Canyon 2024

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Plaats ff linkjes naar de 2 fietsen, maakt het snel helpen vergelijken makkelijker, krijg je vlugger een onderbouwd antwoord :wink: .
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Info vd TS die ik ontving, quote:

"De linkjes zijn:
AL 7.0: https://www.canyon.com/nl-nl/mountain-b ... ngroesse=L
CF 8.0: https://www.canyon.com/nl-nl/mountain-b ... ngroesse=L

Gewichtsverschil doet me niet zo veel, maar het prijsverschil van 700 euro vind ik stevig. De 7.0 leek me een goede prijs kwaliteit verhouding, maar ik twijfel dus of het ontwerp niet verouderd is ten opzichte van de CF en of ik geen verschillen over het hoofd zie".
Laatst gewijzigd door aurelius op di 9 juli 2019, 10:13, 1 keer totaal gewijzigd.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
jernij
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: di 16 december 2014, 20:24

worstkaas schreef: do 27 juni 2019, 16:22
jernij schreef: wo 26 juni 2019, 21:15 Iemand een idee of het noodzakelijk is je crankstel weer met 54NM vast te zetten? 34T op de Lux (laten) vervangen voor een 36T, maar was nauwelijks los te krijgen..
Ik heb de cranck zonder momentsleutel vastgedraaid.
Zo vast mogelijk met een flinke imbus. Dit was geen 54NM

Ging idd lastig los :)
Blijkbaar moet het toch vaster dan handvat... De mijne kwam los namelijk. Wel op tijd in de gaten dus alles zit er nog aan ;-) Maar ga nu toch voor de vaster dan vast optie..
Canyon Grail CF SLX (01/2024)

Canyon Lux World Cup CFR LTD (07/2023)

Canyon Aeroad CFR (05/2022)
nickster
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 438
Lid geworden op: di 30 juni 2009, 15:33
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF 7 Custom

Nou de luxen gaan niet meer leverbaar zijn in de huidige specs.

Ik kijk eigenlijk ook wel uit naar 2020 model aangezien ik nogal een Shimano adapt ben ipv sram.
Zeker nu de 12 speed naar de xt groep zn weg gevonden heeft zal dit wel tot een heel mooi model komen.

Lijkt mij dat ze die sowieso gaan toevogen
mccoyman
All rounder
All rounder
Berichten: 59
Lid geworden op: vr 26 juli 2019, 14:03
Mijn mountainbike: Scott Patron 900

Stone schreef: di 9 juli 2019, 05:50 Hoi bikers,

Ik kom hier weinig maar heb nu een hopelijk eenvoudige vraag. Ik sta op het punt een neuron te bestellen als allround full suspension om mijn HT te vervangen. Ik twijfel tussen de AL 7.0 en de CF 8.0. Kunnen jullie een mening geven over:

- Verschillen veroorzaakt door frame materiaal, demper opstelling en afwerking/dichte lagers vs open.

- Eventuele verschillen in geometrie tussen de AL en CF en de gevolgen voor het rijgedrag.

Ik ben 1.90 lang, 93cm binnenbeen lengte en 72 kg en de canyon website zet me op een maat L. Klopt dat voor jullie?

Bedankt voor de keuzehulp
Zie ook mijn reactie in het aankoop advies draadje, zeker voor de AL gaan, en van het verschil in prijs een mooie wielset kopen.
Na een paar maanden ben ik zeer tevreden over de fiets, grootste minpunt tot nog toe is de Fox Float DPS achter.
Deze zit vrij laag mid stroke wat pedal stroke in de hand werkt.
Als je nog vragen hebt over de fiets, laat maar weten.
Scott Patron 900 Custom
gerbenvl
All rounder
All rounder
Berichten: 135
Lid geworden op: di 21 mei 2013, 11:30
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0 (2019)

mccoyman schreef: vr 26 juli 2019, 14:11 Na een paar maanden ben ik zeer tevreden over de fiets, grootste minpunt tot nog toe is de Fox Float DPS achter.
Deze zit vrij laag mid stroke wat pedal stroke in de hand werkt.
Ja dat is inderdaad een minpuntje van de fiets. Je went er wel iets aan, maar blijft irritant. Als er carbon cranks op hadden gezeten dan had ik ze al kapot gehad denk ik ;-)

Mijn oplossing tot nu toe is meer druk in de demper zetten. Maar moet er eigenlijk meer druk inzetten als ik zou willen om de pedal strikes weg te krijgen. Lever wat aan comfort in.

Zou er demper tuning mogelijk zijn om dat laag in de midstoke zitten te verbeteren? Of zijn er andere oplossingen?
mccoyman
All rounder
All rounder
Berichten: 59
Lid geworden op: vr 26 juli 2019, 14:03
Mijn mountainbike: Scott Patron 900

gerbenvl schreef: za 27 juli 2019, 07:25
mccoyman schreef: vr 26 juli 2019, 14:11 ..
Ja dat is inderdaad een minpuntje van de fiets. Je went er wel iets aan, maar blijft irritant. Als er carbon cranks op hadden gezeten dan had ik ze al kapot gehad denk ik ;-)

Mijn oplossing tot nu toe is meer druk in de demper zetten. Maar moet er eigenlijk meer druk inzetten als ik zou willen om de pedal strikes weg te krijgen. Lever wat aan comfort in.

Zou er demper tuning mogelijk zijn om dat laag in de midstoke zitten te verbeteren? Of zijn er andere oplossingen?
Ik heb voor een leuke prijs een X0 crank er op kunnen zetten, maar daar door word het inderdaad wel heel voorzichtig rijden.
Custom tune zou zeker kunnen helpen, maar zit je nog met het beperkte instelbereik.
210x50 shock breker zou kunnen, lever je wel 12mm veerweg in, maar zit je ook hoger.
Ik heb nu deze besteld en komt volgende week binnen: https://j-techsuspension.co.uk/collecti ... 0244670489
Volledig instelbaar, word gratis met custom tune geleverd en bied veel meer mid stroke support dan de Float DPS.
Dit zou in de 210x55 uitvoering al een flinke verbetering moeten zijn voor de pedalstrokes.
Ik zal jullie op de hoogte houden.
Scott Patron 900 Custom
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

En een iets kortere crankset zou dat niet oplossen?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat, en indien je met brede pedalen rijdt misschien ook een iets smaller pedaal.
Dat scheelde bij mij erg veel in de pedalstrikes, iets kortere cranks en een 1cm smaller flatpedal.

Ik zou liever die weg kiezen dan m'n demper harder oppompen dan optimaal is.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
mccoyman
All rounder
All rounder
Berichten: 59
Lid geworden op: vr 26 juli 2019, 14:03
Mijn mountainbike: Scott Patron 900

TenZNL schreef: za 27 juli 2019, 10:48 En een iets kortere crankset zou dat niet oplossen?
Ja je zal minder pedalstrike hebben, maar oplossing is het niet vind ik.
Het verdoezeld je probleem alleen met de vering en lost het niet op.
Cranklengte hangt namelijk samen met je beenlengte, en wil je juist niet korter hebben.
Sterker nog, voor de langere hollander zie je langzaam 180mm cranks komen.
Scott Patron 900 Custom
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

I beg to differ en ga met Kermit mee...5mm merk je nix van maar het scheelt een hoop (BTDT) en persoonlijk hou ik wel van een laag BB/zwaartepunt.

Edit, nog wat leesvoer:

https://fitwerx.com/mountain-bike-crank ... kely-long/

https://www.redbull.com/gb-en/how-long- ... -cranks-be

https://www.trainingpeaks.com/blog/the- ... nk-length/
liquid
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1333
Lid geworden op: vr 24 oktober 2003, 00:46
Mijn mountainbike: Spectral CF

Ik heb een spectral 2015 en had ook best wel vaak pedal strikes. Zeker op grover terrein waar je liever doortrapt(Zeist) afdalen geen of weinig problemen mee. Ik heb de cane creek db inline demper met veel schroefjes er op. En ik moet zeggen dat ik het probleem behoorlijk heb kunnen minimaliseren door de ingaande slow demping een stuk hoger te zetten dan standaard aangeraden. Dit is tevens de instelling die je ophoogt als je de pedal modus inschakelt. Nou hebben niet alle dempers zo veel mogelijkheden(gelukkig want je kan ook veel fout doen) maar probeer je demping eens iets langzamer te zetten dat kan schelen.
HAVE you gazed on naked grandeur where there's nothing else to gaze on,
Big mountains heaved to heaven, which the blinding sunsets blazon,
Black canyons where the rapids rip and roar?
And the wild is calling, calling . . . . let us go.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

TenZNL schreef: za 27 juli 2019, 10:48 En een iets kortere crankset zou dat niet oplossen?
Ik zou het bij de bron aan pakken. Een andere demper is een optie. Als voorbeeld hier al aangehaald, de overstap naar een Cane Creek DD Air IL. Radicale oplossing echter je krijgt er duidelijk meer performance voor terug (mijn ervaring).

Minder radicaal is een andere Air can. Fox biedt die onder de noemer Evol (op aanvraag beschikbaar bij Fox dealer Mtbworks. Vorsprung was degene die er het eerst mee kwamen voor de massa echter het product lijkt van hun website af te zijn.

Het effect van een andere Air can:
Afbeelding
M@rTinB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 49
Lid geworden op: zo 8 november 2015, 16:43
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF 7

Iemand enig idee wanneer de 2020 modellen van Canyon komen?
Plaats reactie