Zijn er nog bewuste 26” wielmaat rijders?

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
venom
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 264
Lid geworden op: wo 19 december 2007, 20:45
Mijn mountainbike: Gazelle W2

Zijn er nog mensen die bewust een 26-er blyven rijden?
Of is/ wil iedereen al over op 27.5/29”?
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

Een vriendin van me rijdt bewust 26" op haar downhillfiets (maatje S). Ze is klein en vindt de wendbaarheid prettig.

Edit: En verder een handvol vrienden uit het minst actieve fietsgroepje ooit, die zo weinig fietsen dat ze de noodzaak niet zien. :bier:
Laatst gewijzigd door Bokmaaa op do 11 juli 2019, 14:19, 1 keer totaal gewijzigd.
BrianW
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 409
Lid geworden op: vr 19 augustus 2016, 22:34

Als je met bewust bedoelt dat ik me ervan bewust ben dat ik geen geld heb voor een nieuwe fiets, dan wel :-D
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

BrianW schreef: do 11 juli 2019, 14:19 Re: Zijn er nog bewuste 26” wielmaat rijders?Citeer Bokmaaa
door Bokmaaa » do 11 juli 2019, 13:18
Ook al zou je er wel het geld voor hebben dan dat mooi in de zak houden als je oude fiets niet echt versleten is.
Voor het recreatieve gebruik zijn al die ontwikkelingen c.q. veranderingen onzin.
Zeker dit geval is een mooi voorbeeld van het wiel op nieuw uitvinden.
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2176
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Ja,
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Ja, ik ook :)
Heb ook een tijdje 27,5 op dezelfde bike gereden als later weer 26, en vond er te weinig voordelen aan zitten om op 27,5 te blijven rijden.
Nu ook mijn Freeride / DH fiets op 26" terwijl het frame 27,5 aan kan.
Mijn dirtjumper is 26" en mijn trialbike is zelfs 24" :D
Oh, en dan ga ik nu een hardtail opbouwen, ook 27,5" frame met 26" wielen ;)
Nils W
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 4 november 2009, 00:31
Mijn mountainbike: Bulls Copperhead3+, Idworx Alpine Rohler en Liteville301 mk5, Trek Remedy 8

Hier ook nog 3x 26" :-q

Mijn huidige fietsen voldoen nog prima, dus nog geen 'noodzaak' om nieuw te kopen
Bovendien ben niet al te groot (172 cm) en een klein frame met 29" wielen staat mij niet aan.

27,5" heeft zeker mij aandacht, al is het maar omdat de reguliere shops steeds minder 26" banden verkopen, maar ik heb nog ff geen zin om daar veel geld aan uit te geven.
Johan !!
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: wo 4 april 2018, 22:10
Mijn mountainbike: Stevens Fatbike & Xtrail mud9

Hier ook nog gewoon 26 " alhoewel die wel 4 "en 4,8 "breed zijn
Mijn HT 26 " gebruik ik bijna niet meer ,alles op de fatbike :) tegenwoordig
En de vrouw ook op 26 " haar fiets is nog hartstikke goed en geen reden om die te vervangen
lightrider
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 544
Lid geworden op: do 19 januari 2006, 11:08
Mijn mountainbike: Ritchey Plexus, P29-er en SwissCross Disc...

Ik ben één van de weinigen van mijn vrienden die de wielmaat niet echt van belang vind.
Oke, ik heb nu alle maten wel staan maar voor het echte verschil te merken fiets ik tegenwoordig te weinig.
Wel wil ik weer een echt goede 26" opbouwen omdat ik nog vele onderdelen heb liggen.

Volgens mij is het echter met terug werkende kracht onmogelijk met 26" te rijden als ik vrienden van mij moet geloven...

Toch maar het tegendeel gaan bewijzen
Afgesloten hoofdstuk met een Plexus aan de muur en P29-er en SwissCross in de schuur

Flowtrail is de Volkswagen Golf van het mountainbiken. Niks verkeerds mee in de basis, maar zooooo voorspelbaar en saai.
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Ik vond dit topic wel erg interessant om in mee te discussieren :D


viewtopic.php?f=7&t=142402
Gebruikersavatar
slapbandje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 15 augustus 2014, 18:22
Mijn mountainbike: Te veel

lightrider schreef: vr 12 juli 2019, 07:46 Volgens mij is het echter met terug werkende kracht onmogelijk met 26" te rijden als ik vrienden van mij moet geloven...
Ik zou andere vrienden gaan zoeken. :bier:
Geld moet rollen. Bij voorkeur op noppenbanden.
BrianW
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 409
Lid geworden op: vr 19 augustus 2016, 22:34

Tsjibiti schreef: do 11 juli 2019, 19:58 Ook al zou je er wel het geld voor hebben dan dat mooi in de zak houden als je oude fiets niet echt versleten is.
Voor het recreatieve gebruik zijn al die ontwikkelingen c.q. veranderingen onzin.
Zeker dit geval is een mooi voorbeeld van het wiel op nieuw uitvinden.
Op vakantie in Portugal had ik een 29er gehuurd, en ik vond het toch wel een flink verschil. Ik ben ook lang, dus een 29er 'past' mij wel goed. Dat gezegd hebbende fiets ik toch het meest, en met het meeste plezier op m'n dirt jumper, en dat is een soort kinderfiets voor mij :-D
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16700
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Natuurlijk is er een verschil, zeker tussen 26" en 29". Dat verschil in diameter is te groot om er niets van te merken (let op dat ik het woord verschil gebruik, en niet beter of slechter ;-)).
Maar parallel aan de verschuiving naar grotere wielmaten is er een ontwikkeling in geometrie geweest (en nog aan de gang). Daardoor worden soms verschillen in rijgedrag toegeschreven aan de verkeerde redenen.

Maar over tegenwoordig bewust 26er rijden: ik denk dat de meesten die nog met 26" wielen onderweg zijn gewoon nog geen reden gezien hebben om over te stappen. Nieuw zijn er niet veel hoogwaardige 26" fietsen meer te koop, dus zodra je aan een nieuwe fiets toe bent "moet" je wel naar op z'n minst 27.5".

Zonder goed vergelijk is er ook niks mis met een 26er, die fiets rijdt natuurlijk nog net zo goed of slecht als voor er grotere wielen in beeld kwamen. Ik ben ook relatief lang naar volle tevredenheid met 26ers doorgereden. En nog steeds zie ik geen principieel bezwaar om dat te doen.
Maar met de (min of meer noodgedwongen) overstap naar een 29er voelde ik wel onmiddelijk de voordelen van grotere wielen en een modernere geometrie. Toen ik daar eenmaal goed aan gewend was en weer eens op mijn 26er reed was dat in de meeste opzichten toch echt een stap terug.

Dus wanneer rijd je bewust nog 26"?
Imo pas als je een goede vergelijking hebt gemaakt met grotere wielmaten en dan toch kiest voor 26". Gewoon tot nu toe doorgereden hebben op je 26er is geen bewuste keus, je hebt namelijk geen goed beeld van wat het alternatief betekent. Je rijdt nog steeds op die 26er omdat je geen budget en/of reden voor een nieuwe fiets had/zag. Dat is niet hetzelfde als bewust kiezen.

Overigens is dit niet als kritiek bedoeld, maar om aan te geven dat voor een bewuste keuze ook het alternatief goed geprobeerd moet zijn. En dat is dus niet een incidenteel ritje op een fiets van een ander waar je amper aan gewend bent en die waarschijnlijk niet eens goed op jou afgesteld is.

Met mensen die bewust ergens voor kiezen heb ik geen moeite, integendeel :-q
Bewust hun eigen afwegingen maken en daarop hun keuzes baseren zouden veel meer mensen moeten doen, in plaats van maar mee te lopen met wat toevallig in is... (jaja, ik heb het nu even niet over een wielmaat, wat natuurlijk maar een futiliteit is waarover we ons op fora lekker overmatig druk kunnen maken :wink: ).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Ruben L
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: wo 16 maart 2011, 16:49

Mark-V schreef: do 11 juli 2019, 21:42 Oh, en dan ga ik nu een hardtail opbouwen, ook 27,5" frame met 26" wielen ;)
De mijne is precies andersom (Surly Troll met Reba vork)

Bewust 27.5" wielen puur om mee te mtben, bewust 26" frame om er ooit nog een oldskool 26" stalen allroad reisfiets van te kunnen maken. Heb de ongebruikte starre vork er nog bij, zowel vork als frame hebben 100.000 nokjes en Rohloff uit mijn woon-werkfiets kan er in principe ook nog plug & play in :)
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Mark-V schreef: do 11 juli 2019, 21:42Oh, en dan ga ik nu een hardtail opbouwen, ook 27,5" frame met 26" wielen ;)
Had ik ook gedaan; winterfietsje opgebouwd uit parts die ik heb liggen, goedkoop 27,5 Cube frame van BD.
Zolang je maar niet te plat in de bochten gaat liggen gaat het wel..
Meer pedalkick dan ik gewend ben, de brackethoogte die door de kleinere wielen lager uitkomt merk ik duidelijker dan ik op rekende.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Plaats reactie