MTB vs trailrunner/wandelaar: Wie is er schuldig bij aanrijding?

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Like2Bike
All rounder
All rounder
Berichten: 111
Lid geworden op: zo 5 juli 2015, 21:07
Mijn mountainbike: Canyon LUX CF 7 2021

Blijkbaar komt t niet zo veel voor... gewoon lekker verder biken als altijd, dan blijft t gewoon goedgaan. Kunnen we dit draadje ook sluiten.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Like2Bike schreef: ma 17 juni 2019, 00:08 Blijkbaar komt t niet zo veel voor... gewoon lekker verder biken als altijd, dan blijft t gewoon goed gaan. Kunnen we dit draadje ook sluiten.
Nee dat ben ik niet met je eens.
De kans kan best klein zijn, maar als het een keer misgaat en het gaat dan goed mis dan moet je daar in ieder geval goed over nadenken hoe je dat risico gaat voorkomen.
In de zorg werken we met dit soort tabbeletjes (die je bij elk risicodragend vak tegenkomt).
Afbeelding

Kleine, kans, als het misgaat kans hoge impact, probeer daar wat aan te doen.
Het vervelende is dat WIJ als fietsers daar maar heel beperkt invloed op kunnen uitoefenen, maar wel met de gevolgen ervan zitten bij een klapper. Enige wat je dan volgens mij kan doen is bewust zijn van de risico,s en gedrag daarop aanpassen.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5871
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Like2Bike schreef: ma 17 juni 2019, 00:08 Blijkbaar komt t niet zo veel voor... gewoon lekker verder biken als altijd, dan blijft t gewoon goedgaan. Kunnen we dit draadje ook sluiten.
Waar blijkt het uit.... Dat het niet zo veel voor komt... :-?
En ook het sluiten van dit topic... Waarom... :~
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Like2Bike
All rounder
All rounder
Berichten: 111
Lid geworden op: zo 5 juli 2015, 21:07
Mijn mountainbike: Canyon LUX CF 7 2021

.. wij allemaal kennen geen voorbeelden danwel weten niet hoe het opgelost is.

Vervolgens allerlei hypothetische discussies met allerlei verschillende achtergronden met als mooie conclusie dat iedereen waarschijnlijk verantwoordelijk is voor zn eigen schade.....

ik ga liever over mn fiets lullen.... of beter gewoon lekker de fiets op.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Ten 1e: Niemand verplicht je om mee te lezen of zelfs te antwoorden. Dat het jou niet interesseert is je goed recht maar anderen (ja, je bent hier niet alleen) vinden het wellicht wél interessant.
Ten 2e: Als je het allemaal maar dom gelul vind, waarom dan uberhaupt de moeite nemen om in dit topic te posten? Er zijn zat draadjes op dit forum om mee te lullen, bovendien is het droog dus ga lekker fietsen :bier:
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

MVMVML schreef: ma 17 juni 2019, 08:29 Afbeelding
Kijk die wandelaar heeft al voor de zekerheid een helm opgedaan... :lol: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2136
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Toch heeft ook Like2bike wel een puntje hoor.
Dit topic is nu even onderweg en niemand heeft een praktijk voorbeeld weten te noemen.
Je kunt het halve forum volkletsen met eventuele dingen die allemaal kunnen gebeuren maar het nut is daarvan niet zo hoog.

Als je het vergelijkt met problemen, ergernissen en vervelende ongelukken met wielrenners dan zijn wij mountainbikers een stuk beter in staat met mederecreanten om te gaan, is het risico van samenkomen een stuk kleiner of bestaat dit probleem eigenlijk nauwelijk
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10860
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Het probleem is een reëel probleem. Er zijn voorbeelden van mtb-ers die zich te pletter schrokken omdat ze ineens een trailrunner in de armen liepen. Beide partijen schrikken en gaan elkaar uitkafferen omdat ze met hun angsten geconfronteerd worden.
Vervolgens vraagt iemand zich af wat er in juridische zin gebeurt als je op elkaar klapt als bij een verkeersbotsing. Daar is eea over te zeggen, maar alles is wel zo'n beetje gezegd.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Like2Bike
All rounder
All rounder
Berichten: 111
Lid geworden op: zo 5 juli 2015, 21:07
Mijn mountainbike: Canyon LUX CF 7 2021

en aanvullend daarop: iedere situatie is anders, omdat er zoveel verschillende factoren zijn, dus 1 voorbeeld zal absoluut niet representatief zijn voor andere situaties.

Dus sluit me aan mij StephanR en Mud Mate... kans is groot dat het opdragen voor eigen schade is.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5871
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Dus je hebt een mening.... Mooi....dat geeft aan, dat er dus wel reële kans bestaat .... :lol:
Dus het bestaat (ook bij jou) dat het onoverkomelijke (dus ook jou) zou kunnen overkomen.... :lol: :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5871
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

En hoe zou zo een gebeurtenis dan opgelost worden.... Ik geloof dat we nu weer terug zijn bij het begin.... :lol: :lol:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Like2Bike
All rounder
All rounder
Berichten: 111
Lid geworden op: zo 5 juli 2015, 21:07
Mijn mountainbike: Canyon LUX CF 7 2021

Sure, ben ik me van bewust, maar kan ook een wandelaar, andere mtb-er, loslopende hond of eigen fout zijn.

Maar ga er niet minder hard een bocht voor in. Beetje rekening houden met elkaar en veel komt goed.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10860
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

De hoofdregel in ons land bij wederzijdse schades is dat ieder zijn eigen schade draagt. Dus tot het moment dat éen van de partijen er werk van maakt, draai je er zelf voor op. Veel succes daar alvast mee. Aangezien de wegenverkeerswet niet in het bos geldt, wordt dat privaatrechtelijk afgehandeld als een gevalletje onrechtmatige daad.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
modderfietser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 549
Lid geworden op: za 23 mei 2009, 22:35

Botsingen tussen mountainbikers en trailrunners zijn blijkbaar nog niet veel voorgekomen, maar een mountainbiker is gewoon een fietser en een trailrunner een wandelaar. Over botsingen tussen fietsers en wandelaars is best wel wat te vinden. Beide zijn zwakke verkeersdeelnemers en voor de wet gelijkwaardig.
Op een aantal sites over letselschade is wel wat info te vinden. Het komt er op neer dat wie schuldig is aan de botsing en dat zal per situatie anders zijn en het kan ook zo zijn dat beide even schuldig zijn.
Een paar linkjes:
https://letsel.info/voetganger-aangereden-op-fietspad/
https://www.judex.nl/rechtsgebied/letse ... -fietsers/
https://aanrijdinggehad.nl/als-voetgang ... n-fietser/
Dus ik verwacht dat dit bij een botsing tussen een mtb-er en een trailrunner net zo is, waarbij de omstandigheden zullen bepalen wie de schuldige is.
Plaats reactie