Zijn er nog bewuste 26” wielmaat rijders?

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Jan Willem schreef: vr 12 juli 2019, 12:46 Had ik ook gedaan; winterfietsje opgebouwd uit parts die ik heb liggen, goedkoop 27,5 Cube frame van BD.
Zolang je maar niet te plat in de bochten gaat liggen gaat het wel..
Meer pedalkick dan ik gewend ben, de brackethoogte die door de kleinere wielen lager uitkomt merk ik duidelijker dan ik op rekende.
Dat is wel enigszins op te lossen met een iets langere vork (of zo'n verhogende ring voor onder je balhoofd) en 165mm cranks.
venom
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 264
Lid geworden op: wo 19 december 2007, 20:45
Mijn mountainbike: Gazelle W2

Tsjibiti schreef: do 11 juli 2019, 19:58
BrianW schreef: do 11 juli 2019, 14:19 Re: Zijn er nog bewuste 26” wielmaat rijders?Citeer Bokmaaa
door Bokmaaa » do 11 juli 2019, 13:18
Zeker dit geval is een mooi voorbeeld van het wiel op nieuw uitvinden.
Ha das een mooie! 😂👍
Ik hecht veel waarde aan wendbaarheid. Ik speel graag met de fiets. De routes hier zyn alle 3 kort en alleen singletrack. Lange afstanden ry ik niet. Dus lykt my dat 26 ook gewoon het beste by my past. Vind de fietsen van tegenwoordig ook, tja beetje tegenvallen kwa uiterlyk. Of er zit een lelyke kronkel in het frame of ze lyken allemaal op elkaar. Het onderscheidende dat je vroeger had per merk is weg. Tzyn net autos wat dat betreft. Die lyken nu ook allemaal op elkaar.
Balen dat je idd tzt gedwongen wordt naar wat anders by nieuwe fiets. Ik hou niet van dwang..😡
Er zit by my geen financiele reden achter in elk geval.
Ik ziet goed op wat ik nu heb. Tot nu toe heb ik niks gevonden waar ik goed op zit. Is moeilijk ook voor vrouwen. Vrouwenbikes is minimale keus en zien er vaak uit als kleutertuug.. mannenframes passen weer niet ( behalve die ik heb dan). De geonetrie van de bikes van nu is ook allemaal ouwelullenstijl lijkt wel. Niks écht sportiefs meer. Jammer want dat heb ik dus net nodig..
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29780
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik geef niet graag teveel geld uit, maar al die 26" rijders, dat zijn dus echte vrekken!
Die rijden voor een prikkie op goedkope leftovers die de rest van de fietsers niet meer willen. :winkie:

En uiteraard heel creatief om dit allemaal te rechtvaardigen
https://m.facebook.com/DeVrekkenclub/?locale2=nl_NL
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7341
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Ik heb nog bewust een 26" fourcross om sporadisch op pumptracks te gebruiken, maar verder 27.5 (2015~) en 29 (2013~).

Als je naar een moderne (X)XL kijkt, kun je niet anders dan concluderen dat alle 26 gewoon te klein waren. Mijn laatste 29 (2019) heeft 80mm (!) meer reach, >2 graden slacker, ... En is f****ing brilliant...

Of je dat ook met 26" kan realiseren...
1) ik betwijfel het,
2) je mist dan hoe een 29" door de 'rough stuff' walst (worden voornamelijk enduro en DH tracks mee gereden).
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Benji83
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: vr 22 maart 2019, 17:15
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL 6.0

Hier bewust 26", ben me er zeer van bewust dat hij te klein is, maar dat is mijn budget ook.
Robertdj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 445
Lid geworden op: vr 2 augustus 2013, 16:02
Mijn mountainbike: project12, Bird

Ik laat mijn vriendin bewust op een 26er rijden, telt dat ook?
Ze heeft een wat 'statischere' zitpositie die denk ik wat minder goed uit komt met grotere wielen en moderne geo.
Desalniettemin houd ik aangeboden 27.5" LTHT's in haar maat nauwlettend in de gaten. :D
Gebruikersavatar
Linc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 174
Lid geworden op: ma 9 juli 2018, 16:12

Ik rij ook nog steeds met 26" wielen. Fiets is nog prima voorlopig, misschien volgend jaar eens kijken naar een andere fiets.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10359
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ik heb een 26" hardtail gehouden, bewust, voor mijn dochter van 1,62m. Ideaal maatje, leuk fietsje om af en toe eens een stukje mee te fietsen. Ook zoonlief klom er graag mee in de bergen, maar die is inmiddels 1,70, en er nu uitgegroeid.
Voor mezelf, 1,68m, al een jaar of 8 geleden afgestapt van 26", even bewust. Eerst nog even 27,5" gereden, maar 29" bevalt toch het best.

Zoals hierboven al gezegd werd: hoe bewust rijdt iemand 26" als hij/zij 'gewoon is doorgereden' op de oude 26" fiets, en nog niet heeft geproefd aan een nieuwe moderne 29"-er? Qua rij-eigenschappen op XC gebied heeft een moderne 29" gewoon teveel dikke strepen voor op 26". Of je moet dus echt klein zijn, of een zeer krap budget hebben, waardoor de 29" maat niet goed uit de verf zou gaan komen, dan is 27,5" nog een aardig alternatief (want er is nieuw helemaal geen fatsoenlijke 26" meer te koop, je 'moet' dus wel 27,5" 'accepteren').
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5831
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Ik ben mij er goed van bewust dat ik een 26er rij... :lol: :lol: :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
FracKture
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 153
Lid geworden op: wo 22 februari 2012, 01:10

Jahoor!
Afbeelding

Dit dinosaurusje is zeer bewust op 26" wielen geplaatst. Mijn doel was om een 'klunker' op te bouwen, zoals de eerste mountainbikers dat deden. Om hiermee zo old school mogelijk te gaan, heb ik er expres voor gekozen om alleen een terugtraprem te gebruiken.
Natuurlijk kwamen de eerste mountainbikers er ook al gauw achter dat handbediende remmen (inclusief vóórrem!) beter waren.. net zoals versnellingen.. en een paar jaar later ook de 29'ers.

Maar deze dus nog zo oud en simpel mogelijk!

Ik heb gelukkig wel een 29'er, met veel veerweg, grote schijfremmen, veel versnellingen en een dropper. (maar wel staal en hardtail :roll: )En die zal ik ook zeker het meest blijven gebruiken. Maar soms is het gewoon leuk om op deze fiets weer te leren waarderen wat voor technieken we tegenwoordig allemaal hebben :lol:
______Honzo ______ Jake______ Unit
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16039
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

cheeta schreef: vr 12 juli 2019, 18:02 Of je dat ook met 26" kan realiseren...
1) ik betwijfel het,
2) je mist dan hoe een 29" door de 'rough stuff' walst (worden voornamelijk enduro en DH tracks mee gereden).
Toch zit een heel groot gedeelte van het 29er effect in geometrie en vering.



En gezien ik nog 30 stuks 26" banden op moet rijden, staan er hier in huize TB nog 6 sets wielen voor 26". Die ook nog in diverse fietsen passen. Die fietsen zijn dan wel ook voor 27,5" geschikt.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
slapbandje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 15 augustus 2014, 18:22
Mijn mountainbike: Te veel

Zo nu en dan trek ik een van de Muddy Fox'jes of een van de Klein's uit de garage om een kort ritje te maken. Allemaal 26".
In het bos cq. op onverhard terrein komen ze niet meer, daarvoor hecht ik teveel waarde aan het heel houden van mijn jeugdsentiment.
Af en toe de draaiende delen soepel houden en weer even proeven aan hoe het 'vroeger' was.
Geld moet rollen. Bij voorkeur op noppenbanden.
Gebruikersavatar
hans33sw
All rounder
All rounder
Berichten: 129
Lid geworden op: do 3 januari 2013, 02:29
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega

Ja. Ook hier een bewuste 26 rijder. Vanwege de combi geld en beleving. Ik vindt het genieten om over wortels te klabapperen, rotsen te voelen. Lekker werken.
Ik fiets dan ook geen wedstrijden en de fun factor is bij mij belangrijker dan de strava boy uithangen.

Maar goed. Rijd dan ook dagelijks in een 35jaar oude auto vanwege diezelfde "betrokkenheid", draai nog plaatjes, rook nog pijp, drink nog single malts, kus nog Frans.
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

hans33sw schreef: do 18 juli 2019, 10:26 ....kus nog Frans.
Afbeelding
Ieder zijn smaak natuurlijk :winkie:



Maar ik heb het idee opgepakt om met mijn dirtjumper (26", 100mm hardtail) ook rock gardens e.d. te nemen, en ik merk daar toch wel enorm veel verschil t.o.v. mijn Freeride fiets (26", 180mm fully). Er liggen natuurlijk andere banden op, maar verder is de wielmaat identiek.
Toch rol ik prima over een rockgarden heen met 26" wielen.
Ik wil niet ontkennen dat dat met 27,5 of 29" wielen misschien nog iets makkelijker gaat (logica), maar ik ben eigenlijk al best tevreden over de huidige setup en kan m.i. veel meer winnen door mijn skills te verbeteren dan door grotere wielen te kopen (Bike kan overigens gewoon 27,5" aan).

Afbeelding

2e rockgarden liggen de grootste stenen.
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Ik heb mijn 26” nog in gebruik als recreatiefiets voor naar t strand enzo. Wat dikker gelzadel erop gezet zodat je geen fietsbroek nodig hebt, de banden op 2.3 bar...en gaan!

Rijdt nog prima. En zou ook op de trail nog kunnen, maar daar heb ik mn 27.5 voor die daar toch wel lekkerder werkt vind ik.

Grappig om te lezen dat er nog best wat mensen met 26” rijden. En dan bewust ook. ;) ...en ik noemde dat al es eerder in ‘n ander topic, maar ik heb mijn forumnaam hier destijds gekozen als knipoog naar de ‘discussie’ 26-29”. Toch leuk dat dit nog steeds zo nu en dan terug komt, zij het hier dan niet als twistpunt.
Plaats reactie