Te groot frame verkocht?

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
jeekee
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 8 juli 2019, 00:28

Beste,

Ik heb deze week mijn eerst mountainbike aangeschaft.
Nu was ik niet zeker van het frame maat en heb verschillende calculators geprobeerd en maattabellen bekeken en kwam allemaal op verschillende frame maten uit. Zelf leek mij 19" het beste passen.
Ik heb de fiets telefonisch besteld (aangezien ik helemaal in Zuid-Limburg woon) en de verkoper heeft mij een 21" geadviseerd.

Het gaat om deze mtb: https://www.12gobiking.nl/cube-attention-sl-2019 met 29" wielen.

Mijn lengte is 1,83cm, binnenbeen lengte 87cm, maar mijn gewicht is maar 66kg.

Nu is vandaag de fiets geleverd, maar na er even op gefietst te hebben begin ik erg te twijfel of hij toch niet te groot is! :-{
De volgende dingen vielen mij op:
-Als ik op een vlakken weg fietst die gewoon goed, maar voelt wel groot aan.
Misschien is het gewoon wennen? (ik weeg namelijk
niet zo veel en heb nog weinig spiermassa)
-Als ik een stijlen heling op fiets en naar voren leun krijg ik nog steeds wielspin op het voorwiel.
-Als ik de heling naar beneden rij kan ik niet makkelijk achter het zadel hangen(ook al zet ik het lager) heb dus het idee dat het frame net iets te lang is voor mijn armlengte.
-Ik vind hem in bochten ook niet echt wendbaar, het voelt allemaal erg log aan.

Heb gebeld met de zaak en ze doen niet moeilijk met ruilen, maar hij was het opzicht toch eens met de verkoper, dat het 21" model goed zou moeten zijn. Aangezien volgens hem Cube frames iets kleiner uitvallen.

Ik twijfel nu heel erg of ik naar 19" moet gaan of gewoon deze 21" houden en aan het mountainbike moet wennen :~
Hopelijk zijn hier mensen met ervaring die mij enigszins advies kunnen geven. :winkie:
Het heeft een hoop geld gekost allemaal en wil niet vast zitten aan een te groot of een te klein frame en jaren ervan kunnen genieten.

Alvast bedankt mvg J. :-q
Gravelmarc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 279
Lid geworden op: vr 20 oktober 2017, 14:14

Het klopt dat cube relatief korte MTBs in deze klasse bouwt.
Qua lichaamslengte zit je helaas op de grens. Je kunt zowel de 19 als 21 rijden.
Beetje jammer dat je een internet bike koopt terwijl er toch genoeg cube dealers zijn waar je de fiets even had kunnen passen.
Is het geen optie om de 19 eveneens te bestellen en nadien de fiets die je t beste bevalt houd en de ander weer retourneerd?
Ride like you stole it
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Ik, met mijn 1.84 had ook een 21" Cube en die was ronduit te groot. Nu weet ik wel dat alleen lengte niet alles zegt, maar toch.
Wat jij schrijft is herkenbaar.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
streetracer
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1444
Lid geworden op: wo 17 november 2010, 18:59
Mijn mountainbike: Uitgeest

Met jouw lengte vind ik een 19 inch frame heel normaal....zou dus zeker ruilen helemaal omdat je zelf het gevoel hebt dat het huidige frame te groot is.
Gebruikersavatar
slapbandje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 15 augustus 2014, 18:22
Mijn mountainbike: Te veel

29" wielen voelen in het begin vaak log aan, vanwege de massa. Dat gevoel verdwijnt binnen no time. Wat je er voor terug krijgt is meer stabiliteit tov kleinere wielmaten.

Die regel met wielspin begrijp ik niet. Hoe kun je op een niet aangedreven wiel überhaupt wielspin krijgen?

Ik weet niet hoe lang de stuurpen is die nu gemonteerd is maar je zou een kortere stuurpen kunnen monteren. Dan hoef je niet meer zo ver te reiken en voelt de fiets meteen een stukje kleiner aan.
Geld moet rollen. Bij voorkeur op noppenbanden.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ik ga helemaal met Slapbandje mee.

Als je zou vragen welke bovenbuislengte je nodig zou hebben, dan zou ik inderdaad iets van 620 mm zeggen. Gecombineerd met een stuurpen van pakweg 70 mm.

Dan zit je hooguit met een zitbuis die wat langer is, waardoor de bovenbuis iets hoger uit komt en een zadelpen er niet heel ver uit steekt. Cube geeft opeens 2 maten bij die zitbuis op, dus ik weet niet welke het nu is. Bij de dubbelgeveerde modellen zijn die zitbuizen inderdaad een maat kleiner dan de opgegeven maat. (Misschien kun je die buis even meten, dan weten we hier meteen hoe het zit: van het midden van de trapas tot aan de klemming van de zadelpen.)

En de balhoofdbuis is misschien wat hoger dan je gewend bent. Je zou nog de stuurpen lager kunnen zetten en kijken hoe dit bevalt.


Dus een paar kleine aanpassingen en dan verder gewoon wennen!


(met mijn 180 had ik een 20" dubbelgeveerde Cube, was nog steeds niet heel groot...)


(En ja, je bespaart nu €50,-, maar je hebt er weinig plezier van. Bij een dealer om de hoek had je kunnen passen en die had de aanpassingen misschien wel gratis gedaan...)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
jeekee
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 8 juli 2019, 00:28

slapbandje schreef: vr 12 juli 2019, 19:57 29" wielen voelen in het begin vaak log aan, vanwege de massa. Dat gevoel verdwijnt binnen no time. Wat je er voor terug krijgt is meer stabiliteit tov kleinere wielmaten.

Die regel met wielspin begrijp ik niet. Hoe kun je op een niet aangedreven wiel überhaupt wielspin krijgen?

Ik weet niet hoe lang de stuurpen is die nu gemonteerd is maar je zou een kortere stuurpen kunnen monteren. Dan hoef je niet meer zo ver te reiken en voelt de fiets meteen een stukje kleiner aan.
Ja wielspin is niet het juiste woord. Het voorwiel kwam van de grond en begon te stuiteren.
Lars TB schreef: vr 12 juli 2019, 21:07 Ik ga helemaal met Slapbandje mee.

Als je zou vragen welke bovenbuislengte je nodig zou hebben, dan zou ik inderdaad iets van 620 mm zeggen. Gecombineerd met een stuurpen van pakweg 70 mm.

Dan zit je hooguit met een zitbuis die wat langer is, waardoor de bovenbuis iets hoger uit komt en een zadelpen er niet heel ver uit steekt. Cube geeft opeens 2 maten bij die zitbuis op, dus ik weet niet welke het nu is. Bij de dubbelgeveerde modellen zijn die zitbuizen inderdaad een maat kleiner dan de opgegeven maat. (Misschien kun je die buis even meten, dan weten we hier meteen hoe het zit: van het midden van de trapas tot aan de klemming van de zadelpen.)

En de balhoofdbuis is misschien wat hoger dan je gewend bent. Je zou nog de stuurpen lager kunnen zetten en kijken hoe dit bevalt.


Dus een paar kleine aanpassingen en dan verder gewoon wennen!


(met mijn 180 had ik een 20" dubbelgeveerde Cube, was nog steeds niet heel groot...)


(En ja, je bespaart nu €50,-, maar je hebt er weinig plezier van. Bij een dealer om de hoek had je kunnen passen en die had de aanpassingen misschien wel gratis gedaan...)
De maten van dit tabel kloppen https://www.cubestores.nl/cube-attentio ... 3/20315023
Heb alles nagemeten en kom uit op:
Stuurpin is 9cm
De center-top maat van de zitbuis is 51.5cm
Bovenbuis horizontaal is 61.5cm

Dus als ik terug ga naar een 19"
Zit ik op een zitbuis van 47cm en een bovenbuis van 59.5cm, stuurpin blijft 9cm.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Ik vind de 21” niet bepaald groot voor je als ik die tabel zie. Als je stuur zittend te ver weg is, dan een stuurpennetje van 7cm kopen. Je krijgt dan een fiets die veel stabieler is dan de 19” met lange stuurpen. En wellicht het stuur wat lager zetten.
Waar woke is, is vuur
Gravelmarc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 279
Lid geworden op: vr 20 oktober 2017, 14:14

Makkelijk schreef: za 13 juli 2019, 05:53 Ik vind de 21” niet bepaald groot voor je als ik die tabel zie. Als je stuur zittend te ver weg is, dan een stuurpennetje van 7cm kopen. Je krijgt dan een fiets die veel stabieler is dan de 19” met lange stuurpen. En wellicht het stuur wat lager zetten.
Zou je eens kunnen uitleggen waarom dat beter is. Je verkort de reach incl stuurpen op die manier tot ongeveer de reach plus stuurpen van de 19” met de 90mm stuurpen. En vervolgens ook nog adviseren om het stuur wat lager te zetten. Dus de stack komt dan ook weer in de buurt van de 19”

Waarom zou je dat doen, een 21” verbouwen tot geo vd 19”? Je zegt de fiets wordt zo stabieler, omdat wielbasis vd 21 groter is, maar wordt de handeling ook beter?

Mijn vraag is oprecht, ik probeer het te snappen, en is zeker geen aanval.
Ride like you stole it
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Omdat de wielbasis en de virtuele balhoofdhoek vanaf je stuur langer is inderdaad. Als je staat, wat je een groot gedeelte van de tijd op een mtb doet, is je positie op je fiets veel logischer en stabieler.

Ik zeg stuur lager omdat die cube op elke maat een best hoge stack heeft, niet per se gerelateerd aan de 19 vs 21 vraag.
Waar woke is, is vuur
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Gravelmarc schreef: za 13 juli 2019, 09:29
Makkelijk schreef: za 13 juli 2019, 05:53 Ik vind de 21” niet bepaald groot voor je als ik die tabel zie. Als je stuur zittend te ver weg is, dan een stuurpennetje van 7cm kopen. Je krijgt dan een fiets die veel stabieler is dan de 19” met lange stuurpen. En wellicht het stuur wat lager zetten.
Zou je eens kunnen uitleggen waarom dat beter is. Je verkort de reach incl stuurpen op die manier tot ongeveer de reach plus stuurpen van de 19” met de 90mm stuurpen. En vervolgens ook nog adviseren om het stuur wat lager te zetten. Dus de stack komt dan ook weer in de buurt van de 19”

Waarom zou je dat doen, een 21” verbouwen tot geo vd 19”? Je zegt de fiets wordt zo stabieler, omdat wielbasis vd 21 groter is, maar wordt de handeling ook beter?

Mijn vraag is oprecht, ik probeer het te snappen, en is zeker geen aanval.
Je zit ook met een stuk gewichtsverdeling die van belang is bij het sturen. Daarom worden veel fietsen tegenwoordig langer, zo krijg je het gewicht van de rijder centraler op de fiets. Wat je dus doet door een 70 mm stuurpen op de 21" te zetten is meer de lijn van de modernere mountainbike volgen.

Daarbij moet je met een moderne mountainbike anders sturen dan op een 26" of een oudere 29". Je moet wat meer met je lichaam werken, de fiets zelf iets meer drukken (zoals motorcrossers doen) om scherper bochten door te komen. Maar dat is vooral een kwestie van een heel klein beetje oefenen en vooral gewenning.


Ik denk ook jeekee het beste dus een kortere stuurpen monteert en ook het zadel een centimeter naar voren schuift. Sowieso bij een steile klim moet je wat naar voren schuiven op je zadel, dus het kan ook een gebrek aan ervaring/techniek zijn. Net als je bij afdalen niet te ver achter je zadel moet gaan hangen. Juist omdat het voorwiel verder naar voren staat, zul je stukken minder snel over de kop kunnen slaan. Bij een helling die je omhoog kunt fietsen hoef je naar beneden toe niet achter je zadel te hangen. Hooguit staan en dan kantelt je fiets automatisch wel iets onder je vandaan.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 917
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Ik zou je adviseren langs een dealer te gaan en de fiets laten afstellen op je eigen geometrie. Kost een paar euro maar je krijgt er veel voor terug.
jeekee
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 8 juli 2019, 00:28

Makkelijk schreef: za 13 juli 2019, 05:53 Ik vind de 21” niet bepaald groot voor je als ik die tabel zie. Als je stuur zittend te ver weg is, dan een stuurpennetje van 7cm kopen. Je krijgt dan een fiets die veel stabieler is dan de 19” met lange stuurpen. En wellicht het stuur wat lager zetten.
Ik had juist het gevoel dat het stuur meer omhoog zou moeten, niet nog lager.
Heb het zadel wel al helemaal naar voren geschoven, maar nog zit ik best ver voorovergebogen voor mijn gevoel.
Een kortere stuurpen lijkt mij ook fijner, maar ik zit al iets over het budget heen.
Ik had juist een goede deal gekregen voor deze, vandaar dat ik het online gekocht heb en kon ruilen mocht die niet bevallen.

Maar nu komt het! Ik heb mij net eens opnieuw laten opmeten bij de fietsenwinkel in de buurt en wat blijkt ik ben zelf 3 cm kleiner als ik altijd gedacht had en wat op mijn id-kaart staat. :o
ze hebben mij gemeten op 180cm precies en binnenbeen lengte is ook iets korter 86cm ipv 87cm.
Gebruikersavatar
slapbandje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 15 augustus 2014, 18:22
Mijn mountainbike: Te veel

Leg even contact met de verkoper en vraag of je je huidige stuurpen kunt retourneren en dat ze een kortere naar je opsturen.

Mocht dat niet lukken, een goede gebruikte stuurpen kost je geen rib uit je lijf. Hier op het forum staan er vast wel een paar. Zo niet, plaats je een nieuw topic in 'gezocht' en de pennen vliegen je om de oren.
Geld moet rollen. Bij voorkeur op noppenbanden.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Ik zou zelf geen 21" willen als je 1.80 bent.
Je zit al op de ondergrens voor 21" en nu je kleiner blijkt te zijn pas je precies in het bereik van de 19".
Plaats reactie