Ervaringen met Wahoo Elemnt

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Plaats reactie
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Ik ken alleen de RPM speed sensor , die je op de naaf vast zet , hoef hiervoor niks van waarde’s in te vullen in de Wahoo , de RPM speedsensor wordt enkel gebruikt voor de snelheid en niet de afstand , de meting van de gereden KM’s gaat gewoon via de GPS aan de hand van de gereden route . Hier klopt het bijna altijd , tov Strava, en de Mio.

(Edit; staat op automatisch)

Welke wahoo heb je dan en welke sensor ?
Laatst gewijzigd door Snelle Buffer op zo 14 juli 2019, 17:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8734
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Mijn Element gebruikt de sensor ook voor de afstand. Dat lijkt me ook het meest logisch. Je kunt de omtrek automatisch laten bepalen of zelf de omtrek invoeren.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Gebruikersavatar
janvangastel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 1 mei 2017, 18:59
Mijn mountainbike: Huizen
Contacteer:

Als je denkt dat de teller teweinig of teveel kilometers geregistreerd moet je gewoon de wielomtrek aanpassen tot je op de juiste totaalafstand komt.
Dat kan natuurlijk, maar inderdaad: wat is de juiste afstand. In het .fit file van de bolt staat ongeveer dezelfde afstand als bij de routebeschrijvingen op internet wordt aangegeven. Dus het wordt wel juist geregistreerd, maar niet op het scherm van de bolt getoond en later ook niet juist in de compagnion app en op Strava. Ik zou daar dus naar die afstand terug kunnen rekenen voor de wielomtrek. Een nieuwe sensor kopen kan natuurlijk ook.
Ik ken alleen de RPM speed sensor , die je op de naaf vast zet
Ik heb ook die sensor. Pas, paar weken geleden, een nieuw batterijtje geplaatst omdat de snelheidsmeter raar deed. Het kan inderdaad automatisch, maar ik heb de omtrek gemeten door een meetlint op mijn houten vloer vast te tapen, een stuk tape over de voorband en dat precies uitgelijnd met de tape waarmee het meetlint op de vloer zat. Dan iets op het stuur leunen langs het lint rijden tot de tape om de band precies vertikaal staat naast het meetlint. Prima af te lezen dan. Aantal keren gechecked.
Het lijkt mij ook het meest logisch dat de bolt de afstand met behulp van de sensor berekent. Dat vond ik ook op internet. Ik heb ondertussen de vraag ook aan Wahoo gesteld. Kijken wat zij erover zeggen. Het is toch raar als ik lees dat de LV route 10 km is en ik op 11.5 kilometer kom en voor Zeist op 18.5 in plaats van rond de 16 km.
Gebruikersavatar
janvangastel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 1 mei 2017, 18:59
Mijn mountainbike: Huizen
Contacteer:

Ik denk dat ik het probleem gevonden heb. De wielomtrek die ik had gemeten was 2291 mm. Je moet dat in meters invullen en per ongeluk heb ik 2.92 in plaats van 2.29 ingevuld. Dat scheelt nogal wat. Bij een nieuwe meting kwam ik, met wat meer druk op het stuur, tot 2251 mm. Misschien nog iets nauwkeuriger, maar op 10 km scheelt dat maar 180 meter. Ik heb vanochtend een kilometer uitgezet op een rustig fietspad en dat een aantal keren gereden. Gemiddeld kwam ik mooi op 1 km uit op de bolt.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

:-q
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8734
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Of je op het stuur drukt maakt voor de omtrek van de band niet uit, die blijft hetzelfde.
Ondergrond en hoeveel je slingert hebben meer invloed.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Gelezen van het eerder genoemd probleem , maar eens bij mijn wahoo's gekeken .

Beide stonden op auto bij het bepalen van de wielomtrek , dus maar eens de wielomtrek gemeten van de twee bike's en waarde's bij beide wahoo's ingeven .

Gaat om twee verschillende Bike's met verschillende banden maten . De vrouw eerst op de ene Bike stukje van 1 km laten rijden daarna de Bike's gewisseld en de vrouw weer hetzelfde rondje laten rijden , en is het verschil was via Strava : 0 meter (afstand 1,01 kilometer).
Toen de Speed sensor gedeactiveerd (losgekoppeld van de Wahoo) en wederom hetzelfde rondje , en de meting kwam weer uit op 1,01 KM . Maar dit zegt natuurlijk niet veel , maar met en zonder speed sensor geen verschil in afgelegde afstand . Ik ben benieuwd of er op "vast rondje " met en zonder Speedsensor ook een verschil in KM's is , maar blijkbaar zijn de gegevens via GPS mbt de afstand , net zo nauwkeurig als met de speedsensor :o

(waarschijnlijk grotere afwijking bij bv 20km ?)
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

GPS kan heel nauwkeurig zijn.
Juist voor de momenten/omstandigheden dat gps niet nauwkeurig is, heb je die wielsensor.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
janvangastel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 1 mei 2017, 18:59
Mijn mountainbike: Huizen
Contacteer:

Of je op het stuur drukt maakt voor de omtrek van de band niet uit, die blijft hetzelfde
Ik heb het uitgeprobeerd, met een meetlint op de houten vloer getaped. Het maakt wel wat uit. Zonder enige druk kwam ik op 2292 mm, met een klein beetje druk op 2275, iets meer druk op 2263 en nog meer druk (niet extreem) op 2251 mm. Maakt voor de gereden afstand niet heel veel uit, maar op 10 km is het verschil tussen de hoogste en de laagste waarde toch zo'n 180 meter.
Juist voor de momenten/omstandigheden dat gps niet nauwkeurig is, heb je die wielsensor.
Door de vele bochtjes in een MTB parkoers denk ik dat de gps op die trajecten onnauwkeurig is, omdat de bochten wordt overgeslagen door de vrij kleine resolutie van de GPS. Dat leidt tot onderschatting van de gereden afstand. De vaak minder goede ontvangst in het bos zal de nauwkeurigheid ook nadelig beinvloeden.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Je kan je ook afvragen hoe men aan de afstand van de trails is gekomen , via GPS ?, daadwerkelijk meten , via google maps ect .

Voor mij niet echt boeiend , zeker niet de verschillen met een ingedrukte band of niet .....
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
lody13
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 1 juli 2016, 10:07
Contacteer:

Reed tot voor kort met de etrex touch 35. Deze projecteerde mij sinds een paar maanden niet meer op de tracks maar eigenlijk continu ernaast.

Heb de lezyne mega xl geprobeerd, maar deze viel mij enorm tegen vwb de afleesbaarheid en de bediening met 4 knoppen en de app waren nog minder gebruiksvriendelijk.....

Heb nu eerste ritten met de Elemnt gemaakt. Ervaar dezelfde zaken als waar hierover gesproken wordt:

Mijn garmin was gekoppeld met speed, cadans en hart sensoren van Wahoo. Wielomtrek had ik in de Garmin op vast staan (gemeten door de afstand van 10 omwentelingen te meten met druk op het voorwiel (is zeker wel nodig want door t inzakken van de band wordt de diameter minder en daarmee ook de omtrek). Omtrek was 2.284. Hiermee kwam ik op de Zeist en Austerlitz Noord en Zuid tussen de 30,5 en 30.8 (in 4 ritten, soms verschil door stukje naar P Jagershuys, bij deze gecombineerde ronde Zeist en Austerlitz rijd je natuurlijk niet de verbinding tussen Beuaforthuis en Austerlitz noord). De online afstand van beide tracks zonder 1 maal een verbindingsstuk zou dan zijn 31.8 dus kwam ik met Garmin 1 km te kort.

in de tussentijd ook nog een weekje en 1 ritje Lezyne Mega XL geprobeerd. Deze gaf met dezelfde vaste wielomtrek 32,4 km.

Nu met Wahoo en zelfde vaste wielomtrek kwam ik uit op 34,8 km voor de zeist austerlitz rit. Dus 4 km meer dan met Garmin en 3 km meer dan wat het zou moeten zijn...... Blijkbaar gaan Garmin, Lezyne en Wahoo verschillend om met de wielomtrek want apparaten zaten op dezelfde fiets. Of wordt er ook nog wat veranderd bij het omzetten naar Strava?

Daarnaast mis ik in de Elemnt nog enkele zaken of heb ze nog niet gevonden:
* Op garmin kon je instellen hoe vaak (/?m of /?s er data werden vastgelegd), des te korter of sneller des te nauwkeuriger de opname van je track. Kun je dit ook instellen op de Wahoo?
* Kun je Elemnt ook naast AutoPauze/AutoStart ook autostart geven dat als je een route start hij ook automatisch begint op te nemen?

Vanavond nog maar eens een ritje met beide tegelijk rijden icm de sensoren

tx voor de reacties
lody13
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 1 juli 2016, 10:07
Contacteer:

Snelle Buffer schreef: di 16 juli 2019, 17:23 Je kan je ook afvragen hoe men aan de afstand van de trails is gekomen , via GPS ?, daadwerkelijk meten , via google maps ect .

Voor mij niet echt boeiend , zeker niet de verschillen met een ingedrukte band of niet .....
maar t zou leuk zijn als je met 5 man fietst in een treintje over de single tracks iedereen om en nabij dezelfde afstand had......
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8734
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Je moet sowieso niet naar Strava kijken betreffende de wielomtrek.
Indien je van een bepaalde route de juiste afstand weet ga je de wielomtrek aanpassen zodat je uiteindelijk goed uitkomt. Moeilijker is het niet.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
lody13
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 1 juli 2016, 10:07
Contacteer:

Snelle Buffer schreef: ma 15 juli 2019, 21:05 Ik ben benieuwd of er op "vast rondje " met en zonder Speedsensor ook een verschil in KM's is , maar blijkbaar zijn de gegevens via GPS mbt de afstand , net zo nauwkeurig als met de speedsensor :o

(waarschijnlijk grotere afwijking bij bv 20km ?)
Op een open stuk weg maakt 't weinig uit maar onder een dik bladerdek I 't bos idd wel. Dat probleem moet omzeild worden met een speedsensor....
Gebruikersavatar
janvangastel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 1 mei 2017, 18:59
Mijn mountainbike: Huizen
Contacteer:

Indien je van een bepaalde route de juiste afstand weet ga je de wielomtrek aanpassen zodat je uiteindelijk goed uitkomt. Moeilijker is het niet
Dit is inderdaad de juiste manier. Vandaag weer een paar testjes gedaan door een precies uitgezette kilometer vier keer (als 1 rit) te rijden, een keer met een bandenspanning van 1 bar en een keer met 2.5 bar. Voor 1 bar moet ik een omtrek invoeren van 2273 mm, voor 2.5 bar een omtrek van 2296 mm om nauwkeurig op vier km uit te komen. Maakt natuurlijk allemaal niet veel uit, maar ik vind dat soort experimentjes wel leuk en heb er als pensionado ook de tijd voor.
Plaats reactie