Winterberg 2019

Alles over freeride, downhill en andere extremere varianten van biken zoals Dual, 4X, Urban Assault, Street, Dirtjump en Trial.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Ik heb echt een topweekend gehad in Winterberg. Zaterdag freeride fiets (giant Reign 180/160mm) gehuurd, inc volle bescherming. Was een klein beetje wennen natuurlijk maar langzaam opgebouwd. Begonnen met de jumpjes in het kleine parkje beneden. Daarna de lijntjes bij de conti gereden, toen via flow country door naar pinball, freeride, north shore en black line. Die laatste is echt heel anders van karakter dan de rest, ik vind dat wel cool die wortels. IXS downhill was dicht voor onderhoud, jump line ook. We gingen nog even mee met de meest ervaren rijder in onze groep naar de slopestyle maar daar heb ik alleen toegekeken. Het was goed weer en toch niet druk dus ik denk dat ik ergens tussen de 15 en 20 ritjes met de lift heb gemaakt tussen half tien en half zes. Aan het eind was de snelheid aanzienlijk hoger en de sprongen ook.
De zondag hebben we op eigen fietsen eerst drie routes in het trailpark gereden, blauw rood en zwart. Echt wel leuk mountainbiken hoor, korte bochten, wortels, sprongetjes, alles zit erin. Klimmen over schotter en naar beneden over singletrack, zoals het hoort. We hadden natuurlijk wat rondjes nog een keer kunnen doen, maar na de lunch toch maar het bikepark weer ingedoken, zonder liftpas deze keer maar op eigen kracht. Ik heb alleen flow trail en freeride gereden op mijn eigen fiets, toen was de koek wel op in de benen met de klimmetjes van de ochtend erbij.
Al met al een super ervaring en zeker voor herhaling vatbaar. Ik heb ook echt veel meer vertrouwen in mijn sprongtechniek gekregen, en de timing verbeterd, waardoor ik sneller op een jump af durf en ik veel soepeler door de lucht ga. Zaterdagochtend landde ik de eerste table in het kinderparkje ongeveer halverwege het vlakke deel. Zondagmiddag minstens op de helft van de afgaande helling.
Voor wat betreft de steeds terugkerende vraag: welke fiets heb je nodig, zou ik willen stellen dat voor een middelmatig begaafde biker als ik een 120mm trail fiets zat is en de huurfiets weinig toevoegt, behalve een flinke dosis placebo die zijn werk goed heeft gedaan. Misschien als je wel de grote sprongen in de north shore aandurft dat je er dan anders over denkt. Ik dacht tijdens freeride op eigen bike dat ik de grenzen van mijn vering wel flink aan het voelen was, maar onderaan kwam ik erachter dat ik mijn achterdemper nog dicht had staan van de klim :oops: . Verder voelde het nauwelijks anders. Misschien had het wat te maken met de kwaliteit van de demper en het veersysteem, of was de huurfiets te zwaar geveerd maar ik vond dat mijn eigen fiets de landingen even soepel opving als de freeride bak. De scherpere kombochten kwam ik aanzienlijk soepeler door op mijn eigen fiets. Puntje van aandacht voor wie dit voor de eerste keer doet, is wel dat iedereen in de groep die nooit op flats rijdt achteraf spijt had dat ze niet hun spd pedalen op de fiets hadden laten zetten. Ikzelf heb wel eens wat geoefend op flats, niet veel maar kennelijk genoeg want ik vond het weinig meer uit maken. Alleen in de brake bumps helemaal in het begin van de freeride/downhill, gelijk na het eerste jumpje, stuiterde ik een keertje met 1 voet half los en verloor ik wat controle.
Give me little bits of / more than I can take
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Jamis Diablo schreef: vr 7 juni 2019, 20:28 Dat zeg ik, op een LTHT gaat het prima, op een race XC met 100mm, 2.1 bandjes en 71 graden balhoek zou ik het geen pretje vinden.
Tenzij je 16 jaar bent en meer skills dan angst hebt zoals iemand bij ons in de groep. Dikke zelfvoldane grijns op zijn gezicht onderaan de blackline op z'n racebak.
Give me little bits of / more than I can take
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Wij hebben maandag ff een Winterbergje gedaan met een paar vrienden om een paar dagen fietsen bij Nideggen af te toppen en het was er Van Nideggen naar Winterberg is bijna 3uur rijden, maar dat is alweer een stuk minder als vanuit Haarlem dus we waren toch in de "buurt".
Meest opvallende vond ik dat het superrustig was en er volgens mij nog meer nederlanders als Duitsers reden :lol:
Letterlijk geen een keer hoeven wachten voor de lift, volgens mij ging ruim de helft van de stoeltjes ook leeg omhoog.
Alles lag er netjes bij en alleen de WorldcupDownhill en Fourcross waren gesloten.
Weer die F#cking blackline geprobeerd waar ik maar niet goed af kom.
Wel weer iets verder gekomen als de vorige keer, maar de kuilen tussen de wortels zijn behoorlijk uitgesleten en een stuk dieper als eerder in het jaar en veel glijden door het losse zand/grind.
Op een gegeven moment had ik het idee dat ik meer gecontrolleerd aan het glijden als aan het sturen was met mijn achterkant waardoor ik toch nog stukjes heb moeten lopen :oops: maar ooit gaat het me lukken!
Los van dat stukje lichte frustratie was het wel weer erg leuk spelen daar op de overige trails.

nb omdat mijn andere blokkeer ding drops zijn alle drops op het oefen veldje meerdere keren en de een na hoogste aan de zijkant van Pinball geoefend. Een 11ants of MarkV zal ik nooit wordenmaar ik kreeg er al bijna lol in.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Jurf schreef: wo 26 juni 2019, 12:16 Alles lag er netjes bij en alleen de WorldcupDownhill en Fourcross waren gesloten.
Alleen is er geen World Cup downhill in Winterberg en is de IXS downhill ver van WorldCup niveau.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

blij toe, maar excuses voor de naamgevingsfout.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
MetaMan
All rounder
All rounder
Berichten: 64
Lid geworden op: vr 31 mei 2019, 00:10
Mijn mountainbike: Commencal Furious 2021

Ik was er deze maandag en dinsdag voor de eerste keer en heb genoten. :-q
Het was inderdaad heerlijk rustig en het weer zat natuurlijk ook mee.

Op de maandag heb ik de trails rond het park wat rondgereden en hoewel zeker de moeite waard is mijn afkeer voor klimmen weer eens goed bevestigd :D
Maar deze afkeer van klimmen was dinsdag geen enkel probleem aangezien de lift mij heerlijk afdaling na afdaling naar boven bracht.
(na een enkele keer gekloot te hebben om de fiets aan de lift te hangen :lol: )

Ik vraag me wel af wat het verschil is met een weekend met mooi weer qua drukte.

Ik kan niet wachten tot de volgende keer want nu ben ik weer in NL en ik moet toch eventjes adjusten hahaha. :~
New Commencal Furious Ride 2021 Medium (for Sale) :-q
Gebruikersavatar
RWEEDA
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: vr 6 juli 2012, 21:50
Mijn mountainbike: Canyon Nerve

Nou met goed weer kan het soms best druk bij de lift in het weekend.
Is wel een oudere foto.
Afbeelding
Als je niet vies, moe en voldaan van de fiets komt moet je nog ff verder.
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Jurf schreef: wo 26 juni 2019, 12:16 Weer die F#cking blackline geprobeerd waar ik maar niet goed af kom.
Wel weer iets verder gekomen als de vorige keer, maar de kuilen tussen de wortels zijn behoorlijk uitgesleten en een stuk dieper als eerder in het jaar en veel glijden door het losse zand/grind.
Op een gegeven moment had ik het idee dat ik meer gecontrolleerd aan het glijden als aan het sturen was met mijn achterkant waardoor ik toch nog stukjes heb moeten lopen :oops: maar ooit gaat het me lukken!
Toen wij er waren twee weken terug waren er ook veel in onze groep die er niet echt doorheen kwamen. Ik had er zelf niet zoveel moeite mee, zelfs al blijft het wel een kwestie van opletten en aanpoten, maar sommigen hebben driekwart van de route gelopen. Aangezien ik training geef bij ons op de club zat ik me af te vragen waar je zoiets nou een beetje fatsoenlijk kunt oefenen. Hier in Zuid-Holland zijn de steile bergen en de bossen met dikke wortels allebei niet heel dik gezaaid dus suggesties voor andere features waar je vergelijkbare techniek op kan oefenen? Ik kwam niet veel verder dan een stukje parcours opzoeken met 1 of 2 drops erin en daar dan een korte slalom op uitleggen zodat je er wel langzaam en in controle overheen moet. Of een slalom op een trap, maar dat valt vaak zo diep en hard als het misgaat, niet echt stimulerend voor een oefening.
Give me little bits of / more than I can take
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2010
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Blackline achtig oefenen gaat in NL niet lukken?! (Tenzij de routebouwers op de heuvelrug de vrije hand zouden krijgen :-)

Mbt slalom op trap, kunst op blackline is denk ik juist om er een beetje gang in te houden, dat matcht niet zo?
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

paulus1981 schreef: do 27 juni 2019, 00:00 Blackline achtig oefenen gaat in NL niet lukken?! (Tenzij de routebouwers op de heuvelrug de vrije hand zouden krijgen :-)

Mbt slalom op trap, kunst op blackline is denk ik juist om er een beetje gang in te houden, dat matcht niet zo?
Als je het kunt en durft gaat het zeker soepeler met snelheid. Maar als ik niet goed weet wat er volgt, of met drops vlak voor en in korte (haarspeld) bochten durf ik niet de fiets te laten lopen. De manier waarop ik dit soort stukken neem, vooral als ik ze voor het eerst rij, is juist op lage snelheid. Natuurlijk wel even de remmen los op het moment dat je voorwiel een drop over gaat maar zodra het kan weer even bijremmen zodat je tijd hebt om te corrigeren en/of je lijn uit te zoeken voor het volgende stuk.
Zeker op een hardtail is dat (voor mij) nodig want dan heb je maar heel weinig marge voor fouten. Niet dat ik op mijn hardtail was op blackline maar ik heb daarmee wel stukken van vergelijkbare moeilijkheid in Oostenrijk en Corsica gereden. Pijn in je onderarmen krijg je ervan maar ik vind het wel wat hebben, dat trials-achtige. De timing van wanneer voor en achter te remmen en hoe de fiets onder je door te bewegen vergt wel wat oefening.
Give me little bits of / more than I can take
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Bij gaat het mis als het te stijl word/ik niet kan zien wat er achter een drempeltje/step off ligt. Daar zit een beetje hoogtevrees/ last hebben met diepte juist schatten bij.
Puur op snelheid rijd ik over een hoop heen waar ik achteraf als ik zou stoppen niet af zou zijn gegaan, maar goed, het leuke van iets niet kunnen is dat er nog een hoop te leren valt :)
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2010
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Skatepark opzoeken en daar dmv pionnen wat bochten toevoegen aan een drop-achtig iets. Dan kun je iig de basis houding en handelingen oefenen.

In Vlaardingen (das voor mij dichtbij) is een skatepark waar je iig basis van een drop even kunt repeteren :-) Doe ik als ik lang niet in buitenland gereden heb of als ik iets aan vering veranderd heb. Bij dat laatste icm rondje Bergschenhoek.
Gebruikersavatar
MetaMan
All rounder
All rounder
Berichten: 64
Lid geworden op: vr 31 mei 2019, 00:10
Mijn mountainbike: Commencal Furious 2021

RWEEDA schreef: wo 26 juni 2019, 23:04 Nou met goed weer kan het soms best druk bij de lift in het weekend.
Is wel een oudere foto.
Afbeelding
:o :o :o Dat is wel een stukkie drukker dan toen ik er was. :D
Ik kon echt zo doorlopen en zat vaak in mijn eentje in de lift.
Is dit vaker zo te verwachten met mooi weer in het weekend of was deze foto wel 1 van de uiterste?

Hoe druk is het dan wel niet eind juli in het weekend? :lol:
New Commencal Furious Ride 2021 Medium (for Sale) :-q
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

MetaMan schreef: do 27 juni 2019, 10:24Hoe druk is het dan wel niet eind juli in het weekend? :lol:
1) Niet uitzonderlijk.
2) Drukste was in de regel altijd de mooie weekeindes vroeg en laat in het seizoen, wanneer een hoop andere parken nog of al gesloten zijn.
Deel van de alpen is grofwel midden juni tot midden september.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3805
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

MetaMan schreef: wo 26 juni 2019, 23:04

Hoe druk is het dan wel niet eind juli in het weekend? :lol:
Dat vraag ik me ook af aangezien wij er zitten 27 en 28 juli. Als je dan een uur moet wachten voor de lift drukt dat de pret wel enorm :o
Plaats reactie