V-Brakes of schijfremmen?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

venom schreef: do 11 juli 2019, 14:22... dat ik remblokjes verslijt bij de vleet in de winter.
Dat lukt met schijfremmen ook....
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

cheeta schreef: do 11 juli 2019, 17:14
venom schreef: do 11 juli 2019, 14:22... dat ik remblokjes verslijt bij de vleet in de winter.
Dat lukt met schijfremmen ook....
Maar je velgen slijten niet.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4076
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Je kunt voor de kosten van een upgrade naar schijfremmen voor 26" nog wel een wielsetje wegslijten volgens mij.
In de bagger vreet je ook schijfremblokjes....en die zijn een stuk duurder als V brake blokjes.
Ik zou lekker doorrijden en blokjes en evt (budget) wielset vervangen als de fiets verder goed bevalt.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik dacht ineens aan BB7 mech. schijfremmen.
Die remmen goed en je kunt je eigen hendels blijven gebruiken. Groot voordeel als je geïntegreerde shifters hebt.
Nadeel is dat je het terugstellen vd blokjes zelf moet instellen (draaiknop op de remklauw).
Dat is in de winter meteen een voordeel, je kan de slijtage vd blokken beperken door de blokjes wat ruimer te stellen.

Maar het blijft financieel een scheve zaak.
Vandaar mijn advies om aan een nieuwe fiets te gaan denken.
Er zijn meer fietsen waar je lekker op zit.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
venom
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 264
Lid geworden op: wo 19 december 2007, 20:45
Mijn mountainbike: Gazelle W2

Shifters idd los van remhendeld.
Ik heb vooralsnóg geen andere bike gevonden waar ik goed op zat helaas. Is voor vrouwen zwz veel moeilijker dan voor mannen. Vrouwen fietsen zyn er zeer beperkt ( of zien eruit als veredelt kleutertuug) ivm heren en heren passen vaak niet goed ( behalve die ik heb dan). Merida kona trek cannondale cube.. nog niks gevonden.
Ik zit kwa maat tussen 2 framematen in..😔
Bovendien bevalt het superwendbare van 26 inch me wel erg. Ik ry toch vnl korte ritten en singletrack. Geen lange afstand.
Naven zyn deore denk ik. Ik neem aan niet schyfrem voorbereid?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Fotos?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
hebin029
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 661
Lid geworden op: za 28 juli 2007, 16:28
Mijn mountainbike: Scott Scale 910, Rocky Mountain Element Team, GT Zaskar 1993, GT Zaskar LE 1995 en GT Zaskar 1997
Contacteer:

Mijn modder/winterfiets heeft juist geen schijfremmen, maar oldschool HS33.
Juist omdat remblokken in modder vreselijk snel slijten en aanlopen. Met V-brakes of HS33 stuk minder last van.
Daarnaast vrouwenfietsen: Ik heb nog nooit een echte vrouwenfiets gehad. Geen mountainbike, geen racer. Kwestie van goede maat frame, al is dat met mijn 163cm al lastig genoeg, en eventueel wat kleine aanpassingen (kortere stuurpen of ander zadel, al rijd ik ook gewoon met herenzadel)
Daarom ook nog altijd op 26” .
Dus als ik jou was zal ik niet mijn hoop vestigen dat schijfremmen in jouw geval de oplossing is.
Eerst doen, dan denken
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Voordat ik schijfremmen had, remde ik ook met HS33.
Ik versleet ongeveer 1 velg per jaar. (en een handvol remblokjes).
Voor mij nooit meer velgremmen!
(maar voor mij ook nooit meer 26")
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

venom schreef: vr 12 juli 2019, 17:38 Ik heb vooralsnóg geen andere bike gevonden waar ik goed op zat helaas. Is voor vrouwen zwz veel moeilijker dan voor mannen. Vrouwen fietsen zyn er zeer beperkt ( of zien eruit als veredelt kleutertuug) ivm heren en heren passen vaak niet goed ( behalve die ik heb dan). Merida kona trek cannondale cube.. nog niks gevonden.
Ik zit kwa maat tussen 2 framematen in..😔
Ik weet niet wat je fout doet, maar ik kan je op vrijwel iedere fiets precies zo zetten als je nu zit.

Dat vergt wat aanpassingen soms, andere stuurpen, ander stuur, zelfs andere zadelpen, maar het is gewoon mogelijk.

Ik zie dat je op zoek bent naar een dubbelgeveerde Gazelle. Let er wel op dat de bouw van die fiets anders is, dus dat je ook niet zomaar dezelfde zithouding hebt!! Ook daar moet je aanpassingen gaan doen. Overigens is dat wel een erg goede, maar zwaar onderschatte fiets geweest. Maar vergeleken met een moderne fiets is het een hopeloos geval... .


Ik voorzie mijn enigszins kritische vriendin al weer een kleine 10 jaar van fietsen en soms is het even sleutelen en ondanks dat geen van die fietsen helemaal overeen komt met een andere, heb ik haar altijd wel goed gekregen op die fietsen. De enige waar ze geen vriendjes mee kon worden wat een dubbelgeveerde 26".
Daarnaast nog wel een hele hoop meer dames (en heren) geholpen aan de juiste fiets. Weinig klachten gehad.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Keramische velgen, daar slijt je niet zo snel doorheen. En het remt als het droog is net zo goed als goede schijfremmen. Bij nat weer was het nadeel wel dat ik iedere 25 km moest stoppen om voor en achter een paar nieuwe remblokken in de cartridge te schuiven 😂
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Los vd verkrijgbaarheid hebben keramische velgen nog wel een paar problemen.
De keramische coating springt los bij steenslag of bij een flinke klap op een wortel.
Verder zijn ze Duur.
Als je besluit met velgremmen te blijven rijden, maar dan met een setje ketamische velgen, dan zit je aan eenzelfde bedrag als een ombouw naar schijfremmen.
Er is een reden waarom we vandaag met schijfremmen remmen. (En dat is geen marketing)
Go with the flow, geen Don Quichot spelen.

En dat geldt ook voor de rest vd fiets.
Luister naar Lars (wat zeg ik nu)
Dames mtb's en racefietsen bestaan niet, alleen herenfietsen met leuke kleurtjes en goedkope onderdelen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ThaSingleTrackMastah schreef: za 13 juli 2019, 16:24 Los vd verkrijgbaarheid hebben keramische velgen nog wel een paar problemen.
De keramische coating springt los bij steenslag of bij een flinke klap op een wortel.
Als het lukt, zoek een setje Ryde CSS velgen, ook een coating met betere remkracht en goede duurzaamheid, maar die springt er niet af.


Maar los daarvan: andere fiets.



ThaSingleTrackMastah schreef: za 13 juli 2019, 16:24 Luister naar Lars (wat zeg ik nu)


Volgens mij zijn we het 98% van de tijd eens en wat jij niet weet, weet ik en andersom.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Lars TB schreef: za 13 juli 2019, 16:34 ...
ThaSingleTrackMastah schreef: za 13 juli 2019, 16:24 Luister naar Lars (wat zeg ik nu)


Volgens mij zijn we het 98% van de tijd eens en wat jij niet weet, weet ik en andersom.
Beetje gekheid moet kunnen, ik was deze vergeten :tong
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie