Onze cube reaction pro heeft een lock stand op de derailleur. Maar wanneer gebruik je deze optie? En wat is het precieze nut ervan?
beginners
Derailleur locken
Ik gebruik hem als ik mn achterwiel er uit haal, zodat de spanning van het derailleur er af gaat en je makkelijker je wiel er uit kunt halen
- TenZNL
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5644
- Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
- Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk
Ja, die lock is om spanning op de derrie en ketting te houden tijdens het fietsen, zie het als een anti-klapper functie (chainslap).
Als je je wiel eruit wilt halen, zet je `m af, de derrie beweegt dan makkelijker.
Als je je wiel eruit wilt halen, zet je `m af, de derrie beweegt dan makkelijker.
In order of appearance: Pivot | Dartmoor | C₃H₈ Hugene | C₃H₈ Tyee
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
- Prulleman
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1941
- Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
- Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
- Contacteer:
Sram of Shimano?
Shimano heeft een hendel die op "on" moet staan tijdens rijden (klapperen tegen gaan) en off als je je wiel eruit haalt).
In theorie zou je ook met de clutch uit kunnen rijden over de weg ofzo, dat schakelt iets lichter.
bij Sram staat het anti klapper altijd aan, en kan je de positie vast zetten om je wiel te verwijderen.
Shimano heeft een hendel die op "on" moet staan tijdens rijden (klapperen tegen gaan) en off als je je wiel eruit haalt).
In theorie zou je ook met de clutch uit kunnen rijden over de weg ofzo, dat schakelt iets lichter.
bij Sram staat het anti klapper altijd aan, en kan je de positie vast zetten om je wiel te verwijderen.
-
- All rounder
- Berichten: 73
- Lid geworden op: vr 26 april 2019, 20:38
Staat idd 'on' op de derrie. Wat een verschil met schakelen zeker in t terrein. Heb t idee dat het ook sneller schakeld en soepeler. Dank jullie wel voor de uitleg
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29834
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Als het een Shimano is, én je hebt maar 1 voorblad, dus zonder voorderailleur, dan "moet" het op ON staan.
(Bij een 2x setup mag het ook OFF staan)
Wanneer je je achterwiel wisselt, dan moet het altijd op OFF staan.
(Bij een 2x setup mag het ook OFF staan)
Wanneer je je achterwiel wisselt, dan moet het altijd op OFF staan.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- All rounder
- Berichten: 73
- Lid geworden op: vr 26 april 2019, 20:38
meningen zijn er dus flink over verdeeld. Ik ga me er nog wel verder in verdiepen, nu wil ik t precies weten ook. Beginner en nooit te oud om te leren
- Prulleman
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1941
- Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
- Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
- Contacteer:
Nee hoor.. ik weet niet wat voor verschillende meningen je leest, maar de enige onduidelijkheid is volgens mij de schakelperformance..
En de feiten zijn:
- het kost meer kracht om te schakelen, probeer het maar eens in een montage standaard of gewoon op de weg.
- jij merkt dat het sneller en soepeler gaat in het terrein, sneller kan komen door de strakkere ketting. Soepeler idem dito.
Dat het wat zwaarder gaat merk je in het terrein amper, dan is een beetje weerstand soms wel prettig zelfs, dat zorgt voor meer precisie met schakelen, het is dan duidelijker wat er gebeurd.
Wat tstm zege wist ik niet, althans niet dat Shimano het zo bedoelt heeft. Maar op zich logisch als je de groepen vergelijkt (Shimano bied xt nog in 1x of 2x aan, Sram eagle is enkel 1x en dus altijd "on")
Ik zou het persoonlijk bij een 2x ook gewoon gebruiken om klapperen te beperken. Bij 1x zorgt het klapperen dat de ketting van je voorblad afspringt (geen voorderailleur om de ketting op zijn plek te houden), daarom is het bij 1x "nodig" om de clutch aan te zetten
En de feiten zijn:
- het kost meer kracht om te schakelen, probeer het maar eens in een montage standaard of gewoon op de weg.
- jij merkt dat het sneller en soepeler gaat in het terrein, sneller kan komen door de strakkere ketting. Soepeler idem dito.
Dat het wat zwaarder gaat merk je in het terrein amper, dan is een beetje weerstand soms wel prettig zelfs, dat zorgt voor meer precisie met schakelen, het is dan duidelijker wat er gebeurd.
Wat tstm zege wist ik niet, althans niet dat Shimano het zo bedoelt heeft. Maar op zich logisch als je de groepen vergelijkt (Shimano bied xt nog in 1x of 2x aan, Sram eagle is enkel 1x en dus altijd "on")
Ik zou het persoonlijk bij een 2x ook gewoon gebruiken om klapperen te beperken. Bij 1x zorgt het klapperen dat de ketting van je voorblad afspringt (geen voorderailleur om de ketting op zijn plek te houden), daarom is het bij 1x "nodig" om de clutch aan te zetten
SRAM heeft gewoon een andere insteek omdat ze een knopje hebben bedacht om de derailleurkooi naar beneden te houden. Dan is er dus geen reden meer om de clutch uit te schakelen voor een wielwissel.
Waar woke is, is vuur
Omdat Shimano het patent op een aan/uit knop heeft... .
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"