Keuze stress

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Erik1983
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: za 22 juni 2019, 20:37

Hallo Forumleden,

Ik heb keuzestress, en zou graag jullie hulp willen inschakelen. ik wil een mountainbike aanschaffen echter weet ik het niet meer. Onderstaande mountainbikes zorgen voor dit luxe probleem. De verschillen in groep en voorvork is volgems mij vrij klein. Ik ga de fiets voornamelijk gebruiken naast de racefiets, voornamelijk op,de trails in landgraaf, parkstad, heuvelland.

https://www.cube.eu/nl/2019/bikes/mount ... ange-2019/

https://www.mantel.com/giant-fathom-29e ... gK-_vD_BwE

https://www.12gobiking.nl/scott-scale-960-2019

https://www.canyon.com/nl-nl/mountain-b ... ngroesse=M

Ik ben benieuwd naar jullie menigen! Super bedankt alvast.

Gr Erik
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

De Giant is een stuk prijziger? Maar is ook zeker beter afgemonteerd. Als je dat kunt besteden heb je een topfiets qua afmontage en zul je niet snel iets willen vervangen.

Daarna komt de Cube op ongeveer hetzelfde niveau qua afmontage maar met een mindere voorvork. Prijstechnisch wel het meest interessant.

Canyon doet wat ze nooit deden. Mixen van groep en niveau’s door elkaar. Eigenlijk wat Cube vroeger deed. Tja wel de goedkoopste maar door de mix zou je wel wat dingetjes (remmen bv) willen upgraden.

Scott sluit de rij maar heeft qua uitstraling en frame en vork wmb weer de beste papieren. De NX groep is goed maar niet van niveau GX.

Ga ze allen eens bekijken zou ik zeggen. Je zult er niet zomaar mogen proefrijden door het bos maar even voelen is misschien de druppel ..
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Erik1983
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: za 22 juni 2019, 20:37

Hallo Hanjo,

Bedankt voor je reactie!

De giant koop ik nu voor 1350, de cube en de scott voor 1300. De canyon was voor mij al een twijfel.

Ik ga volgen weekend rijden op de Cube.
De scott en Giant heb ik bekeken en mee gereden op straat. Echter vind ik de kleur stelling van de giant niet top, maar de afmontage is wel top.

De oranje scott vind in mooi, maar NX.

Is het verschil in voorvork echt zo groot en ga ik dat merken bij 1x in de week en een paar toer ritten in de winter?

Idem met NX of GX
Gebruikersavatar
slapbandje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 15 augustus 2014, 18:22
Mijn mountainbike: Te veel

Wanneer je niet morgen op je nieuwe fiets hoeft te zitten kan het lonen om nog eventjes te wachten.
De 2020 modellen zijn in aantocht en dat betekent dat je ook bij de lokale fietsenzaken vaak goeie deals kunt sluiten voor 2019 modellen.

Tenzij je Mantel, 12gobiking of andere internetreuzen naast de deur hebt zitten kan het ook handig zijn in geval van problemen of garantiekwesties wanneer je naar je LBS kunt stappen met je fiets.

Neem daarnaast ook even de tijd door op google bijvoorbeeld te kijken naar reviews van klanten.
Een aantal van deze zgn dozenschuivers verkopen je heel graag een fiets maar in het behandelen en afhandelen van klachten, gebreken en garantiegevallen is de ene wat beter dan de andere. (Dan druk ik het nog behoorlijk diplomatiek uit)
Geld moet rollen. Bij voorkeur op noppenbanden.
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Waarom vergelijk je niet met de GC 8.0, heb je voor dezelfde prijs als de cube en giant een betere vork en er een dropper bij.
Gebruikersavatar
slapbandje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 15 augustus 2014, 18:22
Mijn mountainbike: Te veel

Die dropper is inderdaad wel handig. Die kun je er namelijk meteen uit halen en verkopen. Die heb je hier in Nederland helemaal niet nodig.
Zet je er een normale zadelpen in en hou je nog wat geld over voor andere zaken.
Geld moet rollen. Bij voorkeur op noppenbanden.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Nou daar zijn sommige leden op dit forum het zeker niet mee eens. 😜
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Erik1983
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: za 22 juni 2019, 20:37

Hallo,

Ik ga niet bij de grote online bedrijven kopen, ik betaal graag iets meet voor service in een lokale zaak.

De GC8.0 heeft geen single speed, dat is de reden dat die er niet bij staat.

Samengevat;
Scott heeft een beter frame en beste vork, mindere groep (NX).

Giant goeie vork + top Groep(GX), mindere kleur samenstelling.

Cube top groep, mindere vork

Wat is wijsheid? Kiezen voor GX en mindere vork of NX en goede vork.
Mijn gevoel zegt dat het vorken verhaal belangrijker is dan de keuze NX / GX.
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Erik1983 schreef: zo 23 juni 2019, 07:19 Ik ga niet bij de grote online bedrijven kopen, ik betaal graag iets meet voor service in een lokale zaak.
Waarom zet je er dan überhaupt een GC bij als je al zeker weet dat je er geen gaat kopen?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Singlespeed is heel iets anders dan 1x.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Erik1983
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: za 22 juni 2019, 20:37

Ik heb het niet over canyon, dat vind ik wat anders dan de mantel’s.

Ja sorry, ik bedoel ook 1x ipv am single speed.
Gebruikersavatar
slapbandje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 15 augustus 2014, 18:22
Mijn mountainbike: Te veel

Mocht het je ontgaan zijn, Canyon is ook een online dozenschuiver. Ik meen dat ze ergens in de buurt van Eindhoven een servicecenter hebben zitten maar verder is het puur online zaken doen met die club.

Wil je proefrijden mag je afreizen richting Koblenz, meen ik, alwaar je op een parkeerplaats wat rondjes mag maken.

Je lokale bike shop heeft dus geen nieuwe Canyon staan om je daar aan te helpen en mocht je er toch een kopen zal dezelfde lokale bike shop je het volle pond laten betalen mocht je daar je fiets willen laten servicen.
Volledig terecht overigens!
Geld moet rollen. Bij voorkeur op noppenbanden.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Ik snap dat wel. Canyon verkoopt 1 merk dat is het eigen merk. Zijn groot geworden door online te blijven. Dat betekent idd minder service maar wel veel waar voor je geld.

De grote dozenschuivers verkopen veel merken en dan vaak voor een percentage minder dan een LBS om de hoek. Voor service wil je wel betalen, maar dat moet je dan wel krijgen.

LBS waar ik parttime werk verkoopt geen grote bekende namen (Wilier dan maar niet op mtb gebied). Dan betaal je idd wat meer. Hoewel je vaak verrast zult worden door het aanbod wat je gedaan zal worden.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Plaats reactie