountainbike: Gazelle W2

Lijkt me raar dat nieuwe remmen (20km oud) nu al aandacht nodig hebben :o
Kwa specs is de Merida natuurlijk ver in het voordeel. Deze is ook veel duurder. Maar ik had gehoopt op ervaringen kwa rij/stuurgedrag/zitpositie etc. Afmontage snap ik.
(Cube: RS Judy Gold geloof ik, met Sram GX 1x 11/12 en Merida XT 2x11 en RS Reba)
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

venom schreef: do 18 juli 2019, 07:18 Lijkt me raar dat nieuwe remmen (20km oud) nu al aandacht nodig hebben :o
Ik bedoel dat er iets mis mee is, niet goed ingeremd of afgesteld. Ze horen gewoon zeer bruut te remmen. Zeker ten opzichte van V-brakes. Is slordig dat je een fiets zo mee krijgt... .
venom schreef: do 18 juli 2019, 07:18 Kwa specs is de Merida natuurlijk ver in het voordeel. Deze is ook veel duurder. Maar ik had gehoopt op ervaringen kwa rij/stuurgedrag/zitpositie etc. Afmontage snap ik.
(Cube: RS Judy Gold geloof ik, met Sram GX 1x 11/12 en Merida XT 2x11 en RS Reba)
Op papier ontlopen ze elkaar niet heel veel, dus wat rijden en zitten kom je ongeveer op hetzelfde neer. Hooguit is de standaard stuurpen een variatie in de zithouding, maar daar kun je mee spelen.

Het is niet te zeggen of de ene of de andere beter rijdt, daar wijken ze te weinig van elkaar af. Ze sturen beide sportief, maar als je van een 26" af komt, dan ervaar je dat weer heel anders... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie