Hoe zet je een MTB in z'n "Vrij"

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Gee Atherton heeft een antwoord op deze vraag, hij heeft een neutral gear in de Cassette op zijn DH bak:

"The idea here is that on rougher sections of track, he'd shift into the dead gear to eliminate pedal feedback."

Afbeelding

Hij houdt alsnog 7 versnellingen, en zijn cassette body is getuige de spacers gewoon full size.
Veel van de DH bakken (die gefotografeerd zijn) hebben max 7v, vaak ook op korte bodies.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Ik heb wel eens mensen met street-mtb’s gezien met dezelfde setup om makkelijker fakie te kunnen rijden.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Toch vraag ik me af wat het idee hier achter is.


De meeste weerstand van de aandrijflijn bij het inveren komt van de derailleurkooi. En die zal nu nog steeds een zelfde verplaatsing hebben als bij een ketting die op een tandwieltje ligt... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Zo’n rijder optillen via de ketting geeft nog veel meer weerstand. Als de ketting niet breekt.

Edit: Plaatje met voorbeeld van wat ik bedoel. Afbeelding
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Lars TB schreef: vr 12 juli 2019, 22:56 Toch vraag ik me af wat het idee hier achter is.
De meeste weerstand van de aandrijflijn bij het inveren komt van de derailleurkooi. En die zal nu nog steeds een zelfde verplaatsing hebben als bij een ketting die op een tandwieltje ligt... .
Pedal feedback is toch dat als door (snel) inveren van grote veerwegen de lengte van de achtervorken verandert en het achterwiel aan de ketting terug trekt en zo via de pedalen decrijder een fikse klap geeft. Dat verstoort de rijder die van onderen een extra klap krijgt precies als hij ook moet reageren (inveren) op datgene waardoor de vering aangesproken werd.

De sectie zonder tanden kan niet aan de ketting trekken, I.e.geen terugslag en meer controle voor Gee.

Toch?
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Klopt inderdaad, de ketting glijdt over de 'vrij' en geeft geen dus geen kickback.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7361
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Niets nieuws, reed Troy vorig jaar al mee en Aaron Chase voor andere redenen ~10 jaar geleden.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Heckler40 schreef: za 13 juli 2019, 00:26
Lars TB schreef: vr 12 juli 2019, 22:56 Toch vraag ik me af wat het idee hier achter is.
De meeste weerstand van de aandrijflijn bij het inveren komt van de derailleurkooi. En die zal nu nog steeds een zelfde verplaatsing hebben als bij een ketting die op een tandwieltje ligt... .
Pedal feedback is toch dat als door (snel) inveren van grote veerwegen de lengte van de achtervorken verandert en het achterwiel aan de ketting terug trekt en zo via de pedalen decrijder een fikse klap geeft. Dat verstoort de rijder die van onderen een extra klap krijgt precies als hij ook moet reageren (inveren) op datgene waardoor de vering aangesproken werd.

De sectie zonder tanden kan niet aan de ketting trekken, I.e.geen terugslag en meer controle voor Gee.

Toch?
Het zal inderdaad beide zijn als je het plaatje van Oli4K ziet. Denk dat het ook aan het systeem ligt hoeveel pedal kickback er is, maar dan kan het dus al een stuk helpen als er veel kickback is.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Idee en uitwerking zijn goed. Resultaat geen pedal feedback.

Mis schakelen en/of te vroeg aanzetten kan vervelende consequentie hebben.

Nu nog een systeempje ontwikkelen om de ketting spanning te elimineren in z'n vrij.

Dan kan de achtervering geheel vrij bewegen.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Toch vraag ik me dan af waarom b.v. Danny Macaskill in deze video ervoor kiest om de veertjes uit zijn hub te halen, om op de stro-rol te kunnen blijven staan.
Dan zou dat met deze oplossing toch ook moeten kunnen?
Of begrijp ik het dan verkeerd?

https://www.youtube.com/watch?v=K_7k3fnxPq0&t=85
If you look really closely, you'll see that my wheels are actually rolling backwards. I had to take the mechanism out of my rear hub so that my rear wheel could run freely backwards without my pedals going backwards, which meant I had no drive whatsoever. This meant that I had to sprint in as fast as I could down the hill, then just before the bale rolls into shot, I bunny hop, land on the bale and then try to roll through.
bron
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Een kransje zonder tanden op de cassette wordt allang toegepast om trucjes te kunnen doen. Maar dat was altijd icm achteruit rijden.

Geen idee waarom Danny die truc niet heeft toegepast.
Laatst gewijzigd door ThaSingleTrackMastah op za 13 juli 2019, 15:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Ik lees dit over Danny M’s stunt:
I had absolutely no drive.... En ook: I had to sprint in as fast as I could down the hill
Hij rent dus met zijn fiets de berg af en springt erop en bunnyhopt dan op de baal.

Met de setup van Gee kan hij erin fietsen en hem dan in zijn “vrij” zetten voor de hop.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Jan Willem Hermans
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: do 4 oktober 2012, 17:14
Mijn mountainbike: cube ltd

Danny Mac rijd met een Sram aandrijving, die cassettes kun je niet zomaar een kransje uithalen
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5839
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Klopt helemaal... De ene aanpassing is eenvoudig en de andere aanpassing is moeilijker :-D :-q
Zo heb ik van toen mijn F29 zijn stack te verlagen, een 3mm balhoofd ring moeten maken en die ook nog schuin laten aflopen was niet makkelijk.... En van mijn Ridley de ook de stack verlagen door het balhoofd zelf in te korten.... Ook niet bepaald makkelijk... :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Jan Willem Hermans schreef: zo 14 juli 2019, 09:34 Danny Mac rijd met een Sram aandrijving, die cassettes kun je niet zomaar een kransje uithalen
Goed punt.
Kansloze setup voor hem dus :winkie:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie