beetje filosofische vraag

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Hier nog een Tallboy eigenaar. Ook de 27+ versie gekocht. Voor in Nederland rij ik echter met 29" wielen; die plus banden zijn me veel te log. Gewoon met 130 mm vork (en dan de flip chip op standje 27+ laten staan zodat de geo niet veranderd).
Ik kies ervoor om de 27+ wielen te houden. Over 6 weken naar de Pyreneeen, en dan gaan ze er mooi weer onder voor wat extra grip en zekerheid. Met deze wielen is het een totaal andere fiets namelijk!
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Ramonn
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 16 juni 2019, 13:35
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 CC en een SC Heckler 9 C

38x10 schreef: do 20 juni 2019, 19:39 Hier nog een Tallboy eigenaar. Ook de 27+ versie gekocht. Voor in Nederland rij ik echter met 29" wielen; die plus banden zijn me veel te log. Gewoon met 130 mm vork (en dan de flip chip op standje 27+ laten staan zodat de geo niet veranderd).
Ik kies ervoor om de 27+ wielen te houden. Over 6 weken naar de Pyreneeen, en dan gaan ze er mooi weer onder voor wat extra grip en zekerheid. Met deze wielen is het een totaal andere fiets namelijk!
Goed om te lezen. Ben dus hetzelfde van plan. En dan de 27+ wielen op de te bouwen HT. Dus de flipchip blijft zoals hij nu is ongeacht de wielen die ik gebruik?
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Feitelijk wat je fijn vindt. Flip-chip niet wijzigen = bottom bracket een cm hoger maar geometrie blijft gelijk. Flip-chip omzetten (en 130 mm vork houden) = fiets gaat ca. een graadje naar achteren (iets slacker dus), BB zal ca op gelijke hoogte als met de 27+ wielen zijn dan.
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Hilhoven
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: di 12 juli 2005, 13:38

Ik heb er een 140mm vork in zitten met 27+ wielen. Ik heb veel geëxperimenteerd met de settings. Uiteindelijk vond ik met een 130mm vork en de chip op de lage stand, de fiets het beste. Alleen door het lagere bracket had ik nogal wat pedal strikes. Uiteindelijk dus een cm meer vork, waardoor het bracket omhoog kwam. Ik zou gewoon lekker experimenteren met die chip. Voor een euro of 50 kan je ook je vork travel wijzigen.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Tweede fiets zo kiezen dat je eigenlijk alle onderdelen kunt uitwisselen (wielen, vork, zadelpen, stuur, drivetrain, ...). Heb je altijd de mogelijkheid om onderdelen te lenen van fiets A als er iets aan B kapot is maar die wel de voorkeur geniet.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Ramonn
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 16 juni 2019, 13:35
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 CC en een SC Heckler 9 C

Fijn om te zien dat ik hier snel en makkelijk goede tips kan krijgen! Reuze bedankt.

Zou ik zelf nog veel plezier gaan beleven aan een HT naast mijn tallboy? Doel van de tallboy was eigenlijk 1 fiets voor alles.

Food for thought in ieder geval.
Hilhoven
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: di 12 juli 2005, 13:38

Als je in de winter fietst, kan je je tallboy sparen en in het echt slechte weer je goedkopere hardtail pakken. Zo doe ik dat al jaren en houd de hardtail rijdend met "gedowngrade" onderdelen
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Ramonn schreef: do 20 juni 2019, 21:37 Fijn om te zien dat ik hier snel en makkelijk goede tips kan krijgen! Reuze bedankt.

Zou ik zelf nog veel plezier gaan beleven aan een HT naast mijn tallboy? Doel van de tallboy was eigenlijk 1 fiets voor alles.

Food for thought in ieder geval.
Nee, maar meer fietsen is leuk en er komt gegarandeerd een dag dat er iets aan je tallboy stuk is en dan wil je net gaan fietsen.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1740
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

Ramonn schreef: do 20 juni 2019, 21:37

Zou ik zelf nog veel plezier gaan beleven aan een HT naast mijn tallboy? Doel van de tallboy was eigenlijk 1 fiets voor alles.

Food for thought in ieder geval.
Ligt natuurlijk aan je voorkeuren, maar een hardtail met de geometrie van een Chameleon is leuk naast iedere andere fiets. En dan heb je ook nog de optie om singlespeed te rijden!

Daarnaast is het leuk/uitdagend om fullies bij te houden op een hardtail. Heel wat leuker om mee te spelen op asfalt als je door slecht weer of tijdgebrek niet off-road kan. Stukken fijner op een BMX baan. Je wordt een betere fietser als je af en toe eens wat lessen leert op een andere fiets. En zo kan ik nog wel meer argumenten noemen om de aanschaf van een Chameleon te verantwoorden, heb ik zelf toevallig onlangs nog moeten doen :bier:

Goed plan dus :-q

Er komen overigens nieuwe kleuren aan voor de Chameleon heb ik begrepen. En de nieuwe Specialized Fuse is misschien ook een goeie optie!
Het is hier geen ponykamp!
Ramonn
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 16 juni 2019, 13:35
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 CC en een SC Heckler 9 C

[/quote]

Ligt natuurlijk aan je voorkeuren, maar een hardtail met de geometrie van een Chameleon is leuk naast iedere andere fiets. En dan heb je ook nog de optie om singlespeed te rijden!

Daarnaast is het leuk/uitdagend om fullies bij te houden op een hardtail. Heel wat leuker om mee te spelen op asfalt als je door slecht weer of tijdgebrek niet off-road kan. Stukken fijner op een BMX baan. Je wordt een betere fietser als je af en toe eens wat lessen leert op een andere fiets. En zo kan ik nog wel meer argumenten noemen om de aanschaf van een Chameleon te verantwoorden, heb ik zelf toevallig onlangs nog moeten doen :bier:

Goed plan dus :-q

Er komen overigens nieuwe kleuren aan voor de Chameleon heb ik begrepen. En de nieuwe Specialized Fuse is misschien ook een goeie optie!
[/quote]

Kijk, dat is fijne motivatie. Nu kan ik bijna niet anders meer dan dit project uitvoeren:-) Ik heb de specialized fuse even opgezocht, ziet er ook goed uit! Voordeel van nieuwe kleuren van de Chameleon is dat ik misschien een oudere kleur goedkoper kan vinden. Dus dat zou mooi zijn.

Binnenkort de wielen spaken van de Tallboy en dan door met dit project! Als ik de keuze voor het frame gemaakt heb kom ik vast weer terug met wat vragen over bepaalde onderdelen keuzes. Al heb ik dus bijna alles al.

Nodig is dan nog stuur en vork. Zadel en zadelpen. De rest is er allemaal.
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1740
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

Ramonn schreef: vr 21 juni 2019, 13:19Voordeel van nieuwe kleuren van de Chameleon is dat ik misschien een oudere kleur goedkoper kan vinden. Dus dat zou mooi zijn.
Een oude kleur, mét korting, is nog steeds prijzig. En als je er geen kunt vinden met de juiste dropouts voor jouw wielmaat moet je die ook nog eens kopen (€90,- of zoiets).

Ik kan een Chameleon van harte aanbevelen, maar er zijn goedkopere opties (NS bikes bijvoorbeeld). Of een weinig gebruikt frame van https://bikemarkt.mtb-news.de
Het is hier geen ponykamp!
Ramonn
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 16 juni 2019, 13:35
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 CC en een SC Heckler 9 C

Enige vertraging in de wielbouw voor de tallboy. De naven duren langer. Ik had gezien dat onyx met een nieuw type komt. Vesper. Die zijn een stuk(je) lichter. Ik kon mijn bestelling nog omzetten. Maar ze leveren nu alleen nog 32 gaats en voor 28 gaats moet ik 4 weken wachten. Plan is de voor mij perfecte fiets te maken dus dan beter even wachten.

Nu ik moet wachten wat extra tijd om na te denken over de tweede fiets die ik wil bouwen van de overgebleven onderdelen. Mijn idee was dus de chameleon, oid voor de 27+ wielen. Maar ineens dacht ik dat een SC 5010 ook wel heel cool zou zijn. En daar passen volgens mij ook alle onderdelen die ik heb op. Tallboy voor XC achtige ritten in NL. 5010 voor trips naar het buitenland en om door vrienden te laten gebruiken als we samen fietsen.

Nog een aantal weken voor gedachten en twijfels.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ramonn schreef: wo 10 juli 2019, 17:48 Enige vertraging in de wielbouw voor de tallboy. De naven duren langer. Ik had gezien dat onyx met een nieuw type komt. Vesper. Die zijn een stuk(je) lichter. Ik kon mijn bestelling nog omzetten. Maar ze leveren nu alleen nog 32 gaats en voor 28 gaats moet ik 4 weken wachten. Plan is de voor mij perfecte fiets te maken dus dan beter even wachten.

Nu ik moet wachten wat extra tijd om na te denken over de tweede fiets die ik wil bouwen van de overgebleven onderdelen. Mijn idee was dus de chameleon, oid voor de 27+ wielen. Maar ineens dacht ik dat een SC 5010 ook wel heel cool zou zijn. En daar passen volgens mij ook alle onderdelen die ik heb op. Tallboy voor XC achtige ritten in NL. 5010 voor trips naar het buitenland en om door vrienden te laten gebruiken als we samen fietsen.

Nog een aantal weken voor gedachten en twijfels.
mag ik je vriend zijn :tong
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Ramonn
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 16 juni 2019, 13:35
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 CC en een SC Heckler 9 C

Nog een aantal weken voor gedachten en twijfels.
[/quote]mag ik je vriend zijn :tong
[/quote]

Waarom niet
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

:-q
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie