E-(MTB)bike - ervaringen woon-werk verkeer

Elektrische mountainbikes; advies, nieuws en uitwisseling passie met e-bikers.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Lars TB schreef: ma 28 januari 2019, 21:47
baron062 schreef: ma 28 januari 2019, 13:27 https://www.tweewieler.nl/fietsen/nieuw ... 1548347729

Mijn vraag is dan: heet een e-mtb met een 2000W motor nu gewoon een e-bike? Zo ja, dan mag je er ook de bossen mee in, blijkbaar. Ik kan mij wel voorstellen dat je met een e-mtb boven de 25km/h in overtreding bent.
Zullen we dit bericht maar gewoon negeren... :roll:
Je hebt gelijk, ik had je even moeten quoten....

Zie ^^^^
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

baron062 schreef: ma 28 januari 2019, 22:09
Lars TB schreef: ma 28 januari 2019, 21:47

Zullen we dit bericht maar gewoon negeren... :roll:
Je hebt gelijk, ik had je even moeten quoten....

Zie ^^^^
Nee, ik bedoel: dit wil ik niet weten... :((
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Lars TB schreef: ma 28 januari 2019, 22:23
baron062 schreef: ma 28 januari 2019, 22:09
Je hebt gelijk, ik had je even moeten quoten....

Zie ^^^^
Nee, ik bedoel: dit wil ik niet weten... :((
Ooh,

ik zie het als een goede reden om e-mtb's maar helemaal te verbieden op MTB parkoers, omdat er geen sluitende regelgeving voor is.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

baron062 schreef: ma 28 januari 2019, 22:26
Lars TB schreef: ma 28 januari 2019, 22:23

Nee, ik bedoel: dit wil ik niet weten... :((
Ooh,

ik zie het als een goede reden om e-mtb's maar helemaal te verbieden op MTB parkoers, omdat er geen sluitende regelgeving voor is.
Kijk, nu zijn we weer vrienden :bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
arjanvanwoudenberg
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 562
Lid geworden op: za 11 april 2015, 15:40
Mijn mountainbike: Scott Spark 900 RC Team

kermit schreef: ma 28 januari 2019, 12:54 Ik krijg de indruk dat de "vorige" generatie Brose inderdaad prima was/is, maar dat juist de nieuwste Broses bovengemiddeld vaak problemen hebben. Die dan doorgaans goed worden opgelost, maar het is niet goed voor het vertrouwen...

Overigens ben ik het helemaal eens met het verbod op 45km/h bikes in de bossen. Een e-mtb moet zo dicht mogelijk aansluiten op gewone bikes qua haalbare snelheden, hoe kleiner de verschillen hoe beter het is.

Ik ben al heel blij met mijn Merida zoals hij is, maar als ik zaken zou kunnen aanpassen zou het om de actieradius gaan en om het gemak waarmee je de fiets op gang kunt houden boven de ondersteunde snelheid. En dat hangt vooral af van het gewicht van de fiets en de weerstand van de motor als hij niet aandrijft (en die is bij Shimano al vrij goed).
Maar ondersteuning tot 45km/h, daar zit ik helemaal niet op te wachten.
Voor het vertrouwen in de fiets is het inderdaad niet erg goed. Als alles volgens planning verloopt krijg ik morgen mijn eigen Vado weer terug. Moet zeggen dat ik met de leenfiets (exacte hetzelfde model) nog helemaal geen problemen heb gehad. Daar moet ik me dan maar aan vasthouden. :D

Voor wat betreft het verhaal rondom 45km/u bikes in het bos ben ik het helemaal met je eens. Mijns inziens is een E-mtb een mooie oplossing voor bikers die om wat voor reden dan ook niet meer lekker rond kunnen komen op een "normale" mtb. Ondersteuning tot 45 km/u is daarbij echt niet nodig volgens mij.
Wat zal ik zeggen...…..
Gebruikersavatar
Fries74
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1077
Lid geworden op: zo 16 augustus 2009, 16:52
Mijn mountainbike: Orbea Oiz 29 m10
Contacteer:

Even een vraagje, ik heb zelf voor woon/werk een vado en mijn vrouw een como (25km/u). Nu weet ik dat je de Specialized levo doormiddel van de lightblue app iets sneller is te maken. Zou dit ook voor de vado en como gelden, wij zouden hem graag naar 28 km/u willen brengen? Ik heb al heel wat over de app gelezen maar word nooit over een vado of como gesproken..
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Misschien vind je hier wat info? De motor is in principe dezelfde als van een Levo natuurlijk:
https://www.emtbforums.com/community/fo ... icting.36/
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
emtb
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 14 april 2019, 20:17

Kijk even op speedplus.nl Werkt als een tierelier. Niet alleen snelheid is aan te passen maar vooral instellingen om langer met de accu te kunnen rijden.
biking1
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 245
Lid geworden op: zo 21 augustus 2011, 20:36

Ik sta op het punt om een turbo levo fsr 2019 te kopen. Ik heb de afgelopen weken wat testritjes gedaan en de Levo rijdt toch wel het beste. Ik merk wel dat de ondersteuningsgrens van 27 a 27 te laag is. Met name op snelle mtb parcoursen rijd je dan al snel boven deze grens en krijg je een aan / uit effect. Vanmiddag nog even passen of het een M of L wordt. Met m'n 177 zit ik er net tussen. Meestal ga ik dan voor M. Maar de dealer heeft ze beide staan dus dan ik het even uitproberen.
There's old pilots and there's bold pilots. But there's no old bold pilots ;-)
emtb
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 14 april 2019, 20:17

Mooie fiets die Levo. Ik heb toentertijd proefrit op een Levo 2018 gedaan, Die vond ik niet zo fijn rijden. Heb toen blind de Canyon Neuron gekocht,. Geen minuut spijt van gehad.
Ik vind de spec wel erg duur, maar het gemak van de dealer is ook wel fijn. Het is zeker soms fijn om harder dan 25 km te gaan, ik kan tot 60 km ingeven. Maar dat heeft helemaal geen zin, trail rijd ik gewoon lekker relaxed. Het gaat mij dan ook puur om lekker in het bos te zijn.
biking1
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 245
Lid geworden op: zo 21 augustus 2011, 20:36

Het is een zwarte (met blauwe decals) specialized turo levo fsr 2019 geworden. De upgrades zijn al besteld.
Zo zit er geen dropper in en is de voorvork 32 mm dik bij 150 mm veerweg. Tevens worden de sram level remmen vervangen door sram guide re (speciaal voor e-bike). Ik heb bewust voor het "basis" model Levo gekozen zodat ik de voor mij belangrijke zaken meteen kon aanpassen. Uiteindelijk zal de fiets nog iets goedkoper (lees minder duur) zijn dan de spectral on 9.0 die ik ook in mijn lijstje had staan. Over 2 weken naar Livigno en het fietsje eens serieus testen ;-)
Voorvork wordt lyrik 150mm
demper is RS de luxe RT 150mm
dropper Reverb 150 mm met de shifter like bediening
Remmen Guide RE
Voor de rest is de fiets Sram 11 speed afgemonteerd.
Afbeelding
There's old pilots and there's bold pilots. But there's no old bold pilots ;-)
Blastfromthepast
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 185
Lid geworden op: wo 8 juni 2016, 22:24

Op wat voor maat ben je uiteindelijk uitgekomen, als ik vragen mag?
biking1
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 245
Lid geworden op: zo 21 augustus 2011, 20:36

Maat L. terwijl ik normaal gesproken echt voor M ga. Bij de M zat ik te kort en te diep.
There's old pilots and there's bold pilots. But there's no old bold pilots ;-)
Blastfromthepast
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 185
Lid geworden op: wo 8 juni 2016, 22:24

Kan wel eens een twijfelpunt zijn bij Specialized. Ik ben zelf 1.78 en kwam (na overleg met LBS) uit op een M. In mijn geval een Camber, maar het heeft best een tijdje geduurd voordat ik mijn 'zit' had gevonden.
Gebbetje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1355
Lid geworden op: zo 25 juli 2010, 05:11
Mijn mountainbike: 26er logischerwijs

Mijn ervaringen met e-(mtb)bikes zijn behoorlijk slecht.

- Ze zijn echt superirritant in het verkeer omdat ze qua snelheid lastig in te schatten zijn.
- Ze worden meestal gebruikt door mensen die niet eens een beperking/handicap hebben.
- Ze zijn te snel voor het gemiddelde reactievermogen van de e-bike doelgroeper (waarschijnlijk tussen de oren net zo lui als in de benen).
- Ze zijn zonder recept verkrijgbaar.
- Ze zijn foeilelijk.
- Ze mogen gewoon onder de 67 verkocht worden.
- Ze zijn zeer slecht voor het milieu.

En zo kan ik nog wel even doorgaan.... Kortom, koop gewoon een mooie fiets voor mensen die niets mankeren en ga er qua gezondheid en algehele conditie op voorruit.
Wa nie rekt da scheurt wa!
Beste MTB voor NL....een CX?
Biking skills or hospital bills
Gravity beats doping
Plaats reactie