Garmin edge 530

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

hurck schreef: do 4 juli 2019, 11:32 Activiteit moet niet openbaar gezet worden in connect. Wel strava toegang geven tot connect. Al mijn ritten staan prive, en connect zet die ook zo in strava.
Dan is dat ergens in de loop der tijd aangepast. In het begin (opa heeft het over 2013) zag je mooi niks als je connect niet standaard op openbaar stond.
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
Dunc@n
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 333
Lid geworden op: di 10 september 2013, 09:09
Mijn mountainbike: GT Sensor Expert; Koga Beachracer; Giant Defy

gpsguido schreef: do 6 juni 2019, 20:01
Op de trail zie je ook welke trail je rijd en welke trails er in de buurt zijn.
met mijn Edge 530 (niet mtb) werkt dit met de trailforks app.
In Willingen stonden de nieuwe trails er nog niet in, ik ben deze nu aan het updaten met trailforks.
Afbeelding
Afgelopen weekend voor het eerst met de 530 in Brilon en Winterberg geweest. Hier voor het eerst de trailforks app aan het werk gezien. Zoals hierboven al aangegeven wordt je netjes geinformeerd als je in de beurt van een trail komt. Echter, sinds ik weer thuis ben krijg ik dit scherm nogsteeds te zien als de Garmin op auto pauze gaat. Zelfs 400km verder en met profiel racefietsen blijft hij de kaart met de panorama trail en Achterbahn weergeven zogauw ik stil sta (exact zoals op bovenstaande foto). Iemand enig idee hoe dit te stoppen?
Serieuze Wielerliefhebber zonder Ambitie
Kienhu01
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 40
Lid geworden op: wo 2 januari 2019, 00:19

Tijgerhaai schreef: do 4 juli 2019, 11:46
hurck schreef: do 4 juli 2019, 11:32 Activiteit moet niet openbaar gezet worden in connect. Wel strava toegang geven tot connect. Al mijn ritten staan prive, en connect zet die ook zo in strava.
Dan is dat ergens in de loop der tijd aangepast. In het begin (opa heeft het over 2013) zag je mooi niks als je connect niet standaard op openbaar stond.
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb de Garmin opnieuw ingesteld en Strava is gewoon goed gekoppeld, echter krijg ik nog steeds mijn kaart niet in Strava te zien. Heel frustrerend dit zeg.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Voor de duidelijkheid. Om je activiteit op Strava te zien moet je Strava (de app/website) koppelen aan Connect (app/website) Daarnaast kan je je Edge koppelen aan Strava om routes ed. te downloaden. Voor zo ver ik weet wordt met die koppeling geen activiteit op Strava gezet.

Dus kijk even op Strava https://www.strava.com/settings/profile of onder "Sociale koppelingen" Connect gekoppeld staat.
◼︎ Go round the outside.
Kienhu01
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 40
Lid geworden op: wo 2 januari 2019, 00:19

Tijgerhaai schreef: vr 5 juli 2019, 11:14 Voor de duidelijkheid. Om je activiteit op Strava te zien moet je Strava (de app/website) koppelen aan Connect (app/website) Daarnaast kan je je Edge koppelen aan Strava om routes ed. te downloaden. Voor zo ver ik weet wordt met die koppeling geen activiteit op Strava gezet.

Dus kijk even op Strava https://www.strava.com/settings/profile of onder "Sociale koppelingen" Connect gekoppeld staat.
Bij de 1e echte lange rit zie ik de GPS gegevens wel op de kaart. Ik heb het vermoeden dat het te maken heeft met de privacy zone die ik heb aangemaakt. Deze is relatief groot en alles binnen dit gebied neemt hij dus ook niet mee naar Strava. Bedankt voor het meedenken!
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Dat klop, maar als je dan op je activiteit klikt zou jr zelf wel moeten zien wat je gedaan hebt. Privé zone is sowieso een goed idee. :-q
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, van Edge naar Connect (prive) en van Connect naar Strava (ook prive).
LIjkt mij het beste/verstandigste, zo heb ik het dan ook ingesteld, werkt als een speer.
Dan kan je in Strava ervoor kiezen de rit openbaar te maken (of alleen voor je volgers), zodat niet ieder ritje naar de bakker in Strava komt.
Let op, je komt alleen in de lijsten van Strava voor als je de rit openbaar maakt.
Niet vergeten in Strava je privacy zone in te stellen.
Dan blijft je huis adres (en je schuur) gemaskeerd, zodat je fietsen niet "geleend" worden ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
worstkaas
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 527
Lid geworden op: wo 23 april 2014, 12:36
Mijn mountainbike: Canyon Lux 2019

Heeft de 530 een betere gps ontvanst dan de 520?
De 520 wil nog wel eens miszitten bij natte dagen in het dichte bos.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Op natte dagen in een dicht bos is 4 dubbele handicap. Dat je computer er dan naast zit is niet zo gek.

De navigatie computer werkt met satellieten zo'n 35.000 Km boven ons hoofd. De radio signalen daarvan worden gebruikt om uit te rekenen waar je bent op de aarde. Als je minder goed ontvangst hebt wordt de positiebepaling minder nauwkeurig. Op een natte dag heb je minstens bewolking dat is handicap 1. In het bos onder bomen is handicap 2. Een dicht bladerendek maakt het moeilijker hanicap 3 dus. Natte bladen wordt nog moeilijker handicap 4. Mocht het ook nog behoorlijk regenen kan het zo maar zijn dat je unit helemaal niks meer ontvangt. Vroeger met de eerste units zoals mijn Garmin eTrex (eerste generatie) moest je daar niet raar van opkijken. Tegenwoordig zijn de ontvangers een stuk gevoeliger dus daar hebben wij niet snel meer last van.

Ik verwacht niet dat er veel verschil in ontvangst zit tussen de 520 en de 530. Waar je wel naar kan kijken om de nauwkeurigheid te vergroten is kijken met welk systeem je computer werkt. GPS, GLONASS, en Galileo. De eerste units werkte alleen met GPS (het Amerikaanse systeem) Nieuwere systemen kunnen werken met GPS + GLONASS (het Russische systeem) dit verhoogd de nauwkeurigheid omdat je met 2 systemen tegelijk werkt. De laatste generatie kan ook werken met GPS + Galileo (het Europese systeem wat het nieuwste en het meest nauwkeurig is. ook in hoogte)

Kan je 520 dus ook met al deze systemen werken zal je geen beter resultaat krijgen. Kan de 520 niet met GPS + Galileo werken dan zal de 530 mist op deze systemen ingesteld een iets beter resultaat geven. Maar verwacht geen wonderen. De boven genoemde problemen met natten blaadjes ed. blijf je houden.

Wat ook bijdraagt aan het "mis"zitten is welk spoor gebruik je? De gene die het opgenomen heeft had ook een afwijking. Als je dat gebruikt op jou computer, die ook een afwijking heeft kan het bij elkaar zomaar eens een afwijking van 20 meter zijn. Daarnaast kan er ook nog een fout in de kaart zitten omdat het pad daar niet op de juiste positie getekend is. Dan ben jij wel op het pad, maar je computer zegt van niet. Enz. Zo kan het zo maar zijn dat je drie lijntjes op je scherm ziet. de kaart, de route die je volgt, en waar jij volgens je computer bent geweest.

Wat je ook kan doen is je computer op "leg vast op de weg" (of zoiets) zetten. Je computer zal dan net als in de auto je positie op het dichtstbijzijnde pad leggen. Probleem daarmee is alleen als de kaart niet klopt, klopt het nog niet. :-D Loop je alsnog je Strava segmentje mis. :D

Lang verhaal kort, het is een indicatie verwacht niet dat het op de meter klopt. :-q
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De gps op "lock on road" zetten is geen oplossing.
De track volgt dan de weg op de kaart. Als je dan ondertussen al 1km op een singletrack rijdt die niet op de kaart staat wordt de gps zich daar ineens bewust van en verspringt naar je echte locatie. Gevolg: een heel foute tracklog. Dit is echt alleen een settung voor op de snelweg, en dan nog...

De 530 en 830 (en 130?) hebben een nieuwe gps chip van Sony.
De 520 en 820 hadden een ontvanger van Mediatek.

Garmin heeft onlangs een update voor de Sony gps ontvanger uitgebracht, die zit in de nieuwe software voor het toestel verwerkt.
Deze is blijkbaar hard nodig om de Sony chip beter (goed) te laten werken.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Zoals vermeld "lock on road" werkt niet goed als de kaart niet klopt. (daarom gebruik ik het ook niet)

En inderdaad vers uit de doos werkte de positie bepaling nog niet vlekkeloos ging nog wel eens aan de drift vooral op GPS + Galileo (heb de 530 sinds deze net uit is) Onder tussen firmware 4.x dat lijkt tot nu toe goed te gaan. Helaas krijg je geen bericht wat er verbeterd is in een nieuwe versie, kan dit zo snel ook niet op hun site vinden. Mijn ervaring met Garmin is wel dat er redelijk snel updates volgen. Dus uiteindelijk komt het goed. Het is tegenwoordig bij alles "normaal" dat men nieuwe producten op de markt gooit en dan wel problemen fixt met updates.
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als het goed is heb je nu gps v2.50.

Over lock on road, veel mtb paadjes staan niet op de kaart.
Of staan alleen als een lijn op de kaart, niet als een pad.
Dus gewoon niet gebruiken.
Als de gps goed is voegt het ook weinig toe.

Jij gebruikt gps+galileo, werkt dat beter dan gps+glonass?
Ik gebruik gps+glonass uit gewoonte. Werkt goed op de etrex30, die kan nog geen galileo. Op de edge 130 daardoor ook maar gekozen voor gps+galileo.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

De Edge 530 draait op het moment: Software is up-to-date. — Versie 4.10.0.0

Toen ik de unit net had werkte GPS+Galileo niet goed dat ging spontaan aan de wandel zat ik volgens de computer een paar honderd meter verderop. Sinds versie 4.10.0.0 werkte het bij mijn laatste rit uitstekend. Bij vrijzicht werd mijn positie keuring op de weg geplot. In het bos hier en daar afwijking van enkele meters. Maar dat kan ook in combinatie met fouten in de OSM kaart zijn. (Hier met de locale routes ben ik bezig het goed te leggen. maar dat is een ander verhaal)

Zie: https://www.strava.com/activities/2601651720 Let niet te veel op de afwijkingen in het Dijkgatbos. De OSM update is nog niet helemaal verwerkt zie ik. Al wijkt het inderdaad wel meer af als de rest van mijn rondje. Dicht bladerdek, dus het verschil tussen vrij zicht en onder bomen wordt meteen duidelijk.

Waarom Galileo? Dat is in principe nauwkeuriger. Maar moet er wel bij zeggen dat het systeem op dit moment nog niet volledig operationeel is. (planning 2020) GPS+GLONASS is op het moment eigenlijk net zo goed zeker met vrij zicht. (maar Galileo wordt dus straks beter) Ik ben gewoon ook gestresseerd in de techniek. Vandaar dat ik er al mee aan het spelen ben. Maar als gezegd het blijft een "indicatie" Het is maar net wil je weten of je links of rechts van het pad rijd, of redelijk in de buurt. :D

Om op de gestelde vraag terug te komen is de 530 beter dan de 520 met positiebepaling? (de 530 werkt wel een stuk sneller) In de praktijk denk ik het niet. Wij als Mountainbikers rijden wat dat betreft in het bos onder moeilijke omstandig heden. Galileo zal daar iets verbetering in brengen maar weer niet zo dramatisch dat je kan zien of je links of rechts om de boom ging. :tong

Meer info: https://www.gps.nl/blog/gps-glonass-galileo.html
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Bedankt voor de link :-q

Lees net op wikipedia dat Galileo inmiddels operationeel is. (nog niet volledig, maar goed genoeg/vercelijkbaar met gps en gloness)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Galileo_( ... iesysteem)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Der_Rudi
All rounder
All rounder
Berichten: 66
Lid geworden op: di 21 juli 2015, 09:36
Mijn mountainbike: YT Jeffsy CF Pro 2019

Ook een een testje gedaan met GPS+Galileo vandaag op de heuvelrug. Geen succes, lijkt helemaal nergens op :D
In het blauw hoe de routes lopen, in het roze wat ik volgens mn 530 heb gereden. Ik zet hem snel weer terug op GPS+Glonass.
Afbeelding
Plaats reactie