Ervaringen: van hardtail naar fully

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Een fully is altijd relatief zwaarder, duurder in aanschaf en in onderhoud dan een HT. Een lichte fully aanschaffen compenseert de eventuele gewichtstoename wat, maar is nog duurder...
Qua rij-eigenschappen en breedte inzetbereik, comfort, reserves, heeft de fully wat mij betreft een dikke streep voor.
Maar er is helemaal niks mis met een hardtail, zeker als budget een grotere rol speelt. Op de meeste relatief eenvoudige Nl'se parcoursen volstaat een HT ook ruimschoots. Echte lichtgewicht HT zal ook wat sneller zijn op simpele parcoursen als er ook nog veel geklommen moet worden. Op die parcoursen zijn lichte fully's die je kunt locken ook erg lekker.
Op de huidige moderne aangelegde MTB-trails a la de UHR, en op pittigere ondergronden als in Zuid Limburg en over de grens spelen fully's hun troefkaarten weer meer uit. Maar met wat beleid en/of techniek is ook dat allemaal met een HT prima te doen.
En worden de trails wat zwaarder en steiler... wat bredere banden tubeless rijden op wat lagere druk en met name een dropper doen wonderen op een HT (ook op een fully natuurlijk).

Belangrijkste blijft vaak het budget. Liever een goede hardtail aanschaffen dan een net-niet-fully, bij een wat beperkter budget.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
g60
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3316
Lid geworden op: zo 14 oktober 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Gary fisher superfly 100, custom build. Scott scale rc ‘12 custom.Trek 920 (ex tacx).
Contacteer:

Blastfromthepast schreef: vr 12 juli 2019, 09:05 Zoveel mensen, zo veel meningen. Het enige echte nadeel van een fully is het extra onderhoud. 1x per jaar 200 extra aftikken (tenminste, dat wil de LBS graag) is wel iets om rekening mee te houden.
Afhankelijk van hoe veel je rijd is regelmatige check wel aan te raden. Beter je lagertjes vervangen dan schade oplopen wat duurder uit kan pakken.
life starts @ 150bpm...
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

g60 schreef: vr 12 juli 2019, 11:02
Blastfromthepast schreef: vr 12 juli 2019, 09:05 Zoveel mensen, zo veel meningen. Het enige echte nadeel van een fully is het extra onderhoud. 1x per jaar 200 extra aftikken (tenminste, dat wil de LBS graag) is wel iets om rekening mee te houden.
Afhankelijk van hoe veel je rijd is regelmatige check wel aan te raden. Beter je lagertjes vervangen dan schade oplopen wat duurder uit kan pakken.
Dat lijkt me niet tijdsgebonden maar afstand. Na een jaartje in de garage zijn die lagers echt nog wel prima. En als er al eens 1 helemaal af is, kan je toch op dat moment ook de onderhoudsronde doen ipv preventief? Ik vind het grote onzin om lagers te vervangen die prima zijn.

Edit: voor de duidelijkheid, dit slaat op het gequote bericht met "1x per jaar".
Brambo67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 309
Lid geworden op: ma 9 februari 2015, 22:15

Ik rij nu al jaren full suspension vanwege m'n rug. En ja, ik ben niet fit genoeg om op een hardtail te fietsen. Laatst nog weer op de Cube harrdtail van m'n zoon gefietst. Heerlijke fiets maar juist die kleine trillingen vermoeien m'n onderrug. Ik ga ook staan bij diepe kuilen, dop-offs etc. Voor mij betekent het wel of geen (lange) tochten kunnen maken. Daarom heb ik ook een XC-fiets. Meer dan 100 mm is voor mij echt niet nodig.

Qua onderhoud doe ik alles zelf behalve de vering openhalen en reinigen. Na iedere tocht maak ik m'n fiets schoon. Met een compressor blaas ik 'm schoon of als ie echt vies is met (warm) water. Daarna de ketting weer smeren met Squirt en ik ben weer klaar. De seals van de vork en de demper check ik en ik maak de binnenste poten schoon met wat siliconenspray. Een of twee keer per jaar maak ik het balhoofd schoon net als de bracketlagers. Wat nieuw lagervet erop en klaar.

De extra onderhoudskosten zitten in het onderhoud van de lagers en de vering. Ik zorg dat de lagers alijd schoon zijn na het fietsen. Ik ben op m'n vijfde fully en alleen bij m'n oude Trek Fuel EX ging een lager stuk. Als je veel fietst onder slechte condities en je fiets niet schoon maakt dan zal het best hard kunnen gaan en kan het duur worden. Lagers zelf vervangen is niet aan te raden tenzij je alle juiste gereedschap hebt. Voor mij nooit meer anders dan een fully.
Orbea Oiz Pro 2023, Trek Fuel EX 8 2020, BMC Roadmachine 02, Two, 2020 Ex: Trek Top Fuel 9.8 AXS 2020 , Scott Spark RC Pro 2018, Cannondale Synapse Carbon 3 Ultegra 2014, Trek Procaliber 8 2018, Cube LTD Race 2016, Giant Anthem Advanced 0/1 2013.
StefvanH
All rounder
All rounder
Berichten: 129
Lid geworden op: zo 17 februari 2019, 16:16
Mijn mountainbike: Deventer / Enschede

Brambo67 schreef: vr 12 juli 2019, 11:30 Qua onderhoud doe ik alles zelf behalve de vering openhalen en reinigen. Na iedere tocht maak ik m'n fiets schoon. Met een compressor blaas ik 'm schoon of als ie echt vies is met (warm) water. Daarna de ketting weer smeren met Squirt en ik ben weer klaar. De seals van de vork en de demper check ik en ik maak de binnenste poten schoon met wat siliconenspray. Een of twee keer per jaar maak ik het balhoofd schoon net als de bracketlagers. Wat nieuw lagervet erop en klaar.

Dit is af te raden, omdat de kans groot is dat je water in alle kieren / gaten blaast! Met mogelijk grote gevolgen
Blastfromthepast
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 185
Lid geworden op: wo 8 juni 2016, 22:24

g60 schreef: vr 12 juli 2019, 11:02
Blastfromthepast schreef: vr 12 juli 2019, 09:05 Zoveel mensen, zo veel meningen. Het enige echte nadeel van een fully is het extra onderhoud. 1x per jaar 200 extra aftikken (tenminste, dat wil de LBS graag) is wel iets om rekening mee te houden.
Afhankelijk van hoe veel je rijd is regelmatige check wel aan te raden. Beter je lagertjes vervangen dan schade oplopen wat duurder uit kan pakken.

Eens hoor, hij wordt keurig onderhouden. Alleen ieder jaar een demperrevisie voor beide dempers gaat me wat te ver. Dit doe ik 1x per 2 jaar. Als je zoals ik maar heel beperkt rijd (500-700km/jaar) Anders wordt de km kostprijs erg hoog.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29980
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Viel bij mij nest mee.
Bij mn Giant NRS hoefde ik nooit de lagers te vervangen. Het frame scheurde altijd voordat de lagers versleten waren :winkie:
Ik kreeg telkens een heel nieuw frame. Leuk, af en toe een nieuw kleurtje.
Bij mn Santa kreeg ik 2x alleen een nieuwe achterbrug, dus daar bij de 2e wissel ook maar de lagers vervangen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5504
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Laatst weer een heerlijke week wezen knallen in de Alpen op mijn LTHT tussen mijn vrienden op (Enduro) Fullies, wellicht ietsje harder werken op sommige stukken maar nog steeds meer dan prima te doen. Ze krijgen me er nog niet afgereden.

Wellicht dat ik ooit de switch ga maken naar FS maar de behoefte is er gewoon oprecht nog niet. Ben beetje verslaafd aan het directe gevoel van een HT en die verbaasde koppies beneden in 't bikepark blijven ook leuk als je weer eens een groep "Robocops" op wipkippen voorbij bent geknald :winkie:

Op al de moderne flow trails (in dit geval Carosello 3000......maar ook UHR) is een Fully in mijn ogen volstrekt overbodig, de meer downhill georiënteerde parken bevatten wel secties waar een fully duidelijk een functie heeft maar met de juiste lijnen, goede timing en een actieve rijstijl kom je heel ver op een HT.

Het echte* DH werk is sowieso niet aan mij besteed, ongeacht de fiets.

* de huidige wereldbeker parcours en de echt grote jump lijnen


edit ....deze is hier vast ook al eens gedeeld.... https://www.youtube.com/watch?v=6dRk9ZgKh-k
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2017
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Wat kan is nog niet prettig, ideaal etc.....



;-)
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5504
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

paulus1981 schreef: zo 14 juli 2019, 22:40
Wat kan is nog niet prettig, ideaal etc.....
Eensch :-q

Ik begrijp die gasten met 160mm op een flowtrail dan ook niet :bier:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29980
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

yo-eddy schreef: zo 14 juli 2019, 23:13
paulus1981 schreef: zo 14 juli 2019, 22:40
Wat kan is nog niet prettig, ideaal etc.....
Eensch :-q

Ik begrijp die gasten met 160mm op een flowtrail dan ook niet :bier:
We lijken wel een stelletje fundamentalisten.
Nee FS !
Nee, HT!
Nee, LTHT !!!
Singlespeed!
26" !
Nee, 29" !
160mm ! Minstens !!!!
Nee, 100mm !

Maar goed, ik snap al die mannen op dikke FS bikes ook niet.
Zeker niet in NL.
Maar iedereen moet maar lekker doen waar die zin in heeft.
Alleen als iemand mij vraagt waar hij/zij z'n geld aan moet uitgeven, dan zal ik niet snel een FS adviseren, zo is het dan ook wel weer ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5504
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Dit is een forum hè, dat werkt het beste als mensen stelling nemen en zich een beetje ingraven . Alleen voor nieuwkomers die panklare oplossingen/adviezen zoeken is het wellicht wat verwarrend soms. Het streven om in één keer de juiste fiets voor alle omstandigheden te kopen werkt ook verlammend. N+1 is het enige juiste uitgangspunt en ook het beste voor de fietsindustrie in het algemeen :winkie:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
slapbandje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 15 augustus 2014, 18:22
Mijn mountainbike: Te veel

Nee, N+2

:bier:
Geld moet rollen. Bij voorkeur op noppenbanden.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29980
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Of N+3 :wink:

Als dat onmogelijk is, dan N1, N2, N3 enz. Zo snel mogelijk achter elkaar, hooguit om de maand :-q
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2017
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 15 juli 2019, 01:30
yo-eddy schreef: zo 14 juli 2019, 23:13

Eensch :-q

Ik begrijp die gasten met 160mm op een flowtrail dan ook niet :bier:
We lijken wel een stelletje fundamentalisten.
Nee FS !
Nee, HT!
Nee, LTHT !!!
Singlespeed!
26" !
Nee, 29" !
160mm ! Minstens !!!!
Nee, 100mm !

Maar goed, ik snap al die mannen op dikke FS bikes ook niet.
Zeker niet in NL.
Maar iedereen moet maar lekker doen waar die zin in heeft.
Alleen als iemand mij vraagt waar hij/zij z'n geld aan moet uitgeven, dan zal ik niet snel een FS adviseren, zo is het dan ook wel weer ;)
Das veel te serieus, en maar een gedeeltelijke quote van wat ik postte ;-) Ik vond het filmpje wel toepasselijk omdat er links naar zo hard mogelijk met een hardtail in Whistler ( :o ) verschijnen in een crosscountry topic :-)
Plaats reactie